Toyota Corolla uit 1998 3 deurs.. Aanhouden of?

Guest
Hallo,

Het zal hier wel vol zitten met hobbyisten en mensen die verstand van zaken hebben. Wellicht zullen velen de Corolla ook maar een saaie bak vinden, ik heb een soort aubergine kleurige corolla, de kleur heb ik altijd lelijk gevonden. Ik heb zelf geen foto's maar ik heb even gezocht en een foto gevonden hoe hij er van binnen uitziet en ook van buiten. Alleen is de mijne handgeschakeld en geen automaat en die in de foto is automaat. Ook heb ik een hatchback en geen 5 deurs. Met dat in de gedachte ziet het er zo uit:

1189759_Photo0919_jpg2dd477ede803d7f7c9b0bd3db06d2062

1189757_Photo0917_jpg6f262aa653009184828d89967ea8b9b1

1189751_Photo0912_jpg84dd2d3d1eb433e5e4db261efc7a6868

Hij heeft me best een flinke duit gekost ik ben geloof ik de tweede eigenaar en betaalde 2500 euro, setje winterbanden erbij. Die moet ik er nog op laten leggen, verder ben ik eens 170 euro kwijt geweest aan wat onderdelen die ik moest vervangen versleten rubbers ergens, verder heb ik per jaar een klein beurtje dat ik laat doen wat me ook rond de 140 kost. Dat werkt allemaal fijn want de auto heeft een onderhoudsboekje, en ik ben nog altijd bij dezelfde garage als de vorige eigenaar.

Ik rij er nu al 3 jaar mee maar eigenlijk wilde ik gewoon een auto omdat toen ik 20 was ik mijn rijbewijs haalde. Ja ik ben laat begonnen met het halen ervan, rijlessen gingen slecht want we kwamen er pas laat achter dat ik een bril nodig heb. Ik heb maar een kleine afwijking, afijn op de derde keer examen mijn rijbewijs gehaald, drie keer is scheepsrecht gok ik. Ondanks ik de kleur van mijn auto lelijk vind, en ondanks de auto denk ik vrij matig is in karakter. Is het rijden wel prettig, ik durf er best ver mee te gaan, hij komt degelijk over en nooit problemen gehad.

Helaas waren er wat problemen met de APK, ik weet er het fijne niet van maar de liefhebber zal weten wat ik bedoel als ik over het testen van de remmen begin. Dan moeten aan beide kanten de remmen ongeveer bij elkaar dezelfde remkracht hebben. Bij mij zat daar een groot verschil links en rechts, bij de rollenbank en ook dat andere ding geen idee wat het was, ging dat niet zo geweldig. Gelukkig is hij uiteindelijk toch erdoorheen gekomen bij een andere garage, niets dat dubieus was of zo, maar daar deed hij het een paar keer goed en toen weer een paar keer dat het verschil weer te groot was. Afijn ik snapt er bar weinig van, maar heb begrepen dat dit in de praktijk weinig kwaad kan, maar het gewoon heel vervelend is als je niet meer door de keuring komt. Want waarom het verschil zo groot is kan overal wel aan liggen.

Ik moet hem rond mei weer laten keuren dus ik heb nog even. Ik werkte in een supermarkt en had gewoon de hogeschool afgemaakt verder niks. Daar kun je veel over zeggen, maar goed ik heb nooit veel ambitie gehad, nu ben ik 23 en heb ik reuma gekregen. In de supermarkt werken zit er niet meer zo bij, ik heb genoeg geld gespaard om de auto aan te houden, en kan een studie bekostigen. Door de huur van een huisje heb ik wel wat kunnen sparen maar ik moet nu door mijn ziekte terug naar pa en ma. Ik heb genoeg geld voor een opleiding af en toe wat leuks en de auto kan ook nog wel. Vooral met mijn reuma is de auto wel fijn, ik rij nooit zo gek veel maar nu als ik naar het ziekenhuis moet is het fijn, ook al kan ik soms met de pijn bijster weinig.

Waarschijnlijk kan ik wel in aanmerking komen voor een uitkering en dat proces loopt nu, ondertussen zou ik toch graag een studie doen en mezelf niet omscholen maar gewoon daadwerkelijk scholen naar iets wat ik goed volhoud, dit heeft weinig met auto's te maken natuurlijk dus ik bespaar jullie de details. Ik ga een studie zoeken in de buurt, en leren, mijn enige ding waar ik over aan het dubben ben is die auto. Hij kost geld, en het is niet mijn droom auto, maar hij rijdt gewoon goed. Er is in drie jaar tijd nog nooit wat aan-geweest een keer versleten rubbertjes ergens maar ach we verslijten zelf ook met de tijd niet? En dan dat APK voorval. Sowieso weet ik niet wat er gebeurt als ik hem niet door de APK krijg, ik bedoel veel geld uitgeven om die remmen te maken, dat geld is er niet en ik zal wel 2 jaar aan het leren zijn.

