toyota prius wagon

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar. Het grootste gedeelte hiervan zijn snelwegkilometers. Ik overweeg een prius wagon te kopen. Geen diesel want ik heb in het verleden bijzonder veel onderhoudskosten aan een Mazda 5 diesel gehad. Omdat er regelmatig 3 kinderen (waarvan 1 met lange benen) op de achterbank zitten, en omdat ik zelf vrij groot ben, wil ik een ruime auto die zeer betrouwbaar is en ook zuinig en comfortabel. Ik heb veel over de betrouwbaarheid van de prius gelezen, maar geldt dat ook voor de prius wagon? Volgens een toyota dealer halen ze gemakkelijk 4-5 ton zonder hoge onderhoudskosten. Ik zie echter geen prius wagons te koop staan met zulke kilometerstanden. Ik hoop van jullie te horen hoe het zit en waar ik eventueel aan moet denken.
Mijn budget voor de nieuwe auto is rond de 14 tot 15000 euro (als de inruil is zoals ik verwacht).
Bedankt alvast!

Ja de Prius wagon kan mits goed onderhouden ook makkelijk die zelfde kilometerstanden halen, ik denk dat de meeste met een hoge kilometerstand alleen al geëxporteerd zijn.
Alleen moet je wel gaan passen om te kijken of degene met lange benen ook nog past. Alternatief misschien een Mondeo? Staat er maar 1 te koop als hybride of een kia Optima.

Bmw 2 serie kom je ook net tekort, ook omdat de prijs vaak exclusief btw is

https://www.gaspedaal.nl/bmw/2-serie/hybride?crs=19&pmax=17000&srt=pr-a

Ford c-max een optie?

https://www.gaspedaal.nl/ford/c-max/hybride?crs=19&pmax=17000&srt=pr-a

Voor beide geldt wel dat je moet stekkeren

De Toyota Prius Wagon lijkt mij gewoon een uitstekende keus. Ga gewoon kijken en proef rijden.

Binnen het budget zag ik ook nog de ruime Dacia Logan MCV op het zeer voordelige LPG, hiermee kun je heel voordelig veel betrouwbare kilometers maken, je kunt dan zelfs een nieuwe auto kopen. De auto is natuurlijk wel uit een andere klasse.

(Met 40.000 km per jaar lijkt mij een diesel ook best een goede optie, ook al heb je er slechte ervaringen mee. In mijn optiek komen tegenwoordig de beste diesels niet uit Japan, diesel in personen auto's is meer iets Europees. Goede opties lijken mij dan de Citroen Grand Picasso 2, of Renault Grand Scenic)

De aandrijflijn van de Wagon is exact hetzelfde als die van de reguliere Prius, dus die betrouwbaarheid zit wel goed. Ze worden in het buitenland veel ingezet als taxi's., volgens mij gaan daar veel ex-lease auto's naartoe, want je ziet ze hier niet meer zo veel. Ik heb zelf de Wagon als leaseauto gehad en rij nu een gewone Prius privé naar volle tevredenheid. De huidige Prius heb ik van 160.000km naar 232.000 km nu gereden zonder kosten die buiten het normale onderhoud vallen.

Overigens is qua zitruimte op de tweede rij de gewone Prius niet veel kleiner dan de Wagon. Mijn zoons zijn beide ongeveer 1.90m en die kunnen prima achter elkaar zitten. Je mist natuurlijk wel veel bagageruimte t.o.v. de Wagon maar als je dat niet persé nodig hebt kun je een gewone Prius ook overwegen. Nadeel van elke Prius is dat je geen bagagewagentje kunt aankoppelen als je sporadisch wel wat meer moet vervoeren.

