tweede Auto Benzine of Diesel (+/- 30.000 km)

Benzine of Diesel


  • Totaal aantal stemmers
    43
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Goedendag Forum leden,
Ik ben op zoek naar jullie mening, er is op het werk sprake dat wellicht mijn functie wijzigt. Als dit gebeurt zou ik mijn bedrijfsauto moeten inleveren en kom ik op de door mijn werkgever bepaalde locatie te zitten wat in zou gaan houden dat ik voor woon werk verkeer 126km per dag moet gaan rijden (dus ongeveer 30.000 km per jaar) en hierdoor zouden we een twede auto moeten gaan aanschaffen (naast onze huidige 2011 Ford Mondeo Benzine) ik zit dan te denken aan een b segment auto om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden nu weet ik niet of ik nu een diesel of benzine moet aanschaffen (omslagpunt diesel wordt volgens mij ook steeds hoger) budget voor eventuele aanschaf 2de auto zo'n 10k
 
Veel lange en regelmatige stukken dus ik zou lekker voor een B-segment diesel gaan nu het nog kan. Voor je budget ook meer dan voldoende keus en mogelijkheden.
 
Je koopt op dit moment door het doorgeslagen sentiment voor heel weinig een jonge, gebruikte B segment diesel. Ze zijn vaak duizenden Euro's goedkoper dan de benzine variant. Dit maakt een B segment diesel auto aantrekkelijk, alles wat je niet betaald schrijf je niet af, en vooral niet snel inruilen.

Comfortabele aanraders zijn in mijn ogen, de Renault Clio 4, Peugeot 208, Citroen DS3 en C3, (2 of 3) Ford Fiesta (de 95 pk vanaf 2012). In het B segment vind ik de fijnste motoren de 1.5 DCI van Renault en de 1.6 HDI van PSA
 
Mijn idee: Géén benzine en al zeker geen diesel (super afschrijvers). Hybride! Verbruik vergelijkbaar met een diesel https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2015&constyear_e=2019&power_s=69&power_e=79&minkm=15000&gearing=3 , belasting veel voordeliger. En als het je aanspreekt: een stuk schoner, vooral daar waar dat telt, in stadsverkeer.
Zoiets dus: https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-hybrid-navi-camera-ecc-lmv-29932334/details.html

toyota-yaris-1-5-hybrid-navi-camera-ecc-lmv.jpg


Willekeurig voorbeeld, deze net boven budget, maar wel een mooie, complete. Er zijn er legio binnen budget.


Een maatje groter (en wat ouder) kan natuurlijk ook. Weer een willekeurig voorbeeld: https://www.viabovag.nl/auto/toyota-auris-18-full-hybrid-aspiration-navi-lmv-l4g60jx https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&constyear_s=2011&constyear_e=2015&minkm=15000

media.0022-1024w.jpg



Of zoiets: https://www.autowereld.nl/honda/insight/comfort-29565314/details.html

honda-insight-comfort.jpg



Maatje kleiner: https://voorraad.vakgarage.nl/honda/jazz/14-hybrid-exclusive/occ13811723?conpag=p000013

13811723_11.jpg



Of doe eens lekker gek: https://www.autowereld.nl/honda/cr-z/1-5-v-tec-clima-1e-eig-extra-winterset-28657628/details.html

honda-cr-z-1-5-dvd-clima-extra-winterset.jpg
 
Heel leuk, zo'n hybride. Helaas zijn die best wel duur.

Voor 10k koop je veel meer auto als je voor een B segment diesel gaat.

Al eens gezocht op internet wat je daar allemaal voor haalt?
Er staan genoeg 208s, Clios, DS3/C3's, Corsa's en Fiesta's te koop.
Stuk voor stuk fijne reisauto's die bovenal heel zuinig zijn (en met de weer stijgende benzineprijzen op dit moment kun je beter diesel tanken!)
 
Zadelsnuiver zei:
Die CRZ is gaaf inderdaad, moet alleen nog wel ff een logo op het neusje want dit ziet er wat kaal uit.

Je zou hem natuurlijk kunnen opsieren met een rood Honda [size=small]type[/size][size=large]R[/size] logo, maar ja, daarvan zitten er al 4 op de velgen...
a057.gif
 
Bedankt voor jullie reactie tot zover, Hybride heb ik ook even aan zitten denken maar deze zijn aanzienlijk zwaarder, en ik denk dat je in mijn prijsklasse ook al snel zit dat het accupakket op korte termijn vervangen moet worden, en die kosten zijn aardig hoog volgens mij.
 
Toyota Prius
Deze is wel iets ouder, maar hier kan jij nog prima 10 jaar mee rijden, ze halen de 500dkm per 1 zet accu's.
 
MrJ1987 zei:
Bedankt voor jullie reactie tot zover, Hybride heb ik ook even aan zitten denken maar deze zijn aanzienlijk zwaarder, en ik denk dat je in mijn prijsklasse ook al snel zit dat het accupakket op korte termijn vervangen moet worden, en die kosten zijn aardig hoog volgens mij.

