Toyota bZ3 (CN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Eerste spionagefoto's van de elektrische Toyota bZ sedan, Toyota's antwoord op de Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6 en Xpeng P5:

Maten 4725mm/1835mm/1475mm
Wielbasis 2880 mm

f7282478-75e7-4837-8d05-59b235ff8bc4_630_w0.jpeg


bd72d342-bdfb-4e53-8019-23b0ca39b561_630_w0.jpeg


7d052e10-9701-4f4e-993f-4e74b32a8c65_630_w0.jpeg


Concept:

7c10eb47-b2f7-455b-ac1c-2c6b13d1cacf_630_w0.png


Bron: https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20220302/2115042114.html
 
c36ce89e9c5f0eabbd4896155a4b0b79659d4385gebh.jpg


d9842ab2612f787a8c54d51fe31ca50c6759d18ax6vi.jpg


7e405aaba9304fc2af2c9a9724b67651dfa29db4t74s.jpg


Bron: https://www.autospy.net/spyshot/32041

Impressie:

toyota-adelanto-202286943-1653473992_1.jpg


Bron: https://www.motor.es/noticias/toyota-bz5-adelanto-2025-202286943.html
 
Niet verkeerd. Denk alleen dat die lichtpartij snel gedateerd lijkt, geldt voor die BZ modellen.
 
Eerder is aangegeven dat deze Bz sedan duidelijk goedkoper moet worden dan de Tesla 3, speciaal voor de Chinese markt is ontwikkeld samen met Byd, en gebouwd wordt door Byd en de blade batterij krijgt van Byd, extra platte baterrijen. Afwachten of dit model ook voor Europa is bestemd. Vind de wagen er goed uitzien, niet bijzonder verder. Zag op het BZ forum wel foto's ook nog van de uitzonderlijk lelijke velgen voor dit model. Eerder werd aangegeven een wltp van 600km, afwachten wat definitieve specs zullen zijn.
 
Dit is een FAW-Toyota. Krijgt naar alle waarschijnlijk een e-TNGA platform, maar wel met de complete aandrijflijn (motoren, accu's, BMS, software) van BYD.
Toekomstige BYD-Toyota's zullen volgens de geruchten op het BYD EV3.0 platform worden gebouwd.
 
Opvallend wel weer dat de foto's van de Bz5 autoweek homepage weer niet weet te halen en wel een artikel over Toyota's bedenkingen inzake EV acceptatie..... .
 
AW is vaker later of helemaal niet erbij met nieuws uit Azië terwijl wel elke scheet van VAG wordt geplaatst. Erg selectieve berichtgevingen daar. Zo lees je ook alleen maar over halfjaarlijke cijfers van een paar merken (vooral Duits) en de rest wordt genegeerd. Waarschijnlijk omdat ze daar geen Nederlands persbericht van ontvangen.. het gaat ze tegenwoordig om de clicks en de oeverloze discussies die continue worden herhaald. Vooral als het gaat over Toyota, VW AG, Tesla, EV's en waterstof. Ik zit sinds kort niet meer op de homepage en dat bevalt me eigenlijk wel goed.

Vind deze bZ3 ook weer niet mooi. Dit versta ik nou onder Japans design wat mij totaal niet aanspreekt. Die slaapogen vind ik ook maar storend. Jammer dat Mazda geen fatsoenlijke EV heeft.
 
Ongelooflijk, de ene Chinese Ev na de andere krijgt ruimte op homepage AW, de BZ sedan 0,0 aandacht. Idd wordt wel opvallend allemaal bij AW het negeren van Toyota. Na het volstrekt negeren van de solid state accu ontwikkeling van Toyota, aantal mnd geleden met trots gepresenteerd door Toyota, nu dit weer.
 
"Toyota Said To Debut $28,000 bZ3 Electric Sedan In China This Year"

"So far, the Japanese automaker has struggled to develop a smaller EV that does not compromise on comfort, but it looks like BYD's Blade battery tech has given Toyota the breakthrough it needed. ..."

https://insideevs.com/news/613252/toyota-said-debut-28000usd-bz3-electric-sedan-china-this-year/
 
Gegeven huidige tempo bij Toyota met bz serie, zit er weinig bezieling achter en vind ik opmerkelijk als je kijkt naar successen van grootste concurrent Kia/hyundai. Lijkt erop dat Toyota deze hele fase van eerste generatie EV's niet ziet zitten en 100% inzet op eigen solid state accu technologie vanaf 2025 en verder. De BZ4X is eigenlijk al verouderd als deze leverbaar wordt in januari, productie ligt al maanden stil, momentum introductie BZ volledig verloren, ook geen eigen ontwikkeling net zoals deze BZ3. Productie aanral Bz4x voor 2023, 60.000 exemplaren. Echter in Usa geen enkeke vraag naar model, ook in Europa nauwelijks interesse, ook navraag bij lokale dealer in Ede, loopt bepaald niet storm. Sofar verloopt Toyota's EV aspiraties bepaald niet vlekkeloos, om niet te zeggen een volledig fiasco.
 
Terug
Bovenaan