Zoals ik al zei, ze hebben dezelfde aandrijflijn. Ik had de indruk dat de Wagon wat harder moest werken dan de gewone Prius, maar ik heb nooit het gevoel gehad vermogen te weinig te hebben. Gemiddeld verbruik in de Wagon was 1 op 16,5 en de gewone Prius 1 op 20. Sinds mijn zoons hun rijbewijs hebben 1 op 19 :)

Tot slot. Ik raad iedereen die een Prius overweegt een gedegen testrit aan. Bij snel optrekken maakt de motor veel toeren. Ik ben een rustige automobilist en pas mijn rijstijl aan. Ik vind het een heerlijke rustige manier van vervoer. Ik ken ook mensen met een sportievere rijstijl die ram gek werden van de auto en spijt als haren op hun hoofd hadden dat ze deze auto, vanwege de lage bijtelling, hadden gekozen.

Bedankt voor jullie reacties! De gewone prius is achterin inderdaad ook best ruim. Alleen de bagageruimte is minder inderdaad, maar ik zat er zelf ook wat minder prettig in door de brede middenconsole waar ik met mn knie tegenaan kom. Dat is niet zo bij de nieuwe prius, maar die is weer flink duurder. Dus het hogere gewicht van de wagon heeft nauwelijks invloed op de duurzaamheid; hoge kilometerstanden boven de 4 ton gewoon mogelijk?
Dan zou ik namelijk kunnen overwegn om er 1 aan te schaffen met 2 ton op de teller...

Gerwin 9626865 zei:
Bedankt voor jullie reacties! De gewone prius is achterin inderdaad ook best ruim. Alleen de bagageruimte is minder inderdaad, maar ik zat er zelf ook wat minder prettig in door de brede middenconsole waar ik met mn knie tegenaan kom. Dat is niet zo bij de nieuwe prius, maar die is weer flink duurder. Dus het hogere gewicht van de wagon heeft nauwelijks invloed op de duurzaamheid; hoge kilometerstanden boven de 4 ton gewoon mogelijk?
Dan zou ik namelijk kunnen overwegn om er 1 aan te schaffen met 2 ton op de teller...

4 ton is in een prius zeker mogelijk, het valt of staat natuurlijk wel hoe je er als gebruiker mee omgaat en omgegaan bent. Technisch gezien zijn het uitstekend auto's. Daarbij heb ik het gevoel dat de Toyota Atkinson motoren minder gevoelig zijn voor niet warmrijden en dus ook minder snel olie verbruiken en andere kwalen gaan vertonen. Maar dat is een gevoel

Auto encyclopedie zei:
Bmw 2 serie kom je ook net tekort, ook omdat de prijs vaak exclusief btw is

https://www.gaspedaal.nl/bmw/2-serie/hybride?crs=19&pmax=17000&srt=pr-a

Ford c-max een optie?

https://www.gaspedaal.nl/ford/c-max/hybride?crs=19&pmax=17000&srt=pr-a

Voor beide geldt wel dat je moet stekkeren
Waar wil jij de bagage laten in een C-max?

Wat is nu eigenlijk de voornaamste reden om voor de Prius te kiezen? Betrouwbaarheid of gebruikskosten?
Gebruikskosten zijn met 40000km per jaar gunstiger voor een diesel. Franse Diesels zijn ook erg betrouwbaar. Renault of Peugeot.

Qua onderhoud en verbruik zul je niet teleurgesteld worden.
Echter de 7-zits is een forse wagen en de aandrijflijn moet daar behoorlijk aan de toeren op de snelweg. Ga dus vooral een proefrit maken of je dat wel prettig vindt rijden.
Alternatief is een diesel (kost een stuk minder in aanschaf, door de enorme afschrijving).
Of een Kia Niro Hybrid, heeft een andere versnellingsbak dan de Toyota.

spoiler alert zei:
Qua onderhoud en verbruik zul je niet teleurgesteld worden.
Echter de 7-zits is een forse wagen en de aandrijflijn moet daar behoorlijk aan de toeren op de snelweg. Ga dus vooral een proefrit maken of je dat wel prettig vindt rijden.
Alternatief is een diesel (kost een stuk minder in aanschaf, door de enorme afschrijving).
Of een Kia Niro Hybrid, heeft een andere versnellingsbak dan de Toyota.
Alleen staat er maar 1 te koop binnen het budget en die heeft al 244dkm gelopen.

