Trilling bij 110 km/u?

Guest
Even een voor af, sinds kort trilt mijn hele auto bij hogere snelheid dan 110 km/u.

Rijden in hoge toeren heb ik ergens last van.
Hij was in Januari nog door de dealer volledig geinspecteert en dus niet alleen op apk punten.

Nieuwe Radiator moest er alleen in.

Het enigste wat nog moet gedaan worden en dat komt ook eind deze maand zijn de remschijven en rem blokken.
Momenteel zitten er universele onder en ik moet er volgens de dealer er niet al te lang ermee door blijven karren.

Ik was benieuwd of dit eventueel de probleem kan zijn?, dat er licht in balans zit.
Voor de rest nergens last van.
Rijden op hoge toeren is geen enkel probleem, het is alleen wanneer je de 110 km/u bereikt.

Als je remschijven krom zijn, merk je dat eigenlijk alleen tijdens remmen.
Als ik verder goed lees is het trillen niet afhankelijk van het motortoerental, maar wel van de snelheid.
Dan moet je de oorzaak zoeken in wielen en assen. Mogelijk is een stukje lood van één van de wielen losgeraakt.
Andere mogelijkheid ;homokineet. (wat voor auto is het; voorwielaandrijving?)
Even zoeken dus en vieze handen maken! ;-)

leeuw406 zei:

Fout. Dit kan zich wel degelijk uiten in trillingen tijdens bijvoorbeeld 110km/h
Sterker nog, het kan zelfs zijn dat je het pas merkt met remmen rond die snelheid en bij lagere snelheden totaal niets merkt van kromme schijven!

Je geeft aan dat de hele auto trilt: meestal zijn het dan juist de achterbanden die onbelans hebben. Voor voel je immers in het stuur.
Wellicht achter de banden eens laten balanceren (als je toch bezig bent, laat ze ff alle 4 doen, kost wat meer, maar kun je dan uitsluiten)
Overigens kan dit probleem zich ook voordoen met goedkope banden (hoogteslag) ver versleten banden en verkeerd afgesleten banden(cuppen) Net zoals verkeerd gebalanceerde banden (zwaartepunt van band niet tegenover zwaartepunt van velg maar op dezelfde plaats bijvoorbeeld)
Met balanceren verhelp je dit niet (op het verkeerd balanceren na dan)

Universele onderdelen hoeven niet per defenietie slecht te zijn. Kan zelfs zo zijn dat er precies hetzelfde onder zit als wat de dealer zou monteren.
Wat wel zo is, is dat die remschijven vaak wat sneller krom zijn en de blokken wat sneller versleten zijn, maar eigenlijk is dat ook maar relatief, de ene set is de andere niet.
Ik kan niet vanaf hier oordelen of de dealer gelijk heeft.
Kromme remschijven zie je niet zonder het te meten.

Wacht sowieso even het vervangen van de schijven + blokken af. Maar als je hele auto trilt, zal dat weinig uitmaken (of het moeten de achterste schijven en blokken zijn die dan ook vervangen worden)

Pobresh zei:
leeuw406 zei:

Fout. Dit kan zich wel degelijk uiten in trillingen tijdens bijvoorbeeld 110km/h
Sterker nog, het kan zelfs zijn dat je het pas merkt met remmen rond die snelheid en bij lagere snelheden totaal niets merkt van kromme schijven!

Hier ga ik op mijn ervaring af. Best mogelijk dat je andere ervaringen hebt.

Thanks voor de info.
Ik ga het momenteel even bij 100 km/u houden, ik merkte dat mijn voorbumper iets losser zat dan normaal?

Ik laat het wel bij de Daihatsu Dealer even er nakijken en de bumper weer vast laten zetten, misschien er inderdaad wat los zit.
De auto is hersteld na een schade rechtsvoor en misschien dat er toch iets even wat los op zit.

Er zit ook een tijdelijke aparte voorbumper erop voordat ik een nieuwe besteld voor de auto om hem klassiek te houden.

leeuw406 zei:
Pobresh zei:
leeuw406 zei:

Hier ga ik op mijn ervaring af. Best mogelijk dat je andere ervaringen hebt.

Ik ook ;)

@topicstarter: ik zou liever het probleem oplossen voor het meer ellende veroorzaakt. Vaak is doorrijden met een probleem uiteindelijk duurder dan er direct wat aan te doen.

De auto ga ik ook direct brengen na mijn volgende salaris dag.
De 120 snelwegen heb ik niet dus ik heb er niet echt last van.
Ik heb sinds dien ook niet 110 meer gereden maar op de 100 gehouden waar ik geen problemen mee op heb

Deze auto is meer hobby onderhoudend en met de tijd het op te tunen, ook de reden waarom er met de tijd merk onderdelen onder komen.
De auto wordt maar 4x in de week gereden.

Okay het is een vreemd verhaal.

Gisteren op de terug weg heb ik bij 110 geen enkel trilling gehad.

Dus of:
A: De motor was na 10 minuten nog te koud omdat die 2 dagen ervoor stil stond.
B: Er teveel wind was "auto staat hoog ingesteld".
C: Misschien in combinatie van te koud, te snel naar die 110 km/u en de troep vorming op mijn remschijven.

Terug
Bovenaan