Tractiecontrole lijkt bij hogere snelheden niet te werken

Tijl

Net ingestapt
Gegroet

Vraagje, ik heb de indruk dat mijn tractiecontrole, ASR van de Skoda 2.0 TDI 2.0 CR 2011 bij hogere snelheden niet werkt

Ik verdacht eerder mijn koppeling ervan die wat slipt maar dan weer niet omdat ik enkele dagen geleden met het koude weer mijn bandenspanning hoger had gezet, maar nu is het weer 10 graden warmer en ik lijk dusdanig geen grip meer te hebben hierdoor, de banden zijn nu een 3 mm, dus de banden gaan vervangen moeten worden.
Zelfs in 5de lijken mijn wielen te spinnen, let wel het zijn dunne banden, 195'ers en er zit 404Nm meter koppel op de voorwielen

Ik meende ooit gelezen te hebben dat ASR bij hogere snelheden uitgeschakeld wordt. ESP heb ik niet... Klopt dit?

Bij droog weer maakt profieldiepte niet zoveel uit. ESP is verplicht sinds 200x dacht ik.

Zie je iets knipperen in je cockpit?

nope, enkel als mijn banden beginnen te spinnen bij lagere snelheden dan gaat het lampje branden van het ASR, ik heb navraag gedaan, mijn auto heeft geen ESP, zelfs niet de voorziene sensoren enz.

Eigenlijk weet ik het zeker als er nieuw banden opstaan, ditmaal ga ik toch voor andere banden, totnutoe altijd hetzelfde model gestoken als er van bij de fabrikant opstond.

Vorige winter had ik dezelfde fenomenen, de 'mindere' banden achteraan gezet en de goede vooraan en het probleem was weg, een heel jaar lang, terug kouder en het is terug, dus ik denk echt aan de tractiecontrole die niet werkt bij hoge snelheden, anders zou ik het op vakantie toch moeten gemerkt hebben? Ik heb een toer van 6000 km richting Servië, Montenegro en terug gedaan en niet zuinig met het gas omgesprongen.

Het fenomeen voelt dus echt aan als een slippende koppeling maar het is het volgens mij uiteindelijk niet...

Varieerd van auto tot auto.

Mijn 1999 w210 was na 60km/h de tc niet actief meer.

Mijn alfa romeo 159 was er na 80km/h geen tc meer actief (esp wel)

Lees je boekje eens daar staat het meestal in. Minder gas geven helpt ook;)

Wel, in het boekje gekeken, niet te vinden, maar nu ben ik toch iets wijzer, dank je!
Minder gasgeven, dat zit zo precies niet in mijne natuur o_O
Nieuwe autopantoffels komen er zeker snel aan!

Bedankt alvast!

Probleem is niet ernstig toch? Als je TC niet werkt ga je rechtdoor.... Geen ESP maakt het wat lastiger, maar als je van stevig doortrappen houdt zal je je auto onder alle omstandigheden wel onder controle kunnen houden.. Anders even met de handrem omzetten.

Ik denk toch dat je koppelings problemen hebt. Met een gewone "familie" auto, lukt het vrijwel nooit, om de aangedreven wielen te laten spinnen in de hoogste versnelling.

Maar e,e,a, is eenvoudig te testen: Als je wielen grip verliezen, dan zal het TC lampje haan knipperen. Gebeurt dit NIET bij (tussen)accelereren, dan slippen de wielen niet, maar waarschijnlijk de koppeling, hetgeen niet ondenkbaar is met ruim 400nm koppel.

Overigens Tractie control blijft bij elke snelheid actief, en zal zich op basis van de snelheid, nooit automatisch deactiveren.

De koppeling kan natuurlijk ook, een grote ramp is dit niet, dit is in mijn autorijbudget inbegrepen en wist dat dit ooit te verwachten was na motortuning.
Maar een koppeling nodeloos vervangen als het de banden zijn, dat nu ook weer niet...
Enige manier om het zeker te weten is dus nieuwe banden te steken...vlak na nieuwjaar ga ik naar de bandenboer, ik laat wel weten hier wat het was.
Ditmaal ga ik voor betere banden, want degene die de fabrikant oorspronkelijk voorschreef voldoen echt niet.

