Tweede (gezins)auto voor....vanalles

Thijzzz

Net ingestapt
Eerst even complimenten: de regelmatige forumbewoners hier geven zoveel goed advies aan elke gek-met-een-autogebrek, dat is echt top. Wordt ik blij van! BEn dan ook benieuwe naar jullie advies.

Situatie
- Gezin met twee jonge kids en hond
- Mazda 5 MPV als gezinsauto, bevalt goed.
- Ik heb hobbies (o.a. vissen en kamperen) waarvoor veel zooi mee moet
- Zoek een tweede auto zodat ik kan gaan vissen/kamperen/vrienden bezoeken zonder dat het thuisfront zonder auto zit. En af en toe forenzen, 20 minuutjes.
- Soms zullen vrouw en kids in de tweede auto nemen, maar meestal ik.

Wensen/eisen
Veilig, weinig onderhoud, goedkoop in wegenbelasting (max € 35 per maand), bergruimte/stoelen moeten goed plat kunnen, 5-deurs, niet te luxe: moet vies mogen worden. Hoge zit en ground clearance zijn fijn. Auto moet vlot meekomen op de snelweg, maar geen racemonster nodig.

Vraag
Budget € 6.000
1. Een vriend raad aan bij dit budget altijd van een garage te kopen wegens garantie als er iets mis is, meer kans op dealer-onderhouden exemplaar. Klopt dat?
2. Lagere km-stand belangrijker dan leeftijd? (Zal de brikken-aankoop-adviezen nog eens erbij pakken)
3. 4WD mogelijk bij zo'n budgetje? Ik kom nogal eens op afgelegen offroad plekken.
4. Dacia Duster lijkt me wat - is dat iets?

Bedankt alvast!
Thijs

Een Dacia Duster is best een goed idee, of kijk naar de Dacia Logan MCV.

De kilometerstand zegt weinig over de staat. Veel korte stukjes zijn slecht voor de techniek. Zelf heb ik liever een goed onderhouden jongere auto met meer kilometers.

6k is bij Bovag meestal met garantie, tenzij je dit laat schieten voor korting. Koop je zoiets bij een particulier dan betaal je misschien maar 5k, aan jou de keus of je denkt dat je goed genoeg kan testen/inschatten of iets duurder dan €1000 kapot kan gaan in 6 maanden.

Ik zou dat offroad gedoe nog een keer overwegen, daar gaan namelijk automatisch nogal wat kosten aan zitten. Misschien kan je dan beter een veel voordeliger station nemen met een losse lier en wat tractiematten achterin.

Als je niet zo heel veel gaat rijden is een jongere auto met veel kilometers handiger. De auto kan dan nog lang mee en je rijdt redelijk modern zonder ouderdomsverschijnselen.

@ Thijz Wat een creatieve opening heb je.

Een suzuki Ignis is er in 4x4 en deze is er ook als Subaru Justy https://www.gaspedaal.nl/subaru/justy?bmin=2001&bmax=2007&cmin=1200&srt=bj-a

op gaspedaal.nl kan ik niet op 4x4 selecteren dus een ignis 4x4 kan ik even niet zo snel vinden, want het grote gros is 4x2

Een leuker alternatief is de Daihatsu terios van de 2e generatie. https://www.gaspedaal.nl/daihatsu/terios?pmax=6000&cmin=1200&srt=bj-d helaas kan ik nog steeds niet op 4x4 selecteren dus je zal zelf moeten kijken welke het heeft.

De 1e generatie Mitsubishi outlander is ook wel een betrouwbare auto, deze ging bij de facelift als outalnder sport door het leven.

Maar idd een Dacia Duster is ook een mooie auto, vind dat deze ook mooi oud is geworden

Een Suzuki Swift 4x4 lijkt me aardig aan de wensen te voldoen
https://www.autotrack.nl/a/suzuki-swift-benzine-2011-51277246?_ga=GA1.2.716898141.1562486205

Precies om deze reden (vies mogen worden etc) hebben wij een Honda CR-V gekocht. Paar goede banden eronder zodat je meer grip hebt en het is een geweldige auto gebleken. Probleemloos, zat ruimte én AWD. En voor jouw €6.000,= vind je er zeker een. Niet de nieuwste, maar dat maakt voor het gebruik niet uit.

Viv av zei:
Precies om deze reden (vies mogen worden etc) hebben wij een Honda CR-V gekocht. Paar goede banden eronder zodat je meer grip hebt en het is een geweldige auto gebleken. Probleemloos, zat ruimte én AWD. En voor jouw €6.000,= vind je er zeker een. Niet de nieuwste, maar dat maakt voor het gebruik niet uit.

Ziet er goed uit, maar wel hoge wegenbelasting zie ik.

