Trouwauto - Duitse huurauto in NL

A

Anoniem

Guest
Beste mede-forummers,

Binnenkort stap ik in het huwelijksbootje.
Als autoliefhebber kies ik natuurlijk een mooie auto als trouwauto. Inmiddels heb ik verschillende dealers en verhuurbedrijven aangeschreven, maar helaas nog geen oplossing. Van de dealers begrijp ik dat. Verzekeringstechnisch is dat wat lastig, en als je aan elk huwelijkspaar een auto uitleent kan je bezig blijven. De verhuurbedrijven hadden meestal niet de auto staan die ik zoek.

Ik ben aan het zoeken in de klasse van de BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E etc. Eventueel een SUV (BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90) aangezien je daar net wat makkelijker in komt met een grote trouwjurk. Ik zoek een jonge wagen, geen klassiekers.

Duitse verhuurbedrijven hebben deze auto's wel in de vloot. Ik zit zelf bij Sixt te kijken bijvoorbeeld. Mijn vraag is nu:
Mag ik, als Nederlander, met een Duitse huurauto op Nederlands grondgebied rondrijden?

Mocht je overigens nog tips hebben voor het huren van dergelijke auto's tegen een redelijke prijs in Nederland, dan houd ik mij logischerwijs ook aanbevolen. Wel graag tussen Assen en Apeldoorn, en Enschede en Zwolle.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Als het dan al modern moet zijn, vind ik dit met alle respect wel stuk voor stuk auto's die je op elke straathoek tegenkomt. Kun je net zo goed gewoon een taxi bestellen (UberBLACK).

SnappCar al bekeken?

Sunnycars zoekt in meerdere verhuurbedrijven, locatie Enschede en willekeurige datum kom ik in ieder geval 'BMW 5er of soortgelijk' tegen.

Oh en om nog een antwoord te geven op de vraag uit de topic titel, je kunt bij de Belastingdienst een vrijstelling aanvragen voor buitenlands kenteken korte duur. Of natuurlijk gewoon het risico nemen. ;)

Ik dacht dat het met verhuurmaatschappijen automagisch geregeld was, zodat je niets hoeft te regelen.

er bestaat een app genaamt TURO.

turo is een beetje als airbnb. maar dan voor auto's

je kan mensen hun wagen huren. heb het zelf gebruikt. is een 520d van 2014 gehuurt voor 45euro per dag. om een weekend weg te gaan(had zetel verwarming nodig voor me rug, zeker fijn als je 1000km rijd in 2 dagen)

had bij andere autoverhuur bedrijven gekeken. maar dan moest ii vaak hrt dubbelen betalen en dan nog een borg (+/-600 euro) dat was gelukkig niet bij TURO.

best vind ik. je bent verzekert tot 1.000.000 euro onium.(all risk)

Over 8 jaar heb je trouwfoto’s met een Mocro-cruiser. Bij je 25 jarig jubileum is het wel weer geinig, een Youngtimer.;)

Dakloos zei:
Oh en om nog een antwoord te geven op de vraag uit de topic titel, je kunt bij de Belastingdienst een vrijstelling aanvragen voor buitenlands kenteken korte duur. Of natuurlijk gewoon het risico nemen. ;)
In een huurauto met Duitse platen mag je gewoon rijden. Daar hoef je geen ontheffing voor te vragen. Afgelopen maand nog een paar dagen in een Duitse Golf rondgereden. Lekker al die Nederlanders afgesneden:)

Nou, volgens mij moet je altijd vrijstelling aanvragen, of de auto nu wel of niet je eigendom is.

Dat het 'risico' bij kort gebruik ( enkele dagen) om gesnapt te worden klein is, ben ik met je eens.

