Trillende remmen Volvo V50 D2 2010

Terence

Moderator

Lieve forummers,

Al tijden heb ik last van trillend(e) remmen bij m'n Volvo V50 D2 uit 2010.

Wat is er inmiddels gedaan:
- Schijven en blokken voor vervangen bij 100.000 km.
Trillen weg, maar weer terug bij 120.000 km.
- Schijven en blokken achter vervangen bij 120.000 km.
Trillen weg, maar weer terug bij 140.000 km.
- Wielnaven achter vervangen bij 140.000
- Schijven en blokken achter vervangen. bij 140.000 km.
Trillen weg, maar weer terug bij 160.000 km.

Wat nu?

Ik hoorde van de week in de file bij het remmen en duidelijk trillend, schokkend afremmen van rechtsvoor TIK TIK TIK komen, dat ophield zodra ik ophield met remmen. Nog een keer geprobeerd en weer TIK TIK TIK. Daarna niet meer. Trilling zit in de auto/stuur.

Vorig jaar wel 3x melding gehad "anti skid tijdelijk uitgeschakeld". Stukje ABS begrijp ik.

Ik denk nu aan de ABS, ABS sensoren of rembekrachtiging. Wie helpt mee, ik word er gek van! Veel dank alvast! :)

Groet,
Terence
 
Is het constant of is het een trilling die komt en gaat.    En    zo ja, onder welke omstandigheden.


Daarnaast zou je kunnen overwegen om de schijven voor af te draaien, mocht er een lichte slingering in de naaf zitten.

Voel je het trillen ook in het pedaal tijdens het remmen?
 
Boppie zei:
Is het constant of is het een trilling die komt en gaat.    En    zo ja, onder welke omstandigheden.


Daarnaast zou je kunnen overwegen om de schijven voor af te draaien, mocht er een lichte slingering in de naaf zitten.

Voel je het trillen ook in het pedaal tijdens het remmen?

Het is een trilling die bij licht remmen sterk is, matig remmen sterk is en bij stevig remmen amper voelbaar is.    Vrijwel altijd aanwezig, maar inmiddels lukt het meestal om bij matig-stevig remmen geen trillingen te hebben.

De schijven zijn 3x vervangen, waarom zou je dan toch gaan afdraaien?

Ik voel het voor mijn gevoel in het rempedaal.

Barri zei:
Klinkt mij haast als een ABS sensor/unit met een eigen wil...

Dat gevoel krijg ik ook steeds meer. Ik word maandag gebeld door de chefwerkplaats.
 
De Megane van mijn broer had ook continu last van trillende remmen. En niet zo'n beetje ook, op een afrit moest het het stuur stevig in de knuisten houden. Alles twee keer vervangen, voor en achter. Na vervangen steeds even weg en daarna vrolijk weer terug. Toen heeft mijn broer een micrometer met statief gekocht. Wiel er af, wielbouten weer terug en de zijslag van de schijf gemeten. De zijslag was een factor 2 tot 3 keer groter dan überhaupt wenselijk is. Bleek te komen door roest op de naaf waar de schijf weer tegenaan geperst zat. Naaf zorgvuldig ontroest en de zijslag werd zodanig klein dat het trillen sindsdien weg is.

Zo'n ding dus:

https://www.kreidler.nl/faq/gereedschap/meetklok_magnetischevoet.jpg
 
Terence zei:
Ik hoorde van de week in de file bij het remmen en duidelijk trillend, schokkend afremmen van rechtsvoor TIK TIK TIK komen, dat ophield zodra ik ophield met remmen. Nog een keer geprobeerd en weer TIK TIK TIK. Daarna niet meer. Trilling zit in de auto/stuur.

Vorig jaar wel 3x melding gehad "anti skid tijdelijk uitgeschakeld". Stukje ABS begrijp ik.

Ik denk nu aan de ABS, ABS sensoren of rembekrachtiging. Wie helpt mee, ik word er gek van! Veel dank alvast! :)

Groet,
Terence

Sluit eerst even speling op stuur- en fuseekogels en/of draagarmrubbers uit voordat je verder gaat zoeken in de abs.
Je zult niet de eerste zijn die na een complete remrevisie er pas achter komt dat kogelspeling de boosdoener is.
 
R-W zei:
@terence, mail of, beter misschien, bel eens naar Dennis van volvoservice.eu.

