Toyota Aygo achterruitverwarming schakelaar bekabeling

CS123

Net ingestapt
Hallo iedereen,

De achterruitverwarming van mijn Toyota Aygo is helaas stuk gegaan, nu wil ik zo een auto heatertje direct op de 12V aansluiten en laten schakelen via dezelfde knop als waar je de achterruitverwarming mee bediend.

Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen welke kleurtje welk draadje is, plus, min en geschakeld lijkt me dan zodat ik weet welk contactpuntje wat is binnen in de schakelaar.
Zie foto hieronder:

IMG-20190129-174501.jpg


Gr
CS
 
denk dat je beter de achterruit verwarming maakt. minder brand gevaar. ben niet zo voor doe 12v verwarmingen. grote rusico op brand.
 
Hey,

Bedankt voor je antwoord, helaas kan ik hier niks mee.
Ik had toch graag antwoord op mijn vraag, en waarom? dat is heel simpel ik heb al 1x een hele nieuwe klep erin gezet vanwege afgebroken verwarming connector op het raam en dit keer weer hetzelfde liedje.
Ik blijf niet steeds geld in de put gooien van die bagger Aygo kleppen met bagger achterruitverwarming connectors.

Gr
CS
 
CS123 zei:
Hey,

Bedankt voor je antwoord, helaas kan ik hier niks mee.
Ik had toch graag antwoord op mijn vraag, en waarom? dat is heel simpel ik heb al 1x een hele nieuwe klep erin gezet vanwege afgebroken verwarming connector op het raam en dit keer weer hetzelfde liedje.
Ik blijf niet steeds geld in de put gooien van die bagger Aygo kleppen met bagger achterruitverwarming connectors.

Gr
CS

weet niet wanneer je apk komt maar normaal is het geen afkeur punt.

maar ik ben bang dat je geen antwoord op je vraag krijg hier.

heb je het op de aygo forum gevraagt??

er bestaat er ook een voor de c1 en 107.
 
snelle willy zei:
CS123 zei:
Hey,

Bedankt voor je antwoord, helaas kan ik hier niks mee.
Ik had toch graag antwoord op mijn vraag, en waarom? dat is heel simpel ik heb al 1x een hele nieuwe klep erin gezet vanwege afgebroken verwarming connector op het raam en dit keer weer hetzelfde liedje.
Ik blijf niet steeds geld in de put gooien van die bagger Aygo kleppen met bagger achterruitverwarming connectors.

Gr
CS

weet niet wanneer je apk komt maar normaal is het geen afkeur punt.

maar ik ben bang dat je geen antwoord op je vraag krijg hier.

heb je het op de aygo forum gevraagt??

er bestaat er ook een voor de c1 en 107.

Gaat zich ook niet zozeer om APK maar om praktische redenen als het gevroren heeft.
Ik had een gegoogled naar zo een forums maar kan niet echt zoiets vinden helaas.
 
Idd bekend punt van de Aygo/C1/107.
Waarom wil je per se je achterruitverwarming laten maken?
Ik zou het lekker laten... ontdooit vanzelf na een paar minuten rijden, omdat je zegt niet geld blijft gooien in deze put.
 
LeonSeat zei:
Idd bekend punt van de Aygo/C1/107.
Waarom wil je per se je achterruitverwarming laten maken?
Ik zou het lekker laten... ontdooit vanzelf na een paar minuten rijden, omdat je zegt niet geld blijft gooien in deze put.
Het is voor mijn moeder die dat graag wilt omdat ze vaak snachts werkt.
Dus daarom wil ik het toch voor haar maken aangezien zij het persee wilt.
Ze heeft hem nog gewoon op de sigarettenaansteker alleen ze heeft ook nog een navi die ook daarvan voeding moet dus dit werkt allemaal niet.
Op die manier wordt het een stuk netter aangesloten.
 
Een connector op het raam kun je eventueel terug plaatsen met electrolijm, of (als je handig bent met soldeerboutjes) met zilversoldeer weer vast zetten.
Het laatste alleen doen met een stevig voorverwarmde ruit i.v.m. risico op ruibreuk, maar het is mij al meermalen gelukt na eerst op te warmen met een heater.
 
Als teruglijmen zoals muddy aangeeft niet lukt.
Zou je een heater beter aansluiten aan de achterzijde van de auto op de originele bekabeling. Deze is namelijk berekend op het aantal Ampere wat er door de achterruitverwarming gaat. Plus en min vinden is dan heel makkelijk. (Multimeter!)

Rechtstreeks op de schakelaar is niet handig. De meeste schakelaars, schakelen enkel een relais wat de grotere stromen (ampere) aan kan.
Ga je rechtstreeks via de schakelaar een pluskabeltje trekken heb je grote kans op brand, omdat de bekabeling er niet op berekend is om zulke grote stromen te hanteren.

Dus de plus en min gewoon van de originele verwarmings-bekabeling pakken bij de achterruit. En als je die moet verlengen moet je dezelfde draaddikte (van het koper) gebruiken.
 
