Trekhaak op Amerikaanse Bora monteren

Jorn

Startmotor
Dag allemaa,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Amerikaanse VW jetta uit 2003. Dit is wat wij kennen een VW Bora wagon. Ik wil hier graag een trekhaak op. Kan ik hier een gewone trekhaakframe op zetten en alleen de haak vervangen door een langere versie? Ik kom in de knoop met die dikke bumper namelijk.

large_140758315306.JPG

Ik kan je niet helpen verder, maar moet even iets kwijt: wat een gaaf ding zeg! Wist niet dat daar de Variant ook verkocht werd. Zullen er nooit veel zijn geweest. Wel even die windvangers eraf slopen hoor. ;)

Leuk ding, Jorn! Verbetering ten opzichte van de Cordoba als je het mij vraagt. Welke motorisering heb je? Ik heb ook een Bora Variant in deze kleur :)

Dat lijkt het meest logische, maar doordacht de haak langer is zal je wel wat molten opletten met de kogeldruk denk ik zo.

https://www.etrailer.com/hitch-2003_Volkswagen_Jetta+Wagon.htm

Wie weet heb aan de link iets?

Een trekhaak om wat te dragen of een trekhaak om wat te trekken? In dat laatste geval zou ik eerst navragen of dat wel gehomologeerd is. In de VS is men niet zo van het homologeren van 'normale' auto's voor het trekken van iets, omdat ze daar de pick up truck wel voor hebben.

Leuk ding zeg! Nooit geweten dat die achterbumper afwijkend is.
Alternatief is een Europese bumper, maar dat wil je natuurlijk niet.

Barri zei:
Leuk ding zeg! Nooit geweten dat die achterbumper afwijkend is.
Alternatief is een Europese bumper, maar dat wil je natuurlijk niet.

De Amerikaanse veiligheidsvoorschriften zorgen meestal voor beduidend dikkere bumpers daar dan bij ons.

Best een bijzondere auto, zit hier die 2.5 vijfcilinder in? Die werd blijkbaar destijds nog niet geleverd:
https://www.cars.com/volkswagen/jetta/2003/snapshot

Hallo allemaal,

BEdankt voor de leuke reacties. De motor die erin ligt is een 1.8T, gekoppeld aan een tiptronic automaat. Volgens de papieren heeft hij 85KW, (116 pk) maar hij is zo ontzettend snel dat het me waarschijnlijker lijkt dat hij gewoon de normale 150 pk heeft. Maar geen idee, hij is rap genoeg.

Qua uiterlijk ga ik er weinig aan doen. Spoilertje op de achterklep misschien. Die windgeleiders laat ik zitten, aangezien ze met kit gemonteerd zijn. @ Phaeton W12; je hebt een goed geheugen. De Cordoba is alweer uit vervolgen tijden. In 2005 heb ik een Coroba gekocht, in 2006 een andere en sinds begin 2011 rij ik in een Ford Focus.

37-1.jpg

37-2.jpg

37-3.jpg

37-6.jpg

37-7.jpg

Zou persoonlijk gewoon een standaard trekhaak kopen en een Europese bumper er op zetten. Voorbumper wijkt minder sterk af.
En het is alleen de lengte van de bumper die het probleem veroorzaakt bij de achterbumper. En verder zit er niks speciaals op die bumper. Dus zo erg valt het denk ik ook niet op als je hem vervangt voor een Europese.

Trekhaak vervangen voor een langere versie lijkt me niet handig. De frames zijn berekend op de lengte van trekhaak die eronder zit. Je weet niet hoeveel minder het geheel aan kan met een langere trekhaak aan dezelfde constructie. Kogeldruk is hier al genoemd, maar ook de totale treksterkte kan minder zijn.

Ik had inderdaad ook die conclusie getrokken. Heb de auto op marktplaats gezet met "ruilen" advertentie. (Usa bumper ruilen voor europese) Kans is klein. Reageert iemand die hem inderdaad wil ruilen. En ik mag zijn trekhaak erbij hebben ook. Ha, top!

Jorn. zei:
Ik had inderdaad ook die conclusie getrokken. Heb de auto op marktplaats gezet met "ruilen" advertentie. (Usa bumper ruilen voor europese) Kans is klein. Reageert iemand die hem inderdaad wil ruilen. En ik mag zijn trekhaak erbij hebben ook. Ha, top!

Das nog eens handig!
Zoek wel even vooraf op uit welke onderdelen de trekhaak precies bestaat. Ik zie regelmatig dat trekhaken niet compleet zijn als men ze te koop aanbied en bij zelf demontage kun je ook iets over het hoofd zien. Dus kijk even goed wat er precies op hoort te zitten.
Vaak is het meer dan alleen een balk met een haak. Bij veel trekhaken heb je ook extra verstevigingen aan de binnenzijde van de auto, die worden vaak vergeten en zijn behoorlijk belangrijk.

Terug
Bovenaan