Toyota Rav4 occassion onderhandeling

Huigman

Net ingestapt
Ik heb mijn oog laten vallen op een Rav4 Funcruiser (1995-1999). Nu zie ik verschillende occasions voorbij komen. De prijzen variëren niet heel erg, de nette auto's zitten rond de 2700-3200. Er zit dan zo'n 200k op de teller.
Nu ben ik bepaald geen expert, maar ik vind dat niet per se erg goedkoop voor een auto van 20 jaar. Toch zal het wel marktconform zijn. Stel nu dat ik interesse heb in een auto, hoeveel zou je dan kunnen bieden zonder beledigend over te komen? Stel hij staat voor 3000 te koop, wat zou dan een openeningsbod zijn waar je mee kunt starten? Zijn dit soort auto's populair, of staan ze waarschijnlijk wel even bij de dealer? Nu zag ik 1 occassion die een nog al opvallende kleur had (felgroen/blauw)

deze..

Is zoiets nog reden voor een lagere prijs? Kan me voorstellen dat dit niet echt goed verkoopt?

Graag jullie advies, zoals je wel merkt heb ik niet echt veel verstand van auto's.

Zo kleur kan zeker de prijs iets omlaag helpen veel mensen zullen denk toch liever andere kleur zien.
Prijs 10-15% van de prijs afhalen als eerste bieding misschien.
Zou je wel aanraden aankoop keuring te laten doen.

De oudere modellen van Toyota zijn in verhouding vaak nog vrij prijzig; komt door de goede reputatie qua betrouwbaarheid.

Zelf kijk ik bij de aanschaf van de auto niet puur naar de vraagprijs en 'm zo goedkoop mogelijk mee te kunnen krijgen.
Toen ik mijn auto kocht kreeg ik een kleine korting maar nog daarbij nog 2 nieuwe merkbanden, nieuwe APK, onderhoudsbeurt volgens schema en reparatie van een aantal deukjes en krassen.
Dat laatste deel vertegenwoordigde voor mij ook weer een bepaalde waarde, zodat ik onder de streep tevreden was met het totaalplaatje.

Maar als je zelf handig bent, dan probeer je een auto natuurlijk zo goedkoop mee te krijgen omdat je het onderhoud zelf wel kunt verzorgen.

Waar je op kan letten bij het krijgen van korting, is de tijd dat de auto op naam staat, deze auto heeft het bedrijf pas 2 weken en dus zit het bedrijf er nog niet mee. Staat hij een paar maanden op naam dan gaat hij al geld kosten en kan hij soms met wat meer korting mee.
Volgens de advertentie is hij van de eerste eigenaar, maar hij is in 2009 geimporteerd dus even iets om op te letten. Maar doen een openingsbod van 2450 euro inclusief nieuwe APK.

uit de advertentie zei:
kilometerstand is origineel aantoonbaar door middel van een Tellersrapport (NAP).

Dat gaat niet bij een import auto.
APK is niet lang meer geldig, doe een bod met dien verstande dat je er een nieuwe APK op wil.
Zoals zombies voorstelt: 2450 is redelijk maar je zou ook 2250 kunnen proberen. Ligt er maar net aan wat de inkoopsom was.

Controleer de auto heel goed, en neem iemand mee die er verstand van heeft mee, de auto is immers al 21 jaar oud.
Je kunt aan de onderzijde veel roest of uitgedroogde rubbers en slangen tegen komen. En ook een Toyota kan gewoon dan inmiddels een oud barrel zijn, denk dus niet het is een Toyota dus altijd een goede auto.

De auto ziet er op het eerdte gezicht wel netjes uit.

Bedankt voor de reacties. Ik zal sowieso iemand met kennis van zaken meebrengen. Ik zocht voor rond de €2500 en jeepachtige auto (klein formaat). Ik kwam wat modellen tegen, maar de Rav4 springt er voor ons wel uit. Als iemand suggesties heeft die qua prijs/ kwaliteit interessant zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Overigens staan er ook wel wat Toyotas voor onder de 2000, zoals onderstaande. Nu zie ik niet zo heel veel verschillen, maar ik neem aan dat er voor de kenners wel behoorlijke verschillen zijn?
goedkope rav4

