Trilling aan n kant van me auto.

Guest
Hoi, ben hier nieuw en vroeg me eigenlijk is af.
Heb een Honda gekocht met het HQP Logo.
Hierbij zit eerste jaar of 20.000 km GEEN onderhoud kosten of wat dan ook.
Met 3 jaar fabrieks- garantie en carrosserie etc.

Nu is het probleem.
Ben al 3 keer naar de dealer geweest.
We rijden even rond en daarna vind de monteur een kleine trilling.
30 a 45 Minuten later komt hij terug en zegt dat de banden zijn gebalanceerd (Kost me niks.
Weet niet eens of hij het wel doet. Want er is 20KM er mee gereden en alle 4 banden zijn gebalanceerd.
Maar nog steeds trilt één kant. Het was al vanaf aankoop zo.
Krijg steeds het zelfde verhaal: Tja het is een sportieve vering deze auto's trillen meestal wel.

Het ligt echt niet aan weg dek want het is overal zo.
Altijd de rechter voor kant.
Heb het ook gemerkt dat me passagiers stoel meer trilt dan mijne.
Naja Linker stoel trilt eigenlijk helemaal niet.

Maar waar kan het aan liggen.
Ze balanceren alleen en kijken niet verder.
Het is aan de Rechter voorkant. (Kraakt ook soms als ik over een drempel ga.
Soms hoor ik me band er ook tegen aan schuren. (Maar dan moet ik wel van een oprit naar rechts rijden.

En dan nog een vraag.
Heeft een cvt een koppeling en versnellingen.
Kan het in de "verkeerde" versnelling gaan.

Cvt heeft geen versnellingen dus daar ligt het niet aan. Maar het kan echt vanalles zijn, eiellager tot draagbare tot aandrijfas en alles ertussenin.

Bij trillen denk ik toch eerst aan de banden/wielen.

Als de wielen goed zijn gebalanceerd kan er sprake zijn van hoogteslag: https://www.velgenhuis.nl/balanceren-i4.html
(dus een vervorming doordat een band lang is opgeslagen, zijn alle banden van gelijke datum?)

Hoogteslag haal je niet weg door balanceren, en verdwijnt meestal na enkele honderden kilometers. Ik heb het ook bij 1 band en daar heeft het nog veel langer geduurd totdat het minder werd. Trilde wel steeds bij een bepaalde snelheid, bij mij 120-130, en zelfs bij 200+ merkte je niets meer. Bij mij zag je dan ook de binnenspiegel een beetje trillen, maar ik heb een cabrio en daar trilt de spiegel eerder dan bij een gewone auto.

Ik denk trouwens dat het bij jou rechtsachter is. Als het een voorband betreft voel je het in je stuur, als het achter is in de stoel links of rechts. Probeer eens je rechterachter en linkerachterwiel om te wisselen.

Je kunt ook eens na een lange rit voelen of je velgen warm zijn. Als een bepaalde velg warmer aanvoelt dan de andere, dan is de kans groot dat bij dat wiel de lager niet in orde is.

Stopt het trillen bij hogere snelheid? (+90) Waarschijnlijk heb je last van 'cupping'. Of een patch op je band, een patch blijft ook bij hogere snelheid trillen.

tire-cupping.jpg

tirewear.png

De wielen laten uitlijnen en onderstel nazien helpt, maar je zal de banden waarschijnlijk moeten vervangen (of hopen dat het wegslijt).

Of heel-toe, maar dat geeft volgens mij niet zoveel trilling als cupped tires:

attachment.php

Je kan het zelf testen door wielen links/rechts te wisselen of een reserve wiel in te zetten.

Let op: je kan wielen niet van links naar rechts wisselen als er een "rotation"    pijltje op staat, met assymetrische banden kan dit wel, die hebben een "outside" merkje op de band.      Als test kan je natuurlijk wel wisselen met droog weer, maar het zo laten zitten is levensgevaarlijk bij regen.

Toen ik gecupte banden had was dat links en rechts (achter). Dus beter beide van achter naar voren wisselen en dan moet het langzaam weer wegtrekken.

Banden waren nieuw. (Waren nog in plastic verpakt en hadden nieuwe banden geur ^^.
Velgen hebben niet eens een krasje, ze zijn gewisseld willekeurige voor naar achter nog steeds alleen rechts voor.
Het is bij 10 Km per uur maar ook bij 130.
Naja enige wat ik hier bij kan zeggen is dat het weg gaat bij snelle acceleratie en boven 140 Km per uur.
Dan glijd het als het waren over de weg heen.
Trilt het helemaal niet.

Trilling voel je aan de rechterkant van het stuur alleen (Naja meeste.
Heb bij kwik fit alle 4 banden laten controleren balanceren en willekeurige terug zetten.
Bij de honda dealer doen ze het achter en kan ik het niet zien, maar bij kwik fit wel.

Shuihi zei:
Banden waren nieuw. (Waren nog in plastic verpakt en hadden nieuwe banden geur ^^.
Velgen hebben niet eens een krasje, ze zijn gewisseld willekeurige voor naar achter nog steeds alleen rechts voor.
Het is bij 10 Km per uur maar ook bij 130.
Naja enige wat ik hier bij kan zeggen is dat het weg gaat bij snelle acceleratie en boven 140 Km per uur.
Dan glijd het als het waren over de weg heen.
Trilt het helemaal niet.

Trilling voel je aan de rechterkant van het stuur alleen (Naja meeste.
Heb bij kwik fit alle 4 banden laten controleren balanceren en willekeurige terug zetten.
Bij de honda dealer doen ze het achter en kan ik het niet zien, maar bij kwik fit wel.

Je kan gewoon bij de auto blijven als ze ermee aan de slag gaan hoor ;) sta maar eens meer op je strepen.

Terug
Bovenaan