Trekhaak kortstondig horizontaal overbelasten schadelijk?

Henk1998

Net ingestapt
Beste Autoweek forumleden,

Ik zit met een logistiek probleem dat ik een kapotte bus van A naar B moet krijgen, echter de bus is eigenlijk net iets te zwaar om achter de andere bus te hangen die ik tot mij beschikking heb. Het alternatief van een oprijwagen of sleepwagen huren kost echter zeer veel geld.

Daarom vroeg ik mij af of het kortstondig overbeladen van een trekhaak permanente schade kan opnemen; het gaat om een afstand van 10 KM

Trekkend voertuig: Volkwagen crafter, zo goed als nieuw BJ 2018, maximaal gewicht geremd 2500KG
Aanhanger: multitransporter, eigen gewicht 850 KG, maximaal belaadbaar gewicht 2450 KG, max totaal gewicht 3300 KG
Lading: Bus met leeggewicht van 2350 KG.

In totaal weegt de aanhanger dus 850 + 2350 = 3200 KG, 700 KG meer dan de crafter mag trekken, de aanhanger zelf is echter niet overbeladen. Kan dit kwaad over een afstand van 10KM met rustig rijden (80 weg, weinig remmen en optrekken). Voor de goede orde, ik weet dat het onverstandig is om een voertuig over te beladen, echter gezien de hoge kosten voor een alternatief en de zeer geringe afstand neem ik het risico met zeer voorzichtig en defensief rijden wel voor lief.

De voorkeur gaat dus uit naar technische reactie of het schadelijk kan zijn voor de trekhaak van de crafter, niet of het verantwoord is.

Crafter met af fabriek trekhaakvoorbereiding mag 3500kg trekken dacht ik, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
We kunnen allemaal het heilige boontje gaan uithangen, maar ik heb ook een een auto trailer + Golf mk2 achter een DS3 spaardiesel gehangen. Verzekering technisch ben je het bokje als er iets gebeurt, dat wel.
Maar technisch lijkt het me niet zo'n probleem.

Barri zei:
Crafter met af fabriek trekhaakvoorbereiding mag 3500kg trekken dacht ik, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
We kunnen allemaal het heilige boontje gaan uithangen, maar ik heb ook een een auto trailer + Golf mk2 achter een DS3 spaardiesel gehangen. Verzekering technisch ben je het bokje als er iets gebeurt, dat wel.
Maar technisch lijkt het me niet zo'n probleem.

Bedankt voor uw snelle reactie, ik heb gelijk even de VW crafter specs erbij gezocht en volgens de datasheet mogen ze allemaal 3000 trekken behalve de modelletjes van 75PK, die zitten op 2500 kg. Dus het lijkt me puur een vermogens issue en dat zal voor dat korte afstandje niet zoveel uitmaken. Hartelijk dank voor de geruststelling :D

Vaak inderdaad kwestie van vermogen of overbrenging van versnellingsbak. De trekhaak zelf kan over het algemeen een stuk meer hebben en breekt niet zomaar af oid.

Die Crafter kan het wel hebben. Ik ken wat mensen met die bussen, 2-3 kuub zand erachter, flinke staalconstructie. Het kan allemaal prima. Maar als er wat gebeurt ben je de l#l. Bij bedrijfsmatig gebruik heb je ook kans op een economisch delict. Dan blijkt een bergingsbedrijf goedkoper.

En je hoeft zelf geen brokken te maken. Als een ander je aantikt ben je ook de Sjaak.

Dit soort overbeladingen zie ik vaak zat. Auto a plus trailer met auto b, waarbij auto b qua gewicht gelijk is aan het maximum trekgewicht van auto a. Volgens mij 'vergeten' veel mensen de massa van de trailer...

Een grote bus huren voor een halve dag kost toch niet zoveel? Ik zie hier een Mercedes 516 met laadbak voor 5 tientjes per halve dag. (Autoverhuur Rijnmond). Daar mag toch wel 3 ton achter?

Iemand die toch met een grote bus rondrijdt €40 in z'n hand drukken werkt natuurlijk ook.

Nee hoor, je mag in de automotive al snel een veiligheidsfactor van 1,5 tot 2 rekenen.

Dus als je idd rustig aan doet kan dat echt niet heel veel kwaad. Zorg er alleen voor dat er geen politie rijd. :D

De trekhaak zal je niet stuk maken, het probleem zit meer in de auto.

De trekhaak zit vast aan de kreukelzone. De auto zal in extreme gevallen dus vervormen tussen trekhaak en kooi van de inzittenden.
Daarnaast heb je het besturingsprobleem. Op gang krijgen lukt echt wel (misschien met wat rook uit de koppeling) maar jij wil ook dat de combinatie daar heen gaat waar jij heen stuurt en stopt als jij dat wil. Het gevaar bestaat dat de aanhanger zelf beslist waar hij heen gaat.

Overigens houden fabrikanten inderdaad een veiligheidsmarge aan. Enerzijds omdat het gewicht van de aanhanger niet de enige factor is die meespeelt maar vooral omdat lengte van de aanhanger en soort belading heel erg meespeelt. Zet de andere bus dus zo netjes mogelijk op de trailer (niet half achterop of zo) en hou het rustig.

Ik heb zelf wel eens met een Corolla diesel met een korte aanhanger een kuub grint gehaald (3 ton in plaats van 1). De voorwielen hadden nauwelijks grip terwijl de kogeldruk 'slechts' een dikke honderd kilo was.

Heel eng, zeker omdat die drie ton heel goed merkbaar doorduwt op het verkeerde moment. Leuk bij bochtjes en ander verkeer.

Is de te verplaatsen bus nog rijdbaar? Als dat zo is en deze kan sturen en remmen, is slepen dan geen optie? Kan die zelf remmen, heb je ook geen zorgen dat de combinatie niet te houden is bij plotseling remmen en het scheelt je het gewicht van de aanhanger.

zou idd ook voor normale sleep gaan als dat mogelijk is. Dan blijf je in elk geval binnen de marge.
Al is 10km dan wel een behoorlijke afstand.

Overbelading van je trekgewicht is vooral financieel een risico, aangezien het gewoon niet mag. En idd mogelijk economisch delict (boete van enkele duizenden euro als je pech hebt)

Die trekhaken zijn veel sterker dan wat je ermee mag trekken. En in dit geval zit je niet met het verhaal kreukelzone, aangezien die trekhaken ook op andere modellen worden gemonteerd die meer mogen trekken met hoger motorvermogen.

Terug
Bovenaan