Pobresh zei:
Als teruglijmen zoals muddy aangeeft niet lukt.
Zou je een heater beter aansluiten aan de achterzijde van de auto op de originele bekabeling. Deze is namelijk berekend op het aantal Ampere wat er door de achterruitverwarming gaat. Plus en min vinden is dan heel makkelijk. (Multimeter!)

Rechtstreeks op de schakelaar is niet handig. De meeste schakelaars, schakelen enkel een relais wat de grotere stromen (ampere) aan kan.
Ga je rechtstreeks via de schakelaar een pluskabeltje trekken heb je grote kans op brand, omdat de bekabeling er niet op berekend is om zulke grote stromen te hanteren.

Dus de plus en min gewoon van de originele verwarmings-bekabeling pakken bij de achterruit. En als je die moet verlengen moet je dezelfde draaddikte (van het koper) gebruiken.

De plus tap ik gewoon af van de aansteker plug en zeker ik af met een 15a zekering want de heater is 150w.
Ik wil de schakelaar dus puur als een schakelaar gebruiken ik koppel dus de stekker die nu erin zit af.
Draad om te verlengen voor auto heb ik dus dit is geen punt.
Teruglijmen werkt al niet meer door te erge beschadiging van afbreken...
Enige reparatie mogelijkheid is een nieuwe klep dit staat overigens al vast.
 
CS123 zei:
Pobresh zei:
Als teruglijmen zoals muddy aangeeft niet lukt.
Zou je een heater beter aansluiten aan de achterzijde van de auto op de originele bekabeling. Deze is namelijk berekend op het aantal Ampere wat er door de achterruitverwarming gaat. Plus en min vinden is dan heel makkelijk. (Multimeter!)

Rechtstreeks op de schakelaar is niet handig. De meeste schakelaars, schakelen enkel een relais wat de grotere stromen (ampere) aan kan.
Ga je rechtstreeks via de schakelaar een pluskabeltje trekken heb je grote kans op brand, omdat de bekabeling er niet op berekend is om zulke grote stromen te hanteren.

Dus de plus en min gewoon van de originele verwarmings-bekabeling pakken bij de achterruit. En als je die moet verlengen moet je dezelfde draaddikte (van het koper) gebruiken.

De plus tap ik gewoon af van de aansteker plug en zeker ik af met een 15a zekering want de heater is 150w.
Ik wil de schakelaar dus puur als een schakelaar gebruiken ik koppel dus de stekker die nu erin zit af.
Draad om te verlengen voor auto heb ik dus dit is geen punt.
Teruglijmen werkt al niet meer door te erge beschadiging van afbreken...
Enige reparatie mogelijkheid is een nieuwe klep dit staat overigens al vast.

Ik denk dat je iets te simpel denkt. Waarschijnlijk zal de achterruit verwarming via een relais gestuurd worden omdat deze aardig wat vermogen trekt en de schakelaar in het dashbord dat niet aan kan. Lijkt mij dan ook een zeer slecht idee om een heater direct via die schakelaar te schakelen, das vragen om ellende. een 15A zekering voorkomt niet dat jou dashbord schakelaar oververhit raakt, met mogelijk brand als gevolg.
Als je dit al wilt, zal je ook met een relais moeten werken, die het vermogen kan/mag schakelen die de heater trekt. zo'n 12,5A dus.
 
marcel21674 zei:
CS123 zei:
Pobresh zei:
Als teruglijmen zoals muddy aangeeft niet lukt.
Zou je een heater beter aansluiten aan de achterzijde van de auto op de originele bekabeling. Deze is namelijk berekend op het aantal Ampere wat er door de achterruitverwarming gaat. Plus en min vinden is dan heel makkelijk. (Multimeter!)

Rechtstreeks op de schakelaar is niet handig. De meeste schakelaars, schakelen enkel een relais wat de grotere stromen (ampere) aan kan.
Ga je rechtstreeks via de schakelaar een pluskabeltje trekken heb je grote kans op brand, omdat de bekabeling er niet op berekend is om zulke grote stromen te hanteren.

Dus de plus en min gewoon van de originele verwarmings-bekabeling pakken bij de achterruit. En als je die moet verlengen moet je dezelfde draaddikte (van het koper) gebruiken.

De plus tap ik gewoon af van de aansteker plug en zeker ik af met een 15a zekering want de heater is 150w.
Ik wil de schakelaar dus puur als een schakelaar gebruiken ik koppel dus de stekker die nu erin zit af.
Draad om te verlengen voor auto heb ik dus dit is geen punt.
Teruglijmen werkt al niet meer door te erge beschadiging van afbreken...
Enige reparatie mogelijkheid is een nieuwe klep dit staat overigens al vast.

Ik denk dat je iets te simpel denkt. Waarschijnlijk zal de achterruit verwarming via een relais gestuurd worden omdat deze aardig wat vermogen trekt en de schakelaar in het dashbord dat niet aan kan. Lijkt mij dan ook een zeer slecht idee om een heater direct via die schakelaar te schakelen, das vragen om ellende. een 15A zekering voorkomt niet dat jou dashbord schakelaar oververhit raakt, met mogelijk brand als gevolg.
Als je dit al wilt, zal je ook met een relais moeten werken, die het vermogen kan/mag schakelen die de heater trekt. zo'n 12,5A dus.

