Toyota Auris TS: eisen bijstellen of andere auto?

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een andere auto, vooral door gezinsuitbreiding. Daarbij is de psychologische grens voor mij zo'n 15k en geef ik liever bij de aanschaf iets meer uit wat zich terugverdient in lage onderhoudskosten.

Veel kofferruimte is verder van belang waardoor de keus op een station is gevallen, zuinig, automaat indien mogelijk en hoeft niet veel te kunnen trekken. M'n vrouw en ik zijn beide max 1.75m dus wat krapte op de achterbank bij de Toyota Auris TS wat ik her en der lees is geen belemmering bij ons. Zal niet heel veel kilometers maken, verwacht zo'n 10-15k per jaar en planning is er minimaal 10 jaar in te rijden. Ik wil alleen wel graag een auto met max 100k op de teller en dan ook wel de nieuwere versie die vanaf 2015 is verschenen.

Dat maakt het eigenlijk wel redelijk onmogelijk om een Toyota Auris TS hierbij te vinden. Heeft er iemand advies hierover? Een oudere variant of wel die vanaf 2015 maar met meer op de teller, toch de grens van €15k omhoog?

Ik heb wel rondgekeken naar andere auto's, de Ford Focus station en Opel Astra zijn enkele die mogelijk een alternatief zijn, op dit moment gaat mijn voorkeur nog uit naar de Toyota.

Ik zou de eisen dan wat bijstellen dus of uit 2014, of uit 2015 met bijvoorbeeld tot 140.000 km, dan kun je er ook gewoon 10 jaar mee rijden.

Voor € 15.000 kun je gewoon makkelijk een station kopen uit 2015. Er is gewoon veel keus. Houd er wel rekening mee dat de Auris Hybrid elke 15000 km of jaarlijks een beurt moet hebben. Terwijl er ook verschillende merken maar 1 keer in de 2 jaar of 30.000 km naar de garage moeten. Voor de rest is het natuurlijk een prima occasion.

Bij 10.000 km per jaar bespaar je bij een hybride niet heel veel op de brandstofkosten, een Auris Hybride is populair dus relatief duur om te kopen.

Een alternatief zou een Peugeot 308 SW(2) vanaf 2014 met zuinige en degelijke 1.2 3 cilinder kunnen zijn.

Ik schat dat je door je relatief weinig kilometers niet lekker bespaart op brandstof en dus niet echt een hybride nodig hebt.

Wil je die Auris wel dan kan je hem gerust 10 jaar lang rijden van 150.000 -300.000km.

Heb je andere Japanners overwogen of een Koreaan met nog wat fabrieksgarantie?

Ik denk niet dat je een hogere aanschaf terugverdient. Auto's van €20-25k hebben doorgaans weinig problemen maar schrijven ook erg hard af!

Je hebt ook een Auris variant zonder hybride.
Ja die verbruikt iets meer, maar kost minder in de mrb.
Plus die mag een aanhanger/caravan trekken.

Rij ook eens met een focus Ecoboost station.
De 1.0 125pk rijdt ook redelijk zuinig, stil en erg fijn.
Je moet echt even zo'n turbo proberen voordat je voor een hybride gaat.

Bedankt voor alle antwoorden, hoewel de keus er niet echt makkelijker op wordt :D De paar genoemde Toyota's met advertentie zien er wel veelbelovend uit. Maar uit andere antwoorden proef ik wel dat ook gezien relatief geringe verbruik een "relatief" dure Auris TS niet echt terugverdiend wordt waarschijnlijk ten opzichte van andere auto's. Kijkend naar bv een Ford Focus dan is voor hetzelfde geld eenvoudiger een auto van slechts paar jaar oud met weinig op de teller te vinden.

spoiler alert zei:
Je hebt ook een Auris variant zonder hybride. Ja die verbruikt iets meer, maar kost minder in de mrb. Plus die mag een aanhanger/caravan trekken.

Die andere variant van de Toyota is ook inderdaad mogelijk, behalve dat het dan geen automaat is. Ik weet niet precies wat je bedoelt met de laatste zin over de turbo voor een hybride proberen. Dat de Focus misschien een stuk prettiger rijdt?

ak2 zei:
Ik zou de eisen dan wat bijstellen dus of uit 2014, of uit 2015 met bijvoorbeeld tot 140.000 km, dan kun je er ook gewoon 10 jaar mee rijden.
Voor € 15.000 kun je gewoon makkelijk een station kopen uit 2015. Er is gewoon veel keus. Houd er wel rekening mee dat de Auris Hybrid elke 15000 km of jaarlijks een beurt moet hebben. Terwijl er ook verschillende merken maar 1 keer in de 2 jaar of 30.000 km naar de garage moeten. Voor de rest is het natuurlijk een prima occasion. Bij 10.000 km per jaar bespaar je bij een hybride niet heel veel op de brandstofkosten, een Auris Hybride is populair dus relatief duur om te kopen.

Een alternatief zou een Peugeot 308 SW(2) vanaf 2014 met zuinige en degelijke 1.2 3 cilinder kunnen zijn.

Ik wist niet dat deze Toyota dan blijkbaar vaker een beurt moet dan een andere auto, dat is minder prettig. Ik zal nog eens kijken naar de Peugeot die je noemt.