Huigman zei:
Bedankt voor de reacties. Ik zal sowieso iemand met kennis van zaken meebrengen. Ik zocht voor rond de €2500 en jeepachtige auto (klein formaat). Ik kwam wat modellen tegen, maar de Rav4 springt er voor ons wel uit. Als iemand suggesties heeft die qua prijs/ kwaliteit interessant zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Overigens staan er ook wel wat Toyotas voor onder de 2000, zoals onderstaande. Nu zie ik niet zo heel veel verschillen, maar ik neem aan dat er voor de kenners wel behoorlijke verschillen zijn?
goedkope rav4
3 jaar ouder en 70dkm meer op de teller bijvoorbeeld

Je zou ook aan dit model kunnen denken:
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/pajero-pinin/1-8-gdi-venice-26022852/details.html
mitsubishi-pajero-pinin-1-8-gdi-venice-1-8-gdi-venice.jpg

Ook gek:
zelfde auto:
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/pajero-pinin/1-8-gdi-29164576/foto.html#foto-291515474

Huigman zei:
goedkope rav4

Je weet hopelijk wel dat de RAV4 meer een AWD SUV is als een 4WD jeep-achtige... dus leuk voor een beetje greenlanen maar niet echt geschikt voor het serieuze offroad rijden?

Neem in ieder geval iemand mee met ruim voldoende kennis en ervaring met deze aandrijflijn.
Er zit inmiddels al aardig wat kaf tussen het koren, met name wat betreft de technische staat van de aandrijflijn... als er veel onnodig gereden is met een ingeschakelde lockstand van het middendif (en dat gebeurt vrij vaak door onwetendheid of laksheid)) dan kunnen delen van de aandrijflijn en z'n ophanging een forse onkostenpost gaan worden, zowel in de materialen als in het werkplaatstarief.
Verder kunnen ze heel goed roesten, met name aan de dragende delen en ongeveer alles wat afgedekt zit achter al dat royaal aangebrachte kunststof.
In die prijsklasse waarin je zoekt zit je al ongeveer op de bodem van de 4x4/AWD markt, dus dan is het heel goed opletten wat je koopt en desnoods een aankoopkeuring erop los laten.
Laat je niet verleiden tot een nette uiterlijke staat op de foto's van aangeboden auto's, de kritische punten waar je op moet letten zitten allemaal onderhuids.

Daar ben ik van op de hoogte hoor. Ik vind het vooral een leuk model en ga er niet mee offroaden. De hierboven genoemde Mitsubishi Pajero (mini) vind ik ook heel mooi. Ik zoek een jeepachtige auto onder de 3000, puur omdat ik dat de mooiste auto's vind. Het maakt me niet eens uit of het 4wd is eigenlijk.

Vandaar dat alle suggesties welkom zijn. Tot nu toe voldoet de Funcruiser Rav4 het meest aan mijn wensen, al begrijp ik dat met name roest een onderdeel is om in de gaten te houden.

Als je niet op de snelweg komt kun je een Suzuki Jimny overwegen maar een RAV4 of Pajero Pinin zijn wel comfortabeler:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1376120730-suzuki-jimny.html?c=c41b759082ce0aa7411a74e54f8dbd13&previousPage=home
$_85.JPG

Zo'n Terios vind ik persoonlijk spuuglelijk, de opvolger zit er voor het budget van TS niet in.
Feroza en Vitara zijn volgens mij prima alternatieven.

haarr zei:
Zo'n Terios vind ik persoonlijk spuuglelijk, de opvolger zit er voor het budget van TS niet in.
Persoonlijk zou ik dit soort auto's helemaal niet kopen als je er niet mee offroad gaat. Ze zijn zwaar verbruiken veel en niet praktisch. Maar het is aan de TS om er mee te doen wat hij wil.

zombies zei:
haarr zei:
Persoonlijk zou ik dit soort auto's helemaal niet kopen als je er niet mee offroad gaat. Ze zijn zwaar verbruiken veel en niet praktisch. Maar het is aan de TS om er mee te doen wat hij wil.

TS vind ze qua model mooi, ik kan daar wel in meegaan.

haarr zei:

Met een Feroza is het ook oppassen, die motoren zijn gevoelig voor oververhitting en worden dan al snel waterkokers i.p.v. krachtbronnen.

