Tweede auto elders verzekeren?

Guest
Ik ben een tijdje geleden gestopt bij mijn oude werkgever en na een tijdje thuis zitten ga ik binnenkort weer aan de slag. Daarom gaan we een tweede auto kopen.
Onze huidige auto is klein en voldeed prima voor het woon/werk verkeer van mijn vriend. Nu ik weer ga werken heb ik ook vervoer nodig. Daarom hebben wij besloten er een tweede auto bij te kopen. Dit wordt een grotere en jongere auto.

De verzekeringspremie is echter fors hoger dan wat hij nu voor onze auto betaald. Er is een verzekeraar die ruim €20,- per maand goedkoper is.
Zitten er nadelen aan het verzekeren van deze auto bij een andere verzekeraar? Wat gebeurd er bijvoorbeeld met de schadevrije jaren als er in de ene auto schade geclaimd wordt? Verlies je de schadevrije jaren en dus de korting bij de andere verzekeraar ook?

Nee ik was tot voor kort stewardess en had een OV regeling. Het openbaar vervoer was voor mij makkelijker dan een eigen auto dus er was geen noodzaak om een auto te hebben.

Waarom moet auto no. 2 groter ? Dat heeft natuurlijk ook financiele gevolgen! Hoeveel kilometers ga jij in de nieuwe situatie ongeveer rijden?
Is jouw nieuwe baan ook een vaste baan?

Je zou ook aan private lease kunnen denken (ik weet dus niet of je een vaste baan hebt en je financiele achtergronden), die is namelijk incl verzekering en wegenbelasting.
Voor 219 EUR per maand heb je bij voorbeeld deze (auto):
https://privatelease.peugeot.nl/menu/108?menu=car_menu&kilometrage=15000&vehicleId=214182&looptijd=48&opts=4,49#_ga=2.37169184.1246785130.1528993503-1394595332.1528701701

Ik heb gekozen voor een luxe uitvoering.

Je stelt een paar vragen en ik probeer ze na te lopen:

- je kunt de tweede auto natuurlijk verzekeren bij een andere verzekeraar en schade bij de een, heeft geen enkel effect op no-claim bij de ander.
Je verliest dus slechts no-claim op 1 polis na een schuldschade met die specifieke auto.
Sterker nog : verzekeraars weten dat helemaal niet van elkaar.

- mijn verzekeraar nam de korting over van de 1e auto bij het verzekeren van de 2e auto over: niet in de vorm van no-claim, gebaseerd op schadevrije jaren van de 1e auto, maar in de vorm van korting met hetzelfde percentage als de no-claim en jaarlijks neemt schadevrij-jaar korting toe en wordt de extra korting daarmee verminderd, zodat de maximale korting van 80%op de bruto premie op de 2e auto gehandhaafd blijft.

- Je kunt ook de nieuwe auto op de polis van de 1e auto laten verzekeren, zodat de opgebouwde no-claim op deze nieuwe auto van toepassing is : zeker ook als de dekking uitgebreid ( all risk i.p.v WA) is of de waarde van de auto hoger dan die van de 1e auto.
De 1e auto kan je per dezelfde datum bij een andere verzekeraar onderbrengen, maar kijk eerst even naar het volgende punt :

Overleg met je verzekeringsmaatschappij ( zoiets als even Apeldoorn bellen dus) of met je tussenpersoon , want de meeste verzekerars willen graag de klant behouden en zeker als er nog een extra auto bij komt. Dus vraag hen hoe dat het voordeligste kan worden opgelost en is het antwoord niet naar je zin : shoppen en bedenk dat verzekreaars ook vaak extra pakketkorting geven als je alle verzekeringen bij hen onderbrengt ( autoverzekering + woonhuis + inboedel + aansprajkelijkheid om voorbeeld te noemen).

Er zijn meerdere redenen waarom we een grotere auto willen en de oude nu nog niet kunnen missen. Ik zal ze hier niet allemaal opnoemen, de belangrijkste is dat wij i.v.m. een onverwacht sterfgeval in de familie een hond hebben gekregen die niet in een kleine auto kan. Financieel kunnen we het wel aan als ik werk. Mijn vraag was bedoeld om het verzekeringstechnisch duidelijk te krijgen.