Het 'slippen' gebeurt enkel in het toerentalgebied waar ongeveer het maximumkoppel is.

Ewout zei:
De koppeling kan natuurlijk ook, een grote ramp is dit niet, dit is in mijn autorijbudget inbegrepen en wist dat dit ooit te verwachten was na motortuning.
Maar een koppeling nodeloos vervangen als het de banden zijn, dat nu ook weer niet...
Enige manier om het zeker te weten is dus nieuwe banden te steken...vlak na nieuwjaar ga ik naar de bandenboer, ik laat wel weten hier wat het was.
Ditmaal ga ik voor betere banden, want degene die de fabrikant oorspronkelijk voorschreef voldoen echt niet.

Het 'slippen' gebeurt enkel in het toerentalgebied waar ongeveer het maximumkoppel is.

Hoeveel km zijn de banden meegegaan?
Ik kan me voorstellen dat door het gebruik van de meerdere motorkoppel het rubber sneller veroudert.
Wel eens een paar keer met rokende banden weggetrokken? (ASR uitgeschakeld)
Kun je een foto maken van het bandenprofiel van de voorbanden?

Edit: ASR voorkomt wel het doorslippen van de banden bij het wegrijden, maar helpt niet tegen de zijdelingse slip in (haarspeld)bochten.
Voor het voorkomen van die slijtage/veroudering is maar 1 methode: langzamer rijden.

Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat iemand die het gas wel weet te vinden niet kan herkennen of zijn banden doorslaan. Of zijn moderne wagens dusdanig ongevoelig dat je dat niet meer in het stuur voelt.

Los van dat kan je op de volgende manier de koppeling testen: auto goed op de handrem zetten, vervolgens in zijn 1 op proberen te trekken. Dreigt de auto af te slaan, dan is de koppeling nog wel goed. Schiet het toerental ineens omhoog dan slipt de koppeling. Hou wel de handrem goed vast.

Boppie zei:
Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat iemand die het gas wel weet te vinden niet kan herkennen of zijn banden doorslaan. Of zijn moderne wagens dusdanig ongevoelig dat je dat niet meer in het stuur voelt.

Ik denk zelf dat de tractiecontrole in dat opzicht een (vals) gevoel van veiligheid geeft. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik
in mijn Audi A2 (voorzien van tractiecontrole) het gaspedaal gemakkelijker wat dieper intrap dan bij mijn oldtimer Golf GTI
(alleen voorzien van gezond-verstand controle).
Is eigenlijk niet goed, tractiecontrole zou voor de veiligheid moeten zijn ... :(

Edit: ik denk dat dit voor de topicstarter een meer aansprekende test is: Carrec technocenter: test koppelingsplaten versleten

Wel, ik heb echt het gevoel dat het de koppeling is, maar plots toen ik de bandendruk hoger zette ivm het koud weer, dan plots warmer de dag erna, dus banden wellicht wat bol, had ik meer slip...
Nu heb ik wel eenmaal opgemerkt dat vorige zomer in de bergen van Sarajevo de banden duidelijk doorslipte op niet zo een goed wegdek en dat mijn ASR niet ingrijpte, en dat was in 3de versnelling redelijk steil bergop boven de 60 km/h per uur toen ik een gechipte 530d van een maat probeerde te volgen. Dat kon ik duidelijk horen zelfs omdat mijn raam openstond. Maar als je sneller rijdt hoor je dit volgens mij niet wegens andere overstemmende geluiden.
Mijn 440 turbo toen de koppeling op was kreeg ik hem moeilijk in versnelling, bij de 480 turbo slipte het véél harder (beide keren toen ik hem net 2dehands had, was niet door mijn rijstijl)
De Skoda heeft volgens mij een zelfregulerend koppelingspedaal dus de slag lijkt niet gewijzigd, weet ik omdat ik af en toe in een andere auto rij.

3 mm zijn ze ongeveer, da's al niet zo veilig meer met dit weer. Met rokende banden echt opgetrokken met ASR uitgeschakeld niet echt moedwillig ooit gedaan.

