Toyota Corolla Touring Sports (2019) - Meer luxe of 2.0 motor?

DaFrenk

Net ingestapt
Na 10 jaar een Golf 6 1.4 80PK gereden te hebben ben ik toe aan iets anders. Ik heb de afgelopen jaren gezegd dat ik alleen een nieuwe auto koop als deze elektrisch is; echter in mijn huidige woon- en gezinssituatie is een volledig elektrische auto toch niet praktisch ivm parkeren en reisplannen. Dus richt ik mijn pijlen op de hybride markt.

Iedereen in mijn omgeving raad Toyota aan en toen de nieuwe Corolla werd aangekondigd waren ik en mijn verloofde eigenlijk gelijk onder de indruk van het ontwerp. Ikzelf volg Toyota ook al jaren met hun hybride motoren die tot de beste ter wereld horen.

Na een uitgebreid bezoek aan de dealer en veel reviews later ben ik dan nu in de laatste beslissingsfase aanbeland. Voor iedereen wel herkenbaar als de meest opwindende en spannendste tijd. Welke opties vink je aan?

Mijn grootste knelpunt op dit moment en waar ik ik jullie advies voor wil vragen is zouden jullie voor de meer luxere uitvoering (Executive versus Style) gaan of de nieuwe 2.0 motor verkiezen boven de al wat oudere (maar doorontwikkelde) 1.8 motor? Het budget is min of meer vast.

Mijn overwegingen/vragen:
  • Ik hou wel van de luxe extra's, de opties van alcantara, blind spot monitoring, automatische achterklep en de optische chromen sierlijst en privacy glass staan mij erg aan.
  • Ik vraag mij af of de 1.8 motor krachtig genoeg is? Ik rijd nu al 10 jaar met een 80PK Golf en dat is voor mij vlot genoeg. Maar de Touring is wel wat zwaarder natuurlijk. Helaas hebben ze geen 1.8 Touring bij de dealer staan. Ik moet nog terug om met de hatchback te rijden.
  • De 1.8 motor is op papier een stuk zuiniger dan de 2.0.
  • De 2.0 motor is natuurlijk het allernieuwste en de meest toekomstbestendige.
  • Ik ben bang voor kinderziektes in de nieuwe 2.0 motor.

Is zowel de 1.8 als de 2.0 Hybrid? Heb je het over echt een nieuwe auto, want heel veel mensen hebben het over een nieuwe, maar ze bedoelen een andere.
Heb je er al in gereden?

speedtouch zei:
Is zowel de 1.8 als de 2.0 Hybrid? Heb je het over echt een nieuwe auto, want heel veel mensen hebben het over een nieuwe, maar ze bedoelen een andere.

Ja, ze zijn beide hybrid. De 1.8 Hybrid is 122PK gecombineerd vermogen en de motor is hetzelfde als uit de Prius en Auris Hybrid. De 2.0 Hybrid is recentelijk geïntroduceerd via Lexus en is 180PK.

speedtouch zei:
Heb je er al in gereden?

Ik heb in een 2.0 Hybrid Executive uitvoering gereden. Deze heeft dus qua luxe wat ik zoek, maar ook de 2.0 hybride motor die de prijs met nog eens 2.500 euro opdrijft.

Goede keuze :) heb zelf nu een aantal weekjes een TS Business Intro 1.8, interessante aanbieding. Vergelijkbaar met de Style maar 1500 euro voordeliger.

Kom zelf uit een Lexus IS 300H met 220 pk, de Corolla 1.8 valt me zeker niet tegen vlot zat! Daarnaast bleek uit de proefritten dat deze toch ook wel wat zuiniger is dan de 2.0!

Kortom met de 1.8 kom je zeker goed mee met het verkeer. Succes met je keuze!

V6 24V zei:
Goede keuze :) heb zelf nu een aantal weekjes een TS Business Intro 1.8, interessante aanbieding. Vergelijkbaar met de Style maar 1500 euro voordeliger.