Het belangrijkste is voor mij toch de betrouwbaarheid. Hierdoor worden de lasten per maand ook weer een beetje lager..

Als je iets meer (nou ja iets...€ 1000,- dus) uit te geven zou hebben komt zoiets met net iets meer dan 100.000 km. in zicht:
https://www.autosmeeing.nl/toyota-prius-wagon-18-aspiration-limited-7-persoons-panoramadak-head-up-elke-zondag-open-auto-smeeing-soest-occasion/occ14722640
https://www.autowereld.nl/toyota/prius-wagon/1-8-full-hybrid-aut-aspiration-org-nl-108-000-km-nieuwstaat-33137680/details.html
https://www.viabovag.nl/auto/toyota-priusplus-04tk45b

Ben zelf een tevreden Prius rijder maar ik schrik wel erg van de prijzen. Voor hetzelfde geld als een Prius wagon uit 2012 koop je bijvoorbeeld een Renault Talisman 1.5 dci uit 2017 met ongeveer 100.000 km op de teller. Als ik 40.000km per jaar reed zou ik het denk ik wel weten, dan ging ik toch voor die Renault (of een ander D-segment diesel).

Gerwin 9626865 zei:
Het belangrijkste is voor mij toch de betrouwbaarheid. Hierdoor worden de lasten per maand ook weer een beetje lager..
Volgens mij is het belangrijker dat iedereen goed kan zitten.

kalman zei:
De aandrijflijn van de Wagon is exact hetzelfde als die van de reguliere Prius

Klopt bijna: De HV-accu van de Wagon is een Li-on accu, de "gewone" Prius is een NiMH accu.

spoiler alert zei:
Echter de 7-zits is een forse wagen en de aandrijflijn moet daar behoorlijk aan de toeren op de snelweg.

Die toeren maakt (ook de Wagon) alleen bij snel accelereren. Op constante snelheid houdt de E-CVT de toeren laag.

Bobslee zei:
Wat is nu eigenlijk de voornaamste reden om voor de Prius te kiezen? Betrouwbaarheid of gebruikskosten?
Gebruikskosten zijn met 40000km per jaar gunstiger voor een diesel. Franse Diesels zijn ook erg betrouwbaar. Renault of Peugeot.

Misschien beiden?

Gerwin 9626865 zei:
Geen diesel want ik heb in het verleden bijzonder veel onderhoudskosten aan een Mazda 5 diesel gehad. Omdat er regelmatig 3 kinderen (waarvan 1 met lange benen) op de achterbank zitten, en omdat ik zelf vrij groot ben, wil ik een ruime auto die zeer betrouwbaar is en ook zuinig en comfortabel

Overigens zijn er ook nog andere redenen om diesel maar te laten staan. NOx bijvoorbeeld.

Jazzik zei:
kalman zei:
De aandrijflijn van de Wagon is exact hetzelfde als die van de reguliere Prius

Klopt bijna: De HV-accu van de Wagon is een Li-on accu, de "gewone" Prius is een NiMH accu.

spoiler alert zei:
Echter de 7-zits is een forse wagen en de aandrijflijn moet daar behoorlijk aan de toeren op de snelweg.

Die toeren maakt (ook de Wagon) alleen bij snel accelereren. Op constante snelheid houdt de E-CVT de toeren laag.

Bobslee zei:

Misschien beiden?

Gerwin 9626865 zei:
Geen diesel want ik heb in het verleden bijzonder veel onderhoudskosten aan een Mazda 5 diesel gehad. Omdat er regelmatig 3 kinderen (waarvan 1 met lange benen) op de achterbank zitten, en omdat ik zelf vrij groot ben, wil ik een ruime auto die zeer betrouwbaar is en ook zuinig en comfortabel

Overigens zijn er ook nog andere redenen om diesel maar te laten staan. NOx bijvoorbeeld.