Die test in 1ste al eens gedaan, die andere test nog niet, maar is het misschien beter dit te doen in 5de ipv 6de? Mijn 6de is wel heel erg lang

Ewout zei:
Nu heb ik wel eenmaal opgemerkt dat vorige zomer in de bergen van Sarajevo de banden duidelijk doorslipte op niet zo een goed wegdek en dat mijn ASR niet ingrijpte, en dat was in 3de versnelling redelijk steil bergop boven de 60 km/h per uur toen ik een gechipte 535d van een maat probeerde te volgen. Dat kon ik duidelijk horen zelfs omdat mijn raam openstond. Maar als je sneller rijdt hoor je dit volgens mij niet wegens andere overstemmende geluiden.

Was dit slippen niet vooral bij het versnellen vanuit de (haarspeld)bochten?
Bij bochtenwerk komen er ook zijdelingse krachten op de banden, die een slipeffect kunnen geven.

Op hogere snelheden, welke snelheden praten we dan over?

Ook als je gewoon rechtuit rijd? Want dat is praktisch onmogelijk bij de meeste auto's, of je moet een of andere supercar hebben. zelfs met wat mindere banden op vochtig wegdek is het praktisch onmogelijk om slippende banden te krijgen in de hoogste versnelling. ASR werkt volgens mij gewoon op alle snelheden en moet ten aller tijde slippende voorbanden voorkomen (mits het systeem ingeschakeld is uiteraard).

Ik vermoed gewoon jou koppeling, die doorgaans ook flink wat meer te verduren krijgt naar chiptuning.

opmerkelijk (maar het zou kunnen natuurlijk) is dat er geen ESP aanwezig is. Hoewel dit verplicht werd vanaf 2014 bij elke nieuwe auto zijn de meeste auto's daar wel mee uitgerust, zeker de wat grotere modellen zoals een octavia. Zelfs mijn oude opel astra uit 2003 had dit gewoon al.

ik zie overigens dat ESP inderdaad niet standaard was op de basis Octavia in 2011 ,

wel optioneel. Op de overige modellen; greenline, Ambition, Elegance en L&K was het wel standaard al af fabriek aanwezig.

Heb je DSG dan zit het er ook op ongeacht de uitvoering
Heb je een greentec motor hebt dan zit het er ook sowieso op ongeacht de uitvoering
Heb je 4x4 dan zit het er ook op ongeacht de uitvoering

Met andere woorden, alleen als je een instapmodel heb met handbak, voorwielaandrijving en anders dan een greentec motor,
dan heb je geen ESP, anders altijd wel. bron

Het is als ik rechtdoor rij, bij hogere snelheden dus bij +80km/h tot max 120km/h en enkel tussen 2000 en 2500 tr/min, tussen 1800 tr/min en 2500 tr/min heb ik ook het grootste koppel zie ik op de dyno-uitdraai (404Nm koppel is mijn piekkoppel), bij 2300 tr/min heb ik ca 130 pk ter beschikking (ca 110 pk origineel), en inderdaad, dat was ik ook aan het denken, die auto is inderdaad geen supercar...

Het is een 2.0 TDI 6-bak manueel welke uitvoering niet zeker, de enige opties die ik heb zijn cruise control,automatische klimaatcontrole, amundsen stereosysteem met navi, automatische ramen en vier stoelverwarmers , ik heb navraag gedaan bij de dealer, zit geen ESP op

Een foto van de voorband

Bij mijn 208 GTi merk ik heel goed in het stuur wanneer mijn banden doorslippen.

Ik denk ook dat het de koppeling is, met 130 pk en 400nm krijg je echt geen slippende wielen bij rechtuit rijden op droog wegdek.
Zelfs niet met goedkope banden uit china. Ik denk zelfs niet op nat wegdek.

Ok, dus vanaf nu gaan we er van uit dat de koppeling is, maar eer ik die verander ga ik toch eerst de banden veranderen om 100% uitsltuitsel te hebben

Kan er mij iemand verklaren waarom ik dit fenomeen de laatste winter ook had, dan weer een 10-tal maand niet en nu weer wel.
Tijdens mijn 6000 km lange toertrip buiten de ene keer dat het duidelijk de banden waren niks van gemerkt en ingehouden heb ik me niet hoor...