Auto encyclopedie zei:
Een suzuki Ignis is er in 4x4 en deze is er ook als Subaru Justy https://www.gaspedaal.nl/subaru/justy?bmin=2001&bmax=2007&cmin=1200&srt=bj-a

Een leuker alternatief is de Daihatsu terios van de 2e generatie. https://www.gaspedaal.nl/daihatsu/terios?pmax=6000&cmin=1200&srt=bj-d helaas kan ik nog steeds niet op 4x4 selecteren dus je zal zelf moeten kijken welke het heeft.

De 1e generatie Mitsubishi outlander is ook wel een betrouwbare auto, deze ging bij de facelift als outalnder sport door het leven.

Maar idd een Dacia Duster is ook een mooie auto, vind dat deze ook mooi oud is geworden

Dank voor de tips, maar die Ignis en Terios zijn te klein, daar krijg ik mijn spullen echt niet in! :D

De Outlander is een mooie wagen maar te duur in de wegenbelasting. Duster blijft dus nog even op de lijst.

V0RQ zei:
6k is bij Bovag meestal met garantie, tenzij je dit laat schieten voor korting. Koop je zoiets bij een particulier dan betaal je misschien maar 5k, aan jou de keus of je denkt dat je goed genoeg kan testen/inschatten of iets duurder dan €1000 kapot kan gaan in 6 maanden.

Ik zou dat offroad gedoe nog een keer overwegen, daar gaan namelijk automatisch nogal wat kosten aan zitten. Misschien kan je dan beter een veel voordeliger station nemen met een losse lier en wat tractiematten achterin.

Als je niet zo heel veel gaat rijden is een jongere auto met veel kilometers handiger. De auto kan dan nog lang mee en je rijdt redelijk modern zonder ouderdomsverschijnselen.

Dank je - kort en duidelijk. Tractiematten? Gebruikt mijn gewone matten wel (althans, dat heb ik tot nu een paar keer moeten doen. Voordat ik wist dat er zoiets als tractiematten bestonden. :cool:

Zo klein is een 2e generatie Terios niet, bank kan ook plat. Onze Golden Retriever zat heel royaal in de kofferruimte terwijl bij de Jimny de bank plat moest.
Dit model Terios is een stuk groter dan b.v. een Suzuki Ignis.
Ik denk maar weinig kleiner dan een Duster.

haarr zei:
Zo klein is een 2e generatie Terios niet, bank kan ook plat. Onze Golden Retriever zat heel royaal in de kofferruimte terwijl bij de Jimny de bank plat moest.
Dit model Terios is een stuk groter dan b.v. een Suzuki Ignis. Ik denk maar weinig kleiner dan een Duster.

:eek::eek::eek:

OK.... als ik zeg dat dit bootje er half opgeblazen in moet + 2 boodschappenkratten en 1 IKEA-tas en 3 hengels ....?

n2Dm7W1KPxG3F_LMwOJwkQ_-x48M6Q0SMCdKLcT5Lgot0hGSUGQJcQoIXQUeE5UL9VJ_xHXyDHAD8LMYTw4T5hCM7Hl31vfbRyU-K9lOpyzEm45S-79gjiKIiOvPkwH5oIYAfkNHpcmtQ_kFOuU7kTohE-Eqih_daQV0TmrNlwO6JA3MFDOGWtprbYt5u-uZuusEKDk0sFZW4Y4DYahZ-n5Yv-OFL8JKyPZNbg6vxA2eEvRawLgNmFH1Jq_IEwXw_Poq9rHedsZOM92rR76RbDu1bEpAeogRdIp5iKrLJUJwHgs4KeVbWrAztq82FqsJtKhzx9pwu6yuyaFo3bpmu2YzKsfvh5pH5C87pYePGWjN4YcN6nGkX--p1-TFic0VcVa-oFzjGDahQNFrfuXi91LcjFNsXN-xpXEjXCNCOSyLsslRLoNX1js2vaw3fiYcNuRl690gLaQ3qsfyB8e8FDIEPej2S98kSMpOrghxVQd7BMSACGYnBqXd7vTN5OOqQQmBDlrRNjdEQh9QUMKUeZ8Nilqa1orZUI1fue1zdCUxU22Iu2ne_LXb9l_rQor5taqsgjlhD0fBEHAX6hUA6gpa4oB6jKo_-UzDAJsL8LJFch-J0sbwg-FhD5KZF6aHsuK0cB7Eg6nkfbJPn4zG_BcHdr77QtcfGoX4VKye7ECOduU9PuX9Z0UJuIc3iwkxfCd2sYJBg3fYtcJoG9VRjJ7GRw=w1600-h900-no
\

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-kangoo-1-6-16v-4x4-privil-airco-apk-benzine-blauw-f7da585c-715d-4a27-9373-fc78a38e5b2b?cldtidx=17&cldtsrc=listPage&searchId=1091661343

Hoewel een duster idd ook prima kan. De kangoo is wel wat ruimer lijkt me.

