Turbo voor jan doedel vervangen..

APT

Wegverkenner
Van onze Golf TDI hebben we afgelopen week de turbo laten vervangen omdat deze er soms uitklapte. Nieuwe turbo en volgende dag kreeg ik een appje.. Turbo klapte er weer uit. Direct garage gebeld die de boel volgende week gaat nakijken en aangaf dat ie dan dacht dat het om een sensor moet gaan die de boel ontregeld. Ondertussen wél bijna €1000,- betaald voor het vervangen van de turbo. Hebben we gewoon pech of kunnen we nog om iets van een tegemoetkoming vragen voor de mogelijk foute diagnose? Al kunnen ze natuurlijk gewoon beweren dat de turbo heel toevallig óók kapot was. Hoewel deze garage ontzettend goed aangeschreven moet staan hebben we sowieso besloten om na het oplossen van het turbo probleem toch maar naar de VW dealer te gaan. Ondanks dat ik eigenlijk niet naar PON wil. Onze ervaringen met de merkdealer zijn over het algemeen goed.

Je kunt eisen dat ze de oude turbo terugmonteren. Echter kan het arbeidsloon dan wel geteld worden. Uit coulance zouden ze dat eigenlijk maar half moeten tellen, aangezien het niet jou fout is dat ze het verkeerde onderdeel hebben vervangen.
Als ze de oude turbo niet meer hebben wordt het een juridische kwestie als ze niet willen tegemoetkomen ben ik bang.

Even afwachten wat men te zeggen heeft als je vraagt om de oude turbo terug te monteren ivm onnodige kosten als het dan toch een sensor is...

even een vraagje: wat bedoel je met "eruit klapte" ?

Tsja. Zo hebben ze mij ooit een nieuwe klokkenwinkel aangesmeerd, terwijl het probleem niet opgelost was. Daar heb ik dus ook niet voor betaald. Maar wat scheelde was dat ik aangaf dat ik dacht dat het probleem zat in de aansluiting van de temperatuursensor en de garage beweerde dat de meter op het dashboard kapot was.

De vraag is wat de garage heeft gedaan om tot de conclusie te komen dat de turbo kapot was? Hebben ze hem uitgelezen, hebben ze een proefrit gemaakt, of zijn ze afgegaan op jouw klachten?

Ik heb 40 jaar in het autovak gezeten, maar de uitdrukking "turbo klapt er uit" heb ik nog nooit gehoord, ik weet niet wat je er mee bedoelt.
Als de turbodruk bijv. opeens weg valt zou het aan een sensor kunnen liggen of een lekke intercoolerslang die bij hogere turbodruk opeens druk aflaat.
Als de turbo zelf kapot is houdt deze er niet opeens mee op en doet het dan opeens weer goed.
Of merk je dat je opeens geen vermogen meer hebt, dan zou het vele oorzaken kunnen hebben.
Gewoon de oude turbo er weer op laten zetten, als de storing na een dag weer al weer terug gekomen is hebben ze die vast nog wel.

Turbo eruit klappen? Vast een nieuwe, populaire benaming...

Maar als jij de auto wegbrengt en hij wordt voor bedrag X 'gerepareerd' en dat blijkt geen reparatie te zijn... jammer voor de garage dan, maar dan zou ik het niet betalen. Als je tank leeg is, maar ze denken dat het motorblok vervangen moet worden omdat de motor niet draait... klinkt overdreven, maar principe is hetzelfde, dus zou allerminst even 'in discussie' gaan met de garagist (en voor een volgende euvel een andere zoeken).

(overigens: Google leert dat de term 'de turbo klapt eruit' meer gebruikt wordt. Benieuwd hoe dat onderbouwd wordt...)

Feitelijk gaat de motor in noodloop. Heb ik gehad met een Golf 3, waarbij uiteindelijk bleek dat er een vacuüm slangetjes lek was, waardoor de wastegate niet open ging en de turbodruk te hoog op liep/

Je kan verlangen dat ze de gemaakte kosten van de foute diagnose terugbetalen.
Tenzij zij aan kunnen tonen dat de turbo echt stuk was, of dat jij specifiek opdracht hebt gegeven de turbo te vervangen.

Het probleem is dat de garage een turbo niet kan retourneren op het moment dat zij hem gemonteerd hebben gehad. Daarom proberen zij hem jou in de mik te schuiven.

Best interessant inderdaad, wat hebben ze gedaan en precies als diagnose gesteld dat de turbo vervangen diende te worden.

Als het een van de 1900 TDIs is uit het profiel van de TS, kan er best een versleten turbo op hebben gezeten, die zijn doel nog prima vervulde, maar dat het eigenlijke probleem wat anders was.
Dan sta je als garage in een lastige tweestrijd. Eerst de auto goed maken en dan verder zoeken betekent al snel een nieuwe turbo.