Daar ik niet weet wat de toekomst mij brengt ben ik wel heel erg in dubio of ik met mijn auto verder moet gaan. Ik weet bar weinig van mensen en ben toch wel gehecht geraakt aan mijn lelijke aubergine reflecterende monster. Wat denken jullie?

Ik zou bij een (betrouwbare)    garage een kostenindicatie vragen voor het laten verhelpen van het remprobleem. Als dat het enige euvel is aan de auto en het is voor een paar honderd euro op te lossen dan zou ik deze auto aanhouden. In verzekering en wegenbelasting kost ie niet de hoofdprijs. En in jouw situatie is het prettig om toch mobiel te blijven.

De afschrijving op deze auto is nihil. Dus of je 'm nu wegdoet of over twee jaar maakt niet zoveel uit. En misschien is het niet moeders mooiste, het is wel een betrouwbare auto, mits goed onderhouden.

Succes met de studie.

the Fox zei:
Ik zou bij een (betrouwbare)    garage een kostenindicatie vragen voor het laten verhelpen van het remprobleem. Als dat het enige euvel is aan de auto en het is voor een paar honderd euro op te lossen dan zou ik deze auto aanhouden. In verzekering en wegenbelasting kost ie niet de hoofdprijs. En in jouw situatie is het prettig om toch mobiel te blijven.

De afschrijving op deze auto is nihil. Dus of je 'm nu wegdoet of over twee jaar maakt niet zoveel uit. En misschien is het niet moeders mooiste, het is wel een betrouwbare auto, mits goed onderhouden.

Succes met de studie.

Bedankt voor de snellere reactie, de remmen doen het gewoon goed in de praktijk. Het is alleen op de theorie moeten ze zo dicht bij elkaar liggen. Ze zijn dat sinds kort anders gaan meten bij de de APK, het is dus geen eens een euvel in de praktijk, maar goed je moet hem wel wel door je APK krijgen. Maar het is niet gevaarlijk heb ik me laten vertellen. Hij remt ook gewoon netjes, en ik moest laatst vol in de ankers wat goed ging.    Het onderhoud is overigens ook gewoon goed gedaan altijd bij dezelfde garage, en het boekje zit erbij etc. De man van de garage kent deze auto van binnen en buiten, en ik vertrouw hem wel want het is een kleine garage die het echt moet hebben van de loyale klanten.

Bedankt voor je advies, ik ga dan in ieder geval hem gewoon aanhouden en bedankt voor je succes. Jij een fijne dag verder en nogmaals bedankt!

Als je een auto wilt houden zou ik nu geen andere kopen. Hij doet het en je hebt nog amper wat betaald.

Ik heb qua remmen 3 oplossingen die allemaal te controleren zijn. Ik verwacht het meest dat het in de bekrachtiger zit of in een leiding, ergens een smal lek waardoor de beveiliging intreedt. Remmen doen het in de praktijk maar ze leveren niet hun volle kracht.
Je schijven zullen niet krom zijn, en ook niet te dun, dat hadden ze wel gemerkt of aangetekend. En je blokken kunnen evt. ietwat verkeerd zijn afgesleten.
Een keertje te heet zijn geworden of zo, al lijkt me dat met deze auto vrij lastig ;)

Maar laat er eens een garage naar kijken, als zij zeggen het is dit of dat en dat kost dit bedrag zou ik het wel doen, nou ja op de rest van je onderhoud is het ook vast niet heel veel.
Dus houd hem lekker en koop een leukere als je wat meer geld hebt na je studie. Succes man!

Dat remverschil krijg je toch vaak juist met remtrommels en niet met schijven? Ik had het bij mijn Kever ook. Geen problemen met remmen, maar toch 80% verschil. Was nog een heel gedoe, vooral veel afstelwerk. En twee remcilinders, maar dat zijn de kosten niet.
Als de schijven (en de blokken) nog goed zijn, dan hoeft het niet zo duur te zijn. Alleen blokken is ook niet duur overigens.

Als een doodnormale remmen reparatie al te duur is, zou ik gewoon geen auto meer nemen.