AutoMaat1 zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-kangoo-1-6-16v-4x4-privil-airco-apk-benzine-blauw-f7da585c-715d-4a27-9373-fc78a38e5b2b?cldtidx=17&cldtsrc=listPage&searchId=1091661343

Wat een goede fonds (y)zeker te overwegen waard

AutoMaat1 zei:

Ook een hele goede optie, ik zou ze bijna vergeten! En dat terwijl onze eerste auto een Kangoo bestelbusje was.
Is er bij dit soort modellen (Berlingo, Fiat Doblo, Kangoo, Skoda Roomster, Caddy):
- Eén merk/model dat duidelijk beter is dan de andere?
- Eén merk/model dat qua wegenbelasting veel lager is dan de rest?

Thijzzz zei:
AutoMaat1 zei:

Ook een hele goede optie, ik zou ze bijna vergeten! En dat terwijl onze eerste auto een Kangoo bestelbusje was.
Is er bij dit soort modellen (Berlingo, Fiat Doblo, Kangoo, Skoda Roomster, Caddy):

Kangoo is er in elk geval als 4x4, bij de Peugeot en Citroën heeft de 2e generatie ontzettend zijn gewicht tegen zijn echt zware jongens en moet de 1.6 vti hard werken en deze motor lust graag olie. Bij het oude model is de oude 1.6 zestienklepper prima. Voor roomster en cady betaal je meer voor minder voor de zogenaamde goede naam. De kangoo is in mijn beleving de beste keuze, de doblo hdb ik geen idee van. Mercedes vaneo kun je ook nog overwegen, maar komt niet uit het beste tijdperk, is gelukkig wel gebaseerd op de facelift a-klasse, die stukken beter is dan de prefacelift

Ipv een roomster kun je ook gaan voor een Toyota yaris verso. Schat in dat deze ruimer is dan de roomster

Thijzzz zei:
AutoMaat1 zei:

We hebben voor het bedrijf van mijn vriendin ook naar bestelwagens gekeken. De Renault Kangoo 2 is een goede auto, met degelijke techniek,
ik zou zelf het faceliftmodel kiezen, omdat die net als de (vrijwel) zelfde Mercedes Citan mooier is afgewerkt.

We waren ook enthousiast over de Dacia Dokker, je krijgt erg veel ruimte en goede techniek voor weinig geld, de stoelen zijn wel wat minder en de roestpreventie is minder. De auto biedt erg veel waar voor het geld.

Het fijnste om te rijden waren de Peugeot Partner en Citroën Berlingo, we hebben gekeken naar een 2e facelift model uit 2017. Kies ze niet te oud de eerste generatie 1.6 HDI was niet erg betrouwbaar, kies dus minimaal het faceliftmodel vanaf 2012, die waren wel erg goed.

De VW Caddy viel al snel af, de auto is erg duur voor wat je krijgt, en de auto heeft een harde starre achteras, niet fijn voor het comfort.

Succes.

Wat mij het meeste opvalt is het gewenste maximale bedrag van 35 Euro voor de wegenbelasting. Geen idee waar dat bedrag vandaan komt maar daar heb je dus helemaal geen mogelijkheden voor gezien de andere wensen, onrealistisch bedrag wat mij betreft.

@ Total loss, klopt, de door mij genoemde kangoo weegt 1275 kg en kost iets van 60 euro per maand...als je de 4wd wens los laat kan het vast iets goedkoper, en het scheelt wellicht in onderhoud, maar 35 euro...dat word hem niet als er bootje achterin moet.
Als de maandlasten het allerbelangrijkste zijn is een klein autootje met een aanhangertje misschien de beste optie...

https://www.autowereld.nl/suzuki/jimny/1-3-jx-4wd-el-ramen-apk-167-399-nap-35103089/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642

Deze weegt niet zoveel, nog 1000 euro over voor een knappe huifaanhanger...als je er plek voor hebt...wel handig, nooit meer in/ uit pakken...

Total Loss zei:
Wat mij het meeste opvalt is het gewenste maximale bedrag van 35 Euro voor de wegenbelasting. Geen idee waar dat bedrag vandaan komt maar daar heb je dus helemaal geen mogelijkheden voor gezien de andere wensen, onrealistisch bedrag wat mij betreft.
Dank je, was een beetje nattevingerwerk!

AutoMaat1 zei:
https://www.autowereld.nl/suzuki/jimny/1-3-jx-4wd-el-ramen-apk-167-399-nap-35103089/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642

Deze weegt niet zoveel, nog 1000 euro over voor een knappe huifaanhanger...als je er plek voor hebt...wel handig, nooit meer in/ uit pakken...

Je kunt het niemand aan doen om daar achterin te zitten.

Terug
Bovenaan