Er is een verzekeraar (AllSecur mag ik dat zeggen?) die goedkoper autoverzekeringen aanbiedt dan onze huidige verzekeraar. Dan heb ik de pakketkorting en schadevrije jaren al verrekend. (die zijn voor mij overigens 0)
Ik heb op internet overigens enkele negatieve reviews gelezen over die verzekeraar dus ik twijfel of het verstandig is. Op papier zijn de voorwaarden echter veel beter, namelijk €20,- per maand goedkoper zonder eigen risico. Veel verzekeraars rekenen een eigen risico van €150,- of zelfs meer.

Beste Fryfrysk, ik volg je niet helemaal. (sorry blond)
Zeg jij dat schadevrije jaren per auto anders zijn? Ik dacht dat een persoon schadevrije jaren kon opbouwen en meenemen naar andere verzekeraars. Als je een nieuwe auto koopt begint de teller toch niet weer op 0?
Ik dacht dat er een centraal register was waarin dit werd bijgehouden?

Okee : korte uitleg
Ik maak het onderscheid tussen schadevrije jaren aan de ene kant en een extra kortingspercentage aan de andere kant.

Mijn verzekeraar gaf op de 2e auto dus 0 schadevrije jaren, maar toch 80% korting op de bruto premie ( het maximale percentage van de no-claim tabel) , omdat het een 2e auto betrof en de 1e auto deze maximale no-claim al had.
Een jaar later is het dus - zeg maar - 1 schadevrij jaar van 10% korting en daarom 70% extra korting op de premie.
Een weer een jaar later 2 schadevrije jaren van 20% korting en 60% extra korting op de 2e auto.
En die staffel gaat al 6 jaar zo goed.

Vanaf het begin van het No-claim systeem en korting wegens schadevrije jaren, probeerden verzekeraars de dicipline te handhaven , maar feitelijk concureerden ze natuurlijk met elkaar en door de komst van pure internetverzekeraars, zoals AllSecur er een van is, is de markt vrij jachtgebied.
Ik denk dat je bij recensies in zijn algemeenheid goed moet kijken naar welke aspectencnegatief over geschreven wordt en is dit vaker terug te vinden ( de trend) in andere recensies en daarna jezelf moet afvragen of dat voor jouw wel zo een belangrijk punt is.

ik heb al die verzekeringen ( dus ook woonhuis/opstal inl. glas, de inboedel, de aansprakelijkheid en beide autoverzekeringen ) bij 1 verzekeraar ondergebracht namelijk SNS ( de Consumentenbond vond de opstal - en inboedelverzekering van SNS de beste in de markt ; de auto's zijn ouder dan 6 jaar dus verzeker ik die alleen WA en daar zit geen verschil in tussen verzekeraars .)

Dat bespaarde mij € 450 op jaarbasis ten opzichte van oude verzekeraar Unive en gaf bovendien 5 % extra pakketkorting over alle premies.
( de ziektekostenverzekering valt hier buiten ).

Dank je voor jouw uitleg. Ik snap nu wat je bedoelde.

Ik lees bij de negatieve recensies vooral dat mensen ontevreden zijn over de onbereikbaarheid van de klantenservice, onbereidheid om te vergoeden en de forse premiesteiging na een verzekeringsclaim.

Dat eerste is niet gek als je voor een budget online verzekeraar gaat. De onwelwillendheid om te vergoeden of er lang mee wachten is kwalijker. Forse premiesteiging na één claim vind ik echter helemaal een probleem.

Een 8 jaar oude auto WA met casco verzekeren loont niet als je na steenslag de voorruit moet vervangen en de schade zelf weer dubbel terugbetaald in de hogere premie.
Ik maar me wel zorgen over vandalisme en diefstal dus alleen WA is niet voldoende.

Goedkoop is hier misschien duurkop of zijn alle verzekeraars zo.?

Tja, het is toch een beetje dat alle waar naar zijn geld is , ook bij verzekeraars.
En het is maar net hoe je wilt kijken : onwelwillendheid om te vergoed is een probleem als All risk of WA/ gedeeltelijke casco verzekerd hebt, maar juist geen enkel probleem als je alleen WA verzekerd bent : in tegendeel zelfs !

De meeste verzekeraars zijn tegenwoordig terughoudend met erkennen en uitbetalen, vooral bij WA schades, want die zijn de laatste jaren flink toegenomen ( men zucht "de smartphone in het verkeer" ).