Ik heb al vaker bekabeling in autos gedaan en ik snap dit allemaal, een relais hebben we dus ook al in huis.
Ik wil alleen niet zelf proberen maar graag direct weten welk contactpuntje is wat in de schakelaar.
12.5a lijkt me te laag, hij trekt 150W dus dan lijkt me een 15a of 20a toch beter?
 
Dus als je alles al zo goed weet, meet je de schakelaar toch even door?

Waarom een heel appart systeem aanleggen als alles al aanwezig is. Trek de bekabeling gewoon terug van de achterruitverwarming en maak mij appart een sigaretaanstekerstekker aan de kabels van de achterruitverwarming.

Veel makkelijker en veiliger.
 
Als je wil schakelen via de schakelaar van de achteruitrijverwarming is het sowieso handiger om rechtstreeks op de originele bekabeling van de achterruitverwarming (bij de klep-overgang) de boel aan te sluiten.
Het systeem ligt er al, Waarom moeilijk doen met een systeem aftappen van een sigarettenplug (die meestal met slechts 10A is afgezekerd en gedeeld wordt met de radio) terwijl het originele systeem er al ligt en je het waarschijnlijk los laat bungelen met mogelijke kortsluiting tot gevolg.

Doe gewoon handig en hang die heater achterin en trek de bekabeling ervan naar de plus en min van de originele ruitverwarming aan de aansluitingen bij de verwarming zelf.

Dan heb je het minste werk en is het veilig. Schakelt het precies zoals je wil (via de originele schakelaar) en mocht je toch ooit nog eens die klep willen vervangen is het zo weer terug origineel te maken.
 
Pobresh zei:
Als je wil schakelen via de schakelaar van de achteruitrijverwarming is het sowieso handiger om rechtstreeks op de originele bekabeling van de achterruitverwarming (bij de klep-overgang) de boel aan te sluiten.
Het systeem ligt er al, Waarom moeilijk doen met een systeem aftappen van een sigarettenplug (die meestal met slechts 10A is afgezekerd en gedeeld wordt met de radio) terwijl het originele systeem er al ligt en je het waarschijnlijk los laat bungelen met mogelijke kortsluiting tot gevolg.

Doe gewoon handig en hang die heater achterin en trek de bekabeling ervan naar de plus en min van de originele ruitverwarming aan de aansluitingen bij de verwarming zelf.

Dan heb je het minste werk en is het veilig. Schakelt het precies zoals je wil (via de originele schakelaar) en mocht je toch ooit nog eens die klep willen vervangen is het zo weer terug origineel te maken.

Dat kan wel, als de originelele achterruitverwaring ook afgezekerd is met 15A. Mocht deze lichter afgezekerd zijn, zou ik het niet riskeren. bedrading is tegenwoordig zo licht bemeten, dat ik me afvraag of er enige over capaciteit aanwezig is.
 
marcel21674 zei:
Dat kan wel, als de originelele achterruitverwaring ook afgezekerd is met 15A. Mocht deze lichter afgezekerd zijn, zou ik het niet riskeren. bedrading is tegenwoordig zo licht bemeten, dat ik me afvraag of er enige over capaciteit aanwezig is.

Die is afgezekerd met 20A bij alle modellen tot op heden, dus daar kan zelfs een lichtere zekering in met dat heatertje (of de heater zelf nog afzekeren met een lichtere zekering).
Achterruitverwarming is een van de grootste stroomtrekkers van vrijwel elke auto, dus ze krijgen een aardige zekering mee en vrijwel altijd als enige op die zekering. (soms zitten er nog wel eens verwarmde spiegels bij, maar dan heb je het ook gehad)

Overigens zal bij een 10A gezekerd circuit de zekering gewoon klappen als er meer stroom getrokken wordt dan de zekering aan kan. Daar zijn ze immers voor bedoeld, juist om die bedrading te beschermen.
Het wordt pas gevaarlijk als je er een 15A of sterkere zekering in gaat zetten terwijl het oorpronkelijk een 10A circuit was.
 
Pobresh zei:
Overigens zal bij een 10A gezekerd circuit de zekering gewoon klappen als er meer stroom getrokken wordt dan de zekering aan kan. Daar zijn ze immers voor bedoeld, juist om die bedrading te beschermen.
Het wordt pas gevaarlijk als je er een 15A of sterkere zekering in gaat zetten terwijl het oorpronkelijk een 10A circuit was.

Daarom dat ik het aanhaal, had geen idee hoeveel een achterruitverwarming precies trekt, had wel verwacht rond de 10 a 15A, maar zeker wist ik het niet.
Je hebt er genoeg die blind even een 20A zekering stoppen in een normaal 10A circuit.
Een iets hogere zekering zal bij kortsluiting geen problemen geven, het is juist de overbelasting die gevaarlijk is. Warmt alles lekker van op, maar de zekering reageert daar niet of te laat op.
 
Terug
Bovenaan