turbodruk valt weg bij warm weer, intercooler niet goed?

Hallo beste lezers,

Het betreft een BMW 525D E39 met 163pk. Leuk blok om mee te rijden. Afgelopen jaren probleemloos bij het doortrekken van de auto. ( langdurig 160-170 autobahn) en af en toe in de binnenstad wat leuker toeren vond ze ook prettig. Sinds kort merk ik dat de turbodruk weg valt bij warmer weer+ zelfde rijgedrag als hierboven beschreven. Dit hoort toch niet te kunnen bij een zes in lijn 2500 CC zou ik zeggen. Kan dit liggen aan de intercooler die niet meer goed is? of iemand enige suggesties waar het aan kan liggen? turboslangen en intercooler slangen lekken niet en zijn nagelopen dus ik vroeg me af wat de oorzaak zou kunnen zijn..

edit: als de turbodruk weg aan het vallen is merk ik dat de turbo ook een beetje een huilend geluid begint te maken. Als de auto is afgekoeld en ik dan in de avond weer ga rijden heb ik VOL VERMOGEN.

Groetjes,

Had ik laatst precies hetzelfde (totaal andere motor). Het bleek dat bij een warme motor een klep niet afsloot waardoor de turbo geen druk op kon bouwen. Pierburg ventieltje vervangen en wat was opgelost. Het was een zeer eenvoudige reparatie. Ik ken de officiële naam van het onderdeel niet, sorry.

6gvhqw.jpg

Dat zou echt fijn zijn! als dat het zou zijn iemand nog andere suggesties of eventueel de naam van het onderdeeltje? alvast bedankt!

Dat zou echt fijn zijn! als dat het zou zijn iemand nog andere suggesties of eventueel de naam van het onderdeeltje?

Guest
Hallo,

Ik rij een bmw 525D e39 uit 2001. Ik merkte vandaag tijdens het rijden dat de auto een stuk minder vermogen had, alsof de turbo niet altijd meekomt. Heb ik hiervoor nog nooit gehad. Weet iemand waar dit aan kan liggen? want soms komt ie wel mee en dan trekt de auto weer goed. En de volgende acceleratie is het simpelweg een 1600KG auto met te weinig trekkracht. Graag advies/eventuele tips, kan het namelijk ook aan een slang liggen van de intercooler of dergelijke?

Hoor graag van jullie.

Groetjes,

Kan vanalles zijn.

Wastegate
Leidingen die broos of lekken(lekken hoor je vaak)
Turbo versleten.
Luchtfilter verstopt.

Me vader had 2 jaar geleden ook een e39 525da. Maar de vacum pomp was kapot. Reed nog goed. Moest een beetje kracht zetten tijdens het remmen. Maar aan de lichten kon je met piepen vertrekken na 3.000 toeren.

Heb je daar last van is het de vacum pomp.

Anders word het elimineren.

De ecu (obd) zal niet veel zeggen. Waren nog simpel op de e39.

Kan heel goed een intercooler zijn die niet meer optimaal werkt. Met dit warme weer merk je dat heel snel en dan zal de auto automatisch turbodruk terugregelen.
Grote kans dat als een monteur even meerijd die de inlaattemperatuur in de gaten houd en jij hard accelereert kan hij wel zien of de richting die de inlaattemperatuur gaat de juiste is of dat die simpelweg blijft stijgen.

Nico GTR zei:
Kan heel goed een intercooler zijn die niet meer optimaal werkt. Met dit warme weer merk je dat heel snel en dan zal de auto automatisch turbodruk terugregelen.
Grote kans dat als een monteur even meerijd die de inlaattemperatuur in de gaten houd en jij hard accelereert kan hij wel zien of de richting die de inlaattemperatuur gaat de juiste is of dat die simpelweg blijft stijgen.

Maar dat zou dus betekenen dat als het minder warm is ( avond) hij het dus veel minder zou moeten doen? Ik merk namelijk dat bij de ene acceleratie er 0 turbodruk is en bij de andere alles weer perfect werkt. Verder maakt hij soms ( niet altijd) een harder blaas geluid ( weet niet of dit een lekkage inhoudt).

