Travel assist ervaringen

Marcel 4452793

Net ingestapt
Sinds januari 2020 rijd ik een nieuwe Volkswagen Passat met daarin de Travel assist. Dit systeem zou je moeten helpen bij het rijden door o.a. adaptieve cruise control, rijstrook assistent (blijft zelf binnen een rijstrook rijden) en automatische snelheidsaanpassing aan de hand van verkeersborden en de route waarop je rijdt (bv remmen voor bochten en rotondes).
Al deze techniek functioneert behoorlijk goed op de laatste na.
De auto bepaald aan de hand van de navigatie waar je rijdt en "kent" de bijbehorende snelheid van dat deel van de weg. Als je bijvoorbeeld op de snelweg 100 km/h zou rijden en besluit te gaan tanken, dan remt de auto effectief af, zodat je niet met 100 km/h het tankstation in komt rijden. Prima dus.
Behalve als je niet gaat tanken en gewoon op de snelweg voorbij het tankstation wil rijden. Je rijdt dus 100 km/h op de rechter strook van de snelweg en plots remt je auto sterk af en geeft aan dat je maar 30 km/h mag rijden.
Levensgevaarlijk! Achterop komend verkeer zit zowat op je achterbank, knipperend en toeterend om de idiote actie de je lijkt uit te voeren.
De dealer kon hier desgevraagd niets aan doen. De dure Travel assist staat nu op advies van mijn dealer uit.
Mijn vraag is: hebben meer mensen dit probleem of ben ik de enige? Travel assist zit in veel modellen van de VAG groep, dus er moeten meer gebruikers bestaan.

Het lijkt me geen exemplarisch probleem. Ik zou wat harder doorduwen bij de dealer. Wel een dure optie verkopen, maar daarna géén ondersteuning kan niet.

Pakt hij dan niet per ongeluk het 30 km/u bordje welke op de uitvoegstrook staat, maar net even te ver naar links waardoor de auto denkt dat het bij de rijbaan hoort?

Kun je het systeem wellicht in delen uitschakelen?
Dus bijv. wel geen automatische snelheidsaanpassing o.b.v. de verkeersbordherkenning cq de snelheid volgens de navigatie (dat laatst is namelijk bij veel merken leidend) maar wel adaptieve cruise control en rijstrook assistentie?

Aangezien automatische snelheidsaanpassingen, bij mijn weten, vaak o.b.v navigatie data gaan en niet o.b.v. de verkeersbordherkenning van de auto zelf kan ik mij haast niet voorstellen dat hier het probleem zit.
Ik heb enkele jaren een Opel gehad met verkeersbordherkenning en ik heb mij er altijd over verbaasd hoe goed het systeem de borden herkende, ik kan mij niet herinneren dat de auto ooit een dergelijke fout heeft gemaakt. Laat staan meermaals.

Casanova zei:
GPS zit er waarschijnlijk naast. Die denkt dat je op de afrit naar het tankstation rijdt.

Daar heeft het zeer waarschijnlijk mee te maken. Als ik de auto wat langer ergens aan de kant van de weg parkeer, denkt de auto als ik weer ga rijden ook soms dat ik een stuk van de weg af sta (in iemands tuin bij wijze van spreken). De dealer zegt hier niets aan te kunnen doen.

Vorq zei:
Het lijkt me geen exemplarisch probleem. Ik zou wat harder doorduwen bij de dealer. Wel een dure optie verkopen, maar daarna géén ondersteuning kan niet.
Probleem is dat het een leaseauto is. De maatschappij koopt die bij een dealer aan de andere kant van het land. Vervolgens moet je of naar die dealer toe of kom je bij een lokale dealer terecht die de auto niet mocht leveren, maar wel geacht wordt de problemen op te lossen. Dit werkt dus niet.

B Real zei:
Pakt hij dan niet per ongeluk het 30 km/u bordje welke op de uitvoegstrook staat, maar net even te ver naar links waardoor de auto denkt dat het bij de rijbaan hoort?

Nee, dat is het probleem niet. Ik dacht dat eerst ook en ben toen nogmaals langs die plek gereden en zag geen bordje.

