Tweede auto (5persoons) voor max. EUR 5.000

RenaultEspace

Net ingestapt
Mijn broer stuurde me een berichtje dat hij een tweede auto nodig heeft. De huidige auto is een grote gezinsauto (Peugeot 5008), maar een tweede auto is gewenst. De vraag is wat hij het beste kan kopen. Ik stel de vraag hier, zodat jullie met hem kunnen meedenken.

Eisen:
- Maximaal EUR 5.000
- Airco en trekhaak zijn vereist, cruisecontrol is gewenst
- Betaalbaar in gebruik (dus niet te groot)
- Betrouwbaar (wat er niet op zit kan ook niet kapot)

Hij stelde een Opel Agila voor, maar kan je daar wel een beetje zitten op de achterbank met 3 kinderen (waarvan zeker 1 met stoelverhoger). Wie heeft er een goed alternatief? Sexy hoeft het niet te worden, maar of het dan een Agila moet worden? Nou ja, liever niet dus :)

Een 5 deurs colt generatie 2004-2007 en 2007-2008 hebben een in delen verschuifbare achterbank en ik heb er wel eens met zijn 5-en ingezeten. De beste keuze is de 1.3 met handbak. Nog steeds niet sexy maar wel meer dan een agila. In 2008 kreeg de colt een uitgebreide facelift en verdween de verschuifbare achterbank.

hier een occasion video van de colt.
https://www.youtube.com/watch?v=RkjZgf8X5qs&t=11s

en hier een video met wat je allemaal met de achterbank en de bestuurdersstoel kan
https://www.youtube.com/watch?v=V2jtQ9eSWgw

Andere suggesties heb ik een keer een topic over geschreven want ik ben stiekem wel fan van hoge modelletjes in het b-segment. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5962675,printview,page=1

Kijk eens naar een Dacia , betrouwbare Renault techniek , niet echt gewild dus veel waar voor je geld, je hebt de Logan en ook bijvoorbeeld Deze

De Dacia Logan MCV of kleinere Sandero lijkt mij ook een heel goed idee. Veel ruimte, en betrouwbaarheid voor relatief weinig geld.

Je zou ook nog naar een Peugeot 207SW kunnen kijken met bv 1.6 VTI. Prima blokje, 120pk, niet al te groot, behoorlijk ruim.

@Renaultescape welke generatie Agila bedoel je eigenlijk, de 2e generatie 2008-2015 is toch best wel een leuke auto?

bij de Kia Picanto en Hyundai i10 heb je zowel een 4 persoons als een 5 persoons uitvoering, sowieso in het a-segment "o.a. Agila" checken of die achterin wel 3 gordels heeft.

Inderdaad betrouwbare Renault techniek.

Dat is ook mijn eigen ervaring bij mijn laatste 2 Renault's, over de afgelopen meer dan 10 jaar. Er gaat ( vrijwel) nooit iets kapot, en ze doen het altijd.

Dacia stond bij het laatste onderzoek van What Car op de 2e plaats. En gebruikt degelijke en beproefde techniek.

ak2 zei:
Inderdaad betrouwbare Renault techniek.

Dat is ook mijn eigen ervaring bij mijn laatste 2 Renault's, over de afgelopen meer dan 10 jaar. Er gaat ( vrijwel) nooit iets kapot, en ze doen het altijd.

Dacia stond bij het laatste onderzoek van What Car op de 2e plaats. En gebruikt degelijke en beproefde techniek.

(y)

@Renaultescape welke generatie Agila bedoel je eigenlijk, de 2e generatie 2008-2015 is toch best wel een leuke auto?

ik vind die 2e generatie Agila ook helemaal niet verkeerd . Je zit wat rechtop , auto is wat hoger. Maar daardoor zit je zowel voorin als achterin ook nog eens heel prima. Daarnaast is deze qua afwerking en rijden helemaal niet verkeerd en beter dan sommige concurrenten. Heb er enkele maanden in gereden toen deze net nieuw was. Een licht blauwe. was echt best geinig. Maar cruisecontrol is nooit af fabriek leverbaar geweest en vraag mij af of deze 5 zitplaatsen heeft.

Als de looks verder niet uit maken is zo'n sandero inderdaad ook geen gek idee. Doorontwikkelde betrouwbare renault techniek. staan bekend als oer degelijk, veel ruimte en rijd ook echt niet verkeerd.

Zoiets bijvoorbeeld, zuinig betrouwbaar blokje, trekhaak, 5 persoons, goedkoop in maandelijkse lasten, cruise control, ruim binnen budget. vinkt alles af. Weegt minder dan 950 kilo dus goedkoop in belasting.

Ik heb een keer een vakantie een dacia logan gehuurd. 2000 km door Moldavie en Roemenie. Was echt positief verrast door de auto. Eenvoudig maar comfortabel en ruim.
Wat er niet op zit kan ook niet kapot. En wat wel kapot kan is eenvoudig en dus ook eenvoudig en goedkoop te repareren.

Broer heeft zojuist de Opel Agila gekocht. Proefrit beviel en een prettig contact. Dat is ook wat waard. Hij zal daarmee vast een goede auto mee gekocht hebben. Hopelijk levert dat veel prettige en veilige kilometers op!

Terug
Bovenaan