Kom zelf uit een Lexus IS 300H met 220 pk, de Corolla 1.8 valt me zeker niet tegen vlot zat! Daarnaast bleek uit de proefritten dat deze toch ook wel wat zuiniger is dan de 2.0!

Kortom met de 1.8 kom je zeker goed mee met het verkeer. Succes met je keuze!

Dankjewel! Dat klinkt positief. En ja, het verbruik is een groot pluspunt voor mij om voor de 1.8 te kiezen. Ik kijk net de ANWB review en daarin wordt toch wel duidelijk dat de 2.0 Hybrid toch meer positioneert voor de mensen die minder belang hebben bij zuinigheid maar juist meer kracht en snelheid willen (ook al blijft trekkracht gelijk, maar een aanhanger is niet iets wat ik wil gaan trekken anyway).

Ik zou, in Nederland, zeker kiezen voor de 1.8 Hybrid. Die is al aanzienlijk vlotter dan je huidige Golf en daarnaast een stuk zuiniger. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=96075&id2=42780
Dat geldt uiteraard zeker ook voor de 2.0 Hybrid, maar ga er maar vanuit dat je met de 1.8 zonder moeite een gemiddeld verbruik van 1:20 of beter zult halen, terwijl je met die motor echt vlot meekomt. De 2.0 zal een betere "sprinter" zijn (de topsnelheid ligt gelijk, begrensd op 180 km/h) tegen hogere prijs en hoger verbruik.

Gek dat de 1.8 slechts 122 pk gecombineerd heeft, in mijn Prius levert dezelfde motor 136 pk.

Ik denk dat de 1.8 vlot zat is, en inderdaad oerbetrouwbaar en écht zuinig. 180 pk is wel lekker natuurlijk, maar streeft voor een hybride wellicht een beetje het doel voorbij.

De 1.8 is al aanzienlijk vlotter dan de auto die je nu hebt. Er is dus al een wereld van verschil qua prestaties op papier, gevoelsmatig zal dat een heel melkwegstelsel zijn.e

Dus kies de 1.8 en kleed 'm leuk aan.

Dank jullie wel allemaal! Ik denk dat ik dan inderdaad voor de 1.8 zal gaan. Maar ga er zeker nog even mee rijden. Hopelijk staat er een TS bij een andere dealer in de regio met die motor.

Zadelsnuiver zei:
Gek dat de 1.8 slechts 122 pk gecombineerd heeft, in mijn Prius levert dezelfde motor 136 pk.

Ik had het mijn dealer gevraagd en ze zouden wel hetzelfde koppel hebben. Nu heb ik dat nog niet dubbelgecheckt.

Ik heb voor nagenoeg dezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk, na veel dingen uitzoeken en diverse proefritten, gekozen voor de 1.8 hybride en een luxere (Executive) uitvoering.
Als je van een 80pk Golf af komt dan zul je je genoegen makkelijk kunnen halen uit de 1.8 met 122pk. De 2.0 is een stukje vlotter maar de 1.8 komt echt prima van zijn plek en moet alleen iets harder werken zeg maar.
Een proefrit met een 1.8 hatchback is prima vergelijkbaar met een 1.8 touring sport omdat er tussen deze 2 modellen maar 10kg verschil in gewicht zit!
Er staat in Eindhoven een 1.8 touring sport in de executive uitvoering dus als je daar niet ontzettend ver uit de buurt woont dan zou je kunnen overwegen om daar een proefrit mee te maken. Dat heb ik dus ook gedaan, ben er speciaal voor naar Eindhoven gereden vanuit Den Bosch (is goed te doen :cool:)
Daarnaast is de tip die V6 24V geeft om voor een Business Intro te gaan als je toch de Style zou overwegen een hele goede (y) Dat zijn nagenoeg dezelfde uitvoeringen waarin de Business Intro goedkoper is. Ik meen dat je bij de Business Intro standaard chrome dorpellijsten in het pakket hebt zitten die de Style dan weer niet heeft. Dit durf ik alleen niet met 100% zekerheid te zeggen.