B Real zei:
Dus bijv. wel geen automatische snelheidsaanpassing o.b.v. de verkeersbordherkenning cq de snelheid volgens de navigatie (dat laatst is namelijk bij veel merken leidend) maar wel adaptieve cruise control en rijstrook assistentie?

Je kan het anticiperen op de wegsituatie uitzetten, maar ik vind dat alleen een tijdelijke oplossing. Ik koop toch ook geen automaat om die, als het niet goed functioneert, uit te zetten en dan maar zelf te gaan schakelen? Bovendien schakel je dan wel veel functionaliteit in een keer uit. Tijdelijk heb ik dat nu gedaan, maar het is geen oplossing.

Marcel 4452793 zei:
.... Vervolgens moet je of naar die dealer toe of kom je bij een lokale dealer terecht die de auto niet mocht leveren, maar wel geacht wordt de problemen op te lossen. Dit werkt dus niet.

Toch blijven pushen. Bij de LM.
Een dealer mag vaak bij het merk/fabriek declareren dus dat mag geen probleem zijn. Het probleem is eerder in de navi/kaart/software, dat is natuurlijk lastig gebied bij dealers. Je moet misschien even het heldere licht treffen. Proberen dus. Vooral bij de leasemaatschappij.

Als het werkelijk zulke gevaarlijke situaties oplevert als je hierboven schetst, maak je er het probleem van de LM van. Ding doet niet wat ie moet doen en is op deze manier zelfs gevaarlijk, los het maar op, ik hoor wel wanneer het weer werkt zoals het hoort.

Marcel 4452793 zei:
Nee, dat is het probleem niet. Ik dacht dat eerst ook en ben toen nogmaals langs die plek gereden en zag geen bordje.

Toen had je het systeem natuurlijk uit staan. Maar als het aan zou staan, doet hij het dan weer? M.a.w. is de fout consequent? Want dat maakt het zoeken anders dan wanneer het de ene keer wel en de andere keer niet optreedt.

Het zou bijv. kunnen komen doordat hij de ene keer z'n locatie via meer satellieten bepaalt dan de andere keer, waardoor een kleine afwijking kan ontstaan. Er kan ook een andere inconsequente input zijn. Je kunt ook nog eens langsrijden op een rijstrook meer naar links, of twee rijstroken meer naar links.

Eigenlijk moet de dealer dat allemaal doen natuurlijk, maar jij hebt waarschijnlijk meer mogelijkheden om e.e.a. uit te testen omdat je al weet wanneer de fouten het vaakst optreden.

Marcel 4452793 zei:
B Real zei:

B Real zei:

Je kan het anticiperen op de wegsituatie uitzetten, maar ik vind dat alleen een tijdelijke oplossing. Ik koop toch ook geen automaat om die, als het niet goed functioneert, uit te zetten en dan maar zelf te gaan schakelen? Bovendien schakel je dan wel veel functionaliteit in een keer uit. Tijdelijk heb ik dat nu gedaan, maar het is geen oplossing.

Excuus, ik bedoelde het ook niet als oplossing maar meer om te kijken welke onderdeel van het systeem nou het probleem veroorzaakt. Je moet voor een dealer alles zo goed mogelijk voorkauwen. Dat is niet altijd onwil, het is ontzettend lastig om een probleem op te lossen waarvan de symptonen niet altijd even makkelijk te reproduceren zijn. Dat is het nadeel van software, daar zie je het probleem doorgaans niet zo goed zitten (het is geen lekke band of vastzittende rem bijv.)

Daarnaast gewoon bij de dealer zetten, zeker als het een lease auto is. Wil de dealer niet meewerken? Dan een andere dealer en contact met de leasemaatschappij. Dat laatste zou ik sowieso doen, die kunnen vaak meer invloed uitoefenen.

