Trekken met een PHEV

A

Anoniem

Guest
Ik zoek naar een opvolger van mijn leaseauto. Ik heb nu twee elektrische auto’s waarvan één met trekhaak. (EV6)
Liefst blijf ik elektrisch rijden, maar de eis is wel dat ik met een vouwwagen of mijn normale aanhanger op pad kan. Ik ga er even vanuit dat je met lage aanhanger 220 Wh/100km rijdt. Mijn EV6 kun je dan prima mee op reis, maar die moet ik inleveren. Ik zie geen betaalbare elektrische auto’s die 750 kg minstens 250 km kunnen trekken. Betaalbaar is voor mij maximaal 40 kE. Een Tesla model 3 SR+ heb je vanaf dat bedrag maar schiet dan net tekort qua range. Die zit op het randje. Ik vind het teveel geld om marginaal aan de eisen te voldoen. Dus ik wil nog een paar jaar een PHEV rijden om korte ritten elektrisch te kunnen doen.

Ik zit nu allerlei auto’s te overwegen bijv een BMW 330e. Maar elke keer zit ik klem met het trekgewicht. Op websites lees ik dat deze 750 kg kan trekken (caravantrekker.nl en in reviews) maar als ik advertenties vind en het kenteken natrek op de ovi.rdw site dan zie ik geen geregistreerd trekgewicht bij de meeste auto’s. Op autotrack filter ik altijd op >700 kg trekgewicht, en dan komen er wel een aantal naar voren, maar vele met hetzelfde jaar type vallen af. Dit viel me ook op bij andere PHEVs. (Hyundai Ioniq, Megane e-tech).

Hoe kan dit? Is die 330e echt niet geschikt voor een kleine aanhanger?

Ik zoek dus een PHEV met trekgewicht van 750 kg tussen zeg 20 en 30 kE, maar zo schiet het niet op. Misschien wordt het dan wel gewoon benzine…

Passat GTE, Superb PHEV? Zeker de eerste plugins hebben vaak geen trekgewicht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld deze modellen.

Barri zei:
Passat GTE, Superb PHEV? Zeker de eerste plugins hebben vaak geen trekgewicht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld deze modellen.

Ja de GTE’s heb ik ook op het oog inderdaad. Een Passat lijkt me een fijne en mooie auto. Maar ook daar zie ik dat een deel van de auto’s geen geregistreerd trekgewicht heeft. Op zich geen probleem als er veel aanbod is, maar wanneer het aanbod schaars is is het wel vervelend als je er achter komt dat er weer geen trekgewicht is geregistreerd.

Auto encyclopedie zei:
https://www.gaspedaal.nl/suzuki/swace?srt=pr-a

Jeetje nooit van gehoord, nooit (bewust) gezien en best een leuke optie. Je koopt dan voor het zelfde geld gewoon een veel nieuwere auto. Eens wat reviews lezen.

Het kan sowieso nog alle kanten op, ik vind die BMW gewoon mooi, het zal wel niet de meest economische keuze zijn. De Ioniq is erg zuinig en we hebben er al een EV versie van. Prima auto, maar zeldzaam als PHEV met trekgewicht. Ik kan nu ook een tussenauto kopen en over twee jaar een EV met trekhaak. Maar als ik nu een fijne PHEV vind hou ik die wellicht wel lang.

De meest voor de hand liggende PHEV's die voldoen aan de wensen zijn dan de Renault Megane, Kia Niro, en Renault Captur. Alle drie de auto's hebben goede en betrouwbare techniek, Renault gebruikt een motor van Nissan, en een batterij van het Japanse Hitachi.

De Passat PHEV,( of Superb) is leuk voor in de lease, maar zeker niet als je zelf de rekeningen moet betalen, en een betrouwbare auto zoekt. (Mijn buurman heeft er een)

Ik zou ook gewoon kijken naar een zuinige benzine auto.

ak2 zei:
De meest voor de hand liggende PHEV's die voldoen aan de wensen zijn dan de Renault Megane, Kia Niro, en Renault Captur. Alle drie de auto's hebben goede en betrouwbare techniek, Renault gebruikt een motor van Nissan, en een batterij van het Japanse Hitachi.

De Passat PHEV,( of Superb) is leuk voor in de lease, maar zeker niet als je zelf de rekeningen moet betalen, en een betrouwbare auto zoekt. (Mijn buurman heeft er een)

De meest voor de hand liggende is toch de Outlander phev?

Als ik de vergelijking hier op de site in carbase mag geloven is er toch best veel keus nog?
Geen idee in hoeverre deze onder de 30k blijven maar stuk voor stuk kunnen deze plug-ins minimaal iets van 1100 kilo trekken.
Heb gezocht tot en met 2019 ( niet nieuwer dan dat ) en tot nieuw 60k aanschaf, nog nieuwere auto's of duurdere auto's gaan waarschijnlijk niet lukken voor de al genoemde 30k.

