Toyota Aygo 2008 Knipperlichten defect rondom

Guest
Goeiedag allen!

Ik zit met m'n handen in het haar want ik weet niet wat te doen..
Knipperlichten werken rondom niet meer nadat ik een originele lamp vervangde voor een andere originele lamp. Heb de lampen ook weer omgewisseld maar dit was niet het probleem. Overigens heb ik ook de indicator stock vervangen (hendel waarmee je richting aangeeft), relais is vervangen, er was een zekering gesprongen welke ik ook vervangen heb, alle zekeringen nagelopen, maar niks schijnt het probleem te verhelpen..
Als ik aan de hendel zit om richting aan te geven geeft hij 1 keer een tik en doet dan verder niks meer. dit geld voor bijde richtingen en ook voor het gevarenlicht. Je hoort hem 1x tikken en vervolgens doet hij niks meer..

Iemand enig idee of enige ervaring met wat het probleem kan zijn?

Ik ken de Aygo electrisch niet, maar na vervanging een defect is wel opmerkelijk, helemaal als er een zekering kapot gaat dat hoort nooit zomaar te gebeuren. Heb je de oude lamp nog, is die echt kapot? Doorgemeten? Kijk of de nieuwe hetzelfde wattage heeft en of die correct in de fitting zit. Kijk de bedrading na en of deze niet is afgekneld. Hendel vervangen....neem aan icm met schakelaar?

Je kan een accupool loshalen om de boel te resetten.

jup ook allemaal gedaan en geprobeerd echt niks helpt echt zo raar

Als je een electrisch schema (wiring diagram) kan vinden kijken we verder. Ik weet niet of de Aygo (C1 en 107) een knipperlichtautomaat heeft???

knipperlicht automaat? wat houdt dat precies in? (nognooit van gehoord)

Die zekering springt niet voor niets, er zit dus ergens kortsluiting.
Ik zou de bedrading van de knipperlichtinstalatie helemaal loskoppelen en 1 voor 1 aansluiten om zo de kortsluiting te vinden.

En anders is dit een oplossing voor maar €15

@Cordell

De knipperlichtautomaat zit in de oudere types auto . Het ziet er van buiten vaak uit als een klein zwart blokje met stekkeraansluitingen.
Binnenin bevindt zich een zg bi-metaal, dat steeds uitzet en krimpt als gevolg van doorgevoerde stroom : bij het uitzetten van het metaal maakt het kontakt en doordat de stroom dan door kan, koelt dit bi-metaal weer af : dat geeft het knipperend effect op de clignoteurs.

Voer je kenteken in op deze site en de juiste komt te voorschijn ( de Aygo 2008 kent 3 uitvoeringen, maar met kenteken heb je altijd de de juiste)

https://www.easycarparts.nl/knipperlichtautomaat

De andere forumleden hebben gelijk : kortsluiting mag niet optreden als je iets vervangt en de oorzaak zit vaak elders : vermeodelijk is dat eerst de oorzaak en je kapotte lamp het gevolg en niet andersom : de tip van Rayban is een goede om op te sporen.

waar heb je deze drie verschillende types gevonden op deze site? want ik krijg namelijk 0 resultaten..

eerst geef je aan dat er enkel een lamp vervangen is, en dat het daarna niet meer werkte.

daarna geef je ineens aan dat ook het relais(of ookwel knipperlicht automaat genoemd) en de stuurhendel is vervangen

Daarna geef je nog aan dat er ook nog een zekering was geklapt en dat je die vervangen hebt.

Ik wil graag even de juiste volgorde wanneer dit precies gebeurt is weten. En zijn de vervangen onderdelen nieuw of gebruikt?
Want dat wordt me uit de startpost niet duidelijk. En dat maakt nogal uit in hoe je dit probleem moet aanpakken.
Ik kan wel alle scenario's uit gaan schrijven. Maar als er een duidelijke tijdslijn is wanneer wat is gebeurt, kan dat al een stuk makkelijker werken.