Ik weet echter hoe dit gaat bij dealers. Je hebt een klacht welke in de software zit, dus wordt er eerste nieuwe software ingelezen zonder verder naar het probleem te kijken. Zelfs als je een monteur het probleem zelf laat ervaren op de punten waar je problemen hebt zullen ze niet verder komen dan nieuwe software inlezen, met een beetje geluk gaan ze sensoren/camera's vervangen en opnieuw kalibreren maar of dat je probleem oplost....
Er zullen dus nog wel wat bezoekjes aan de dealer volgen voordat het opgelost is (of je moet geluk hebben) en daarom is het belangrijk dat je zelf zo goed mogelijk weet waar het probleem mogelijk zit.

Je moet inderdaad een helder en slim figuur treffen die wilt meewerken. Elke GPS chip geeft gegevens vrij over het aantal sattelieten waarmee contact is op dat moment en welke nauwkeurigheidswaarde (daarin zit ook bijvoorbeeld reflectie van signalen verwerkt). Die signalen worden gebruikt om de nauwkeurigheid van het GPS signaal te berekenen. Als het aan de GPS te wijten is kan met een log maken van deze gegevens het bewijs geleverd worden.
Het probleem is echter dat waarschijnlijk de dealer niet bij die gegevens kan. Er zal dan iemand van VW zelf (of beter van de toeleverancier aan VW) bijgehaald moeten worden. Je kunt begrijpen dat dit niet gedaan wordt voor een handvol exemplaren; men heeft het al druk genoeg met de problemen analyseren die vaker voorkomen. (Niet om VW te bashen hoor; dit is bij elke fabrikant zo)

Dus wat rest je in zo'n geval; druk blijven uitoefenen. Mensen van de dealer mee laten rijden naar de betreffende locatie.. Een andere maar identieke spec auto een week uitlenen en langs die locatie rijden.. Allemaal zaken die een dealer kan doen. Daarna kunnen er nog stappen worden genomen naar het terug laten nemen van de auto. Al is het maar alleen naar de LM (die misschien de auto bij iemand anders weer inzetten en die, door een andere locatie, het probleem misschien nooit zal hebben).

Je kan er altijd nog in berusten maar zomaar opgeven in dit soort zaken is ook niet slim. Als voorbeeld; in Rheinland-Pfalz in Duitsland is er ergens een stuk Autobahn waar ze met staalkabels een kooi van Farraday gemaakt hebben. Ooit was er ineens een serie Mercedes auto's (uitgerust met elektronische ABS) die elke keer dat ze daar reden een ABS storing gaven. Doordat klanten druk bleven zetten (en het er steeds meer werden en ook andere merken die de technologie gingen introduceren met problemen kwamen) is er uiteindelijk onderzoek gedaan. Het bleek dat een militaire radio installatie verstoring gaf. Na het maken van de staalkabel kooi waren de problemen opgelost.

Mijn auto (Ford Focus) heeft ook een zgn 'intelligente modus' op de ACC waardoor deze de ingestelde snelheid aan zou passen aan die op de borden langs de weg. Ik heb geen interesse om het uit te proberen maar ik lees dat dit systeem soms per ongeluk de snelheidslimiet van bijvoorbeeld het ventweggetje naast de snelweg overneemt, met hetzelfde effect als wat jij beschrijft.

Claimt VW dat deze 'Travel assist' foutloos is? Ik kan het me niet voorstellen, geen van dit soort systemen is 100% betrouwbaar, en volgens mij doen de autobouwers daar ook niet geheimzinnig over. Ook van fabrikanten als Volvo en Tesla hoor je verhalen over 'phantom braking', de verkeerde wegbelijning volgen, etc. De fabrikant attendeert doorgaans op die imperfectie door te benadrukken dat het systeem assisteert, maar dat je het rijden zelf moet doen. Dealers maken zich er (ook) naar mijn smaak te vaak te makkelijk van af, maar hier heeft jouw dealer wat mij betreft gewoon een punt. Het is natuurlijk aardig om te filosoferen over waarom dit systeem nou niet helemaal vlekkeloos werkt, maar om te verwachten dat een dealer of garagebedrijf dit op gaat lossen lijkt mij niet redelijk.

