Trillende rempedaal en minder kracht

Robin Kok

Net ingestapt
Hey iedereen,

Ik heb een Toyota Corolla uit 1998, en toen ik naar mijn werk reed had ik sterk het idee dat het veel langer duurt om op snelheid te komen.
Wanneer ik mijn voet op de rem zet voel ik ook een constante trilling in het pedaal en had ik het idee dat ik soms iets hoorde slijten.

Eenmaal aangekomen ging ik even onder de auto kijken om te kijken of ik snel kon zien waar de slijtage geluiden weg kwamen, maar dit was niet te zien. Wel rook ik een soort branderig luchtje.

Kan dit alles komen door kromme remschijven of is er misschien iets anders aan de hand? En kan ik hier nog veilig mee naar de garage rijden?

Alvast bedankt!

Robin

Zo te lezen is een rem vast gelopen.

Of het veilig is om naar de garage te rijden is vanaf hier niet goed te beoordelen. Als de remkracht nog goed is, afstand niet te ver en je kan zonder al te hoge snelheid naar de garage rijden zou ik het wel aandurven.

Het kan zijn dat de spiraal veer in de rembekrachtiger kapot is, waardoor het motorvacuüm ervoor zorgt dat de remmen licht in werking treden. Je zou dan met slepende remmen rijden, hetgeen het trage accelereren en de brand lucht verklaart.

Probeer eerts eens eens de auto met draaiende motor vooruit te duwen. Lukt dat niet probeer dan het volgende: Zet de motor uit, pomp een keer of 5 met rempedaal. zodat alle vacuïm weg is, en probeer dan de auto nog eens vooruit te duwen ( motor niet starten!!) Lukt het nu wel, dat is vr\jwel zeker de veer in de rembekrachtiger stuk.

Bedankt voor de reacties, ik ga het eens even testen zometeen!

[EDIT]
Is het dan nog wel veilig om een half uurtje richting mijn garage te rijden met 50 km/h?

Robin Kok zei:

[EDIT]
Is het dan nog wel veilig om een half uurtje richting mijn garage te rijden met 50 km/h?

De remmen worden door het aanlopen heet (verklaring voor het branderige luchtje) en je loopt de kans op fading van de remmen. Oftewel de remwerking wordt minder door het koken van de remvloeistof.

Ik zou de auto door de garage met de auto-ambulance laten ophalen.

Blackadder the 5th zei:
Robin Kok zei:

[EDIT]

De remmen worden door het aanlopen heet (verklaring voor het branderige luchtje) en je loopt de kans op fading van de remmen. Oftewel de remwerking wordt minder door het koken van de remvloeistof.

Ik zou de auto door de garage met de auto-ambulance laten ophalen.

voor 1 rem die misschien wat aanloopt? ... gemakkelijk als je het niet zelf moet betalen.

ik dus niet, gewoon voorzichtig zijn en zorgen dat je steeds op de moter kan remmen. Het is niet iets waarmee je door kan rijden of lange afstanden met kan doen, al is het maar omdat je remschijf nogal afziet, maar om nu direct te takelen voor een 10 of 20 km?

Heb wel eens iemand 90+ in de bergen zien rijden met geel-gloeiende remschijven, ja dat is gevaarlijk, maar even naar de garage terwijl je weet dat je extra voorzichtig moet zijn... gewoon doen

Klinkt simpelweg als kromme schijven, als de rem vast zou lopen aan een kant of slecht functioneren dan trekt die naar de kant toe waar de rem slecht is.

Succes en voorzichtig

Terug
Bovenaan