Knipperlichtsystemen zijn niet zo lastig. Het is niet meer dan 2x een schakelaar, relais en 4/6 lampjes in principe. Volgens mij zit er bij aygo geen canbus of andere onzin tussen wat voor problemen kan zorgen.

ik heb het kapote lampje vervangen voor een ledlamp. op het moment dat ik zag dat er natuurlijk een wattage verschil was, waardoor hij sneller knipperde. Toen heb ik ervoor gekozen gewoon weer een originele lamp in te plaatsen. op het moment dat ik dit deed klapte alles eruit en deed niks het meer. toen zag ik dat er een zekering geknapt was, welke ik vervangde, toen klapte deze nogmaals eruit. toen heb ik er nog een keer 1 in gedaan, en toen klapte hij niet meer, maar alsnog gebeurde er niks. toen heb ik het relais vervangen voor een nieuwe maar dit bleek ook niet het probleem te zijn. toen heb ik de knipperlicht hendel vervangen voor een andere werkende hendel van de sloop (welke ik getest heb), maar helaas nogsteeds geen verschil. overigens heb ik daarna ook nog de gevarenlicht schakelaar vervangen voor een andere uit een werkende aygo, aangezien dit ook het probleem kon zijn, maar ook dit was niet het probleem. het dat is nu het punt waarop ik nu gekomen ben..

Het maakt kortsluiting....massa al gecontroleerd? Lampje verkeerd aangesloten? Contact gemaakt tussen de plus en min stiekem?

En waarom 2 topics voor hetzelfde onderwerp? Als je het antwoord hier niet krijgt en het zelf niet voor elkaar krijgt moet je naar de garage.

Klapt de zekering ook als de lamp er niet in zit?
Ik zou alles even terug naar het origineel zetten en dan de lamp niet monteren als de zekering dan weer klapt. Vervolgens weer kijken wat de zekering doet.

In el geval heb je blijkbaar de lamp willen monteren toen deze aan stond. Als het kniperlicht op dat moment uit had gestaan was het probleem er niet geweest. Lampen vervang je altijd alleen als ze uit staan omdat je eenvoudig kortsluiting kan veroorzaken bij de montage. Dit werkt trouwens in huisinstallaties net zo. Eerst stroom eraf, dan pas er aan werken.

Mocht de zekering toch weer klappen als de lamp er uit is en zelfs als je ook de originele onderdelen weer terug monteert. Dan is het zaak om eerst eens te kijken of de andere lampjes niet toevallig ook geklapt zijn door de foute montage. Ondanks dat een zekering sneller hoort te klappen is de gloeidraad van een lampje toch sneller doorgebrand bij kortstluiting, en als deze zich weer bindt (komt soms voor) kan dit voor een kortsluiting-situatie zorgen.

Als dat niet het geval is zou ik toch maar eens alle bedrading na gaan lopen.

Ik ga er even van uit dat je overige verlichting wel nog naar behoren werkt en dat alleen de knipperlichten voor een probleem zorgen.

@pobresh Inderdaad, alle verlichting doet het nog alleen de knipperlichten niet. En de zekering klapt niet meer dat is wat ik zo raar vind. er klapt niks meer uit maar de knipperlichten zelf werken ook niet meer heb de connectors, waar de knipperlichten zich indraaien zegmaar, ook vervangen mochten deze beschadigd zijn of kapot te zijn maar ook dit helpt niks.. geen van de connectors wijst ook op kortsluiting en zien er allemaal prima uit. er zit denk ik indd niks anders op dan hem naar een garage te brengen..

Waarom ga je niet eventjes met een spanningzoeker of multimeter zoeken i.p.v. domweg op de gok alles los te slopen en te vervangen?

@muddybandit op de gok los te slopen en te vervangen? als je niks zinnigs hebt te zeggen en hier zit om mensen lastig te vallen ga dan lekker fietsen mooie maf. natuurlijk heb ik hem al doorgemeten dat is het eerste wat je doet als je zoiets hebt.

Beetje dimmen
Muddy bandit is een van de forummers die z'n kennis vaak deelt.

Heeft zo'n Aygo geen canbus? Heb je dat niet omzeep geholpen met je led-knipperlichtje

Cordell de Jager zei:
@muddybandit op de gok los te slopen en te vervangen? als je niks zinnigs hebt te zeggen en hier zit om mensen lastig te vallen ga dan lekker fietsen mooie maf. natuurlijk heb ik hem al doorgemeten dat is het eerste wat je doet als je zoiets hebt.

En jij wilt graag dat mensen je gaan helpen? Over maf gesproken.................

Cordell de Jager zei:
natuurlijk heb ik hem al doorgemeten dat is het eerste wat je doet als je zoiets hebt.

Wat was dan de uitkomst?
Muddy bandit is een van de personen hier die ik reken tot diegene die meeste verstand van zaken hebben.

