Trilling motor stationair

Sven 4596057

Startmotor
Goedemiddag,

Als ik bij een stoplicht of op een parkeerplaats sta ''schokt'' mijn motor soms na, net of de motor nog een stukje vooruit wil, dit komt niet bij elke rit voor maar lijkt willekeurig te zijn. Dit merk je tijdens het rijden verder niet, bougies en bobine zijn 4 weken geleden vervangen, dit was nodig en hier kreeg ik destijds ook een storing op. Nu trilt de motor dus zonder storing.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Mijn eerste verdachte is de motorsteun of een verstopt brandstoffilter maar misschien heeft er iemand een ander idee.
Het gaat om een Opel corsa met een ecotec motor 63 kw/85pk (code weet ik zo niet)

Je zou verwachten dat er een cilinder wordt overgeslagen bij stationair loop. Maar dan zou een verse bobine of bobines en bougies toch wel de oplossing moeten zijn. Eventueel bougiekabels als die aanwezig zijn.

Brandstoffilter geeft veelal juist op toeren een probleem dat je vermogen te kort komt bijvoorbeeld.
Stationair is er eigenlijk altijd overdruk aanwezig in het systeem.
Wel kan een injector haperen/slecht sproeien waardoor je dezelfde symptomen krijgt als bij problemen met de ontsteking. Dit wordt niet altijd door de motorcomputer opgepikt als een storing.

Een defecte motorsteun merk je eerder aan een bonk bij het aan of uitzetten of gas geven/gas loslaten. De bewegingen en trillingen die het blok maakt komen dan veel meer de passagiersruimte in getrild.

Je zou verwachten dat er een cilinder wordt overgeslagen bij stationair loop. Maar dan zou een verse bobine of bobines en bougies toch wel de oplossing moeten zijn. Eventueel bougiekabels als die aanwezig zijn.

Brandstoffilter geeft veelal juist op toeren een probleem dat je vermogen te kort komt bijvoorbeeld.
Stationair is er eigenlijk altijd overdruk aanwezig in het systeem.
Wel kan een injector haperen/slecht sproeien waardoor je dezelfde symptomen krijgt als bij problemen met de ontsteking. Dit wordt niet altijd door de motorcomputer opgepikt als een storing.

Een defecte motorsteun merk je eerder aan een bonk bij het aan of uitzetten of gas geven/gas loslaten. De bewegingen en trillingen die het blok maakt komen dan veel meer de passagiersruimte in getrild.
Zal van de week de kabels eens na laten kijken. Zojuist nog een stuk gereden en de hele rit nergens last van dat vind ik een beetje vreemd. Van de 10 ritten die ik maak is het vaak maar bij 1 dat ik het probleem merk. Het lijkt er ook op dat het probleem vooral voor komt als de kachelventilator op de hoogste stand draait. Zou het ook nog kunnen dat die teveel kracht wegtrekt waardoor de motor het moeilijker heeft of is dat heel ver gezocht?

Ja en nee. De motor of kachelventilator kan wel een slechte verbinding hebben met de min (massa) van de auto.
Dan kan het wel zo zijn dat het via een andere weg zijn massa zoekt. Als die massa-aansluiting gebruikt wordt door een andere verbruiker kan dat problemen geven.
Maar meestal geeft dat geen problemen in de motor-loop. Of de motorcomputer krijgt zelf onvoldoende massa en zit misschien op hetzelfde massapunt als de kachelventilator. Maar dat is giswerk.

Google even hoe je je dubbelmassavliegwiel kan testen.
En probeer een keertje Vpower of Ultimate tanken of een flesje Forté voor de injectoren erin.

Google even hoe je je dubbelmassavliegwiel kan testen.
En probeer een keertje Vpower of Ultimate tanken of een flesje Forté voor de injectoren erin.
Vandaag zo'n flesje erin gegooid. Merk net tijdens het rijden vanuit werk dat ik (een korte tijd) bijna niet vooruit kwam terwijl ik mijn gas vol in drukte, kon wel rijden maar duurde even voordat ie op snelheid was. Na een kilometer deed hij het weer goed en de rest van de 20 km durende rit geen problemen meer gehad. Kom ik toch terug op de brandstoffilter of zegt dit voorbeeld u iets anders?. Garage heeft pas woensdag tijd dus probeer even een andere oplossing te zoeken.

Klinkt voor mij eerder richting injectoren, vooral omdat je af en toe dat rare schokken hebt.
Zo'n flesje maakt een hoop zooi los (het is eigenlijk pure kerosine) en kan het tijdelijk erger maken. Maar als er eentje lekt of te weinig inspuit kan dat zowel koud als warm juist voor problemen zorgen.
Maar bij een brandstoffilter probleem heb je meestal constant problemen. Al kan een motor warm met minder benzine doen.