Daarnet een uur rondgereden, niks van het fenomeen gemerkt en dan soms op een dag komt dit terug...

edit, ook die test gedaan, die tweede die via de link was aangeraden, niks van slip gevoeld

edit 2, het is nu een stuk kouder dus bandenspanning staat weer lager

Ewout zei:
Ok, dus vanaf nu gaan we er van uit dat de koppeling is, maar eer ik die verander ga ik toch eerst de banden veranderen om 100% uitsltuitsel te hebben

Kan er mij iemand verklaren waarom ik dit fenomeen de laatste winter ook had, dan weer een 10-tal maand niet en nu weer wel.
Tijdens mijn 6000 km lange toertrip buiten de ene keer dat het duidelijk de banden waren niks van gemerkt en ingehouden heb ik me niet hoor...

Daarnet een uur rondgereden, niks van het fenomeen gemerkt en dan soms op een dag komt dit terug...

edit, ook die test gedaan, die tweede die via de link was aangeraden, niks van slip gevoeld

Verlies van grip doordat de (zomer)banden door de koude/veroudering stugger worden.
Misschien eerst de banden goed opwarmen?

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Verlies van grip doordat de (zomer)banden door de koude/veroudering stugger worden.
Misschien eerst de banden goed opwarmen?

Wel, domme vraag, als jochie genoeg naar F1 gekeken waar men hun banden opwarmden, maar als banden warm zijn, gaat de bandenspanning dan niet naar omhoog? Bij warm weer is dit toch zo? Als ze dan wat boller te komen staan, heb je dan niet minder grip?

Vandaat wat getest met slechte weer, tot 80km/h werkt de tractiecontrole zeker en vast, ook merk ik dat bij beperkte spin de tractiecontrole niet ingrijpt wat het vergelijkbare gevoel geeft wat ik op hogere snelheiden tot 120 dan ervaar.

Het fenomeem heel even weer gehad, hier bergop in de buurt, veel water op de baan, in 4de voelde ik slip, maar wel heel beperkt.

Ewout zei:
Wel, domme vraag, als jochie genoeg naar F1 gekeken waar men hun banden opwarmden, maar als banden warm zijn, gaat de bandenspanning dan niet naar omhoog? Bij warm weer is dit toch zo? Als ze dan wat boller te komen staan, heb je dan niet minder grip?

Vandaat wat getest met slechte weer, tot 80km/h werkt de tractiecontrole zeker en vast, ook merk ik dat bij beperkte spin de tractiecontrole niet ingrijpt wat het vergelijkbare gevoel geeft wat ik op hogere snelheden tot 120 dan ervaar.

Het fenomeem heel even weer gehad, hier bergop in de buurt, veel water op de baan, in 4de voelde ik slip, maar wel heel beperkt.

Ik doel meer op de buitentemperatuur, waardoor de zomerbanden stugger worden en daarmee minder grip geven.
Normaal geen probleem, maar als er voortdurend alle grip wordt gevraagd door flink door te rijden kan dit wel een probleem(pje) worden.
Veel water op de baan in combinatie met banden waar weinig profiel op zit duidt meer op aquaplaning.
Lijkt me dan niet zo vreemd dat de banden gaan spinnen, ook of juist op hogere snelheid.
Voorbeeld van de F1 gaf ik als humoristische toevoeging ... ;)

Ewout zei:

Niet per definitie, de wieldruk in combinatie met de ondergrond bepaalt de tractie.
Groot contactoppervlak geeft weinig wieldruk per vierkante cm, klein contactoppervlak geeft veel wieldruk per vierkante cm.
Zo heb je op natte, gladde ondergronden over het algemeen meer aan een iets hogere wieldruk per vierkante cm (dus hardere banden of een smallere band), heb je minder last van aquaplanning en toch een optimale tractie voor die omstandigheden.
Maar aangezien men de banden nu eenmaal niet optimaal aan alle rijomstandigheden aan kan passen (dan heb je vele bandensetjes en wielwissels nodig) moet men het rijgedrag dus maar aanpassen aan de wegomstandigheden... en aan dat laatste mankeert het helaas nogal eens aan, de hormoontjes werken nog wel eens in tegen het gezonde verstand.

