Trekgewicht zware auto van ongeremde aanhanger

Leon Wokke

Net ingestapt
Goedendag,
In mijn zoektocht naar een andere bedrijfswagen zie ik dat veel Amerikaanse pick-ups van ruim 2500 kg ledig gewicht wel geremd zware aanhangers mogen trekken maar ongeremde aanhangers maar 400 kg op het kentekenbewijs staan. Waar komt dit grote verschil vandaan?

400kg op een zware pickup is inderdaad vrij weinig. Maar ik gok dat iets amerikaans is dat ze gewoon heel conservatief zijn met ongeremd spul achter de auto.

Sowieso kan ik mij in alle keren dat ik in de VS ben geweest niet herinneren dat ze daar met kleine ongeremde kleine boedelbakjes rijden ;) alles is geremd. Klein spul gooien ze dan wel achterin de laadbak.

Denk als je hier in NL separaat dit laat testen dat de RDW vind dat er prima 750kg achter mag, maar waarom zou je.

Dat is wel vaker zo, ook bij europeese en japanse autos zie ik er soms flinke verschillen in zitten en is het zelden de 750kg die een ongeremde aanhanger mag zijn.

Ongeremd is gebaseerd op o.a. de capaciteit van de remmen van de auto. Als de auto een hoog laadvermogen van zichzelf heeft (zoals een pick up) gaat dit ongeremde trekgewicht veelal ook omlaag.
maar het lijkt bij amerikaanse auto's best standaard te zijn. Jeep wrangler(2007-2010) heeft 450kg/2500kg als trekgewicht.
Wellicht even de carbase raadplegen voor extra cijfers?

Terug
Bovenaan