Toyota Crown (JP)

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Wie internationaal autonieuws een beetje volgt wist dat het na generaties Crowns het afgelopen zou zijn met zijn traditionele vormgeving en er een crossover voor in de plaats zou komen. En zie hier het bewijs; patenttekeningen van de 16e generatie Toyota Crown voor de Japanse markt.

ZW8zdkt.jpg


x2zeGCM.jpg


3EOqTg3.jpg


vaJd1lF.jpg


x2zeGCM.jpg


Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/06/2023-toyota-crown-patent-images-reveal-high-rise-sedan-form/

De huidige:

1575248.jpg


En bij introductie in 2018: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1128119.html & https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5749724

In China gebruiken ze overigens al Crown als luxelabel voor o.a. de Crown Kluger; een wat gewijzigde Toyota Highlander.
 
Verre van subtiel ontwerp, phhhh, misschien val het mee straks bij de eerste foto's. Ben benieuwd naar aandrijflijnen.
 
Zelfs als ik in aanmerking neem dat patenttekeningen weinig flatteus zijn vind ik het een lelijk ding. Wat een betreurenswaardige carrosserievorm is het toch ook.
 
15 juli zal de nieuwe Crown gepresenteerd worden in Japan. Waarschijnlijk ook voor Noord Amerika, eventueel daar als opvolger van de Avalon. Heftige ontwerp zal in Japan niet zo'n probleem zijn, die zijn wel wat gewend en de Crown is daar vooral ook als taxi populair.
 
rohar zei:
Waarom hebben Toyota's toch altijd van die lelijke grote grilles aan de voorkant. Dit ziet er echt niet uit...

Deze Crown is voor Azie en Noord Amerika en zeker in Azie is extreme stjilering juist een must.
 
Enorme stijlbreuk wel met huidige meer Lexus achtige Crown, ben erg benieuwd naar eindresultaat en hoe deze wagen gaat verkopen.
 
Front lijkt enigszins op de Celica Supra / XX (1982-1986). Maar misschien is het de opvolger van de Mirai?
 
Ik heb in 2016 al in de Mirai gereden. Gezien de snelheid van sommige innovaties (zie hun portable fuelcell cartridges) kijk ik nergens van op. Want dat is de volgende stap, Fuelcell introduceren in de "normalere" (en kleinere) modellen. Nu is de Crown bepaald niet klein, maar was wel meer een regulier productiemodel in hun gamma.
 
Er komt een EV variant van deze nieuwe Crown, maar eerst hybrid versies.
 
De achterzijde wordt redelijk bizar vormgegeven zo te zien, waarom toch. Er zou ook naast deze cross versie een 'normale' sedan komen vlgs Reuters, later.
 
Terug
Bovenaan