Trillende Chevrolet Epica

Large Cars Matter

Startmotor
Mijn Chrysler Saratoga is verkocht en opgevolgd door een vroege Chevrolet Epica (2006). Een fijne auto, waar ook nieuwe a-merkbanden onder zitten. En daar zit volgens mij het probleem. Hoe harder ik rijd, hoe meer hij trilt. Met name via het stuur, maar je voelt het ook via de beenruimte uit de voorkant komen. Het maakt niet uit of je gas geeft of gas loslaat. Stapvoets is het net een hybride, door de zescilinder, dus het zal niet uit de motor komen. Wat vinden jullie: eerst nog eens laten balanceren of direct bij Profile laten uitlijnen? Uitlijnen kan een universele garage toch meestal niet?
 
Als bij 90 km/u de trillingen het ergst zijn dan zijn de banden in onbalans. Hoop voor je dat dat het is , dat is namelijk het meest simpele om op te lossen en het goedkoopst.
 
Monsieur Le Loure zei:
Als bij 90 km/u de trillingen het ergst zijn dan zijn de banden in onbalans. Hoop voor je dat dat het is , dat is namelijk het meest simpele om op te lossen en het goedkoopst.

kan het ook het gevolg zijn van oude ongevalschade?
 
Trillingen krijg je door onbalans, daarvoor laat je de wielen balanceren
Uitlijnen doe je als je banden scheef afslijten en/of je stuur scheef staat bij het rechtuit rijden.
 
MX6 zei:
Trillingen krijg je door onbalans, daarvoor laat je de wielen balanceren
Uitlijnen doe je als je banden scheef afslijten en/of je stuur scheef staat bij het rechtuit rijden.

Bij het stuur loslaten trekt ie naar links. Bij normaal rijden trilt het stuur en de voetruimte. Daarom dacht ik aan uitlijnen EN balanceren. Kan elke garage uitlijnen, met de juiste apparatuur?
 
Large Cars Matter zei:
Mijn Chrysler Saratoga is verkocht en opgevolgd door een vroege Chevrolet Epica (2006). Een fijne auto, waar ook nieuwe a-merkbanden onder zitten. En daar zit volgens mij het probleem. Hoe harder ik rijd, hoe meer hij trilt. Met name via het stuur, maar je voelt het ook via de beenruimte uit de voorkant komen. Het maakt niet uit of je gas geeft of gas loslaat. Stapvoets is het net een hybride, door de zescilinder, dus het zal niet uit de motor komen. Wat vinden jullie: eerst nog eens laten balanceren of direct bij Profile laten uitlijnen? Uitlijnen kan een universele garage toch meestal niet?

Large Cars Matter zei:
Bij het stuur loslaten trekt ie naar links. Bij normaal rijden trilt het stuur en de voetruimte. Daarom dacht ik aan uitlijnen EN balanceren. Kan elke garage uitlijnen, met de juiste apparatuur?

Ik zou in dit geval eerst de mogelijkheden van speling op stuurkogels/fuseekogels/wiellagers, versleten draagarmrubbers/schokdempers/wiellagers/veren, slepende rem enz. volledig uit (laten) sluiten, en pas als dat allemaal goed is heeft het zin om verder gaan met het uitlijnen en balanceren.
Een goed uitlijnbedrijf (kan ook prima een garagebedrijf zijn met de juiste apperatuur en kennis) gaat ook op deze manier te werk, alleen moet je die dan niet gaan zoeken bij de prijsvechters die het uitlijnen zien als eventjes snel afraffelen van een computeruitdraai tegen vastgestelde prijs.
 
Ik zou in dit geval eerst de mogelijkheden van speling op stuurkogels/fuseekogels/wiellagers, versleten draagarmrubbers/schokdempers/wiellagers/veren, slepende rem enz. volledig uit (laten) sluiten, en pas als dat allemaal goed is heeft het zin om verder gaan met het uitlijnen en balanceren.
Een goed uitlijnbedrijf (kan ook prima een garagebedrijf zijn met de juiste apperatuur en kennis) gaat ook op deze manier te werk, alleen moet je die dan niet gaan zoeken bij de prijsvechters die het uitlijnen zien als eventjes snel afraffelen van een computeruitdraai tegen vastgestelde prijs.[/quote]

Er zit een nieuwe apk op, dan hadden dit soort punten toch gesignaleerd moeten worden?
 
APK zegt nog niet zo heel veel, alleen dat alles nog binnen de wettelijk gestelde marges ligt tijdens de keuring.... zolang draagarmrubbers nog geen metaalcontact maken of gescheurd zijn is dat geen afkeurpunt maar zegt niets over de speling die er op een draagarm kan zitten, als schokdempers niet lekken is het ook geen afkeur, rem mag slepen zolang de remtest maar goed is, en speling op kogels is pas afkeur bij meer als 1 mm per kogel.
 
Muddy Bandit zei:
APK zegt nog niet zo heel veel, alleen dat alles nog binnen de wettelijk gestelde marges ligt tijdens de keuring.... zolang draagarmrubbers nog geen metaalcontact maken of gescheurd zijn is dat geen afkeurpunt maar zegt niets over de speling die er op een draagarm kan zitten, als schokdempers niet lekken is het ook geen afkeur, rem mag slepen zolang de remtest maar goed is, en speling op kogels is pas afkeur bij meer als 1 mm per kogel.

helemaal mee eens...
 
Terug
Bovenaan