Turbo-achtig fluitje zonder turbo?

A

Anoniem

Guest
Ik heb mijn Golf 2.8 V6 for motion eens flink de toeren in gejaagd. Normaal een nogal beheerste bestuurder maar omdat de auto volgende week naar de garage gaat wilde ik weten of de auto goed presteerd als het volle vermogen wordt aangesproken. Olie en koelvloeistof voor de rit gecheckt, eerst flink stuk gereden en toen het gas erop. Vanaf zo'n 4.000rpm komt er ineens een soort turbofluit. Deze komt alleen in de hogere toeren en bij vollast. De auto heeft geen turbo. Het is ook geen wind. De auto heeft een distributieketting. Uiteraard laat ik het de garage nakijken en ben ik blij dat ik er nu achterkwam maar ik kan het echt totaal niet plaatsen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Dat klinkt als een duur grapje. We zullen het zien. Bedankt voor je reactie

Denk dat het gewoon een simpel vacuumlek is ergens.

Je kunt dan als geuzentruc even met stationair draaiende motor met wat remmenreiniger op de bekende lekpunten spuiten. Stijgt de motor in toeren weet je dat het daar zit.

Overigens kan het ook gewoon een combi zijn met een specifiek luchtfilter. Mijn auto heeft het ook als ik het K&N luchtfilter monteer terwijl de Bosch volledig stil is.

Vergeet niet dat een dynamo 3 tot 4 keer zoveel toeren maakt dan de motor, als die dan op de 4000 t/pm zit dan draait de dynamo meer dan 12000 t/pm. Kan ook een fluitend geluid maken, zeker als die niet meer 100% oké is.

Al naar de garage geweest? De 29ste kon je er terecht toch?

Het zou vast iets te maken hebben met de luchttoevoer, wat als een fluitje reageert. Dus check het luchtfilter en de luchtslangen eens.

De 28e kan ik terecht. Dynamo had ik ook over gehoord dat deze kunnen fluiten, evenals een lek. Vooral het laatste omdat het écht als een turbo fluit klinkt en fluiten is doorgaans lucht dat langs een opening gaat geloof ik. Ik wacht de garage gewoon af, ga er vanuit dat ze met een mooi lijstje komen waar ik allemaal geld aan uit mag geven...

Wat mij vooral verbaast is dat je met een mogelijke olielekkage en een waarschuwing toch gaat uitproberen of je auto goed is.

zombies zei:
Wat mij vooral verbaast is dat je met een mogelijke olielekkage en een waarschuwing toch gaat uitproberen of je auto goed is.

TS geeft nergens aan dat er een mogelijke lekkage is dan wel een waarschuwing signaal afgegeven wordt door de auto. Hij heeft louter de niveau's nagekeken, wat juist goed is....
Tijdens "het uitproberen" werd het fluitje pas geconstateerd.

BMW 530d M zei:
zombies zei:

TS geeft nergens aan dat er een mogelijke lekkage is dan wel een waarschuwing signaal afgegeven wordt door de auto. Hij heeft louter de niveau's nagekeken, wat juist goed is....
Tijdens "het uitproberen" werd het fluitje pas geconstateerd.

Zombies heeft gelijk over de lekkage (ander topic) echter geen waardchuwingslampjes oid. En ik zal ook uitleggen waarom.

De 28e wordt de auto geheel nagekeken. Ik wilde dus mijn bevindingen daar dan bekend hebben zodat bij mij bekende problemen vrij gericht nagekeken worden. Niet dat het éne probleem geconstateerd wordt en het andere niet. Want kan me voorstellen dat een garage bij een controle niet zomaar ook de auto tot het uiterste tergt. En daarnaast kan ik in enkele weken rijden meer ontdekken dan een enkele controle lijkt mij. Daarom ook van te voren oliepeil en koelvloeistof gecheckt, rustig warm gereden, vervolgens enkele keren de toeren in gejaagd en weer rustig uitgereden en de vloeistoffen weer gecheckt. Ik wil voorkomen dat ik probleem na probleem ontdek en mogelijk dus de ene na de andere dure reparatie krijg. Ik wil nu precies weten wat er allemaal mis is en dan een plan van aanpak maken. Heb tevens eigenlijk de auto sinds aanschaf helemaal niet op vol vermogen getest. Ik heb nu diverse (kleine) dingetjes die ik ze zo kan voorleggen (bijv. Een interieur lampje die niet op de deur werkt terwijl de lichtzoemer (lampen nog aan) wél werkt, dat soort dingetjes). Daarnaast dus lekkage van olie en koelvloeistof en die fluittoon. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte zodra ik meer weet in het eerste topic. Als dan blijkt dat mijn actie heel risicovol is geweest zal ik dat ook toegeven. We zullen zien.

Owja, het fluittoontje is er trouwens níet als de auto stil staat en je de auto met koppeling ingetrapt de toeren injaagt. Vergeten te melden. Blij als het dinsdag is en ik hopelijk meer weet.

Terug
Bovenaan