Succes met je keuze maken :D

Waarom hybride? Rij je daar wel genoeg voor?

Meer vermogen is fijn maar eigenlijk niet nodig, gadgets ook niet, gadgets kunnen in de praktijk wel tegenvallen en vermogen doet dat niet.

VORQ zei:
Waarom hybride? Rij je daar wel genoeg voor?

Wie het geld er voor (over) heeft rijdt altijd genoeg voor relaxed
b015.gif
rijden in uiterst betrouwbare, zuinige en schonere auto VORQ, toch?

Ja het is zoals Jazzik zegt; ik wil graag het gat tussen benzine en volledig elektrisch overbruggen in een praktisch en betrouwbaar omhulsel. Ik rij zeer afwisselend van regelmatig stadsverkeer tot langere afstanden op de snelweg. Juist om dan stukjes elektrisch te rijden en daarmee milieu en benzine te sparen is mijn doel.

Ik vind hem in ieder geval heerlijk ontspannen rijden. Synergie tussen de twee motoren is perfect en eigenlijk niet waarneembaar. Heel knap.

Hier gaat de strijd der beslissing tussen de 1.8 TS Executive en de 2.0 TS Business Sport Intro. Uitvoering van beide is nagenoeg gelijk.
De Business Sport is 1500 euro duurder maar heeft de 2.0 motor, JBL speakers met 2 extra speakers en subwoofer. En de instaplijsten.
Onderaan de streep scheelt het meer omdat er veel minder marge op een Business model zit..

Verbruik 1.8 vs 2.0 scheelt volgens AW niet zo heel veel : https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=96653&id2=96075

Ik zou voor de luxere 1.8 gaan, daar heb je meer aan dan extra vermogen, je komt nu ook niet uit een snelle diesel/benzine.

CXXX zei:
Verbruik 1.8 vs 2.0 scheelt volgens AW niet zo heel veel : https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=96653&id2=96075

Staar je niet blind op die NEDC-norm, die benadert nog niet eens de werkelijkheid.
Het verschil zal duidelijk groter zijn, ook al omdat je het grotere vermogen van de 2.0 toch af en toe zult gaan gebruiken en dat gaat brandstof kosten.

ik heb zelf de auris 1.8hybrid en de corolla 2.0 hybrid gereden. zelf vind ik de 1.8 voldoende.

de 2.0 is alleen maar sneller maar thats it.

De vergelijkingstabel via Autoweek die CXXX in zijn post zet klopt niet helemaal.
Daarin staat dat de Executive uitvoering geen Pre Crash System zou hebben maar volgens mij is dat hetzelfde als een Pre Collision System en dat zit wel degelijk op de Executive.

Daarnaast staat er dat ze een tankinhoud van 50 liter hebben. Dit geldt alleen voor de benzine versies. De hybride versies hebben en tankinhoud van 43 liter.

Ook handig om te weten is dat de 2.0 Executive op 18 inch wielen geleverd gaat worden en de 1.8 Executive op de 17 inch wielen.

Het verbruik zal naar mijn mening ook meer schelen dan dat de Autoweektest aangeeft. Dit lees je dan ook bijna overal terug in andere test en specificatielijsten.

Foose78 zei:
Ook handig om te weten is dat de 2.0 hybride op 18 inch wielen geleverd gaat worden en de 1.8 hybride op de 17 inch wielen.

Dat klopt echt niet... de velgmaat hangt af van de uitvoering, niet van de motorisering, alleen bij de Executive is er onderscheid qua velgen tussen de 1.8 en de 2.0 Hybrid.
De standaard velgmaten zijn: Comfort 15" (wel lichtmetaal... :cool:), de Active 16", de First Edition 17", de Style 17", de 1.8 Executive 17", de 2.0 Executive 18", de Premium heeft 18" (zowel de 1.8 als de 2.0), de Business Intro heeft 17", de Business Sport Intro heeft 18". https://www.toyota.nl/modellen/model-filter.json?classification=f87c0873-ed93-4908-ba24-d817bb6b2540

Eén opmerking mijnerzijds: Ik zou voor (maximaal) 17" gaan. Groot genoeg (visueel) en ietsje comfortabeler en zuiniger.