Als er iets betrouwbaar is, is het wel een Jap, zeker een Corolla.

Als deze dan iets TLC nodig heft, dan is dat een goede investering.

Goh,
het lijkt me dat je met je ziekte beter af bent mét dan zonder auto.
Die Corolla kan wellicht nog wel even mee.
En dat na 3 jaar zonder noemenswaardige uitgaven de remmen even een beetje aandacht vergen - wellicht een overzienbare kostenpost - is niet abnormaal.
Op het eerste zicht zie ik dus niet meteen redenen om de Corolla weg te doen.

Gewoon aanhouden.
Toyota van die bouwjaren zijn zeer betrouwbaar te noemen. Zelfs dusdanig dat je ze weinig op de sloop vind, en als er eentje op beland word die vaak alsnog ge-exporteerd naar afrika, want daar rijden ze gewoon verder!
En het feit dat je remmen niet geheel goed werken kan aan iets simpels liggen als oude vloeistof, beetje vasthangende remklauw, lichtelijk lekkend remcilindertje of gewoon een keer een complete service voor je remmen met nieuwe schijven, blokken en remvoeringen + eventueel trommels (of afdraaien) aan de achterzijde (of ook remschijven en blokken, ligt eraan wat erop zit)

Kost een paar centen om het systeem even een grote overhaul te geven, maar je kunt er daarna weer jaren mee vooruit.

- Quatrelle - zei:
Als een doodnormale remmen reparatie al te duur is, zou ik gewoon geen auto meer nemen.

Als er iets betrouwbaar is, is het wel een Jap, zeker een Corolla.

Als deze dan iets TLC nodig heft, dan is dat een goede investering.

Dat is het probleem niet, de remmen werken gewoon. Alleen er is een verschil tussen links en rechts dat in de praktijk niet uitmaakt. En het is niet iets dat makkelijk na te kijken is. De man van de garage zei het kunnen zuigers etc zijn. Hij kon er ook wel wat aan sleutelen en dingen vervangen maar het is heel lastig zoiets te fiksen want het komt vooral uit op het afstellen op elkaar. Het is niet van aha dit is scheef of aha dit moet nieuw, je kan totale nieuwe remmen erin zetten bijvoorbeeld en nog het probleem hebben dan kun je aan de zuigers beginnen etc, dan is het een onbegonnen werk en heb je nog geen garantie dat hij gefikst is. En in de praktijk werkt de auto goed, want hij remt gewoon. Het gaat dus niet om geld. Ik heb zelf geen verstand van auto's. Ik kan er best 500 euro voor uittrekken bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel garantie dat hij het doet, als ik dat niet kan krijgen dan word het al vervelend.

British Racing Green zei:
Goh,
het lijkt me dat je met je ziekte beter af bent mét dan zonder auto.
Die Corolla kan wellicht nog wel even mee.
En dat na 3 jaar zonder noemenswaardige uitgaven de remmen even een beetje aandacht vergen - wellicht een overzienbare kostenpost - is niet abnormaal.
Op het eerste zicht zie ik dus niet meteen redenen om de Corolla weg te doen.

Remmen zijn in tip top conditie, maar wellicht met de zuigers of zo kan het zijn dat ze niet goed gelijk op elkaar zijn afgesteld dat is hier het probleem. Natuurlijk heeft de man van de garage ernaar gekeken. Doe altijd een beurt gelijk met apk. De auto heeft dus ook totaal geen achterstallig onderhoud. Alles is gewoon zoals het moet zijn.

Barri zei:
Dat remverschil krijg je toch vaak juist met remtrommels en niet met schijven? Ik had het bij mijn Kever ook. Geen problemen met remmen, maar toch 80% verschil. Was nog een heel gedoe, vooral veel afstelwerk. En twee remcilinders, maar dat zijn de kosten niet.
Als de schijven (en de blokken) nog goed zijn, dan hoeft het niet zo duur te zijn. Alleen blokken is ook niet duur overigens.

Aah okay duidelijk de man van de garage zei dat het een heel gedoe kon zijn om erachter te komen wat het was, en het dan inderdaad veel afstellen is met heel veel proberen bijvoorbeeld zuigers etc. Maar bij jou is het goedgekomen bedankt man, ik zal sowieso nog eens informeren tegen die tijd. Het is op zich een auto die zeker nog best wel wat jaren mee kan.

Ik zou de auto laten maken want bij goed onderhoud zijn dit type auto's eerder spaarpotjes als een bodemloze put,

Terug
Bovenaan