Toyota Corolla of Ford Focus

A

Anoniem

Guest
wij hebben een luxe probleem
we zitten in onderhandeling bij Toyota en Ford
we hebben zwaar interesse voor de Nieuw Toyota Corolla 1.8 hybrid of de nieuwe Ford Focus 1.5 ecoboost.
we komen er niet uit voor welke te kiezen
de Corolla smoelt net als de Focus voor ons even goed
de Corolla is milieu technisch de betere maar heeft meer interieur geluid, banden geluid vooral
de Focus heeft een 3 cilinder Turbo, en we weten downsizen is niet altijd goed voor de levensduur.
De Corolla is standaard veel luxer uitgevoerd maar als e dit bij de Focus allemaal bij besteld is hij ongeveer net zo duur
voordeel voor de corolla is de multilink achteras welke bij de focus vanaf productie mei 2019 vervangen wodt voor een torsieas
stoelen van de Corolla zitten beter en het interieur is ook netjes afgewerkt
nadeel van de Corolla is de wat verouderde infotainment systeem maar eigenlijk gebruiken wij alleen radio navigatie en telefoon.
in het verleden hebben wij meerdere Toyota's en Ford's gereden en beide zonder problemen dus kwalitatief zullen ze elkaar niet ontlopen
enige zorgen maak ik mij wel over de levensduur van dit 3 cilinder ecoboost in een dergelijk zware auto.
waar ik dus eigenlijk naar op zoek is naar goede argumenten waarom de ene wel en de andere niet en dan zonder voor oordeel
wie kan mij helpen

Corolla heeft ventilatie roosters achter, weet niet of er vaak passagiers meerijden?
Als je voor de 1.5 met automaat gaat, de 8 staps automaat van Ford is niet echt efficiënt en is het verschil in verbruik tussen beide auto's een stuk groter dan je zou vermoeden.
Focus heeft mogelijkheid tot Android Auto/Apple Carplay, Corolla standaard niet maar online schijnt er iets te koop te zijn waardoor je het wel kan laten werken in een nieuwere Toyota.
Ruimte achterin bij de Focus is beter, zeker bij de hatchback varianten.

Voor mijzelf zou ik voor de Corolla gaan zeker wat betreft running costs op langere termijn, vind de Focus (wagon) van achter ook niet echt goed smoelen de achterlichten kloppen gewoon niet.

Het voordeel van de Toyota is denk ik de inmiddels uit ontwikkelde techniek, een hybride Toyota is ook erg gewild als occasion, dit zorgt meestal voor een hogere restwaarde t.o.v de Ford Focus. Het onderstel zal van beiden denk ik erg goed zijn, ook met een torsieas kun je immers een uitstekende wegliging hebben. Als de auto oud begint te worden, dan zal een torsieas waarschijnlijk minder onderhoud vergen.

Het bandengeluid is per merk en type band erg verschillend. Volg ook gewoon je hart, van welke auto wordt je echt blij, immers wij rijden er niet in. Ik zou zelf de Toyota kiezen vanwege de denk ik degelijke techniek, standaard automaat, waarschijnlijk goede restwaarde, en de betere stoelen. Door de hybride techniek zal de Toyota in de praktijk waarschijnlijk erg zuinig zijn met brandstof.

Ik persoonlijk zou voor de Focus gaan, ik vind de Corolla een jaren 90 ontwerp hebben en knap daar vreselijk op af. Levensduur is dat echt van belang? Want dat word als het al een probleem word volgens mij pas bij hoge kilometerstanden een probleem.
Maar hoeveel kilometers maak je per jaar, want bij veel kilometers is de Corolla met zijn hybride techniek wel zuiniger.