Belastingdienst hanteert niet voor niks het begrip 'u ter beschikking staat.' ;)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

Bijzonder. Ik heb het even gelezen. Notabene de eerste hit was een uitleg van de ANWB. De huurauto die mij tot mijn beschikking stond was geregeld door de ANWB. Enige uitleg kan zijn dat de auto's die aan de ANWB worden uitgeleend door het verhuurbedrijf zijn afgegeven. Lees dat het betreffende verhuurbedrijf ook de ontheffing hiervoor kan afgeven.

.. dan zou jij ergens op de vervangend vervoer overeenkomst moeten terug kunnen lezen dat jouw persoonsgegevens aan een derde partij (overheid) worden doorgegeven, lijkt mij?

Op zich is het natuurlijk wel klantgericht en ontzorgend om het op die manier op te lossen.

Lijkt me op zich ook wel logisch. Anders sta je als ANWB toch in je hemd dat iemand vervangend vervoer krijgt en bij de grens en passant een naheffing van een paar duizend euro krijgt.

michel1975 zei:
Lijkt me op zich ook wel logisch. Anders sta je als ANWB toch in je hemd dat iemand vervangend vervoer krijgt en bij de grens en passant een naheffing van een paar duizend euro krijgt.

Die boete wordt in de praktijk volgens mij nooit gegeven. Ik ken een dozijn personen die jarenlang hun auto met buitenlandse platen reden of nu nog rijden en pas na lange tijd een brief kregen en ook dan nog met een excuus wegkwamen. Van één weet ik dat hij rittenadministratie moest gaan bijhouden, daar had hij na een jaar geen zin meer in en heeft de auto weggedaan. Een ander beweerde dat hij binnen een jaar ging verhuizen, etcetera..

@snelle willy: dan heb je geluk, €45 voor 1000km met een jonge 520d, zeker auto van de zaak voor de eigenaar? België toch?

@ Bentley; Sixt biedt in Nederland toch ook grote sedans aan tot en met S/7/A8.
Hoe gek het ook klinkt, zou hun even bellen, je weet nooit wat er allemaal mogelijk is.

Mbt dat buitenlandse kenteken; in theorie moet je voor elke gelegenheid wanneer je als Nederlands belastingplichtige op Nederlandse bodem rijdt in een auto met buitenlandse registratie een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst. In theorie dus. In de praktijk wordt dit niet altijd gedaan door onwetendheid of wegens niet praktisch of wat dan ook. En V0RQ kan gelijk hebben, je kan er zeer lang mee weg komen. Is volgens mij ook niet iets waar zeer actief op wordt gecontroleerd.

https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/buy/mercedes-benz-rent/mercedes-benz-rent.module.html

Dealers en verhuurbedrijven aangeschreven, maar nog geen taxibedrijven? Ik zou zeggen: probeer het daar eens.

Waarom niet naar Snippe om te vragen of je een Lada Vesta mee kunt krijgen. Voor hen een stukje publiciteit, en voor jou als Lada liefhebber exclusief vervoer.

In elk geval gefeliciteerd met de aanstaande huwelijksdag. Dat deze boot mar lang mag blijven varen op een zee zonder storm!

Bentley Arnage zei:
Duitse verhuurbedrijven hebben deze auto's wel in de vloot. Ik zit zelf bij Sixt te kijken bijvoorbeeld. Mijn vraag is nu:
Mag ik, als Nederlander, met een Duitse huurauto op Nederlands grondgebied rondrijden?
Volgens mij is dat geen enkel probleem. Zelf huur ik elk jaar een taxibusje (zonder chauffeur) bij een taxibedrijf/verhuurder nabij de Duitse grens. Bedrijf is Nederlands maar heeft een vloot busjes op Duits kenteken te huur (waarschijnlijk via een separate gmbh). Neem aan dat dat legaal is. Het komt de prijs in ieder geval ten goede ;)

Zo dat zijn flink wat reacties. Meer dan ik verwacht had in ieder geval.
Iedereen hartelijk dank! Ik pak er een paar reacties uit.

