Tuning ecu Sagem S2000 (Renault Laguna 2004 2.0 Turbo benzine 163 pk) mogelijk?

30Quattro

Net ingestapt
Zijn er mensen (bij voorkeur met de Laguna 2.0 turbo met F4R 764 motor) bij wie tuning succesvol was? Het probleem bij specifiek dit model is de Sagem S2000 ecu die klaarblijkelijk niet via OBD getuned kan worden en letterlijk in/op de ECU aangepast moet worden. Als ik me niet vergis wordt deze ecu ook bij andere merken gebruikt.
Ook had ik begrepen dat bij specifiek dit model Laguna het vervangen de elektronische drukklep (N75) door een VAG N75J model al meer koppel geeft.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jazeker, maar helaas gaf de beste man aan dat hij voor mij niks kon betekenen. Ik zit eraan te denken om te kijken hoever ik kom met het aanpassen van de actuator-stang en daarmee de wastegate wat langer dicht te houden. Ik weet alleen niet of en hoe snel de motor daardoor in noodloop schiet. Volgens een bron moet een paar tienden boost (even los ervan dat het luchtmengsel dan niet meer ideaal is) kunnen zonder dat de ecu ingrijpt.

Ik heb een laguna 3 gehad (bouwjaar 2008) met F4R-800 motor, (standaard 205 PK turbo).

Deze jongens konden hem wel tunen, tot 235PK zelfs. Ze hadden er al meerderen van gehad. uiteindelijk niet gedaan. Misschien dat jou auto ook wel lukt. zou er even een belletje of mailtje aan wagen

F4R 764 zei:
Jazeker, maar helaas gaf de beste man aan dat hij voor mij niks kon betekenen. Ik zit eraan te denken om te kijken hoever ik kom met het aanpassen van de actuator-stang en daarmee de wastegate wat langer dicht te houden. Ik weet alleen niet of en hoe snel de motor daardoor in noodloop schiet. Volgens een bron moet een paar tienden boost (even los ervan dat het luchtmengsel dan niet meer ideaal is) kunnen zonder dat de ecu ingrijpt.

Zou ik niet doen als ik jou was. Kans bestaat dan ook dat je boostcreep krijgt op bepaalde snelheden of toerentallen. Hij kan trager worden ook, je verlegt je gebied waarin je koppel hebt.

Nee, helaas. Ook Tunex doet er niks mee. Ik denk dat ik op zoek moet naar een bedrijf dat ervaring heeft met het flashen van die S2000's en die ecu's ook kunnen repareren. Of zelf op zoek gaan naar een leuke phase 2. Als ik dit had geweten, had ik misschien wel verder gekeken voor aanschaf. Ik baal er eigenlijk best wel van.

AsconaGT zei:
Ik heb een laguna 3 gehad (bouwjaar 2008) met F4R-800 motor, (standaard 205 PK turbo).

Deze jongens konden hem wel tunen, tot 235PK zelfs. Ze hadden er al meerderen van gehad. uiteindelijk niet gedaan. Misschien dat jou auto ook wel lukt. zou er even een belletje of mailtje aan wagen

Ik snap wat je bedoelt, maar aangezien er bij de Laguna ruimte is voor voor meer boost, lijkt me bij een 0,1/0,2 bar verhoging dat risico gering. Of ie er trager van gaat worden, zal ik alleen maar weten als ik het probeer. Als het al lukt dan, want de kans is nog steeds groot dat ie in noodloop schiet of dat de boost controller zich niet laat foppen.

Nico GTR zei:
Zou ik niet doen als ik jou was. Kans bestaat dan ook dat je boostcreep krijgt op bepaalde snelheden of toerentallen. Hij kan trager worden ook, je verlegt je gebied waarin je koppel hebt.

Neem eens contact op met unlimited tuning , ik heb tuners gesproken die mijn Nissan Juke niet konden tunen, unlimited tuning is het wel gelukt , tot volle tevredenheid.

F4R 764 zei:
Ik snap wat je bedoelt, maar aangezien er bij de Laguna ruimte is voor voor meer boost, lijkt me bij een 0,1/0,2 bar verhoging dat risico gering. Of ie er trager van gaat worden, zal ik alleen maar weten als ik het probeer. Als het al lukt dan, want de kans is nog steeds groot dat ie in noodloop schiet of dat de boost controller zich niet laat foppen.

Nico GTR zei:

En dan moet je hem weer terugkrijgen op de originele stand....

Met een hele grote boog erom heen lopen...

Ik heb er verder geen ervaring mee behalve dat ze vriendelijk waren, nette prijzen en snelle reactie. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik 205PK ook prima vind in een Laguna.
Maar ervaring van andere laguna rijders zijn positief. Zowel daar bij het bedrijf als de kwaliteit van het tunen. Dus het is zeker niet allemaal bar en boos daar.

De ervaringen zijn inderdaad wel positief. Maar ik weet van een andere Turbo-eigenaar dat tuning van zijn Laguna (zelfde Turbo-versie) weinig tot niets opleverde. Achteraf meten wees uit dat de winst na tuning een paar pk was (vrijwel niets dus) terwijl in een normale situatie zo'n 30-35 pk mogelijk moet zijn bij een max. koppel van ca 320-330 nm. Bij modellen zonder de Sagem S2000 ecu is tuning geen enkel probleem. De 205 GT is dus ook geen probleem.

AsconaGT zei:
Ik heb er verder geen ervaring mee behalve dat ze vriendelijk waren, nette prijzen en snelle reactie. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik 205PK ook prima vind in een Laguna.
Maar ervaring van andere laguna rijders zijn positief. Zowel daar bij het bedrijf als de kwaliteit van het tunen. Dus het is zeker niet allemaal bar en boos daar.

Terug
Bovenaan