Grosso modo heeft het geen zin een auto ouder dan 5 a 6 jaar all risk te verzekeren ; tussen 5 a 6 jaar en de 10 jaar WA/ gedeeltelijke casco verzekeren en vanaf 10 jaar alleen WA.
Bedenk dat een auto na 3 jaar al minder 50% van zijn waarde heeft en daarna jaarlijks 10% minder ), natuurlijk afhankelijk van merk en type.
Maar dat zijn ruwe vuistregels.
Tel daarbij op dat verzekeraars nooit meer vergoeden dan die berekende dagwaarde ( o.a bij diefstal) , ook al vindt je zelf je gestolen auto een beauty en staat deze er perfect bij. Dat geeft in de praktijk vaak frustratie.

Bereken je dagwaarde eens op de volgende site : https://www.rekenwijzer.com/auto-kosten/dagwaarde-berekenen

Een vergelijkingssite als Independer geeft niet alleen vergelijking, maar ook waardering en sterkte/zwakte aan : je kunt ze online benaderen, maar ze beschikken ook over een heel goede Klantenservice.., maar ook op die dagwaardesite kan je autopremies berekenen.

@ts, ga je licht eens opsteken bij een goed en onafhankelijk tussenpersoon, hierboven staan vooral algemeenheden en eigen invullingen die je op iedere verzekerings-(gerelateerde) site kunt vinden maar waar je niets aan hebt in jouw specifieke situatie. Independer is leuk als indicatie maar is het portal van een gedeelte van de nl-verzekeraars. Het gaat er uiteindelijk om wat je zelf wil en kan dragen en wat niet, dat laatste kan je verzekeren.

Het voordeel van het werken met tussenpersoon is meer maatwerk mogelijk.

Het nadeel zijn de vaak hogere premies ( provisie op autoverzekeringen bijvoorbeeld is 20%) en bovendien het werken met alleen de groep zg. intermediair maatschappijen .
Independer werkt met de steeds verder groeiende groep internetverzekeraars ( veel van die intermediair verzekeraars eten van beide walletjes, maar vaak onder een aparte internet naam ).

Op zich is die hogere premie begrijpelijk, want toegevoegde waarde van tussenpersoon kost geld, maar het is natuurlijk niet zonder reden dat 2/3 van alle nieuwe autoverzekeringen rechtstreeks gesloten worden .

Fryfrysk zei:
Het voordeel van het werken met tussenpersoon is meer maatwerk mogelijk.

Het nadeel zijn de vaak hogere premies ( provisie op autoverzekeringen bijvoorbeeld is 20%) en bovendien het werken met alleen de groep zg. intermediair maatschappijen .
Independer werkt met de steeds verder groeiende groep internetverzekeraars ( veel van die intermediair verzekeraars eten van beide walletjes, maar vaak onder een aparte internet naam ).

Op zich is die hogere premie begrijpelijk, want toegevoegde waarde van tussenpersoon kost geld, maar het is natuurlijk niet zonder reden dat 2/3 van alle nieuwe autoverzekeringen rechtstreeks gesloten worden .

Onzin, tussenpersoon kost jou geen geld. Veel van die internetverzekeraars zijn onder de streep duurder en/of de voorwaarden zijn slechter (en worden zo flink duurder als er wel eens gebruik van gemaakt moet worden bij bijv ruitschade of gestuurde reparatie). Daarbij zijn veel gewoon produkten van de grote verzekeraars als ASR bijv.

Als je de tweede auto bij dezelfde verzekeraar onderbrengt als de eerste, dan kun je voor de tweede auto profiteren van de schadevrije jaren die je met de eerste al opgebouwd hebt. Bij een andere verzekeraar kan dit niet (of niet altijd), omdat de schadevrije jaren 'vast' zitten bij de eerste. Let hier goed op, zodat je niet achteraf voor vervelende verrassingen komt te staan (ask me how I know).

Dat laatste ligt ook aan de verzekeringsmaatschappij. Ik heb het geprobeerd bij mijn verzekering (Promovendum) en die gaven me niet de korting van de schadevrije jaren die ik al had opgebouwd. Ik heb 'm dus toen elders verzekerd waar het sowieso goedkoper was.

Ce que change le cycle WLTP en Europe – Si elle n’est pas directement liée à EuroNCAP, une autre procédure supervisée par l’Europe a évolué récemment. Tutuapp 9apps Showbox

Md Zima zei:
Ce que change le cycle WLTP en Europe – Si elle n’est pas directement liée à EuroNCAP, une autre procédure supervisée par l’Europe a évolué récemment.

Euhhh ja... ik neem er nog wel een paar, misschien dat ik het dan beter begrijp.:D

Terug
Bovenaan