Tweede auto, woon-werk, max. € 6.000

niels

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een tweede auto, die met name door mijzelf voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. Van huis naar werk is 25 km (enkele rit), geen snelweg. Ik verwacht 10.000-12.000 km per jaar te rijden. Budget is zo'n € 6.000.
Voor het vervoeren van het gezin (2 volwassenen, 1 baby) hebben we een gezinsauto (waar mijn partner voornamelijk in rijdt), maar het zal incidenteel voorkomen dat ik de kleine meeneem in mijn auto. Daarom neig ik naar een auto met 5 deuren en ISOFIX. Ik zoek een volwassen A-segmenter of een lichte B-segmenter om relatief goedkoop te rijden en omdat ik toch nauwelijks snelweg zal komen met deze auto.

In het A-segment heb ik de Kia Picanto (> 2011), VW Up (en Mii en Citigo) of de Hyundai i10 (>2013) op het oog omdat dit volgens mij de meest ruime en volwassen A-segmenters zijn?. In het B-segment kijk ik naar de Mazda 2 (> 2007), Suzuki Swift (bij voorkeur model > 2010) of Mitsubishi Colt (puur rationeel, vind het de minst mooie auto uit het rijtje).

Eisen:
- 5-deurs
- ISOFIX
- Airco
- Bluetooth (of AUX of makkelijk te installeren)
- Liefst onder de 950 kg
- Enigszins vermogen om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen

Afwegingen:
- Ga ik voor een A-segmenter (goedkoper in maandelijkse lasten, vaak nieuwer en daarom vaker voorzien van Bluetooth etc.) of voor een B-segmenter (ruimer, volwassener, maar wel iets ouder)?
- Hoeveel handiger is 5-deurs voor het meenemen van een kind? 3-deurs auto's zijn vaak iets voordeliger in aanschaf, dus misschien daarom toch interessant.

Wat zou jullie advies zijn? Zie ik nog modellen over het hoofd om naar te kijken?

Ik weet niet hoe groot en flexibel je zelf bent maar met een 3 deurs kan je moeilijk de kinderen goed vast zetten. Een Maxi-Cosi oid op een base gaat nog wel maar een 4-puntsgordel is wat lastiger.

A segment auto is wel de meest voordelige keus, gezien je km per jaar en aangezien dat je meestal alleen rijdt zou dat mijn keus zijn.

Zelf zou ik naar een jonge auto kijken, desnoods met wat meer km. Met 10.000 km per jaar doe je er 10 jaar over om er 100.000 km bij te zetten.

Een Mitsubishi Space Star is wellicht wel een goede optie, zit tussen een A en B segmentauto in. https://www.scherpenisseautos.nl/occasions.aspx?did=5338&aid=3618342

In het A segment zou ik ook zeker kijken naar de Renault Twingo 2 (3 deurs), of de Twingo 3 vanaf 2014 die is 5 deurs, en ook al binnen het budget. Je koopt dan een hele moderne auto, die ook heel betrouwbaar blijkt te zijn. Of kijk naar de Mitsubishi Space Star.

In het B segment zou de Dacia Sandero ook een optie zijn, de Stepway uitvoering vind ik erg leuk.

De VW Up is best volwassen maar relatief duur om te kopen.

Zoals Vin cent al zei: voor jouw gebruik lijkt de Mitsubishi Space Star een prima optie. Licht (€ 18,- belasting p/m), écht zuinig: de 1.0 71 pk heeft een werkelijk gemiddeld verbruik over minimaal 15.000 km. gemeten van 4,88 l/100 km. = 1:20,4 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/283-Space_Star.html?fueltype=2&constyear_s=2012&power_s=70&power_e=75&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2
1:20 haal je simpel met jouw routeprofiel zonder snelweg.

Dit lijkt een heel nette van 2016 (facelift) met 57.000 km. https://www.autowereld.nl/mitsubishi/space-star/1-0-cool-32199070/details.html

mitsubishi-space-star-1-0-cool-1-0-cool.jpg

de Smart forfour van de eerste generatie deelt techniek en onderstel met de colt.

Gun je zelf lekker een 1.3 of 1.5. bij de forfour vallen deze nog tot 950 kg bij de 5 deurs colt alleen de 1.3 en bij de 3 deurs de 1.5 ook nog steeds.

de 1.3 /1.5 lopen lekker rustig en hoeven niet hard te werken om de 950 kg in beweging te krijgen. Bij een rustige rijstijl lukt het aardig om op de 1 op 20 te komen

voordeel van forfour tegen de colt is dat je geen irritante a-stijl hebt.

Voordeel van de colt is dat de achterbank in delen verschuifbaar is en in- en op klapbaar is en verwijderbaar is. Bij de forfour is alleen de hele bank verschuifbaar en de leuningen overigens wel in delen. De colt 5 deurs is een echte pakezel. Maar bij beide auto's zit je riant achterin met de achterbank op de achterste stand en heb je een zee van bagageruimte met de bank op de voorste stand, maar natuurlijk is er ook de middenweg.