Jazzik zei:
Foose78 zei:
Ook handig om te weten is dat de 2.0 hybride op 18 inch wielen geleverd gaat worden en de 1.8 hybride op de 17 inch wielen.

Dat klopt echt niet... de velgmaat hangt af van de uitvoering, niet van de motorisering, alleen bij de Executive is er onderscheid qua velgen tussen de 1.8 en de 2.0 Hybrid.
De standaard velgmaten zijn: Comfort 15" (wel lichtmetaal... :cool:), de Active 16", de First Edition 17", de Style 17", de 1.8 Executive 17", de 2.0 Executive 18", de Premium heeft 18" (zowel de 1.8 als de 2.0), de Business Intro heeft 17", de Business Sport Intro heeft 18". https://www.toyota.nl/modellen/model-filter.json?classification=f87c0873-ed93-4908-ba24-d817bb6b2540

Eén opmerking mijnerzijds: Ik zou voor (maximaal) 17" gaan. Groot genoeg (visueel) en ietsje comfortabeler en zuiniger.

De verwarring ontstaat doordat ik in mijn post vergeet te vermelden dat dat zo is bij de Executive uitvoering.
De 1.8 Executive leveren ze op de 17 inch en de 2.0 Executive leveren ze op de 18 inch.
Scherp opgemerkt van je :) ik zal het ook even aanpassen in die eerdere post.

snelle willy zei:
op merkelijk feitje.
in nederland word de 1.8h verkocht met 122pk maar hier in belgie is het 136pk.

Zal wel met uitstoot of dergelijke te maken hebben. Voor die 14pk erbij kost die dan zeker in Nederland nog eens 1000 euro extra aan bpm of weet ik veel wat. Heel jammer.

snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Kijk even op pagina 20 van de (Belgische) e-brochure van de Corolla en zie: zélfs in België (net als overal dus) 122 pk! :rolleyes:
https://nl.toyota.be/modellen/corolla-hatchback/index.json#/iframe/%2Fmodellen%2Fe-brochures%2Fcorolla.json

Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Zal wel met uitstoot of dergelijke te maken hebben. Voor die 14pk erbij kost die dan zeker in Nederland nog eens 1000 euro extra aan bpm of weet ik veel wat. Heel jammer.

Die hele uitstoot BPM regeling vind ik onzin, maar dan wordt je ook nog eens op 14 pk in een hybride geknepen, in wat voor land wonen wij o_O

DaFrenk zei:
Ja het is zoals Jazzik zegt; ik wil graag het gat tussen benzine en volledig elektrisch overbruggen in een praktisch en betrouwbaar omhulsel. Ik rij zeer afwisselend van regelmatig stadsverkeer tot langere afstanden op de snelweg. Juist om dan stukjes elektrisch te rijden en daarmee milieu en benzine te sparen is mijn doel.

Ik vind hem in ieder geval heerlijk ontspannen rijden. Synergie tussen de twee motoren is perfect en eigenlijk niet waarneembaar. Heel knap.

Hou wel in gedachte dat op pure EV modus rijden de accu zwaarder belast en mogelijk de leeftijd ervan verkort.

Probenator zei:
Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Die hele uitstoot BPM regeling vind ik onzin, maar dan wordt je ook nog eens op 14 pk in een hybride geknepen, in wat voor land wonen wij o_O

Je mag geen dikke auto rijden in Nederland uberhaupt, daar komt het op neer. Ofja dat is verkeerd verwoord. Je KAN bijna geen nieuwe auto kopen in NL vanwege de veelste hoge prijzen. Super jammer, in duitsland en belgië(als vb) laten ze al zien dat het ook anders kan.