Het gewicht van een hybride is vergelijkbaar met een diesel van hetzelfde formaat, net als het verbruik. Belasting en onderhouds-/reparatiekosten liggen veel lager. Vrees voor het vervangen van het accupakket is zonder enige grond. Dat komt vrijwel nooit voor, ook niet bij auto's met honderdduizenden kilometers op de klok. Toyota geeft 5 jaar garantie op de hybride aandrijflijn, waarbij de garantie op de batterij verlengd kan worden tot 10 jaar. Vandaar bijvoorbeeld ook dat dit bedrijf dit aandurft: https://www.vanekris.nl/service/levenslange-hybride-garantie
Er (b)lijken nog veel mythes te bestaan over hybrides....: https://www.mt.nl/bijlagen/opgelost-en-ondertussen-bij/de-7-mythes-van-de-hybride/81656

Welke test je ook neemt, de hybrides komen er altijd als betrouwba(a)r(st)e auto's uit.
 
Koop voor 5000-6000€ een nette Punto jtd.
Wegenbelasting valt mee, verbruik is heel netjes, rij eigenschappen ook.
Een hybride klikt leuk, maar een Yaris kost je 2x zoveel in aanschaf (gelijk bouwjaar/kilometers).
 
spoiler alert zei:
Koop voor 5000-6000€ een nette Punto jtd.
Wegenbelasting valt mee, verbruik is heel netjes, rij eigenschappen ook.
Een hybride klikt leuk, maar een Yaris kost je 2x zoveel in aanschaf (gelijk bouwjaar/kilometers).

Slechtste advies wat je kan geven. De 1.3 staat berucht om zijn distributie ketting die kan breken. Sommige halen de 150k km niet eens.
 
KadettRT zei:
spoiler alert zei:
Koop voor 5000-6000€ een nette Punto jtd.
Wegenbelasting valt mee, verbruik is heel netjes, rij eigenschappen ook.
Een hybride klikt leuk, maar een Yaris kost je 2x zoveel in aanschaf (gelijk bouwjaar/kilometers).

Slechtste advies wat je kan geven. De 1.3 staat berucht om zijn distributie ketting die kan breken. Sommige halen de 150k km niet eens.
Zwaar overdreven reactie.
Ja, het komt voor bij modellen 2010/2011.
Maar als je een jongere neemt (vanaf 2014), elke 20000km de olie ververst met olie geschikt voor deze auto dan valt het wel mee.
Voor hetzelfde bedrag kun je ook een Aygo kopen, Maar dat rijdt even heel wat minder.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
zag net een Dacia Logan MCV 1.5 DCi, 2018 incl nog meer dan 1.5 jaar fabrieksgarantie, voor minder dan 10k (duurste uitvoering)

Kun je ook ongeveer nagaan wat die over 3 weken nog waard zal zijn....
a068.gif
 
Jazzik zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
zag net een Dacia Logan MCV 1.5 DCi, 2018 incl nog meer dan 1.5 jaar fabrieksgarantie, voor minder dan 10k (duurste uitvoering)

Kun je ook ongeveer nagaan wat die over 3 weken nog waard zal zijn....
a068.gif

Maar als je er nog 5 jaar mee rijdt is het toch niet interessant om te weten wat ie over 3 weken waard is?
Stond bij een leasemaatschappij: waarschijnlijk berijder vertrokken bij firma, met boete ingeleverd en leasemij verkoopt 'm tegen boekwaarde incl. de reeds ontvangen boete.
 
spoiler alert zei:
KadettRT zei:
spoiler alert zei:
Koop voor 5000-6000€ een nette Punto jtd.
Wegenbelasting valt mee, verbruik is heel netjes, rij eigenschappen ook.
Een hybride klikt leuk, maar een Yaris kost je 2x zoveel in aanschaf (gelijk bouwjaar/kilometers).

Slechtste advies wat je kan geven. De 1.3 staat berucht om zijn distributie ketting die kan breken. Sommige halen de 150k km niet eens.
Zwaar overdreven reactie.
Ja, het komt voor bij modellen 2010/2011.
Maar als je een jongere neemt (vanaf 2014), elke 20000km de olie ververst met olie geschikt voor deze auto dan valt het wel mee.
Voor hetzelfde bedrag kun je ook een Aygo kopen, Maar dat rijdt even heel wat minder.

Bij de LM mag je blij zijn dat ze elke 30k een beurt krijgen. Veel onderhoud wordt opgerekt diegene die ervoor kan betalen is die hem einde leasecontract koopt.
 
Jazzik zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
zag net een Dacia Logan MCV 1.5 DCi, 2018 incl nog meer dan 1.5 jaar fabrieksgarantie, voor minder dan 10k (duurste uitvoering)

Kun je ook ongeveer nagaan wat die over 3 weken nog waard zal zijn....
a068.gif

Dacia gebruikt bewezen Renault techniek, hierdoor staan ze bekend als heel betrouwbaar, door de lage nieuw prijzen zijn het juist toppers in waardevastheid.
Je vind ze ook vaak op het zeer voordelige LPG.

Ik ben het dus hekemaal niet eens met Jazzik.
 
Die CR-Z is een grappig ding aan de buitenkant, maar wat is honda toch plastic-fantastic aan de binnenkant. Ik weet dat het goede auto's zijn, want mijn ouders hebben een jazz, maar dat plastic... Nee, niet mijn ding.
 
Terug
Bovenaan