Bij beide de semi automaat laten staan die is niet van Mitsubishi, maar van mercedes/smart en is ontzettend storingsgevoelig.

forfour

640x480.jpg

Auto encyclopedie zei:
de Smart forfour van de eerste generatie deelt techniek en onderstel met de colt.

Gun je zelf lekker een 1.3 of 1.5. bij de forfour vallen deze nog tot 950 kg bij de 5 deurs colt alleen de 1.3 en bij de 3 deurs de 1.5 ook nog steeds.

de 1.3 /1.5 lopen lekker rustig en hoeven niet hard te werken om de 950 kg in beweging te krijgen. Bij een rustige rijstijl lukt het aardig om op de 1 op 20 te komen

Dat lijkt me sterk. Sterker nog: van de honderden Colts en Forfours 1.3 en 1.5 op Spritmonitor komt niemand daar zelfs aan.
Gemiddeld zo rond de 1:15 á 16 met de 1.3 is wel haalbaar, de 1.5 gebruikt een ietsje meer.
Wat niet wegneemt dat het wel leuke en goede autootjes zijn.

De spacestar is uitdaging om een 1.2 te vinden van het facelift model, maar dat is en en. Ik denk dat je of een 1.2 pre facelift moet nemen of een 1.0 van na de facelift. Qua verbruik verslaat die de Colt maar qua ruimte niet.

Niels is:
niels zei:
...op zoek naar een tweede auto, die met name door mijzelf voor woon-werkverkeer wordt gebruikt.
.....
Voor het vervoeren van het gezin (2 volwassenen, 1 baby) hebben we een gezinsauto (waar mijn partner voornamelijk in rijdt), maar het zal incidenteel voorkomen dat ik de kleine meeneem in mijn auto.

De ruimte is dus niet/nauwelijks van belang als Niels er vrijwel altijd alleen in rijdt en incidenteel met een (1) kind.
En waarom een 1.2 Space Star als je niet op de snelweg komt? Het verschil is 9 pk.

Beste Niels, wij hebben twee weken geleden onze Citigo op lpg , nieuw gekocht jan 2013 100000km. ingeruild bij Aaltink Nijverdal op een Nieuwe voorraad Punto. Ook die rijdt inmiddels op gas. De Skoda is een prima ,goed onderhouden 4 deurs auto zonder gebreken waar Aaltink óók nog eens 12 maanden garantie op geeft. Misschien wat voor jullie? Lpg is ingebouwd door een goed bedrijf, namelijk; Boertien in Emmen. Volgens Henk Boertien is de Volkswagen 1.0 mpi uitermate geschikt voor lpg. Vr.gr Peter

Jazzik zei:
Niels is:
niels zei:
...op zoek naar een tweede auto, die met name door mijzelf voor woon-werkverkeer wordt gebruikt.
.....
Voor het vervoeren van het gezin (2 volwassenen, 1 baby) hebben we een gezinsauto (waar mijn partner voornamelijk in rijdt), maar het zal incidenteel voorkomen dat ik de kleine meeneem in mijn auto.

De ruimte is dus niet/nauwelijks van belang als Niels er vrijwel altijd alleen in rijdt en incidenteel met een (1) kind.
En waarom een 1.2 Space Star als je niet op de snelweg komt? Het verschil is 9 pk.

voordeel van colt is dat als het mee zit je kinderwagen zonder in en of uit klappen zo in de colt kwijt kan omdat de achterbank in delen verschuifbaar is bij de 5 deurs colt.

de spacestar 1.2 heeft een koppel van 106 tegenover een koppel van 88 in de 1.0, dus dat is wel serieus verschil, en Niels geeft aan in zijn opening Enigszins vermogen om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen

@ niels wat je nu extra neerlegt voor een 5 deurs krijg je ook weer in mindere mate weer terug , dus het is niet alleen wat je nu bespaard maar ook wat je tzt minder er voor terug krijgt of dat je hem moeilijker kan verkopen op marktplaats oid.

3 deurs kan in sommige gevallen ook lastiger zijn vanwege de combinatie grotere deuren en de Nederlandse parkeerplaatsen.

En in het geval van de colt, de 3 deurs is een hatchback en de 5 deurs is een mpv achtige, ondanks dat autoweek het een hatchback noemt.

Om nog even terug te komen op de Skoda Citigo, ik reed maar liefst 600+ km op één tank €18,—

Dank voor jullie reacties!

@ Vin cent en Jazzik: De Mitsubishi Space Star had ik over het hoofd gezien, goede suggestie! Ik vind de pre-facelift wat anoniem, de facelift ziet er een stuk beter uit. Het zal dan idd óf de fijnere 1.2 motor óf een facelift worden. Allebei gaat boven budget vallen. Maar deze gaat op het lijstje.

