Trillingen in Laguna 2.0 diesel

WillenZO

Net ingestapt
Beste forummers,

Ik rij al enige tijd met veel plezier in een Renault Laguna 3 2.0 diesel automaat uit 2011, maar sinds enige tijd (november 2017) voel ik trillingen/bonken in de auto. Ik voel dit vooral bij mijn benen die er van gaan jeuken, wat erg irritant is. Ik ben naar meerdere garages geweest, maar helaas kan niemand iets vinden. Ze vinden hem eigenlijk allemaal wel prima rijden.

Symptomen:
- Trillingen bij eigenlijke alle snelheiden, over het algemeen lichte trillingen en soms wat bonkend. Vooral bij mijn voeten/benen en een beetje het stuur. Het grootste deel van mijn dagelijkse route is 100 km/h op de cruise control en dan blijft hij constante trillingen doorgeven.
- Een heel licht wisselend toerental nog geen 100 verschil, maar lastig te zeggen of dit komt door bijvoorbeeld kleine hoogteverschillen of problemen met de automaat.
- Als ik het gaspedaal indruk, voel ik vooral extra trillingen, als ik de auto laat uitrollen voelt het meer bonkend.

Wat is er al vervangen:
- Motorsteun
- Banden/velgen zijn meerdere keren nagekeken, ik heb winterbanden en omdat ik van bijna afgesleten zomerbanden overstapte vond ik ze in het begin erg lekker rijden, dus ik vermoed dat dit gewoon goed zit.
- Trillingsdemper op de aandrijfas.

Zelf zit ik erover na te denken om de automaat een keer te laten flushen, als het goed is wordt dan ook de koppelomvormer meegenomen. Dit is nog nooit gebeurd, dus het zou sowieso misschien goed zijn met bijna 200.000 km op de teller. Aan de andere kant voel ik het bonken ook als ik de auto laat uitrollen. Zou flushen wel een oplossing kunnen zijn?

Mochten jullie andere ideeën hebben, dan hoor ik dat ook graag.

ALs het bij je been/middentunnel zit kan het ook de uitlaatbevestiging zijn. En ook je automaat. Lijstje langslopen dus!

Alhoewel veel merken in het begin dachten dat de automaat olie lifetime was, merk je dat er steeds meer op terug gekomen wordt.
Ik laat na elke 5 jaar de automaat olie vervangen, omdat ik merk dat de veroudering van de olie zijn effect heeft op de automaat.

En zoals andere forumleden al aangeven : er kunnen meerder oorzaken zijn voor trillingen, maar wat mij wel opvalt is dat het trillen en bonken bij uitrijden, gebeurt sinds november 2017 en de vraag is : valt dat dan toevallig samen met het monteren van de winterbanden, want banden zijn vaak de eerste verdachte bij trillen ( bij bonken is vaak de uitlaatophanging als eerste verdachte )
De automaat toont zijn minder functioneren door meer te gaan haperen en wat schokmatig op te pakken

Automaat flushen is een goede, schokdempers kunnen het ook zijn maar das meestal een trilling en geen bonk.

Is de trilling ook aanwezig als je gas geeft terwijl de bak in neutraal staat? Idem wanneer de voorwielen van de grond zijn?

Bedankt voor jullie snelle reacties.

P. Klieder zei:
ALs het bij je been/middentunnel zit kan het ook de uitlaatbevestiging zijn. En ook je automaat. Lijstje langslopen dus!
Hoe zou ik kunnen checken of de uitlaatbevestiging los zit?

Fryfrysk zei:
Alhoewel veel merken in het begin dachten dat de automaat olie lifetime was, merk je dat er steeds meer op terug gekomen wordt.
Ik laat na elke 5 jaar de automaat olie vervangen, omdat ik merk dat de veroudering van de olie zijn effect heeft op de automaat.
En zoals andere forumleden al aangeven : er kunnen meerder oorzaken zijn voor trillingen, maar wat mij wel opvalt is dat het trillen en bonken bij uitrijden, gebeurt sinds november 2017 en de vraag is : valt dat dan toevallig samen met het monteren van de winterbanden, want banden zijn vaak de eerste verdachte bij trillen ( bij bonken is vaak de uitlaatophanging als eerste verdachte )
De automaat toont zijn minder functioneren door meer te gaan haperen en wat schokmatig op te pakken

Ik kwam van erg afgesleten winterbanden en weet nog dat ik bij de eerste rit super tevreden was over het comfort van de winterbanden die nagenoeg nieuw waren, maar niet heel lang daarna begonnen wel ook de trillingen. Ik heb ze ook door meerdere garages laten controleren en alles lijkt prima. Ik had ze vorig jaar januari nieuw gekocht, dus waren toen ze eronder kwamen pas een half seizoen oud.

De automaat vind ik wel wat meer schokkerig, maar omdat ik hiervoor nooit automaat heb gereden, vind ik het lastig te bepalen of het nu echt slecht is. Voel je een slechte automaat ook bij een constante snelheid?

Toetsje zei:
Is de trilling ook aanwezig als je gas geeft terwijl de bak in neutraal staat? Idem wanneer de voorwielen van de grond zijn?
Ik heb de bak wel laten uitrollen met lage snelheid in N en voel dan vooral het bonken.

Terug
Bovenaan