Wat eventueel wel nog kan meespelen is verkeerde mengselvorming doordat een sensor bijvoorbeeld constant onjuiste waardes naar de ecu stuurt. Bijvoorbeeld een temperatuursensor die constant 100 graden aan geeft, als de temperatuur van het koelwater werkelijk maar 30 graden is, wordt er te weinig benzine ingespoten.
Andersom kan trouwens ook gebeuren.
Hetzelfde geldt voor een luchtmassameter die onjuiste waardes geeft.
Soms valt dat te testen door componenten los te koppelen, maar niet bij elke auto werkt dat.
En dan moet je toch weten waar je aan bezig bent.

Een brandstoffilter dat vervangbaar is (ik weet niet welk bouwjaar je corsa van is, dus dat kan ik niet nachecken) moet je sowieso preventief vervangen om de zoveel tijd.
Wordt vaak niet gedaan en zeker grote filters gaan erg lang mee. (als het filter in de tank zit, wordt het nooit vervangen)

Klinkt voor mij eerder richting injectoren, vooral omdat je af en toe dat rare schokken hebt.
Zo'n flesje maakt een hoop zooi los (het is eigenlijk pure kerosine) en kan het tijdelijk erger maken. Maar als er eentje lekt of te weinig inspuit kan dat zowel koud als warm juist voor problemen zorgen.
Maar bij een brandstoffilter probleem heb je meestal constant problemen. Al kan een motor warm met minder benzine doen.

Wat eventueel wel nog kan meespelen is verkeerde mengselvorming doordat een sensor bijvoorbeeld constant onjuiste waardes naar de ecu stuurt. Bijvoorbeeld een temperatuursensor die constant 100 graden aan geeft, als de temperatuur van het koelwater werkelijk maar 30 graden is, wordt er te weinig benzine ingespoten.
Andersom kan trouwens ook gebeuren.
Hetzelfde geldt voor een luchtmassameter die onjuiste waardes geeft.
Soms valt dat te testen door componenten los te koppelen, maar niet bij elke auto werkt dat.
En dan moet je toch weten waar je aan bezig bent.

Een brandstoffilter dat vervangbaar is (ik weet niet welk bouwjaar je corsa van is, dus dat kan ik niet nachecken) moet je sowieso preventief vervangen om de zoveel tijd.
Wordt vaak niet gedaan en zeker grote filters gaan erg lang mee. (als het filter in de tank zit, wordt het nooit vervangen)
Inmiddels sinds gisteren ook een motorstoring, heb hem vandaag uitgelezen en krijg codes P0016 en P0017. Als ik google kom ik uit op krukaspositiesensor. Net nog wel naar huis kunnen rijden maar de auto start nu niet meer. Zullen dus 2 nieuwe sensoren in moeten.

Die 2 storingen samen duiden veelal op een versleten distributieketting. De sensoren vervangen heeft niet zoveel nut.

Kan inderdaad ook wel de andere vage klachten veroorzaken.

Voorbeeld:

Die 2 storingen samen duiden veelal op een versleten distributieketting. De sensoren vervangen heeft niet zoveel nut.

Kan inderdaad ook wel de andere vage klachten veroorzaken.

Voorbeeld:
Inmiddels inderdaad duidelijk dat het de ketting is. Anwb even laten komen aangezien ik voor de sensor ging. Heeft gemeten maar geen compressie waardoor hij denkt dat de ketting eraf ligt of uitgerekt is. Wordt een dure grap ben ik bang.

Ketting zo ver uitgerekt dat die versprongen is kan ook. Als je geluk hebt zonder schade, als je pech hebt met...

Ketting zo ver uitgerekt dat die versprongen is kan ook. Als je geluk hebt zonder schade, als je pech hebt met...
Toch nog even een vraagje. Als het de ketting is laat ik hem namelijk niet meer maken maar wil dan wel alles geprobeerd hebben om het zeker te weten. Het vreemde vind ik dat ik naar huis gereden ben en NA dat ik de auto heb uitgelezen met een ODB2 scanner en de codes heb verwijderd start de auto niet meer. Zou hier nog iets mee aan de hand kunnen zijn? Zo ja, heeft het dan zin om de accu los te koppelen?

Kan ik helaas weinig over zeggen.
Het is wel vreemd, maar als die foutcodes tegelijk komen duid dat op een verschil tussen positie van de nokkenas en de krukas. Dat kan eigenlijk alleen maar door een versprongen of uitgerekte ketting komen.
Een motor kan daar in veel gevallen wel op lopen, maar slechter, tot het verschil te groot wordt en dan loopt ie niet meer of slaat zelfs vast.
Als je alleen de nokkenas-sensor foutmelding krijgt, zou het nog een nokkenasversteller kunnen zijn.
Maar krukas en nokkenas tegelijk betekend dat er meer aan de hand is.

Even een accu loskoppelen gaat daarbij echt niet helpen.. Hooguit dat de motor weer even loopt omdat de foutmeldingen weg zijn.

Terug
Bovenaan