Toevallig dit weekend nog in zo'n Corolla gezeten, dat is geen straf hoor. Qua techniek denk ik dat je bij beide wagens wel redelijk safe zit. Toyota en hybride gaan al jaren hand in hand, de Ecoboost van Ford heeft zich inmiddels ook wel bewezen. Op de langere termijn denk ik dat je met een hybride de juiste keus maakt, uiteindelijk zal het toch die kant op gaan. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van het exterieur van de Corolla, de neus is mij iets te druk qua lijnen. Moet hieper-de-pieper-futuristisch ogen waarschijnlijk, maar daar slaan ze m.i. een beetje in door. Maar dat lijkt sowieso een Oosters trekje te zijn, moet je van houden en zegt verder niks over de kwaliteit van de auto natuurlijk.

Volgens Toyota Australie krijgen zowel de Corolla als de Rav4 tegen het einde van dit jaar een update naar android auto en apple carplay en dat geldt ook voor de auto's die eerder dit jaar zijn verkocht. Het lijkt mij dat we dat hier ook gaan zien omdat een aantal Europese dealers ook al hebben aangegeven dat er aan het einde van dit jaar een update komt. Het infotainment systeem dat wij in Europa krijgen heet, Touch® 2 Go Plus. In de VS noemen ze het Entune 3.0 waar al standaard apple carplay op zit. Via youtube heb ik gezien dat beide systemen het zelfde zijn. alleen hebben wij er geen apple carplay op zitten. In de VS hebben alleen oudere Toyota's een Touch® 2 Go Plus systeem maar dat lijkt totaal niet op de Touch® 2 Go Plus die wij nu krijgen.

Geen idee of het werkelijk gemiddeld verbruik belangrijk is bij het bepalen van de keus, maar hier een indicatie:
Focus 1.5 Ecoboost handgeschakeld: 1:13,4 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/148-Focus.html?fueltype=2&constyear_s=2014&power_s=148&power_e=152&minkm=10000&gearing=1&powerunit=2
.
Dezelfde Focus automaat: 1:12,1 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/148-Focus.html?fueltype=2&constyear_s=2014&power_s=148&power_e=152&minkm=10000&gearing=2&powerunit=2
.
De paar Corolla's: 1:19,9
Edit: Inmiddels staan er een paar meer op en is het 1:20,6 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1734-Corolla_Hybrid.html?power_e=127&powerunit=2

Is het iets om tóch nog de Mazda 3 mee te nemen in het vergelijk? Enige nadeel is de krappere achterbank, maar voor de rest ben ik zelf helemaal weg van de nieuwe 3.

zelf zou ik voor de corolla gaan.

restwaarde is beter.
is zuiniger.
is veel betrouwbaarder.
en ziet er stoerder uit.
en is een hybrid, op korte stukjes kun je electrice rijden en bespaar je veel brandstoff.

Schijnbaar zijn er 2 topics met hetzelfde onderwerp.
Ik had in het andere topic onderstaande reactie gepost..... dus hier ook nog maar een keer;)

Na het lezen van je bericht bespeurde ik eigenlijk een voorkeur voor de Toyota Corolla.
Ik ben misschien ook licht bevooroordeeld omdat ik zelf een Corolla besteld heb  maar ik zal je proberen te adviseren.
Ik denk dat ze elkaar niet veel zullen ontlopen qua kwaliteit en je keuze een kwestie van smaak zal zijn.
De looks hebben ze beide wel. Het hybride systeem van de Corolla heeft natuurlijk wel naam.
De 3 cilinder 1.5 van Ford ben ik niet zo in thuis.
Ik kan je daar dus niets inhoudelijks over vertellen. Persoonlijk zou ik niet zo snel voor een 3 cilinder kiezen maar slecht zullen ze niet zijn. Het enige wat je jezelf misschien kunt afvragen is als je zo'n blok(je) en aantal jaren intensief gebruikt hoe de slijtage intern zal zijn.