Pas gewoon het gaspedaalgebruik aan aan de omstandigheden, daar kom je nog steeds het verst mee.
Tijdwinst valt er toch niet te behalen, want we vieren allemaal op dezelfde dag oud en nieuw.;)

@ Blackadder, ik kreeg een glimlach op mijn gezicht toen ik het zag, missie geslaagd ;)

@ Muddy, bedankt voor de info de de wijze woorden, op nieuwjaar ben ik niet zeker of we gaan vieren, we zijn doodmoe van het harde werken, ik denk dat ik vroeg ga slapen en dromen van een CX youngtimer en/of een leuke reis en/of mijn volgende auto, een Mazda 3 of 6 2.2 diesel , maar zolang er niet té veel kosten zijn blijf ik er mee rijden denk ik.

Afspraak bij de bandenboer gemaakt voor 4 nieuwe banden, ik heb 4-seizoensbanden gevraagd, Michelin Crossclimates zullen het zijn, ik ben benieuwd in hoeverre dat dit goede banden zijn of niet.

Bridgestone Turanza T001 liggen er nu onder, 195/65R15 91V

Ik heb altijd dezelfde banden laten steken zoals bij de nieuw aankoop van de auto, maar ik heb de indruk dat deze laatste Bridgestones echt niet goed zijn, het is de eerste keer dat ik echt gripproblemen in de kou ervaar met zomerbanden. Dit losstaande van het fenomeen waarvan ik hier het topic geopend heb.
In sneeuw zijn deze banden waardeloos trouwens, maar in geval van nood heb ik altijd Autosock in mijn auto liggen, van die sokken die je over je banden kan steken bij hevige sneeuw. Heeft me toch al enkele keren goed geholpen.
Volgende zaterdag komen de nieuwe banden erop.

Banden die standaard op een auto zitten zijn meestal afgestemd op het gebruik door een gemiddelde gebruiker.
Kan me voor stellen dat een auto die is gechipt en waarvan het motorvermogen ook regelmatig wordt benut een
andere bandenkeuze vergt.
Is het gegeven dat de auto meer vermogen heeft en dit vermogen ook benut wordt besproken met de bandenleverancier?

Blackadder the 5th zei:
Banden die standaard op een auto zitten zijn meestal afgestemd op het gebruik door een gemiddelde gebruiker.
Kan me voor stellen dat een auto die is gechipt en waarvan het motorvermogen ook regelmatig wordt benut een
andere bandenkeuze vergt.
Is het gegeven dat de auto meer vermogen heeft en dit vermogen ook benut wordt besproken met de bandenleverancier?

Niet echt, omdat de Bridgestones die ze altijd staken totnutoe voldeden, buiten dat laatste paar, dus waarom veranderen dan? Nu heb ik het hen wel verteld en gevraagd naar betere banden en liefst goede alle seizoenenbanden, prijs voor de banden maakt niet uit in feite.
Winterbanden heb ik ook overwogen tot dat een maat mij vertelden dat het aan te raden was om vier seizoensbanden te nemen, dit is relevanter voor ons klimaat.
Ondertussen wat gegoogled, en die Bridgestones die onder mijn auto steken nu lijken inderdaad geen topbanden te zijn, de Michelins lijken beter uit testen te komen...

De Michelins Crossclimates steken, nog niets van het fenomeen gemerkt, maar daar is het te vroeg voor volgens mij, want het komt en het gaat, na een weekje hoop ik te kunnen zeggen dat het de koppeling is of niet.

Wat ik nu al wel kan zeggen is als ik op het gas ga bij het maximumkoppel dat ik overduidelijk voel dat er iets gaande is, lichte stuurreacties..., alsof de banden zich in het asfalt bijten, dat had ik totaal niet.

Ook een koppeling kan/moet op temperatuur komen. Ik had hetzelfde fenomeen wat jij omschrijft met mijn Cupra (338pk / 464NM). Soms wel een licht slippende koppeling, soms niet.
Gezien je het over een dyno uitdraai had ga ik er vanuit dat je auto getuned is, ga er dan ook maar vanuit dat het je koppeling is. Het is niet zo zeer een versleten koppelingsplaat, maar een drukgroep die het niet meer bij kan benen.