Ilias Lolzolo zei:
Probenator zei:
Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Je mag geen dikke auto rijden in Nederland uberhaupt, daar komt het op neer. Ofja dat is verkeerd verwoord. Je KAN bijna geen nieuwe auto kopen in NL vanwege de veelste hoge prijzen. Super jammer, in duitsland en belgië(als vb) laten ze al zien dat het ook anders kan.

Jongens, geen onzin verkopen: de Corolla 1.8 Hybrid heeft óveral 122 pk, zelfs in België, Duitsland en hier in Polen.... Je denkt toch niet écht dat Toyota zich druk maakt over de Nederlandse BPM regeltjes?

Jazzik zei:
Ilias Lolzolo zei:
Probenator zei:
Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Jongens, geen onzin verkopen: de Corolla 1.8 Hybrid heeft óveral 122 pk, zelfs in België, Duitsland en hier in Polen.... Je denkt toch niet écht dat Toyota zich druk maakt over de Nederlandse BPM regeltjes?

Ik had het over alle auto's in het algemeen mbt het BPM verhaal en NIEUWE auto's.

Snelle Willy noemde, ik citeer: "een feitje", dus nam ik dat aan voor waarheid.

Neemt niet weg dat de BPM soms schandalig hoog is.

Mijn advies: koop nog even niets.
Toyota heeft hoge adviesprijzen omdat ze altijd een tijdelijke actie hebben.
Nu hebben ze alleen een actie voor de 1st edition.
Over een paar maanden hebben de echte fans al een Corolla besteld en kunnen ze overgaan op de acties. Vast wel een actie die gunstig is voor je.

Je kunt je auto ook in Tsjechië bestellen, scheelt je 4000€, of meer luxe en vermogen voor hetzelfde geld.

spoiler alert zei:
Over een paar maanden hebben de echte fans al een Corolla besteld en kunnen ze overgaan op de acties. Vast wel een actie die gunstig is voor je.

Je kunt je auto ook in Tsjechië bestellen, scheelt je 4000€, of meer luxe en vermogen voor hetzelfde geld.

Die First Edition is geen "tijdelijke actie" maar een introductie model. Op = op en daarna alle modellen catalogusprijs.
Die acties zou ik bij Toyota maar niet al te veel op rekenen... Een Auris TS is nu wel in de aanbieding... :)

En in Tsjechië bestellen? Voor € 4000,- voordeel? Dan beter hier in Polen... Omgerekend tegen dagkoers de 1.8 Hybrid Executive voor zo ongeveer € 6000,- minder dan in Nederland. Maar ja... dan komt het gedoe (en de kosten): "Even" naar Polen (of Tsjechië), dan de invoer (laten) regelen (€ ?)..... de BPM (€1222,-)....
O... en hier geen standaard DAB (werkt hier sowieso niet, in Tsjechië ook niet, neem ik aan?). En zo zullen nog wel een paar kleine uitvoeringsafwijkingen zijn.
En dan thuis een dealer die niet heel erg blij van je wordt als je eventueel met een garantiegevalletje of voor een terugroepactie komt...
Ik weet niet, hoor, je bespaart misschien wel een paar duizend, maar ehhh...
a014.gif

Jazzik zei:
spoiler alert zei:

Die First Edition is geen "tijdelijke actie" maar een introductie model. Op = op en daarna alle modellen catalogusprijs.
Die acties zou ik bij Toyota maar niet al te veel op rekenen... Een Auris TS is nu wel in de aanbieding... :)

En in Tsjechië bestellen? Voor € 4000,- voordeel? Dan beter hier in Polen... Omgerekend tegen dagkoers de 1.8 Hybrid Executive voor zo ongeveer € 6000,- minder dan in Nederland. Maar ja... dan komt het gedoe (en de kosten): "Even" naar Polen (of Tsjechië), dan de invoer (laten) regelen (€ ?)..... de BPM (€1222,-)....
O... en hier geen standaard DAB (werkt hier sowieso niet, in Tsjechië ook niet, neem ik aan?). En zo zullen nog wel een paar kleine uitvoeringsafwijkingen zijn.
En dan thuis een dealer die niet heel erg blij van je wordt als je eventueel met een garantiegevalletje of voor een terugroepactie komt...
Ik weet niet, hoor, je bespaart misschien wel een paar duizend, maar ehhh...
a014.gif
Ik zou het bij een splinternieuwe auto ook niet doen, uitvoeringen zijn nooit gelijk. Hoe goed is je Pools of Tsjechisch als je er niet woont.

