Twee vragen: vervangingstermijn bougies & sierkapjes wielmoeren

Mechanix

Kilometervreter
Ik heb twee vragen die me al een tijdje bezig houden, en wellicht hebben jullie antwoorden:

1. Ergens in 2018 zijn de bougies van mijn auto vervangen. Volgens Ford moeten ze na 60.000 km of 3 jaar worden vervangen. Die 60.000 km snap ik, maar waarom zouden de bougies na 3 jaar moeten worden vervangen als de 60k nog niet is bereikt? Ik heb ca. 30k met de huidige bougies gereden.

2. Volgens mij zitten er sierkapjes over de wielmoeren van mijn Fiesta. Ze zien er zo uit:

thumb

FEBI BILSTEIN Wielmoer M12 x 1,5mm, 19, Met deksel

Ik heb geprobeerd het kapje er met een punttang af te trekken, maar dat lukt niet. Hoe kan ik die kapjes wel verwijderen?
 
Voor punt 1 even een stukje van de ANWB geleend: https://www.anwb.nl/experts/auto/118/bougies-vervangen

Punt 2 heb ik zelf mee te maken gehad. De kapjes worden lelijk en lijken los te zitten. Ze kunnen er echter niet af (of beter: dat is niet de bedoeling). Zou het je toch lukken dan heb je geen steeksleutel meer in de juiste maat om ze te kunnen gebruiken. Ik heb uiteindelijk een set nieuwe gekocht.
 
Bij mijn auto zit bij het boordgereedschap een speciaal haakje om de sierkapjes van de wielbouten te verwijderen.
Als ik de foto zo bekijk zitten er gleufjes in direct onder de kop, lijkt net of er een klemmetje in past, zo ongeveer iets als je ook hebt om zekeringen te verwijderen.
 
Barri zei:
Het zijn tweedelige wielmoeren, die kan je volgens mij niet uit elkaar halen.

Klopt, en het is ook absoluut niet de bedoeling dat je ze uit elkaar gaat halen.
Deze moeren zijn ter bescherming van de boutgaten in lichtmetalen velgen, de conische centreerring draait bij bevestiging niet meer mee als je de moeren strak aandraait.
 
Tnx voor de feedback allemaal!

MikeM zei:
Punt 2 heb ik zelf mee te maken gehad. De kapjes worden lelijk en lijken los te zitten. Ze kunnen er echter niet af (of beter: dat is niet de bedoeling). Zou het je toch lukken dan heb je geen steeksleutel meer in de juiste maat om ze te kunnen gebruiken. Ik heb uiteindelijk een set nieuwe gekocht.

Ja, dat heb ik dus ook. Je kan de kapjes een beetje bewegen. Daarom dacht ik dat het losse kapjes waren. Maar dat is dus niet zo en het hoort dat je die kapjes een beetje kan bewegen als de moeren wel vast zitten?
 
Kapjes kunnen en gaan wel los na verloop van tijd maar dan is het tijd voor nieuwe moeren. Onder het sierkapje zit de moer zelf, zo ziet het er dan ook uit en die kan nog steeds los met wat beleid.
 
Mechanix zei:
Tnx voor de feedback allemaal!

MikeM zei:
Punt 2 heb ik zelf mee te maken gehad. De kapjes worden lelijk en lijken los te zitten. Ze kunnen er echter niet af (of beter: dat is niet de bedoeling). Zou het je toch lukken dan heb je geen steeksleutel meer in de juiste maat om ze te kunnen gebruiken. Ik heb uiteindelijk een set nieuwe gekocht.

Ja, dat heb ik dus ook. Je kan de kapjes een beetje bewegen. Daarom dacht ik dat het losse kapjes waren. Maar dat is dus niet zo en het hoort dat je die kapjes een beetje kan bewegen als de moeren wel vast zitten?

Het hoort wel een beetje te bewegen, maar het is erg kwetsbaar. Bij mijn Ford waren ze zo beschadigd geraakt dat ik ze niet meer van de auto af kreeg omdat de steeksleutel geen grip meer had. Toen dat eenmaal met hulp en gepast geweld gelukt was heb ik ze de kliko in gegooid.
 
Terug
Bovenaan