Is het mogelijk dan dat de drukgroep onderhevig is aan koude? Want ik heb een heel jaar geen last gehad, dan winter en terug van dat...
Indien de drukgroep, best niet te lang mee rondrijden? Of pas vervangen als het echt storend wordt?
Inderdaad getuned, 3d p-box van speed-buster

Vandaag een hele namiddag gebold, de Henegouwenstreek hier vlakbij wat verkend, echt de moeite om te verkennen, mooie streek die we pas recentelijk ontdekt hebben in feite, de auto op geen foutje kunnen betrappen, niks van slip gemerkt, en toch enkele keren getest. Maar bon, enkele 100-km's zeggen nog niks.
De banden zijn toch wel een serieus verschil met wat er onder lag...

Ewout zei:
Vandaag een hele namiddag gebold, de Henegouwenstreek hier vlakbij wat verkend, echt de moeite om te verkennen, mooie streek die we pas recentelijk ontdekt hebben in feite, de auto op geen foutje kunnen betrappen, niks van slip gemerkt, en toch enkele keren getest. Maar bon, enkele 100-km's zeggen nog niks.
De banden zijn toch wel een serieus verschil met wat er onder lag...

Mooi om te lezen dat de banden tot nu voldoen. Inderdaad even afwachten hoe ze onder andere omstandigheden (nat/koud/warm) presteren.

Bij rond de 5 graden in de regen altijd grip, nog niet op een foutje kunnen betrappen. Om de tractiecontrole aan te krijgen moet ik serieus 'stoempen' op zijn Vlaams.
Bij dit weer zelfs een bocht genomen tegen een snelheid vanwaar ik dacht: nu gaat ie toch schuiven, niet dus...

Het fenomeen (mijn probleem) nog niet gehad trouwens, over enkele weken gaan we een weekendje naar Frankrijk, als het fenomeen wegblijft dan kunnen we wel stellen dat het niet de koppeling was, in dat geval wellicht de slechtste banden dat Bridgestone ooit gemaakt heeft...

Door diepe plassen rijden op onze slechte Brusselse ring zijn ze ongeveer evenwaardig als de Turanza's toen ze nieuw waren trouwens, dat wel, de Bridgestones waren pas slecht qua grip van de moment dat ze onder de 4 mm waren

Ewout zei:
Door diepe plassen rijden op onze slechte Brusselse ring zijn ze ongeveer evenwaardig als de Turanza's toen ze nieuw waren trouwens, dat wel, de Bridgestones waren pas slecht qua grip van de moment dat ze onder de 4 mm waren

Ik weet niet of er veel spoorvorming op de Brusselse ring voorkomt, maar banden met weinig profiel
(lees weinig mogelijkheden om het water af te voeren) zijn daar best gevoelig voor.
Je krijgt dan last van aquaplaning (lees doorslaan van de aangedreven wielen).

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Ik weet niet of er veel spoorvorming op de Brusselse ring voorkomt, maar banden met weinig profiel
(lees weinig mogelijkheden om het water af te voeren) zijn daar best gevoelig voor.
Je krijgt dan last van aquaplaning (lees doorslaan van de aangedreven wielen).

Het is hier op sommige plaatsen heel erg, zeker op het stuk tussen Dilbeek en Halle

Anyway, ik durf voorzichtig te concluderen dat het geen koppelingsprobleem is, als ik bij het maximumkoppel op het gas ga bij 2000tr/min, voel ik dat mijn banden grip zoeken. Ik voel wel degelijk iets, ik rij ondertussen al een meer dan een week rond...