@Jazzik volgens mij valt het met de uitstoot van een hele moderne Euro 6 diesel zoals in de Renault Talisman wel mee. In de familie is nu een Talisman 1.6 DCI automaat, bijzonder enthousiast zijn ze over het grote ruimte aanbod en het enorme comfort. De voorgangers waren een Volvo V70 en een VW Arteon, dus ze zijn wel wat gewend.

Ik ben nu zelf ook naar een Renault Talisman aan het kijken (maar dan een benzine), de auto biedt heel veel waar voor het geld, rijdt erg lekker, en is in mijn ogen erg onderschat. De kwaliteit van Renault en de diesel motoren is heel goed. Niet voor niets gebruikt Mercedes in verschillende modellen Renault diesels.

Het is in mijn ogen een erg plezierige en comfortabele auto om 40.000 kilometer per jaar in af te leggen. Er is niets tegen een Prius, maar ik vind een Talisman toch wel heel erg fijn rijden, en zeker voor de TS te overwegen.

Hybrides zoals de Toyota Prius zijn op dit moment gewoon erg duur, binnen het budget vind je een mooie en luxe Talisman uit 2017.

misschien een c4 picasso nog een optie, die is qua gewicht heel gunstig. Voor de 1.6 blue hdi betaal je maximaal maar 115 euro in de maand, dat is voor een diesel in dat segment goedkoop.

Als ik een diesel vind waarvan je kan verwachten dat de auto (elk geval) tot 3 ton meegaat zonder enorme onderhoudskosten (verstuivers, roetfilter, egr etc) dan is een diesel ook een alternatief. Voor de Mazda 5 altijd met veel plezier diesels gereden (mazda 323, bmw 318d). Maar nu dus een wat grotere auto nodig.

Gerwin 9626865 zei:
Als ik een diesel vind waarvan je kan verwachten dat de auto (elk geval) tot 3 ton meegaat zonder enorme onderhoudskosten (verstuivers, roetfilter, egr etc) dan is een diesel ook een alternatief. Voor de Mazda 5 altijd met veel plezier diesels gereden (mazda 323, bmw 318d). Maar nu dus een wat grotere auto nodig.

Zou dus best graag wat alternatieven op diesel willen weten. Of ik die stap weer durf te wagen weet ik alleen nog niet..

Gerwin 9626865 zei:
Gerwin 9626865 zei:

Zou dus best graag wat alternatieven op diesel willen weten. Of ik die stap weer durf te wagen weet ik alleen nog niet..

mondeo vind ik erg mooi. Maar hoe betrouwbaar is deze, en welke moter kiezen..?

Ford gebruikt voor de Mondeo in de MK4 tot 2014 en MK5 vanaf 2014 dieselmotoren van PSA ( Peugeot/ Citroen) je hebt de 1.6, 1.5 en 2.0.
De 1.5 is in de basis een aangepaste 1.6. In de bouwjaren waarin je zoekt ( vanaf 2012) zijn ze alle drie betrouwbaar.

Als je er heel lang mee wil doen dan zou ik de 2.0 kiezen, de Mondeo is immers een grote en zware auto. Dan hoeft de motor gewoon minder hard te werken, en heeft meer over. Deze motor staat bekend als heel duurzaam. Belangrijk is bij elke auto goed en regelmatig onderhoud

De Mondeo uit deze jaren is redelijk betrouwbaar, en biedt heel veel auto voor het geld.

ak2 zei:
Ford gebruikt voor de Mondeo in de MK4 tot 2014 en MK5 vanaf 2014 dieselmotoren van PSA ( Peugeot/ Citroen) je hebt de 1.6, 1.5 en 2.0.
De 1.5 is in de basis een aangepaste 1.6. In de bouwjaren waarin je zoekt ( vanaf 2012) zijn ze alle drie betrouwbaar.