Persoonlijk zou ik ook eerder voor de Vitara gaan, die rijdt in principe gewoon op de achterwielaandrijving en de 4WD is bij te schakelen... dat deel van de aandrijflijn draait dus niet permanent mee en is daardoor al veel minder gevoelig voor slijtage.
Die aandrijflijn van de Vitara steekt trouwens ook wat degelijker in elkaar als de aandrijving van de RAV4, en je hebt tevens de beschikking over de low gear die bij de RAV4 ook ontbreekt.
Qua rijcomfort doen ze weinig voor elkaar onder, qua roestgevoeligheid trouwens ook niet.

Als je iets meer geld uitgeeft dan kun je ook kiezen voor een veel jongere Hyundai Tucson of broertje Kia Sportage, dit zijn echt prima auto's. Deze auto's waren populair, dus er is veel aanbod en ze zijn niet duur.

Ik ben me er van bewust dat het geen zuinige auto's zijn. Ik ga er ook niet veel mee rijden, en vind het uiterlijk icm kwaliteit belangrijker dan verbruik. Nu is de reden dat ik de Rav4 op het oog heb dat deze voor een jeep erg klein en comfortabel is. Hoewel ik een Suzuki Samurai nog veel mooier vind, snap ik dat dit totaal niet praktisch is. Het budget van mij is 2500-3000, meer heb ik er gewoon niet voor (over).

Ik zag hierboven wel een paar leuke alternatieven trouwens. De Pajero vind ik mooi, de Vitara ook (lijkt wel stukje groter?). De Terrios en Jimny vind ik dan weer niet zo mooi.

Nieuwer model RAV4:
toyota-rav4-1-8-16v-vvt-i-luna-2001.jpg

https://www.autowereld.nl/toyota/rav4/1-8-16v-vvt-i-luna-2001-29758388/details.html

1280x960.jpg

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/0d558d3c-dddd-4fd9-beee-2aa32e8c5c00/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Wow, deze twee zijn eigenlijk precies wat ik zoek. Blijkbaar overheen gekeken.. Nu woon ik in Groningen, dus is het een aardige reis om eentje te bekijken en een proefrit te maken. Ik heb de zoekopdracht meestal wat dichter bij huis, al is het natuurlijk prima te doen om even naar Rotterdam of Beek en Donk te gaan. Zouden jullie voor een dergelijke auto even wachten op iets dichter bij huis, of zijn dit schaarse auto's en zou je er gewoon voor gaan?

Maak er een dagje uit van. Ga met 2 of meer personen in een auto of alleen met OV.
Contant geld meenemen en wat afdingen, moet lukken bij cash betaling.

Durashift zei:
Verder ben ik van mening dat je afdingen op de vraagprijs niet moet gebruiken omdat het uit te geven budget niet correspondeert...

Alle hierboven genoemde auto's passen (ruim) binnen het budget van TS.
Soms wil een handelaar wel korting geven bij cash betaling, is het proberen waard.

Grappig, deze zomer gaat gaat onze 3deurs RAV4 2.0 4WD SOL van 12-2005 er juist uit..
Het is gelukkig nog niet zover maar mijn vrouw haar betrouwbare goedzeul zal vast met ruim verdiende tranen weggaan...

Rav4 3k

Even uit nieuwsgierigheid, hoeveel korting zou ik realistisch gezien kunnen bedingen op een auto als bovenstaande? Zou ik hem kunnen krijgen voor 2600, 2800? Ik heb echt totaal geen idee wat gebruikelijk is met tweedehands auto's, maar heb altijd het idee dat er wel wat te verdienen is.

Huigman zei:
Rav4 3k

Even uit nieuwsgierigheid, hoeveel korting zou ik realistisch gezien kunnen bedingen op een auto als bovenstaande? Zou ik hem kunnen krijgen voor 2600, 2800? Ik heb echt totaal geen idee wat gebruikelijk is met tweedehands auto's, maar heb altijd het idee dat er wel wat te verdienen is.

Hij vraagt nog 595 afleverkosten. (mag dat nog wel???) en een nader overeen te komen bedrag voor evt. garantie. Dat gaat niet lukken onder 3k.

Ik heb heb gemaild en die afleverkosten zijn niet van toepassing. 2999 is zijn vraagprijs, maar ik hoop eigenlijk max 2700 uit te geven. Is dat realistisch, of is het niet vanzelfsprekend om zo'n korting te bedingen?