Ilias Lolzolo zei:
Nico GTR zei:

Maar dat zou dus betekenen dat als het minder warm is ( avond) hij het dus veel minder zou moeten doen? Ik merk namelijk dat bij de ene acceleratie er 0 turbodruk is en bij de andere alles weer perfect werkt. Verder maakt hij soms ( niet altijd) een harder blaas geluid ( weet niet of dit een lekkage inhoudt).

Het zou betekenen dat als de temperatuur echt drastisch daalt je verschil moet merken inderdaad.

Nico GTR zei:
Ilias Lolzolo zei:
Nico GTR zei:

Het zou betekenen dat als de temperatuur echt drastisch daalt je verschil moet merken inderdaad.

Net weer een stukje gereden( 21;20) en toen straks reed ik er rond 17:00 mee met veel warmte. Auto reed nu perfect zonder problemen..

Hoor je de thermostaat van de turbo?? Is ook een probleem bij de turbo.

Dan hoor je de turbo meer fluiten(overdruk)

Hoor je het niet boven 24graden dan is die kapot.

Je kan door rijden maar na een tijd word de turbo te vaak te warm en dat is die kapot.

snelle willy zei:

Je kan door rijden maar na een tijd word de turbo te vaak te warm en dat is die kapot.

:rolleyes: wat lul je nou weer? Een auto heeft hooguit 2 thermostaten. Een voor het koelwater en sommige modellen hebben er ook 1 voor de olie. Maar voor de turbo?

Nico GTR zei:
snelle willy zei:

:rolleyes: wat lul je nou weer? Een auto heeft hooguit 2 thermostaten. Een voor het koelwater en sommige modellen hebben er ook 1 voor de olie. Maar voor de turbo?

Ik begreep er ook niet heel veel van..

Die thermostaat kan ik ook niet plaatsen. Zelfs als ik het woord probeer te vervangen door iets anders (een mens kan zich vergissen en anders auto correctie wel) snap ik nog niet wat je bedoelt.

Intercooler zou kunnen. Dat je dan geen turbodruk hebt naar gevoel is eerlijk gezegd wel drastisch. Meestal is het meer een afvlakking die voelbaar is doordat er een begrenzer begint in te komen. Omdat het ook met normaal rijden kan gebeuren is er geen foutcode en ook is deze begrenzer niet met een klap actief ineens. BMW heeft de begrenzer vrijwel zeker ingesteld op een paar rondjes op hoge snelheid op een kombaan in de buurt van Barcelona in de zomer hitte en met een remtrailer bergop in de bergen bij Granada. Als de intercooler verstopt is dan komt die grens al veel eerder.

Maar in combinatie met het sissend geluid zou ik eerst op zoek gaan naar lekkages. Dat kan ook van de intercooler zijn. Er zijn verschillende garages die met perslucht het traject op druk kunnen zetten als de motor uit staat en kunnen zo snel de lekkage vinden. Zelf kan je dat ook wel doen maar de afdichting bij de luchtinlaat is wat lastig en verder moet je opletten dat je maar een klein beetje druk erop zet. Een perslucht systeem is vaak 10bar maar zo'n turbo doet vaak maar 1,5 a 2 bar. Zelfs de nieuwste zitten vaak op max 3 bar.

Is dat veel werk bij de garage om dit te achterhalen? Is dit zelf te doen eventueel? Ik ben niet extreem handig en wil niets kapot maken tho..

Nico GTR zei:
snelle willy zei:

In dit geval: een E39 530d heeft er iig wel twee. Niet dat het wat met vermogensverlies van doen heeft. En de turbo wordt niet gekoeld met koelwater, maar verwarmt met uitlaatgas.

Ik zou de auto gewoon maar uit laten lezen.

de turbo maakt een huilend geluid bij zwaardere belasting. Dit was voorheen niet, alle turboslangen en intercoolslangen nagelopen. Geen lekkage. Auto verliest turbodruk bij wat meer inspanning. Paar uur later in de avond niets aan de hand. auto rijdt weer zoals het moet.

Topics zijn samengevoegd. Waardoor een latere reactie van mij eerder in beeld komt. Lekker zootje zo.

Terug
Bovenaan