Als je er heel lang mee wil doen dan zou ik de 2.0 kiezen, de Mondeo is immers een grote en zware auto. Dan hoeft de motor gewoon minder hard te werken, en heeft meer over. Deze motor staat bekend als heel duurzaam. Belangrijk is bij elke auto goed en regelmatig onderhoud

De Mondeo uit deze jaren is redelijk betrouwbaar, en biedt heel veel auto voor het geld.

Dankjewel. Weet je of er veel problemen voorkomen bij deze auto's, zoals ik had bij mn mazda 5 (roetfilter, egr, verstuivers etc)?

Gerwin 9626865 zei:
Als ik een diesel vind waarvan je kan verwachten dat de auto (elk geval) tot 3 ton meegaat zonder enorme onderhoudskosten (verstuivers, roetfilter, egr etc)

Die garantie gaat écht niemand je geven...

Bovendien moet je er wel rekening mee houden dat zo'n Mondeo (wel een mooie ruime auto!), bijvoorbeeld de Wagon 2.0 TDCi 150 pk, je aan brandstof en belasting (alleen al € 1648,- p/j) meer gaat kosten dan de Prius Wagon (belasting € 840,- p.j), ook bij 40.000 km. per jaar.
Bij 40.000 km. per jaar verbruikt genoemde Mondeo 400 x 6.06 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/154-Mondeo.html?fueltype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2017&power_s=148&power_e=152&minkm=15000&gearing=1&exactmodel=Turnier&powerunit=2 = 2424 liter diesel á € 1,30 = € 3151,- Plus de belasting € 1648,- wordt dus grofweg € 4800,-
Dezelfde berekening voor de Prius Wagon: 400 x 5,66 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1288-Prius_Plus.html?fueltype=2&minkm=15000&powerunit=2 = 2264 liter Euro 95 á € 1,60 = € 3622,- Plus € 840,- belasting, komt op € 4460,-
[size=x-small](hier gaan weer lieden over vallen...
smilie.gif
)
[/size]

Geen dramatisch verschil, nog geen drie tientjes per maand, daar valt natuurlijk overheen te stappen.
Maar dan komt de afschrijving en het onderhoud van een diesel tegenover een hybride er nog bij. En dan wordt het...
a014.gif

[size=x-small].[/size]​

Jazzik zei:
Gerwin 9626865 zei:
Als ik een diesel vind waarvan je kan verwachten dat de auto (elk geval) tot 3 ton meegaat zonder enorme onderhoudskosten (verstuivers, roetfilter, egr etc)

Die garantie gaat écht niemand je geven...

Bovendien moet je er wel rekening mee houden dat zo'n Mondeo (wel een mooie ruime auto!), bijvoorbeeld de Wagon 2.0 TDCi 150 pk, je aan brandstof en belasting (alleen al € 1648,- p/j) meer gaat kosten dan de Prius Wagon (belasting € 840,- p.j), ook bij 40.000 km. per jaar.
Bij 40.000 km. per jaar verbruikt genoemde Mondeo 400 x 6.06 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/154-Mondeo.html?fueltype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2017&power_s=148&power_e=152&minkm=15000&gearing=1&exactmodel=Turnier&powerunit=2 = 2424 liter diesel á € 1,30 = € 3151,- Plus de belasting € 1648,- wordt dus grofweg € 4800,-
Dezelfde berekening voor de Prius Wagon: 400 x 5,66 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1288-Prius_Plus.html?fueltype=2&minkm=15000&powerunit=2 = 2264 liter Euro 95 á € 1,60 = € 3622,- Plus € 840,- belasting, komt op € 4460,-
[size=x-small](hier gaan weer lieden over vallen...
smilie.gif
)
[/size]

Geen dramatisch verschil, nog geen drie tientjes per maand, daar valt natuurlijk overheen te stappen.
Maar dan komt de afschrijving en het onderhoud van een diesel tegenover een hybride er nog bij. En dan wordt het...
a014.gif

[size=x-small].[/size]​
Maar dat is allemaal leuk en aardig, maar wat nou al de langste van de 3 kinderen niet achterin een Prius past? Dan zou hij toch echt wat anders moeten. Want heel ruim is zo'n wagon niet.