Er is altijd een actie bij Toyota, ze hebben er nu 20 lopen.
Zoals gezegd, Toyota importeur volgt hetzelfde model als Samsung met telefoons. Eerst een topprijs vragen en daarna elke 2 maanden een nieuwe 'nu of nooit' actie. Meestal een inruilpremie van 3000.

Kijk maar op de site; op elk model een actie, behalve de nieuwe Corolla.

Jazzik zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

Kijk even op pagina 20 van de (Belgische) e-brochure van de Corolla en zie: zélfs in België (net als overal dus) 122 pk! :rolleyes:
https://nl.toyota.be/modellen/corolla-hatchback/index.json#/iframe/%2Fmodellen%2Fe-brochures%2Fcorolla.json

nou toen ik mee gesleurd werd door een verkoper(ging alleen me antirolbar stangen halen) heb ik een testrit gedaan in de 2.0hybrid. en na de testrit gepraat. en de brochure, uitrustings lijst, verkoper zeiden allemaal 136pk. duss is of een fout van toyota en de hadden ze een week of 3 geleden verkeerde brochures geleverd. of toyota 1.8 is toch 136pk maar voor belasting korting geven ze maar 122pk op(sjoemelbrochuresoftware (^_^) ).
helaas is het oud papier hier vandaag op gehaald. anders kon ik het nog fotograferen.

snelle willy zei:
Jazzik zei:
snelle willy zei:
op merkelijk feitje.

nou toen ik mee gesleurd werd door een verkoper(ging alleen me antirolbar stangen halen) heb ik een testrit gedaan in de 2.0hybrid. en na de testrit gepraat. en de brochure, uitrustings lijst, verkoper zeiden allemaal 136pk. duss is of een fout van toyota en de hadden ze een week of 3 geleden verkeerde brochures geleverd. of toyota 1.8 is toch 136pk maar voor belasting korting geven ze maar 122pk op(sjoemelbrochuresoftware (^_^) ).
helaas is het oud papier hier vandaag op gehaald. anders kon ik het nog fotograferen.

Tja, Willy...
a040.gif
c078.gif

[size=x-small].[/size]​

Dan maar even een echt grappig detail-weetje..
De Premium uitvoeringen hebben een werkje in de zilveren omlijsting zitten voor de ventilatieroosters. Alle andere uitvoeringen hebben een gladde omlijsting.

Credits voor mevrouw CXXX die dat opmerkte.. en nu dus absoluut de gladde omlijsting op haar Corolla wil.

Wow, dank jullie wel allemaal voor massale reacties. Ik heb hier heel veel aan, ik zag inderdaad dat er weinig verschil in gewicht zit tussen de hatchback en wagon. Dus een proefrit in de hatchback zou goede indicatie zijn. Hoop dat vandaag te gaan doen.

Qua aanbiedingen, tja. Je kunt altijd blijven wachten of gewoon proberen goede deal te sluiten al dan niet met wat extra dealeropties. Op zich zou ik graag snel wat nieuws willen rijden dus wil niet echt wachten.

Ik hou jullie op de hoogte ;-)

DaFrenk zei:
Mijn grootste knelpunt op dit moment en waar ik ik jullie advies voor wil vragen is zouden jullie voor de meer luxere uitvoering (Executive versus Style) gaan of de nieuwe 2.0 motor verkiezen boven de al wat oudere (maar doorontwikkelde) 1.8 motor? Het budget is min of meer vast.

