Trommelrem maakt tikkend geluid

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden zijn bij mijn Toyota starlet de remschoenen van de trommelrem vervangen. Sindsdien piept mijn rechter achterwiel echter, ik heb toen twee weken terug de remtrommel er even afgehaald om alles te controleren. Er was niks raars te zien aan de remschoenen (geen ongelijkmatige slijtage). De rand waar de remtrommel in valt (waar de remschoenen op bevestigd zitten, hoe heet dit?) was echter wel wat krom en roestig. Toen ik deze wat terug probeerde te buigen brokkelde deze zo af.
Ik heb de boel toen maar schoon gemaakt en terug geplaatst, daarna was het piepen afgelopen. Gisteren begon het achterwiel echter weer geluid te maken, alsof de banden cuppen. Wat kan dit zijn? Het is bij alle snelheden waarneembaar, en ik heb het gevoel dat het bij remmen erger wordt.

Teug naar de garage ermee en niet zeggen dat je de boel zelf open hebt gemaakt.

Als je alleen de remschoenen hebt vervangen. Is het je wiellager die nu aan de beurt is. Het kan ook zijn dat je die verkeerd afgesteld hebt.
Daarnaast kan het zo zijn dat je remtrommel zelf eigenlijk al aan vervanging toe is.

Ankerplaat die zo roestig is dattie afbrokkeld zou ik trouwens vervangen. Bij schijfremmen is dat niet zo erg. Bij trommelremmen is het een dragend deel van je remsysteem en de rand is een van de delen die ervoor zorgt dat het zijn vorm blijft behouden (constructietechnisch gezien is een plaat met een omgebogen rand sterker dan een vlakke plaat en is het verbuigen een stuk lastiger)

Als je al aan achterwielen met trommelremmen gaat werken. Vervang dan gelijk alles. Van eventuele ankerplaat (als die rot is) en de remcilinder tot de trommel en de wiellagers. En doe altijd beide kanten tegelijk!
Het is een redelijke investering maar als je het goed doet, hoef je de komende 10 - 15 jaar niet meer naar om te kijken.

Pobresh zei:
Als je alleen de remschoenen hebt vervangen. Is het je wiellager die nu aan de beurt is. Het kan ook zijn dat je die verkeerd afgesteld hebt.
Daarnaast kan het zo zijn dat je remtrommel zelf eigenlijk al aan vervanging toe is.

Ankerplaat die zo roestig is dattie afbrokkeld zou ik trouwens vervangen. Bij schijfremmen is dat niet zo erg. Bij trommelremmen is het een dragend deel van je remsysteem en de rand is een van de delen die ervoor zorgt dat het zijn vorm blijft behouden (constructietechnisch gezien is een plaat met een omgebogen rand sterker dan een vlakke plaat en is het verbuigen een stuk lastiger)

Als je al aan achterwielen met trommelremmen gaat werken. Vervang dan gelijk alles. Van eventuele ankerplaat (als die rot is) en de remcilinder tot de trommel en de wiellagers. En doe altijd beide kanten tegelijk!
Het is een redelijke investering maar als je het goed doet, hoef je de komende 10 - 15 jaar niet meer naar om te kijken.

Sorry, totaal.niet on-topic. Maar gewoon even complimenten aan Pobresh die altijd de tijd neemt om informatie te geven. Echt bravo!

Terug
Bovenaan