DagDromer zei:
@ Bentley; Sixt biedt in Nederland toch ook grote sedans aan tot en met S/7/A8.
Hoe gek het ook klinkt, zou hun even bellen, je weet nooit wat er allemaal mogelijk

Niet bij mij in de buurt geloof ik. Maar morgen zal ik ze eens bellen.

Joël D. zei:
[www.mercedes-benz.nl]

Kijk dat is interessant!
De MB-dealers die ik heb aangeschreven gaven expliciet aan niet te verhuren en geen auto's te hebben voor bruiloften. Morgen bel ik de plaatselijke dealer eens op met die MB-rent prijslijst bij de hand.(y)

Verlichting2 zei:
Waarom niet naar Snippe om te vragen of je een Lada Vesta mee kunt krijgen. Voor hen een stukje publiciteit, en voor jou als Lada liefhebber exclusief vervoer.

In elk geval gefeliciteerd met de aanstaande huwelijksdag. Dat deze boot mar lang mag blijven varen op een zee zonder storm!

Bedankt! Dat hoop ik ook(y)
De LADA Vesta is voor mij toch niet de ideale trouwauto. Wel leuk, dat moet ik toegeven.

Op het lijstje staat nu:
1. MB-rent
2. SIXT Nederland
3. SIXT Duitsland, en als ik het topic zo lees durf ik het risico van een DLD auto in NL wel te nemen. En anders doe ik alsnog dit:

Dakloos zei:
Oh en om nog een antwoord te geven op de vraag uit de topic titel, je kunt bij de Belastingdienst een vrijstelling aanvragen voor buitenlands kenteken korte duur.

Iedereen dank voor de suggesties en tips. Ik waardeer het.(y)
Topic mag wat mij betreft dicht!

Bij de plaatselijke moskee zullen ze wel weten waar je moet zijn voor een trouwhuurauto. Ik zou er zelf trouwens geen euro aan uit willen geven, juist vanwege zie eerste zin.

Sorry, maar waarom zou je dit willen en je geld aan uitgeven? Dit is typisch leasespul. Dan kun je bij wijze van net zo goed je buurman vragen of je z'n auto ff mag lenen voor je trouwerij :confused:

Tja.. waarom geld besteden aan een trouwpak of jurk?
Waarom eigenlijk trouwen?

Registratie van partnerschap is (juridisch) ongeveer gelijk.. en dat kan je gewoon op 2 stoelen doen in het gemeentehuis..;)

Anyhow.. als ik nu nog wel eens een VW EOS zie rijden.. denk ik toch ff terug aan die dag in het vorig decennium.. :cool:
Met de kennis van nu.. had ik nooit in die EOS moeten instappen op die dag.. maar ja, da's een heel andere discussie. ;)

BostonWheeler zei:
Echtgenote = verleden tijd van echtgenieten

je weet pas wat je mist, als je het niet meer hebt. Daarom beter 1x trouwen, na de scheiding geniet je dan dubbel zoveel :)

Moet wel zeggen dat ik alweer 11 jaar gelukkig getrouwd ben, maar de helft van de tijd zit zij aan de andere kant van de wereld :D

Durashift zei:
...
Met de kennis van nu.. had ik nooit in die EOS moeten instappen op die dag.. maar ja, da's een heel andere discussie. ;)

Of haar niet laten instappen, en had je door moeten rijden naar zuid frankrijk, italie of spanje :)

Mijn vrouw (inmiddels ook alweer 5 jaar officieel) herinnert zich de enorme 'Bucketseats' in onze trouwauto nog. Ideaal zo'n RS5 cabrio (wel in knalrood, dat dan weer wel) met enorme kuipstoelen in combinatie met een grote trouwjurk :)

Gullwing zei:
Durashift zei:
...

Of haar niet laten instappen, en had je door moeten rijden naar zuid frankrijk, italie of spanje :)
Nog even geduld. Vanaf volgend jaar nog maar maximaal 5 jaar partneralimentatie. :)(uitzonderingen daargelaten)

Terug
Bovenaan