Mijn overwegingen/vragen:
  • Ik hou wel van de luxe extra's, de opties van alcantara, blind spot monitoring, automatische achterklep en de optische chromen sierlijst en privacy glass staan mij erg aan.
  • Ik vraag mij af of de 1.8 motor krachtig genoeg is? Ik rijd nu al 10 jaar met een 80PK Golf en dat is voor mij vlot genoeg. Maar de Touring is wel wat zwaarder natuurlijk. Helaas hebben ze geen 1.8 Touring bij de dealer staan. Ik moet nog terug om met de hatchback te rijden.
  • De 1.8 motor is op papier een stuk zuiniger dan de 2.0.
  • De 2.0 motor is natuurlijk het allernieuwste en de meest toekomstbestendige.
  • Ik ben bang voor kinderziektes in de nieuwe 2.0 motor.

Zelf rij ik sinds ruim 2 weken de 2.0 hybride (in premium uitvoering). Dus ik kan je wat vertellen over de 2.0 (en ik heb kort een ritje in een 1.8 gemaakt).
Qua opties ben ik niet de aangewezen persoon (want ik heb die afweging niet hoeven maken).

2.0 rijdt net wat soepeler en vlotter en Toyota richt zich daarmee meer op dieselrijders (wat ik ook was).
Maar ik denk dat de 1.8 ook vlot zat is, geen strepentrekker - maar dat is de 2.0 ook niet. Zeker als je uit 80pk komt.
Qua kinderziektes voorzie ik geen problemen met de 2.0 - het blijft een Toyota ;)
Het verbruik is met 2 tankbeurten nu 1 op 16 ( https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/206960 ) - dat kan en moet nog zuiniger. Maar in het begin probeer je even wat meer, en gebruik de 180 pk iets meer dan nodig is. Dat zal nog wel (iets) zakken.
Tegenvaller vindt ik de 43 liter tank. Ik moet (met dit verbruik) elke 600km tanken. Met mijn vorige auto (V40 2 liter diesel) reed ik makkelijk 1000 km op 1 tank.
Qua luxe /extra's: dat is iets persoonlijks - ik vind dat privacyglas de auto goed doet. En de sportstoelen in de Executive zijn ook de moeite waard. Blind Spot Monitoring is op zich ook handig, maar imho, niet onmisbaar.

Sportstoelen heb je altijd op de Executive en de Premium.. bij de eerste in leer/alcantara en de Premium in vol leder.
Privacy glass achter had ik persoonlijk liever als optie gezien. Maar tegenwoordig hoort het erbij om donkere/sjonnie/grijs-kenteken-uitvoering ramen te hebben achter de B-slijl.

Verbruikcijfers zijn interessant! Is dat volgens de boordcomputer of uitgerekend aan de pomp?

Ton zei:
Het verbruik is met 2 tankbeurten nu 1 op 16 ( https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/206960 )

Op https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1734-Corolla_Hybrid.html?minkm=500&powerunit=2 staan tot nu toe 2 Corolla Hybrids. Dat zijn 1.8 hatchbacks. Met een "gematigde rijstijl" komen die twee tot een werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van 4,64 l/100 km. = 1:21,5.
Dit zegt natuurlijk nog weinig, 2 auto's, weinig kilometers en géén TS. Hooguit een indicatie, maar wel een leuke!

CXXX zei:
Sportstoelen heb je altijd op de Executive en de Premium.. bij de eerste in leer/alcantara en de Premium in vol leder.
Privacy glass achter had ik persoonlijk liever als optie gezien. Maar tegenwoordig hoort het erbij om donkere/sjonnie/grijs-kenteken-uitvoering ramen te hebben achter de B-slijl.

Verbruikcijfers zijn interessant! Is dat volgens de boordcomputer of uitgerekend aan de pomp?