Gerwin 9626865 zei:
ak2 zei:

Dankjewel. Weet je of er veel problemen voorkomen bij deze auto's, zoals ik had bij mn mazda 5 (roetfilter, egr, verstuivers etc)?
Als de auto relatief veel op de snelweg rijdt dan zullen problemen met EGR klep en roetfilter niet heel snel optreden. Verstuivers zijn onderhevig aan slijtage en kunnen stuk gaan, maar zijn in deze generatie PSA motoren wel van goede kwaliteit. De garantie dat er niets stuk gaat kan ik niet geven, maar wat rond bellen kan bij reparaties veel geld schelen.

Mijn eigen ervaring met de 1.6 van PSA in een Citroën C3 (2) is dat het degelijke en betrouwbare motor is. De tellerstand is 201.000, aan de dieseltechniek is niet gesleuteld. Belangrijk bij deze 1.6 motor is om jaarlijks of om de 20.000 km de olie te verversen.

Ik snap de aarzeling om een diesel aan te schaffen. Heb zelf ook serieuze kosten gehad aan een Avensis D4D. Die kwamen weliswaar na de 3 ton maar hakten er aardig in. Ik heb nu alleen het idee dat je voor het verschil in aanschafprijs, aardig wat problemen kunt oplossen. Ik rij zelf ook geen diesel meer, maar ik rij ook geen 40.000km per jaar. Als ik dat wel zou doen zou ik toch wel gaan nadenken. Ik was in mijn vorige post wat stellig, maar ik denk dat de balans dan toch naar een diesel door zou slaan.

kalman zei:
Ik snap de aarzeling om een diesel aan te schaffen. Heb zelf ook serieuze kosten gehad aan een Avensis D4D. Die kwamen weliswaar na de 3 ton maar hakten er aardig in. Ik heb nu alleen het idee dat je voor het verschil in aanschafprijs, aardig wat problemen kunt oplossen. Ik rij zelf ook geen diesel meer, maar ik rij ook geen 40.000km per jaar. Als ik dat wel zou doen zou ik toch wel gaan nadenken. Ik was in mijn vorige post wat stellig, maar ik denk dat de balans dan toch naar een diesel door zou slaan.

Dan heb je nog geluk gehad dat het pas na 3 ton gebeurde. Zeker de 177 pk d4d is een erg onbetrouwbaar blok gebleken. Ook de 2.2 ctdi diesels van de mazda 5 had/heeft grote problemen, ieipen veelal voor de 100k kapot ivm inslijten van de nokkenas etc.

Zoek je een hybride met veel beenruimte. Ga kijken voor een Kia optima hybrid. Kofferbak is behelpen maar de ruimte in de auto zelf is overdadig.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-optima-2-0-cvvt-hybrid-super-pack-pr24724-automaat-de-elektro-benzine-grijs-2ead34a9-c453-4afb-b654-7c27547e845b?cldtidx=9&cldtsrc=listPage

mike 1834566 zei:
Dan heb je nog geluk gehad dat het pas na 3 ton gebeurde. Zeker de 177 pk d4d is een erg onbetrouwbaar blok gebleken. Ook de 2.2 ctdi diesels van de mazda 5 had/heeft grote problemen, ieipen veelal voor de 100k kapot ivm inslijten van de nokkenas etc.

Ik had de voorloper van dit blok, de 116pk die een heel goede reputatie heeft. Maar ook daar verstuivers, versnellingsbak en tweemassavliegwiel vervangen. Uiteindelijk kwam ik met al die kosten op een kilometerprijs van € 0,29 gedurende 120.000km (van 250.000 tot 370.000). Daar kun je dan weer niet veel van zeggen.

kalman zei:
mike 1834566 zei:

Ik had de voorloper van dit blok, de 116pk die een heel goede reputatie heeft. Maar ook daar verstuivers, versnellingsbak en tweemassavliegwiel vervangen. Uiteindelijk kwam ik met al die kosten op een kilometerprijs van € 0,29 gedurende 120.000km (van 250.000 tot 370.000). Daar kun je dan weer niet veel van zeggen.