Huigman zei:
Ik heb heb gemaild en die afleverkosten zijn niet van toepassing. 2999 is zijn vraagprijs, maar ik hoop eigenlijk max 2700 uit te geven. Is dat realistisch, of is het niet vanzelfsprekend om zo'n korting te bedingen?

Dan bied je dat toch. Wel naast de auto bieden, anders slaat het nergens op.

Huigman zei:

Ga er naartoe, proefrijden en bekijken, schud veel nee met je hoofd, bied 2500 als de auto je aanstaat en je neemt 'm mee voor 2650.

Huigman zei:

Pffffff…. ga nou maar eerst eens proefstomen met die auto en bekijk ter plekke heel goed hoe die auto er technisch aan toe is.

Je zit nu al als een "zuunige Zeeuw" te drammen over eventuele mogelijkheden voor paar honderd euro korting terwijl je alleen nog maar een paar foto's van mooi poetswerk hebt bekeken en je van de technische staat en de onderhoudshistorie nog totaal niets weet.
Vaak is het veel interessanter om i.p.v. een paar honderd euro korting gelijk een grote onderhoudsbeurt, een benodigd nieuw setje remmen of een paar nieuwe banden te bedingen bij de aankoop... dan heb je daar in de nabije toekomst ook geen omkijken (en dus geen paar honderd euro aan onkosten) meer van.
En verder: cash betalen en niets inruilen werkt ook goed bij onderhandelen.

Ik snap zelf dat geneuzel over onderhandeling op een occasion die je nog niet eens gezien en gereden hebt ook niet.

In mijn ogen ga je pas kijken bij een bij een auto als:

A. De auto in de advertentie is wat je zoekt en goed op je overkomt in foto's en omschrijving.
B. Je bereid bent de vraagprijs te betalen als de auto na het bekijken en proefrijden inderdaad aan de advertentie voldoet.

Na de werkelijke bezichtiging en proefrit kan je vervolgens bepalen of de auto voldoet aan de online advertentie of dat er toch minpunten zijn die een goede motivatie tot onderhandeling zijn. Onderhandeling kan betekenen dat de verkoper ofwel bepaalde gebreken hersteld of dat er iets met de prijs gedaan kan worden. Het kan ook zijn dat het hele plaatje klopt en dat de auto de vraagprijs ten volle waard is en dat de verkoper dat ook weet. Korting is dus geen vanzelfsprekendheid.

Ik heb zelf ruime verkoopervaring in de autobranche. Bij de laatste 2 gebruikte auto's die ik zelf Privé heb gekocht afgelopen 2 jaar heb ik € 100 tot 200 korting gekregen, dit was op auto's in de prijsklasse 6-8k. Als je zelf goed voorwerk doet en weet wat een bepaald model kost en er dan vervolgens de beste uitpikt, dan is korting helemaal niet belangrijk.

Dietrich Cleijne zei:
Huigman zei:

Ga er naartoe, proefrijden en bekijken, schud veel nee met je hoofd, bied 2500 als de auto je aanstaat en je neemt 'm mee voor 2650.
Ik trapte je als verkoper meteen de winkel uit. Zeker als zo’n auto er niet zo lang staat en je hebt het idee dat je gewoon 2999 gaat vangen. Kansloos als je budget niet toereikend is.

Je kiest de auto alleen uit op het feit of je korting kunt krijgen of niet, is natuurlijk een volkomen verkeerd uitgangspunt.
Eerst de auto in werkelijkheid bekijken, een proefrit maken en aan een grondige inspectie onderwerpen.
Kan zijn dat je hem dan helemaal niet meer wilt, hoe veel korting er ook gegeven wordt.
Kan ook zijn dat het zo'n super auto is en in onberispelijke staat dat de verkoper hem ook zonder korting wel kwijt raakt.
Eerst de auto dus maar eens even bekijken.

Huigman zei:
(..) Ik heb echt totaal geen idee wat gebruikelijk is met tweedehands auto's, maar heb altijd het idee dat er wel wat te verdienen is.

Waar baseer jij dat laatste op als je "geen idee wat gebruikelijk is met tweedehands auto's" hebt?
Lijkt mij in tegenspraak met elkaar.

Hoe gaat het hier?
Ben je al voorzien, ik ben wel benieuwd, heb zelf ook een zoektocht gedaan zoals jou.
Ben uiteindelijk gezwicht voor een eerste model honda crv

Terug
Bovenaan