Trillend rempedaal bij lage snelheid

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje merk ik een trilling in het rempedaal van mijn Toyota Corolla E12 (2002). De trilling is alleen voelbaar bij een lage snelheid (onder de 20 kmph). Daarnaast maakt het remmen tijdens de trilling een vreemd geluid, wat ik niet anders kan omschrijven als een "boing". Het komt niet duidelijk van de voor- of achterremmen, maar lijkt eerder gewoon uit het pedaal te komen.
Het remmen werkt uiteraard wel gewoon en geeft op hogere snelheden geen vreemd gevoel of andere problemen.

Zoekend op deze problemen kom ik snel uit bij kromme remschijven. Ik voel echter geen trilling in het stuur, waardoor ik hierover twijfel. Ik heb gekeken naar de dikte van de remblokken en de schijf, en beide zijn nog voldoende.

Is er iemand die zoiets eerder heeft gezien, of hieruit kan afleiden of het daadwerkelijk een kromme schijf is?

Kromme schijf voel je niet in het stuur maar aan je pedaal en als je niet heel hard remt, voel je het ook aan het onregelmatig afremmen van de auto.
Waar je aparte geluid vandaan komt, weet ik niet

Het klinkt mij eerder als remblok depo opbouw op de schijf (oneffen afzetting van wrijvingsmateriaal op het oppervlak van de schijf). Een schijf krijg je niet makkelijk krom...tenzij erg versleten of van bedenkelijke makelij misschien... Wanneer zijn voor het laatst de schijven gecontroleerd? Zijn ze versleten of heb je juist spiksplinternieuwe? Als nieuwe schijven en blokken zijn de schijven dan wel goed recht/vlak gemonteerd etc. etc.

Een trillend pedaal komt door dikte verschil van de schijven (roest / slijtage) of ovale trommels. Om duidelijkheid te hebben zal alles even gedemonteerd moeten worden en geïnspecteerd. Je auto is 18 jaar oud, dus ergens kan er ook slijtage aan geleidepennen zijn of aan de remschoenen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag op de terugweg naar huis nog een aantal dingen geprobeerd tijdens het rijden, naar aanleiding van jullie reacties.

De auto remt niet onregelmatig af bij lage snelheid. Ik heb dit geprobeerd op zowel hard als zacht remmen, en het één en ander ertussen.
Ik heb de auto nog geen jaar en ben er zelf nog niet voor onderhoud geweest. In het onderhoudsboekje staan netjes allerlei onderhoudsbeurten e.d. beschreven, maar niets over de remschijven... Ja, lekker handig dus haha. Alle beurten in het verleden zijn wel bij de dealer uitgevoerd, denk dat ik er wel van uit mag gaan dat er goede materialen gebruikt zijn.

Ik vermoed dat het hele zaakje een keer demonteren en controleren de beste oplossing is. Dan kan de schijf direct gereinigd worden van alle wrijvingsmaterialen, zodat dat ook uitgesloten kan worden.

Terug
Bovenaan