Dus hopelijk kun je -als het je echt zo irriteert- de assistentiesystemen zou instellen dat alle overige assistenten gewoon blijven functioneren, zo niet dan zul je je toch van tijd tot tijd zelf nog een beetje met het autorijden moeten blijven bemoeien.

DeeTwee zei:
De fabrikant attendeert doorgaans op die imperfectie door te benadrukken dat het systeem assisteert, maar dat je het rijden zelf moet doen. Dealers maken zich er (ook) naar mijn smaak te vaak te makkelijk van af, maar hier heeft jouw dealer wat mij betreft gewoon een punt.

Maar er is een verschil tussen wel of niet assisteren aan de ene kant, en domweg op het foute moment bovenop de rem gaan staan aan de andere kant. Dat is geen kwestie van "je kan beter zelf rijden", maar een van "de auto doet z'n eigen zin." En gevaarlijk. Daar moet de dealer-importeur-fabriek toch zeker wat aan doen.

Overigens kan het ook nog zijn dat de navigatiekaart op dat punt niet correct is. Ik zie ook wel eens een bedrijf op Google Maps aan de linkerkant van de straat, terwijl hij in het echt aan de rechterkant zit. Zulk soort fouten zou ook kunnen leiden tot het genoemde gedrag van de TA.

Tydelyck zei:
Maar er is een verschil tussen wel of niet assisteren aan de ene kant, en domweg op het foute moment bovenop de rem gaan staan aan de andere kant. Dat is geen kwestie van "je kan beter zelf rijden", maar een van "de auto doet z'n eigen zin." En gevaarlijk. Daar moet de dealer-importeur-fabriek toch zeker wat aan doen.
Je kunt niet hard maken dat het systeem níet ergens op reageert. Het kan soms maar heel klein zijn. Dit soort systemen kan niet anticiperen, slechts réageren, en het heeft niet hetzelfde soort beoordelingsvermogen als een menselijke bestuurder. Als ik een enkele keer met de ACC aan door de stad rijd remt de auto soms plotseling eventjes af, waarschijnlijk omdat de sensor iets waarneemt wat als (potentieel) obstakel beoordeeld wordt. Op de snelweg in lange flauwe bochten reageert het vergelijkbaar op de vangrail, lichtjes afremmend zo nu en dan, want wie weet is het toch een obstakel waarvoor geremd moet worden...

Het kan nuttig zijn om dit soort dingen dingen aan de fabrikant door te geven wellicht als mogelijke aanleiding om de algoritmes te verbeteren (al hebben ze hier ongetwijfeld echte testgegevens voor nodig, dus veel kunnen ze er niet mee), maar het zou mij hoogst verbazen als een fabrikant om een kwestie als deze juridisch in gebreke zou zijn.

Even afremmen is geen probleem. Nodeloze noodremmingen betekent een functionele veiligheids issue. Zou er inderdaad iemand achterin klappen als de auto zo'n noodremming doet dan mag de fabrikant in de rechtbank komen uitleggen hoe het systeem ontwikkeld, getest en gevalideerd is en hoe groot precies het overgebleven risico is. Als de fabrikant "state-of-the-art" ontwikkeld heeft en kan aantonen dat, ondanks het aanwezig zijn van processen voor het leren van gegevens uit het veld, er geen indicaties waren dat dit op significante schaal optrad; pas dan is een fabrikant vrij van aansprakelijkheid.

Zoek eens wat op over Functional Safety, Product Liability en ISO 26262...

Maar terug naar het probleem; als je echt de enige bent die dit heeft heb je pech maar omdat het reproduceerbaar is kan je aantonen dat de auto niet aan de verwachtingen voldoet.

Ik vind het een hoop gedoe voor een huurauto. Zoals al gezegd, als het werkelijk zo is dat de auto onverwacht een soort noodstop maakt, op een snelweg nota bene, en dat ook nog vaker gebeurt, zou ik er een filmpje door een bijrijder van laten maken en dat samen met de auto bij de verhuurder neerleggen. Zij zijn de eigenaar, jij betaalt alleen maar om het ding te kunnen gebruiken, incl de ongetwijfeld goed betaalde opties, en daar horen dit soort geintjes niet bij.