Grappig dat men zo van mening kan verschillen over privacy glass achter. Voor mij is het (bijna) een must. Ik vind het mooier, maar ook praktisch tegen zonlicht.
Verbruikcijfers zijn van de pomp. Maar boordcomputer is het met mij eens :)

Jazzik zei:
Ton zei:
Het verbruik is met 2 tankbeurten nu 1 op 16 ( https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/206960 )

Op https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1734-Corolla_Hybrid.html?minkm=500&powerunit=2 staan tot nu toe 2 Corolla Hybrids. Dat zijn 1.8 hatchbacks. Met een "gematigde rijstijl" komen die twee tot een werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van 4,64 l/100 km. = 1:21,5.
Dit zegt natuurlijk nog weinig, 2 auto's, weinig kilometers en géén TS. Hooguit een indicatie, maar wel een leuke!

Interessant inderdaad. Geen idee of de TS veel meer mag/moet verbruiken t.o.v. HB. "Mijn" nadeel zijn de iets grotere wielen (18 inch) en best wel wat snelweg (130km/h) kilometers. Dus fabrieksopgave ga ik ook niet benaderen.
Maar het probleem zit, wat mij betreft niet zo zeer in het verbruik, als meer in het rijbereik. Door de erg kleine tank (wat ik wel wist), sta ik vaak/vaker te tanken. En als Toyota mikt op dieselrijders met de 2.0 - dan hadden ze misschien toch beter een 50 liter (of liever nog groter) tank moeten inpassen. Maar ik vermoed dat er simpelweg geen ruimte was.

rog zei:
Ik kan mijn 2.0 hatchback first edition volgende week ophalen :cool:
Dat is snel (y) wanneer heb je de auto besteld?
Onze auto heb ik vorige week besteld en komt hoogst waarschijnlijk eind juli :(

@Ton : Ik heb voor mijn huidige C-HR het privacy glass van de achterportieren laten vervangen voor gewoon getint glas.. veel beter, meer zicht naar achter, meer licht binnen en stuk frisser aangezicht vanaf de zijkant. Maar dat is mijn persoonlijke mening.. het feit dat donker glas zo populair is tegenwoordig heeft ook vast en zeker een reden.

Deze dongle ga ik ook bestellen. Hij kost ongeveer €35,- en maakt het mogelijk om zowel apple carplay of android auto te draaien in de Corolla.

https://www.youtube.com/watch?v=6uOTHuM1Chk&t=13s

https://www.youtube.com/watch?v=bDSRZgw0hXo&t=9s

Jazzik zei:
Ton zei:

Toch niet te geloven zo'n verbruik! 1 op 21..... . Onze C3 haalt met moeite 1 op 17....... en dan moeten we nog netjes rijden, heel netjes opletten ook. Echt een topper de nieuwe Corolla, prachtig gewoon, zie ze al behoorlijk veel rijden ook.

Cdlop zei:
Toch niet te geloven zo'n verbruik! 1 op 21..... . Onze C3 haalt met moeite 1 op 17....... en dan moeten we nog netjes rijden, heel netjes opletten ook. Echt een topper de nieuwe Corolla, prachtig gewoon, zie ze al behoorlijk veel rijden ook.

Dat is prima te geloven. Check op https://www.spritmonitor.de/de.html maar even het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van de diverse Toyota hybrides. Wij rijden een Yaris Hybrid, over 2 jaar gemeten gemiddeld 1:20. Onder gunstige omstandigheden nog een stuk zuiniger.
Voorbeeldje: Eergisteren een ritje Torun - Bydgoszcz v.v., hier in Polen gereden. Totaal 98 km. Dat waren zo'n 25 km. stadskilometers (max. 50 en gedeeltelijk 70 km/h). De rest B-weg, max. hier 90 km/h. Temperatuur 18 graden, matige wind.
Overal waar mogelijk de toegestane maximum (GPS) snelheid aangehouden. Stadskilometers zo'n 55% elektrisch (géén uitstoot!).
Bij thuiskomst stond er een verbruik van 3,6 l/100 km. op de BC. Ervaring leert dat die BC zo ongeveer 0,15 tot 0,2 liter te optimistisch is, dus reken ik met een werkelijk verbruik over die bijna 100 kilometer van 3,8 l/100 km. = 1: 26,3.

Terug
Bovenaan