Trekhaakmontage op importauto.

DJ 5977026

Net ingestapt
Wellicht kan iemand mij helpen met de volgende vraag.

Stel je hebt een Japanse import gezinsauto zonder trekhaak. Vaak is het mogelijk om een trekhaak hierop te laten monteren voor het juiste voertuigtype.
Dat tot dusver.

Echter staat er geen trekgewicht vermeld in het kentekenbewijs hiervoor, waardoor je bij aanhouding problemen kunt krijgen.
Hoe kun je dit alsnog voor elkaar krijgen. Is dit te regelen via de RDW of komt hier meer bij kijken?

Tips of adviezen hoor ik graag.

Ik meen het volgende: er van uitgaande dat de auto een Europese typegoedkeuring heeft, dan zal na montage van de trekhaak bij de RDW een aanpassing worden opgegeven en komt er een trekgewicht op het kentekenbewijs. Is er geen EU goedkeurtype, dan kan je de trekhaak laten keuren bij de RDW in Lelystad, die dan allemaal proeven en tests gaat doen. Kost wel een paar centen.

Dit is wat RDW erover uitlegt op de website: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-kentekenbewijs/bij-wijzigingen/gewicht-van-uw-auto-aanpassen
Wilt u het gewicht of trekgewicht op het kentekenbewijs van uw auto wijzigen? Bijvoorbeeld omdat u zwaardere lading met uw auto wilt vervoeren? Of wilt u juist het gewicht verlagen? Laat dan het kentekenbewijs bij ons aanpassen. Soms is eerst een keuring nodig.

Je kunt ook het Klant Contact Centrum bellen met je vraag.

@Jesse
Het gaat de topicstarter niet om de montage van de trekhaak maar om de juiste aanpassing op de papieren zodat het ook echt toegestaan is.

Dit soort nietszeggende reacties zijn meestal bots. Meestal in het Engels, maar soms ook in het Nederlands. Paar trefwoorden, een keer door Google, en dan krijg je zo iets. Een reactie die wel over het onderwerp gaat, maar niets zinnigs zegt.

Geef het 2 of 3 reacties en dan beginnen ze te spammen.

Komt hier wel heel veel voor merk ik, en sinds het nieuwe inlog systeem lijkt het weer veel erger.

Valt me nu ook ineens op, de online gebruikers. Heb ik ook nog nooit zo druk gezien. En 90% is een naam met 7 cijfers.

Nissan GTR R34 zei:
Valt me nu ook ineens op, de online gebruikers. Heb ik ook nog nooit zo druk gezien. En 90% is een naam met 7 cijfers.

Scherp gezien inderdaad. Heel erg veel 'gast ######' met cijfers. Lekker makkelijk want dat soort forumnamen bestaan vaak toch niet.

Nou, klaar dan maar hier :)

Deze TS is al langer lis en heeft een avatar.
De reactie van Jesse######## lijkt wel door Chatgpt gemaakt.
Niet alleen op school maar hier ook al? o_O

haarr zei:
Deze TS is al langer lis en heeft een avatar.
De reactie van Jesse######## lijkt wel door Chatgpt gemaakt.
Niet alleen op school maar hier ook al? o_O
Ik had het over de reactie van Jesse idd, niet TS.

Ik had het ook over Jesse hoor. Tegen de tijd dat ChatGPT "Dat tot dusver" typt moeten we ons echt zorgen maken.

Maar goed, de TS kan verder lijkt me. @DJ, belangrijk is wel dat je auto een Europese typegoedkeuring heeft, of dat je een CVO van de auto uit Japan kan krijgen om een en ander geregeld te krijgen.

Inderdaad, als de auto voor andere gebieden ook goedgekeurd is, zal er ook wel wat te regelen zijn met het trekgewicht,. Als je dat echt door het RDW moet laten keuren, denk ik dat het niet de moeite waard is.

Wij hebben dit gehad met een auto. RDW keuring kostte €550. Ging uiteindelijk niet door omdat men (na een half jaar wachten) een dag voor de keuring besloot dat het op basis van de door mij aangeleverde papieren (van Ford NL en Ford Duitsland) toch akkoord was het trekgewicht gewoon op het kenteken te vermelden zonder fysieke keuring en test.

Terug
Bovenaan