Wat heb je gemeten? En wat was de uitkomst?

Hoe kun je Muddy Bandit, die altijd bereid is iemand te helpen, op zo'n grove manier afblaffen op een forum.
Op die manier ben je zelf er de oorzaak van dat niemand je meer wil helpen.
Beetje meer respect voor je mede-forummers zou niet verkeerd zijn.

Eerst 2 topics openen en dan een ander afblaffen ?

Bye bye zou ik zeggen !

Eos.

Lycan Capri zei:
Betwijfel of we Cordelletje ooit nog terug gaan zien :)
5 man die hem even terechtwijzen

Mag best wegblijven. Had dit even gemist, maar eens met de bovenstaande reacties.

@lycancapri dim zelf ff, stel gwn normale vragen als je gelijk met zo'n rare attitude wilt komen ben ik daar niet van gedient. slaat nergens op namelijk zo te reageren alsof ik 1 of andere nietsnut ben ofzo

@scaniav8 hij begint zelf met mij af te blaffen door zo'n rare onnodige toon op te zetten wat nergens op slaat. hij wilt helpen maar op zo'n manier slaat dat nergens op. over respect gesproken..

Cordell de Jager zei:
slaat nergens op namelijk zo te reageren alsof ik 1 of andere nietsnut ben ofzo

Bewijs zelf eerst maar eens het tegendeel door te beginnen op een normale manier te antwoorden.

Cordell de Jager zei:
@lycancapri dim zelf ff, stel gwn normale vragen als je gelijk met zo'n rare attitude wilt komen ben ik daar niet van gedient. slaat nergens op namelijk zo te reageren alsof ik 1 of andere nietsnut ben ofzo

Doe eens rustig. Zo'n houding helpt niet echt en zo vreemd was de vraag cq opmerking niet. Integendeel. En als je gemeten hebt, geef hier dan aan wat je waar gemeten hebt. Dit is puur koffiedik kijken. Da's zinloos.

Cordell de Jager zei:

Ik hoef niet te dimmen ik gedraag me nog hartstikke netjes. Afhankelijk van of jij je fatsoen kan vinden blijft dat ook zo ;)
Je maakt echt geen vriendjes op deze manier terwijl hier wel technisch verstandige users reageren (Pobresh, Muddy Bandit, Nico GTR en nu ook TomTom en s velthuis).

Dus nogmaals dim jij maar even en beantwoord de vragen maar even

Cordell de Jager zei:
@scaniav8 hij begint zelf met mij af te blaffen door zo'n rare onnodige toon op te zetten wat nergens op slaat. hij wilt helpen maar op zo'n manier slaat dat nergens op. over respect gesproken..

Ga toch lekker naar een dure garage toe met je lampies.
Je hebt je eigen auto vernøkt. Nu mag een forummer het oplossen, vertoon dan normaal gedrag.
Niemand stelt hier een gekke vraag:
Jij geeft in je reactie van 29-01-2018 17:28 op bodyofwax aan dat je alles al gedaan hebt.
Doorgemeten? Kijk of de nieuwe hetzelfde wattage heeft en of die correct in de fitting zit. Kijk de bedrading na en of deze niet is afgekneld. Hendel vervangen....neem aan icm met schakelaar?
jup ook allemaal gedaan en geprobeerd echt niks helpt echt zo raar
Zo gek is het niet dat iemand mist dat je iets hebt doorgemeten.

Cordell de Jager zei:

Je doet in ieder geval je best om zo over te komen.

Cordell de Jager zei:

Man, wat ben jij voor een triest figuur!!! De enige hier met een attitude probleem, ben jij. Reageert uiterst agressief op mede forummers die gewoon 200% gelijk hebben over jou houding naar anderen.

Zou er 100% achter staat als ze jou vanaf nu gewoon totaal negeren, ga lekker naar de dealer met dat ding van je en betaal je scheel aan een nieuwe knipperlicht module, want vermoedelijk heb je die gewoon opgeblazen.

Cordell de Jager zei:

:eek:
Ik krijg zo'n vermoeden dat er bij jezelf ook nog ergens een draadje los zit.
Succes met je knipperbak, laat er maar lekker iemand naar kijken die rekeningen schrijft.

Muddy Bandit zei:
Cordell de Jager zei:

:eek:
Ik krijg zo'n vermoeden dat er bij jezelf ook nog ergens een draadje los zit.

In ieder geval kortsluiting.

Terug
Bovenaan