Verder kan ik vertellen dat de Focus 150pk (de ST-line 182 meen ik) levert en de Corolla 1.8 122pk (komt prima van zijn plek).
Met het proefrijden in de Corolla vielen mij de (bij)rijgeluiden ook op maar persoonlijk vind ik ze niet héél storend. Kwestie van de radio iets harder zetten denk ik. Het infotainment systeem is idd wel een dingetje waar veel over gesproken is. Ziet er idd minder verzorgt uit maar werkt verder snel en prima.
Daarnaast gaat het gerucht dat er in 2020 een update komt voor de Corolla waarin Android Auto en Apple Carplay beschikbaar worden..... in hoeverre die geruchten waar zijn kan ik helaas niet bevestigen!
Misschien zou je de Dubbeltest van Autoweek eens kunnen bekijken. Mischien kun je daar nog wat uithalen voor jezelf.
De Dubbeltest Focus / Corolla
Succes met je uiteindelijke keuze (y)

Het is een keuze die je zelf maakt corne. Kijk waar jij qua gevoel en verstand het doorslag geeft.

Slechte auto's worden tegenwoordig niet meer gemaakt.

Ford en toyota zijn grote namen in de autoindustrie, ikzelf rij alleen maar fords, de prijs/kwaliteit is goed, onderhoud is goedkoper, veel uitrustingsmogelijkheden voor weinig. En elke ford heeft een fijne rijeigenschappen. De 3 cilinder 1 liter motor heeft vaak de prijs engine of the year gewonnen. dus de motoren zijn heus goed ontwikkeld. Zijn er ook nadelen. Ja ouwe fords roesten, weet niet met de nieuwe generatie. En iets lagere restwaarde, ford is niet zo bekend met hybride als toyota.

Toyota is betrouwbaar. Hogere restwaarde, hybridetechniek is doorontwikkeld en steekt eenzaam boven de concurrentie.
Nadelen onderhoudskosten zijn wat hoog, vormgeving moet je van houden, smaken verschillen, rijdt niet zo perfect als de ford.

Ik adviseer je om met beide auto's een proefrit te gaan maken . Daarna een lijst maken met eisen die je stelt aan een auto afvinken. En in welke auto je het meest een goed gevoel hebt en die voldoet die ga je dan kopen

Ik heb zelf sinds kort een 1.0 Ecoboost motor, of die helemaal te vergelijken zijn met de 1.5 weet ik niet. Wat mij opvalt aan die motoren: ze zijn bijzonder stil, zeker in vergelijking tot de minder geciviliseerde downsize-motor. Verbruik vind ik niet om over naar huis te schrijven (maar dat was voor mij ook niet direct een issue). Ik zit na 2000 km op een gecombineerd verbruik van 7,1 l/100 km, ofwel 1:14,1. Naar de huidige maatstaven vind ik dat weinig Eco, maar goed. Ik zie ook Fiesta-rijders die richting de 1:17 of 1:18 gaan. Is beter, maar nog steeds niet wereldschokkend als je het mij vraagt. Dat zal zo'n hybride met twee vingers in de neus nog beter doen, dat zal zelfs de Ford-dealer niet tegenspreken lijkt me. Zoals al meer aangegeven: de openingspost neigt al sterk richting de Toyota en zoekt hooguit naar redenen om tóch voor de Ford te gaan. Je geeft aan dat het infotainmentsysteem van Ford wat beter is, als dat het enige voordeel is dan had ik snel die Corolla besteld in dit geval ;)

ik wil jullie allemaal bedanken voor het mee denken en argumenten aangeven waarom ik inderdaad beter voor de Toyota moet gaan
ga hem dit weekeinde toch maar bestellen.
nogmaals dank

"....ga hem dit weekeinde toch maar bestellen."
Dat klinkt een beetje als "nou ja, het moet dan maar..."
a045.gif
.

Ik denk dat je een bijzonder leuke, betrouwbare, zuinige, enz. enz. auto gaat bestellen. Daar hoort toch meer dit
a049.gif
bij?

Veel plezierige en vooral veilige kilometers gewenst! Heb je al een uitvoering en kleur bepaald?

Ik zou eerst maar eens een proefrit maken, want wat Jazzik zegt. Je klinkt nou niet heel entousiast.

Terug
Bovenaan