@ak2: De Twingo 2 is driedeurs, dus die valt af. De Twingo 3 met vijf deuren is een leuk autootje, maar ik denk dat ik met een Up/Picanto/Space Star een wat volwassenere auto kies?

@Auto encyclopdie De Smart ForFour is qua eisen een goede suggestie, maar qua uiterlijk gaat dit hem niet worden. Dan zou ik eerder voor de Colt kiezen, maar ook dat uiterlijk vind ik een beetje zozo...

@MR PMG Bedankt voor je ervaringen met een Citigo op lpg. Ik was er vanuit gegaan dat met mijn relatief lage aantal kilometers lpg niet interessant zou zijn, maar misschien moet ik hier toch eens een berekening op los laten. Zeker met het lage gewicht valt de MRB wel mee.

Naar aanleiding van het voorstel van een Space Star was ik nog gaan zoeken naar auto's die een beetje tussen het A- en B-segment invallen. Ik kwam toen de Lancia Ypsilon (voorbeeldje) tegen. Als ik het zo zie kun je dat zien als een iets kleinere Punto? Die Punto's staan technisch goed bekend volgens mij. Iemand ervaring?

Bedankt voor de update. In de Renault Twingo 3 ligt juist de interieur afwerking op een aanzienlijk hoger peil dan bij de VW Up, bij de VW Up zie in het interieur veel onafgewerkt plaatwerk. Je ziet aan details dat de Twingo 3 jonger is. De Smart ForFour 2 komt uit de zelfde fabriek. Ze zijn zeer wendbaar en hebben een royale standaard uitrusting, bij veel wind is de Renault wel wat zijwind gevoelig, als gevolg van de motor achterin.

De Lancia Ypsilon is ook een leuke en goede keus. Ik zou deze auto wel eerder met 1,2 4 cilinder kiezen.

niels zei:
@ Vin cent en Jazzik: De Mitsubishi Space Star had ik over het hoofd gezien, goede suggestie! Ik vind de pre-facelift wat anoniem, de facelift ziet er een stuk beter uit. Het zal dan idd óf de fijnere 1.2 motor óf een facelift worden. Allebei gaat boven budget vallen. Maar deze gaat op het lijstje.

Naar aanleiding van het voorstel van een Space Star was ik nog gaan zoeken naar auto's die een beetje tussen het A- en B-segment invallen. Ik kwam toen de Lancia Ypsilon (voorbeeldje) tegen. Als ik het zo zie kun je dat zien als een iets kleinere Punto? Die Punto's staan technisch goed bekend volgens mij. Iemand ervaring?

[size=x-large]*[/size] Waarom zou je met jouw rittenprofiel (zonder snelweg) een 1.2 willen? Zie de ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=mitsubishi/model=space-star/occasiontest/2ed2db57-c387-40f4-92ad-8836d2c5c976?/merk=mitsubishi/model=space-star/vanaf-bouwjaar=2012
"Met de 1,0 liter motor is de Space Star al voldoende levendig, er zijn weinig redenen om per se een 1,2 te willen."

En wat betreft de Ypsilon... om te beginnen kom je met jouw budget in een jaren ouder autootje terecht. Dan heb je de keus tussen een 875 cc tweecilindertje met turbo (veel) en een 1.2 viercilinder (weinig, maar de betere, veiliger keus). Ik zou zeggen, vergelijk de ANWB occasiontest van de Ypsilon https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=lancia/model=ypsilon/occasiontest/10508a4a-c393-40d8-a9eb-0f3400921596?/merk=lancia/model=ypsilon even met die van de Space Star...

Even radiostilte gehad, maar tijd voor een update! Ik heb in de tussentijd gekeken en proefgereden met een Mazda 2 (2009), Mitsubishi Space Star (2013), Kia Picanto (2011) en een Seat Mii (2013). Ik wilde ook nog gaan kijken bij een Renault Twingo 3, maar met mijn budget zit je echt aan de onderkant van het aanbod, dus lastig om een net exemplaar te vinden.

De Mazda reed erg prettig en was een goede kandidaat, maar met mijn budget kom je vaak uit op modellen met wat hogere km-standen of flinke gebruikssporen. De Space Star was rationeel gezien denk ik de beste keuze en de auto reed prima, maar het wat anonieme (pre-facelift) uiterlijk hield me toch tegen. De Kia en Seat bevielen allebei uitstekend, allebei verrassend volwassen auto's binnen hun segment. Uiteindelijk heb ik voor de Seat gekozen omdat dit model me meer aanspreekt en omdat dit een nette en goed onderhouden auto was die ook nog eens bij een voor mij bekende merkdealer te koop stond.

Bedankt voor de update, veel plezierige kilometers gewenst met de Mii.

niels zei:
De Space Star was rationeel gezien denk ik de beste keuze

Dat denk ik ook, maar de Mii zal de job vast ook prima klaren!
Prettige en voorál veilige kilometers gewenst.

Terug
Bovenaan