Qua kosten valt het dan uiteindelijk mee. De zo geroemde betrouwbaarheid van Toyota heeft bij dit blok, mn de 177pk, een fikse deuk opgelopen. Maar ik vind een versnellingsbak en tweemassa vliegwiel wel serieuze issues, zeker voor een Toyota.

mike 1834566 zei:
Zoek je een hybride met veel beenruimte. Ga kijken voor een Kia optima hybrid. Kofferbak is behelpen maar de ruimte in de auto zelf is overdadig.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-optima-2-0-cvvt-hybrid-super-pack-pr24724-automaat-de-elektro-benzine-grijs-2ead34a9-c453-4afb-b654-7c27547e845b?cldtidx=9&cldtsrc=listPage

Zo ruim lijkt de achterbank mij niet voor 3 kinderen.

Ik twijfel niet aan de betrouwbaarheid van een Prius, maar ik vind ze wel verschrikkelijk prijzig.

als het toch geen prius wordt, dan zal ik waarschijnlijk voor de mondeo diesel gaan. Ik kan pee maand 250 euro voor onderhoud reserveren. Is dat reeël voor de mondeo bij 40k p jaar?

Gerwin 9626865 zei:
als het toch geen prius wordt, dan zal ik waarschijnlijk voor de mondeo diesel gaan. Ik kan pee maand 250 euro voor onderhoud reserveren. Is dat reeël voor de mondeo bij 40k p jaar?

Dat lijkt mij erg veel, het blijft wel heel lastig in te schatten. Ik heb zelf een Renault Laguna 3 op benzine, en over de afgelopen 9 jaar koste de auto aan reparaties en banden duidelijk minder dan € 500,00 per jaar bij 15.000 km per jaar. Er is weinig kapot gegaan. Toen de auto nog vrij nieuw was kwam je om de 2 jaar in de garage voor onderhoud, was rond de € 300,00 kwijt voor een beurt en verder tussendoor nooit, verder alleen om de banden zomer/ winter banden te wisselen. De kosten zijn nu nog niet heel veel hoger, het meest spannend waren 2 achterveren.

Ik weet niet wat je gewend was met de Mazda maar met € 1.500,00 per jaar aan onderhoud kom je denk ik een heel eind, als er geen tegenvallers zijn.

Carfanatic zei:
mike 1834566 zei:

Zo ruim lijkt de achterbank mij niet voor 3 kinderen.

Weinig auto's welke zoveel beenruimte hebben als de Kia. Vergelijk het met een superb die wel wat meer heeft. Ovder de breedte kan ik niks zeggen.

Gerwin 9626865 zei:

Roetfilters gaan vaak tussen de 150-200dkm, injectoren heb ik het gevoel dat dit heel erg afhankelijk is van bij welke pomp je tankt en hoe leeg je de tank rijdt. Tank je vaak bij witte pompen gaan naar mijn idee de verstuivers ook sneller kapot. Of rij je vaak op reserve, gaat je brandstof filter eerder vol zitten en laat hij naar mijn idee ook sneller rommel door. Verder is het belangrijk een diesel goed warm te rijden en even de tijd nemen om hem 'uit te laten draaien'. Veel mensen gaan bijvoorbeeld de snelweg af om te tanken en gooien dan direct de motor uit. Hierdoor krijgt je turbo een flinke optater doordat de olie toevoer stil komt te liggen en de turbo niet meer af kan koelen. De lagertjes in je turbo slijten daardoor extra hard met als gevolg dat je olie verbruik krijgt.

Heb je een betrouwbare auto, zal deze probleemloos 200dkm halen, alles daarboven hangt heel erg af van hoe je met de auto omgegaan bent.

Terug
Bovenaan