Trilende banden: oorzaak?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Mijn stationcar (Skoda Octavia) begint steeds meer lawaai te maken bij achterwielen. Trilt ook een beetje.
Garage wees op de banden. Inderdaad zijn die niet vlak afgesleten op de randen, maar zitten er 'haperingen' in. En dat bij de zomerbanden. Winterbanden hebben hetzelfde geluid. Volgende week -bij de APK- gaan er gelijk 2 nieuwe banden op. Maar... Wat is de oorzaak van die 'hapjes'? Van dat ongelijkmatige slijten? Monteur oppert dat dat voorkomt bij voorwielaandrijving. Kan uiteindelijk beter de oorzaak laten aanpakken dan de gevolgen (onregelmatig slijtende banden). Iemand een idee?
Alvast dank! Ron

Oorzaken banden cuppen

Het cuppen van autobanden kent diverse redenen. Het is heel belangrijk de juiste gebruiksomstandigheden van je banden hierbij toe te passen.

De voornaamste oorzaken voor het cuppen van banden zijn: verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden en de bandkeuze. Vaak is het dus niet een aspect, maar is het een combinatie van. Laten we deze aspecten eens nader onderzoeken.

bron

Uitlijning kan een rol spelen, de demping van het wiel kan slecht zijn waardoor deze gaat stuiteren.

De combinatie van oorzaken is groot, mooi artikeltje Wrangler!, en de cumulatie van veel kleine zaken die nét niet goed zijn versnellen het proces aardig. Slijtage aan rubbers van draagarmen, schokbrekers etc zijn bij de statische manier van uitlijnen niet te compenseren. Opvallend is ook de basis setting vanuit de fabriek. Om het weggedrag te verbeteren geven ze vaak, bij voorwielaangedreven auto's, de achterwielen iets (te veel) toespoor. De auto rijdt dan aanmerkelijk beter rechtuit en voelt stabieler aan..... Iemand met verstand van uitlijnen kan vaak de auto anders trimmen voor het specifieke gebruik van de auto.

Heb dit 30 jaar geleden al meegemaakt bij mijn toenmalige Golf 2 uit 1988.
Had te maken met de uitlijning van de achteras in combinatie met slijtvaste/verouderde banden.
Wat toen als oplossing werd aangedragen is het regelmatig wisselen van de voor- en achterbanden.
De slijtage wordt dan regelmatiger, en de banden kunnen dan als 1 set van 4 worden vervangen.
Sindsdien heb ik geen last meer van gehad bij het rijden van een Golf 3/Audi A2.

Als ik me niet vergis is er een verschil tussen 'cuppen' en zaagtandvormige slijtage (al ligt het dicht bij elkaar). Ik weet inmiddels - o.a. door praktijkervaring - dat het type Ibiza dat ik rijd hier ook gevoelig voor is. Heeft in mijn geval te maken met het feit dat de achteras te weinig belast wordt. Als dit het is dan kan ik me de frustratie voorstellen, want je kan er weinig mee en het veroorzaakt een bijzonder vervelend geluid bij bepaalde snelheden. Banden van voor naar achteren wisselen is een optie. Lost de kern van het probleem niet op, maar zorgt er wel voor dat de 'zaagtanden' niet te groot worden en derhalve niet of nauwelijks waarneembaar zijn.

Probleem is niet echt op te lossen bij de Octavia en zijn neefjes.
Komt door de achteras constructie.
Uitlijnen helpt iets samen met het regelmatig banden wisselen van voor naar achter.
Scheelt dat er al een winter set is.
Als er nieuwe banden gemonteerd worden, bij elke winter wissel gelijk voor naar achter leggen.

Standaardprobleem. Ik weet niet hoe hoog je druk op de achterbanden is, maar ik rij standaard met de druk voor maximale belading. Tevens kies ik altijd banden met doorlopend middenprofiel. Die combinatie loste en lost bij mij al jarenlang alle problemen op.

Probleem van cuppende banden is wel op te lossen, maar geeft weer andere eigenschappen.... De Fiat 500 heeft in de VS speciale wigvormige vulplaten om de achteras op 0 gragen te zetten.... willen we blijkbaar niet in Europa, daar moeten we met 50 km/u strak kunnen sturen....

Allen dank. Nu met nieuwe achterbanden is het weer heerlijk rustig in de auto. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn vrees. Doorwisselen van voor naar achter zal ik regelmatig doen. Met hogere druk rijden. En balanceren. Dank!

Terug
Bovenaan