Wel iets anders opgedoken, 1 van mijn nieuwe voorbanden had na een week maar 1 bar meer, ik dacht dus een lek, bij aankoop nochtans bandenspanning gecheckt, perfect in orde
Bandenspanning van de 2 voorste banden gelijk gezet, dag erna was de spanning gezakt van die 'lekke band' met 0,1 bar, nu, dit kan wel een foutmeting zijn omdat ik mijn bandespanningmetertje er lang genoeg moet ophouden merkte ik.
Nu drie dagen verder, de bandenspanning van die ene 'lekke' band blijft ok, volgens mijn monteur kan dit het ventiel zijn dat even moeilijk deed,
Kan dit ook eventueel door het rijden in een diepe put geweest te zijn dat de spanning plots gezakt is, iemand een gedacht van?

ps, telkens koud in de morgen gemeten en in de schaduw, want als de zon er op schijnt merk ik dat de spanning stijgt, heb ik voor de eerste keer ondervonden in Servië op vakantie, wist ik dus niet

Ewout zei:
Wel iets anders opgedoken, 1 van mijn nieuwe voorbanden had na een week maar 1 bar meer, ik dacht dus een lek, bij aankoop nochtans bandenspanning gecheckt, perfect in orde
Bandenspanning van de 2 voorste banden gelijk gezet, dag erna was de spanning gezakt van die 'lekke band' met 0,1 bar, nu, dit kan wel een foutmeting zijn omdat ik mijn bandespanningmetertje er lang genoeg moet ophouden merkte ik.
Nu drie dagen verder, de bandenspanning van die ene 'lekke' band blijft ok, volgens mijn monteur kan dit het ventiel zijn dat even moeilijk deed,
Kan dit ook eventueel door het rijden in een diepe put geweest te zijn dat de spanning plots gezakt is, iemand een gedacht van?

ps, telkens koud in de morgen gemeten en in de schaduw, want als de zon er op schijnt merk ik dat de spanning stijgt, heb ik voor de eerste keer ondervonden in Servië op vakantie, wist ik dus niet

Zijn de ventielen gecontroleerd bij het vervangen van de banden?

Het rubber deel van het ventiel kan op den duur gaan verouderen en daardoor gaan scheuren. Ik heb dit in het verleden eens een keer meegemaakt
kort na het vervangen van de banden.
Bij 120 km/h op de linkerstrook begon de auto ineens sterk naar links te trekken. Ik kon hem gelukkig in bedwang houden en kreeg ruimte om naar rechts te gaan en de auto op de vluchtstrook te zetten. Daar bleek de linkerband volledig te zijn leeggelopen ...
Oorzaak was een gescheurd ventiel. Ik heb toen voor de zekerheid alle ventielen laten vervangen.

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Zijn de ventielen gecontroleerd bij het vervangen van de banden?

Het rubber deel van het ventiel kan op den duur gaan verouderen en daardoor gaan scheuren. Ik heb dit in het verleden eens een keer meegemaakt
kort na het vervangen van de banden.
Bij 120 km/h op de linkerstrook begon de auto ineens sterk naar links te trekken. Ik kon hem gelukkig in bedwang houden en kreeg ruimte om naar rechts te gaan en de auto op de vluchtstrook te zetten. Daar bleek de linkerband volledig te zijn leeggelopen ...
Oorzaak was een gescheurd ventiel. Ik heb toen voor de zekerheid alle ventielen laten vervangen.

Slechte bandenwissel geweest.
Als ik nieuwe bandjes om velgen leg steek ik er altijd nieuwe ventielen in

ok, bedankt voor de info, de auto is van 2011, zou dat nu al beginnen te scheuren?

Naar bandenboer gebeld, ze gingen me terugbellen, nog niets van hen gehoord, ik denk dat ze nattigheid ruiken...

groeten

Ondertussen bij de bandenboer geweest, ze vervangen wel degelijk de ventielen, ik zag het ook aan de stukjes rubber op de grond aan de werkbank, ze hebben een nieuw ventiel gestoken want er was geen gaatje in de band te bespeuren,

Wat betreft het fenomeen, ondertussen heb ik het twee keer gehad, enkel op glad wegdek.

Moest het terugkomen en écht storend worden dan gaat er pas een andere koppeling onder. Nog zeker twee jaar wil ik er meer rijden, dus als de koppeling het nog twee jaar houdt is het ok voor mij, wel redelijk tevreden over de auto in het algemeen, buiten de voorzetels die echt niet goed zijn voor lange afstanden, dat stoort me echt.

Dit topic mag gesloten worden, ik ben er nu 100% uit, het is dus toch de koppeling... toeval wil dat het meestal gebeurde als het gladder was, maar nu ook bij droog weer en nieuwe banden...

Terug
Bovenaan