Turbo 'er uit klappen' wordt idd wel vaker gebruikt. Garage gaf aan dat tijdens een proefrit vorige keer alles prima werkte. Dus denk afgegaan op onze klachten. Turbodruk verdwijnt bij optrekken (snelweg) tussen de 90-110kmh. Koppeling in, contact eventjes om (motor dus uit en aan zetten tijdens rollen) en de turbo doet weer mee. Vaak werkt de turbo prima maar af en toe dus niet. Jaar geleden voor het eerst in DE gemerkt maar dat was eenmalig bij 170kmh. Daarna nooit meer tot zo'n drie maanden terug.
De Golf heeft 330.000km gelopen (dus turbo zou dan niet eens raar zijn). Zelf bij de vorige Golf tdi hetzelfde grapje gehad, die turbo had het euvel bij versnellen naar 125kmh en 'klapte er dan altijd uit' Het vervangen van de turbo hielp toen wel. Deze had toen al 400.000km gelopen. Ook daar was de oplossing, koppeling in, motor even snel uit en weer aan en de turbo deed weer mee.
Denk niet dat ze de oude turbo nog hebben overigens.
En ja, helaas wordt het zo een dure hobby. Dit jaar al vervangen aan de Golf:
Koppeling
Versnellingsbak revisie
Uitlaat
Banden
Remmerij compleet
Turbo
Draagarmen
Grote beurt en wat kleine dingen, al met al dik €5000,- Helaas voor ons kwam elke keer enkele weken ná een grote uitgave het volgende probleem anders hadden we er geen 5000,- in gestoken. Hopen dan ook dat het nu klaar is.

De turbo klapt er dus niet uit, maar de auto gaat in noodloop vanwege te hoge turbodruk. En dat kan meerdere oorzaken hebben. Bij een turbo met verstelbare schoepen kan het de turbo zelf zijn, maar een druksensor, kapotte stekker of een vacuümplek kan ook de oorzaak zijn. Om welke type Golf gaat het?

Casanova zei:
De turbo klapt er dus niet uit, maar de auto gaat in noodloop vanwege te hoge turbodruk. En dat kan meerdere oorzaken hebben.

Zonder foutcode kan je daar niet direct iets over zeggen. Te hoge turbodruk is een optie, maar kan -tig andere oorzaken hebben.
Het is "gewoon" een noodloop waarbij blijkbaar de turbodruk begrensd wordt.

@Casanova: Golf IV 1.9tdi 101pk. Overigens, ben qua autotechniek helaas niet goed onderlegd. Geloof het dus meteen, enige dat ik voel is dat de turbo ineens niet meer mee doet. Komende week gaat de auto terug en dan horen we meer. Ik ga zeker nog over de kosten van het vervangen van de turbo beginnen daar en kijken wat ze te zeggen hebben.

Als uitlezen niet genoeg info geeft, kun je ertoe overgaan om een rijdende log te maken en in de meetwaardenblokken te kijken. Maar ja, dan moet je wel weten wat je doet. Lukraak delen vervangen is de domme manier, als je geluk hebt is het probleem opgelost...

Net gebeld.. Het probleem blijkt te zitten in de EGR vacuüm... nog iets.. Zou nog eens 300,- kosten. Voor het zoeken (4uur) willen ze 50% rekenen. Op de vraag of de turbo nu voor niets is vervangen kreeg ik geen duidelijk antwoord en dat moest ik met de monteur bespreken. Helaas is er ook voor onze vakantie geen tijd om dat ding te vervangen, ze hebben het nogal druk. Dus dat wordt pas over een maand weer een probleemloze auto.. als het dit keer klopt althans.

De vacuumpotjes van de EGR defect dus. Ga de VW dealer even bellen wat het daar kost. Helaas nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen, of de turbo dus voor niets is vervangen en er dus 1000,- euro voor niets is uitgegeven.

APT zei:
De vacuumpotjes van de EGR defect dus. Ga de VW dealer even bellen wat het daar kost. Helaas nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen, of de turbo dus voor niets is vervangen en er dus 1000,- euro voor niets is uitgegeven.

Eis dat de oude turbo terug gemonteerd wordt en dat die 1000 euro van het monteren van de nieuwe turbo terugbetaald wordt.
Daar heb je het volste recht toe.

Volgens mij vroeg de topicstarter om technisch advies.

Terence
Autoweek moderator

:) Prima, Terence.

Turbo hebben ze niet meer, ze hebben een revisie turbo bij een extern bedrijf vandaan gehaald. Overigens, achteraf thuis nog gehad over de kosten ervan. Eerder hadden we een prijsopgave voor een nieuwe turbo gevraagd en dat zou 900,- kosten. Nu zijn we dus voor een revisie turbo 1000,- kwijt. Ook ietwat merkwaardig. Stonden we gisteren pas bij stil. Goed, dat kan zijn omdat het spruitstuk vast zat aan de turbo en dus automatisch mee vervangen moest worden, tenminste, geloof dat het het spruitstuk was. Heb niet het idee dat we die 1000,- dus of de oude turbo terug gaan zien.

PON maakte overigens meteen al geen goede indruk. Ik zou terug gebeld worden maar ben niet meer gebeld. Twijfel dus enorm of ik weer terug moet gaan naar PON. Vond het destijds een wat arrogant bedrijf en dat is ook de reden dat we met een VW niet naar de merkdealer gingen.

Terug
Bovenaan