Travel Assist is volgens mij geen duur betaalde optie zoals zovelen hierboven opperen maar zit er gewoon standaard op.
En je kan het systeem in trapjes uitschakelen.

Mijn ervaring (Passat uit 2021) over het systeem na ca. 6.000km nu (review maak ik binnenkort eens aan) :
- adaptive cruise control werkt zeer goed
- rijstrook assistentie werkt ook zeer goed
- file-assistent ook in combinatie met de automaat. In de file werkt de Travel Assist perfect op grote wegen (zie verder).
- verkeersbordherkenning werkt redelijk goed, zeker op snelwegen. Ik heb nog geen noodstoppen gehad daar. Elders wel soms eens maar dan remt hij van 70 naar 50 waar het niet nodig had. Ik vermoed eigenlijk ook dat dat dan door de GPS ingegeven is...
- de snelheidsaanpassingen aan de hand van de route vind ik niet zinvol: op snelwegen kan het nog. Maar op B-wegen etc. moet je gewoon vaak remmen voordat je een rotonde opdraait of een straat indraait. En ik rijd liever op Waze.

Concreet heb ik de eerste 2 hulptredes van de Travel Pilot ingesteld (ACC en Rijstrookassistent, wat samen resulteert in file-assistent).
En de 2 volgende uit:
- verkeersbordherkenning (melding wordt wel gegeven op dashboard maar hij remt er niet automatisch door) : Ik rijd graag net iets sneller dan rest (veelal binnen de marge) ;-) en dat doet hij anders niet.
- snelheidsaanpassingen op basis van de route: ik rijd liever op Waze dan op de GPS van VW

Het systeem is zoals hierboven aangegeven een hulp maar zeker niet foutloos. Je kan en mag er zeker niet blindelings op vertrouwen.
Voor een fietser kan hij soms onverwacht remmen of voor een verkeer geparkeerde wagen ook. Maar het komt minder vaak voor dan bij mijn vorige Passat. En je kan heel eenvoudig corrigeren door met je rechtervoet het gaspedaal eventjes terug in te drukken.
Daarnaast herkent hij verkeerseilanden niet altijd perfect ook.
Dus het blijft een kwestie van je handen aan het stuur en je hoofd erbij te houden...

Overigens begrijp ik nu waarom ik vroeger soms bestuurders van Tesla's rare capriolen zag uithalen :D
Hopelijk zijn die kinderziektes er bij hen nu uit, dan zullen die er bij mijn volgende Passat ook wel uit zijn.

De vooruitgang ten opzicht van de eenvoudige ACC in mijn vorige 2015 Passat is in ieder geval groot.
Hoewel Adaptive Cruise Control in die tijd zelfs nog behoorlijk vooruitstrevend was...

Wat mij betreft zien die geheel autonoom rijdende wagens nog niet voor overmorgen...

Even een update over dit probleem.

Ik heb niets dan lof voor de lokale dealer (die de auto niet mocht leveren van de leasemaatschappij). Ze hebben werkelijk alles gedaan om het op te lossen. Vorige week is het hele infotainment systeem uitgewisseld. Sinds die tijd heb ik geen noodstops op de snelweg meer gehad. Het lijkt dus opgelost. Heeft wel ruim 1 jaar geduurd, maar het resultaat telt. Het blijkt heel belangrijk dat de dealer achter je staat. Als dat niet zo is, dan denk ik dat je echt een probleem hebt. Ook was mijn probleem reproduceerbaar en gaf het aanleiding tot zeer gevaarlijke acties van de auto waar je dan altijd te laat was met reageren.

Leuk dat het opgelost is.
Ik vermoed dat je een "vroege" facelift hebt mogen ontvangen indien je er al meer dan een jaartje in rijdt?

Ik had destijds 1 van de eerste 2015-exemplaren en heb er ook bovengemiddeld veel problemen mee gehad.
Nu dus een (doorontwikkelde) facelift die inmiddels ook al een dik jaartje op de markt is... Hopelijk zijn de kinderziektes er uit...

Terug
Bovenaan