Audi A3 Sportback
Ford Kuga
Kia Niro
Kia Optima SW
Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz E-klasse
Mitsubishi Outlander
Opel Grandland X
Peugeot 3008
Peugeot 508
Skoda Superb
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Volvo V60
Volvo XC40

een Kia Optima nog een optie, als ik het zo over zie mag alleen de station 1500 kg trekken. https://www.gaspedaal.nl/kia/optima/stationwagon?brnst=25&srt=bj-d

Frits79 zei:
Maar als je nou geen 330e maar een 320e koopt is dat geen optie?
BMW 320e

Eigenlijk gewoon te duur. Misschien dat ik over een jaar wel zo’n bedrag wil uitgeven voor een EV maar dat is omdat ik verwacht dan minder kosten te maken voor brandstof onderhoud en belasting. Ik denk eerder aan rond de 25k.

ak2 zei:

De megane vind ik inderdaad interessant. De Niro en Captur minder. Ik vind het niet logisch hoge benzineauto’s te maken, gewoon onnodig veel luchtweerstand. Dan liever een station.

Ik lees wel eens vaker dat VW duur is in het onderhoud. Eigenlijk een reden om iets recents te kopen als het een VAG is. Ik begrijp dat Renault dan gunstig uitpakt. Maar of dat significant is, geen idee. Ik lig er op zich niet wakker van als er een keer een reparatie is. Maar liever niet als ik op vakantie wil…

Auto encyclopedie zei:
De meest voor de hand liggende is toch de Outlander phev?

Vandaag net de reviews doorgenomen. Lijkt me een betrouwbare auto. Maar traag en log en niet zuinig. Niet mijn ding.

Total Loss zei:
Als ik de vergelijking hier op de site in carbase mag geloven is er toch best veel keus nog?
Geen idee in hoeverre deze onder de 30k blijven maar stuk voor stuk kunnen deze plug-ins minimaal iets van 1100 kilo trekken.
Heb gezocht tot en met 2019 ( niet nieuwer dan dat ) en tot nieuw 60k aanschaf, nog nieuwere auto's of duurdere auto's gaan waarschijnlijk niet lukken voor de al genoemde 30k.

Audi A3 Sportback
Ford Kuga
Kia Niro
Kia Optima SW
Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz E-klasse
Mitsubishi Outlander
Opel Grandland X
Peugeot 3008
Peugeot 508
Skoda Superb
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Volvo V60
Volvo XC40

Ja er is genoeg, nog wel meer zelfs. Ik ga je zoekactie hier op de site herhalen ik zat steeds op autotrack vanwege het trekgewicht filter.

Maar steeds als ik iets leuks vond was het trekgewicht niet geregistreerd terwijl bij andere (bijna) gelijke auto’s dit wel was ingevuld.

Maar steeds als ik iets leuks vond was het trekgewicht niet geregistreerd terwijl bij andere (bijna) gelijke auto’s dit wel was ingevuld.

Dan tijdens de zoektocht op zeker de site van bijvoorbeeld het rdw ernaast houden om zeker te zijn van dat daadwerkelijke trekgewicht.
Kan sowieso geen kwaad om daar te kijken voor historie/kilometerstanden/aantal eigenaren etc. en dan dus ook trekgewicht.
Succes (y)

Omdat er toch niet echt een conclusie mogelijk is: voor zover bedankt voor de suggesties. Toch weer wat verrassende dingen gezien.

Ik blijf de draad in de gaten houden hoor. Qua aanschaf mik ik op eind van het jaar…

Edit: Dit is een leuk voorbeeld: ik zou dit een mooie auto vinden, maar geen idee of ie een trekgewicht heeft:
BMW 330e in Dld

CRWorx zei:
Frits79 zei:
Maar als je nou geen 330e maar een 320e koopt is dat geen optie?
BMW 320e

Eigenlijk gewoon te duur. Misschien dat ik over een jaar wel zo’n bedrag wil uitgeven voor een EV maar dat is omdat ik verwacht dan minder kosten te maken voor brandstof onderhoud en belasting. Ik denk eerder aan rond de 25k..
Ik ging uit van dit gedeelte: Betaalbaar is voor mij maximaal 40 kE

Ja met import komt ie op minder dan 27,5 kE.

Edit: sorry, dit klopte niet helemaal, ik had een prijs van een iets goedkopere 320 touring uit 2019 (niet hybride). Kosten voor import waren 3000 euro. Voor een hybride is dat volgens mij minder. Maar alsnog waarschijnlijk totaal meer dan de genoemde 27,5 kE

Ja ik heb inderdaad minder geld over voor een EV dan een benzine of PHEV. Als ik een EV koop ga ik daar gewoon heel lang mee doen tot het echt niet meer gaat. Als ik iets anders koop is het eigenlijk ter overbrugging. De overweging is nu of ik nog iets leuks koop waar ik het een aantal jaar mee uithoud. Of iets goedkoops dat ik met max 2 jaar inruil.

De BMW valt in de categorie iets leuks...

Terug
Bovenaan