Ik zal eens met hem bellen, dank voor de tip (y)

s velthuis zei:
De Megane van mijn broer had ook continu last van trillende remmen. En niet zo'n beetje ook, op een afrit moest het het stuur stevig in de knuisten houden. Alles twee keer vervangen, voor en achter. Na vervangen steeds even weg en daarna vrolijk weer terug. Toen heeft mijn broer een micrometer met statief gekocht. Wiel er af, wielbouten weer terug en de zijslag van de schijf gemeten. De zijslag was een factor 2 tot 3 keer groter dan überhaupt wenselijk is. Bleek te komen door roest op de naaf waar de schijf weer tegenaan geperst zat. Naaf zorgvuldig ontroest en de zijslag werd zodanig klein dat het trillen sindsdien weg is.

Zo'n ding dus:

https://www.kreidler.nl/faq/gereedschap/meetklok_magnetischevoet.jpg

Het zegt mij niet heel veel, maar zal het aandragen ;)

Muddy Bandit zei:
Sluit eerst even speling op stuur- en fuseekogels en/of draagarmrubbers uit voordat je verder gaat zoeken in de abs.
Je zult niet de eerste zijn die na een complete remrevisie er pas achter komt dat kogelspeling de boosdoener is.

Ze hebben de vorige keer werkelijk alles nagemeten. Ik zal vragen of dit ook is gedaan.
 
Vervelend! En vreemde klacht omdat het blijkbaar wel weg is na nieuwe schijven, maar na 20.000 km weer terug komt..
 
Bij mijn vorige auto trilde de remmen soms, wel altijd meer dan voldoende stopkracht gehad zodat ik toch met een gerust gevoel in de auto kon rijden.

Ik heb nooid met de gedachte gespeeld nieuwe schijven en blokken te laten monteren omdat ik mijn rem manier aangepast heb. Rustiger remmen, een versnelling lager inschakelen.

Een keer hoorde ik hard geschraap van achteren. Na controlle van de automonteur was het duidelijk: twee nieuwe remschijven achter zijn nodig.
Eenmaal vervangen, uitstekende remmen achter.
 
BMW Power zei:
Vervelend! En vreemde klacht omdat het blijkbaar wel weg is na nieuwe schijven, maar na 20.000 km weer terug komt..

Inderdaad gek. Net contact gehad met de chef van de werkplaats: de wielnaven achter zijn wederom krom. Hoe is de grote vraag. Garage denkt aan te strak aangedraaide wielbouten bij de bandenwissel. Ik weet dat dat netjes gebeurd.

Vervangen kan, maar wat is de oorzaak ervan...ik weet het niet. Het zijn beide wielnaven achter, niet 1 kant...
 
Terence zei:
BMW Power zei:
Vervelend! En vreemde klacht omdat het blijkbaar wel weg is na nieuwe schijven, maar na 20.000 km weer terug komt..

Inderdaad gek. Net contact gehad met de chef van de werkplaats: de wielnaven achter zijn wederom krom. Hoe is de grote vraag. Garage denkt aan te strak aangedraaide wielbouten bij de bandenwissel. Ik weet dat dat netjes gebeurd.

Vervangen kan, maar wat is de oorzaak ervan...ik weet het niet. Het zijn beide wielnaven achter, niet 1 kant...

Zoals ik al dacht, dus inderdaad niet in de schijven, maar in de naven. Zit er roest op? Het gaat om micrometers...
 
s velthuis zei:
Terence zei:
BMW Power zei:
Vervelend! En vreemde klacht omdat het blijkbaar wel weg is na nieuwe schijven, maar na 20.000 km weer terug komt..

Inderdaad gek. Net contact gehad met de chef van de werkplaats: de wielnaven achter zijn wederom krom. Hoe is de grote vraag. Garage denkt aan te strak aangedraaide wielbouten bij de bandenwissel. Ik weet dat dat netjes gebeurd.

Vervangen kan, maar wat is de oorzaak ervan...ik weet het niet. Het zijn beide wielnaven achter, niet 1 kant...

Zoals ik al dacht, dus inderdaad niet in de schijven, maar in de naven. Zit er roest op? Het gaat om micrometers...

Ik mag hopen dat ze helemaal vlekkeloos zijn...zal eens even kijken en vragen. Moet nog even de volvo specialist bellen, beetje druk deze dagen...
 
Gisteren even uitgebreid gesproken met de volvospecialist. Geen bekend probleem. Korte conclusie: terug naar de dealer en naven onder garantie vervangen incl schijven/blokken. Reparatie is niet goed gegaan. Waarom niet zal daar moeten worden uitgezocht, ik snap er iig niets van.
 
Terug
Bovenaan