Kleine domper: een turbomotor blijft gevoeliger dan de oersolide Toyota Hybride. Een kapotte turbo overleef je wel natuurlijk, maar in het algemeen lijken die kleine blokjes best wel eens duur uit te kunnen pakken. Turboloos of zeer betrouwbare turbomotor (Ford?) uitzoeken zijn opties.

Bovenstaande telt ook voor zaken zoals schuifdak, xenon, grote velgen (met dure banden), etcetera.

Jan Willem 3019321 zei:
Bedankt voor alle antwoorden, hoewel de keus er niet echt makkelijker op wordt :D De paar genoemde Toyota's met advertentie zien er wel veelbelovend uit. Maar uit andere antwoorden proef ik wel dat ook gezien relatief geringe verbruik een "relatief" dure Auris TS niet echt terugverdiend wordt waarschijnlijk ten opzichte van andere auto's. Kijkend naar bv een Ford Focus dan is voor hetzelfde geld eenvoudiger een auto van slechts paar jaar oud met weinig op de teller te vinden.

spoiler alert zei:
Je hebt ook een Auris variant zonder hybride. Ja die verbruikt iets meer, maar kost minder in de mrb. Plus die mag een aanhanger/caravan trekken.

Die andere variant van de Toyota is ook inderdaad mogelijk, behalve dat het dan geen automaat is. Ik weet niet precies wat je bedoelt met de laatste zin over de turbo voor een hybride proberen. Dat de Focus misschien een stuk prettiger rijdt?

ak2 zei:
Voor € 15.000 kun je gewoon makkelijk een station kopen uit 2015. Er is gewoon veel keus. Houd er wel rekening mee dat de Auris Hybrid elke 15000 km of jaarlijks een beurt moet hebben. Terwijl er ook verschillende merken maar 1 keer in de 2 jaar of 30.000 km naar de garage moeten. Voor de rest is het natuurlijk een prima occasion. Bij 10.000 km per jaar bespaar je bij een hybride niet heel veel op de brandstofkosten, een Auris Hybride is populair dus relatief duur om te kopen.

Ik wist niet dat deze Toyota dan blijkbaar vaker een beurt moet dan een andere auto, dat is minder prettig. Ik zal nog eens kijken naar de Peugeot die je noemt.

Als je 10 jaat wilt genieten van eenzelfde auto. Gewoon elk jaar of elke 15a20k. Leuk dat een dealer een interval aangeeft van 30k. Maar na 3 a 4 jaat is de garantie weg. Dus leuk dat je 3 a 4 beurten uitgespaard hebt. Maar als je turbo in de soep omdat de olie vanwege korte ritjes niet warm wordt om vocht eruit te krijgen zit je ook.

Je rijdt 10a15k per jaar. Dat zullen vast niet veel lange stukken zijn. Advies is dan echt wel eerder de beurt doen dus is er geen verschil met de Auris of een andere wagen. Tenminste als je echt 10 jaar ermee wilt rijden.

Goeie tips hierboven, heb er nog één met relatief weinig kilometers maar waarvoor je nog even moet bijsparen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/43917906

Als je niet heel veel korte ritjes maakt dan kan 1 keer in de 2 jaar olie verversen prima, bij veel korte ritjes is een maal per jaar zeker aan te bevelen.

Als je netjes met een turbo omgaat dan gaan ze niet snel kapot. Dus rustig aan als de motor koud is, en na hard werken de motor nog even stationair laten lopen, of de laatste paar straten rustig aan doen. Bij vorige auto's reed ik na 275000 en 248000 kilometer gewoon nog met de orginele turbo.

Succes met kiezen, en de proefritten.

Jan Willem 3019321 zei:
spoiler alert zei:

Ja de Ecoboost rijdt veel prettiger op de snelweg dan een hybride. Dus van in beide een proefrit maken.
Je gaat 15000 uitgeven, dus lekker veel proefritjes maken.

De Ecoboost motoren zijn betrouwbaar.
Maar als je graag een automaat wenst of veel stadskilometers rijdt, dan is een hybride voordeliger.

Ook met 10.000 km per jaar bespaar je nog zo’n 300 euro alleen aan brandstof. Maar er zijn meer voordelen: een stukje comfort omdat de auto standaard een automaat heeft en de airco ook bij stilstand met motor uit blijft werken. Een auto waarvan de motor blijft draaien bij het stoplicht lijkt dan hopeloos ouderwets. Een niet onbelangrijk voordeel is de absolute probleemloosheid en de lage onderhoudskosten van de auto. Het is gewoon Prius techniek en gaat heel lang mee zonder bijzondere onderhoudskosten. Een exemplaar met 150.000 km is dan ook geen enkel probleem. Die is nog maar net ingereden. Deze techniek haalt moeiteloos hoge kilometerstanden. Ook gewone slijtage onderdelen zoals remmen en banden gaan langer mee dan gewoon. Dat een ecoboost op de snelweg beter zou rijden kan ik niet beamen. Een Toyota hybride is op de snelweg juist behoorlijk stil en comfortabel.

Even een update. Gisteren eerste proefrit gehad in Toyota Auris TS en die beviel boven verwachting goed. Niet de snelweg op geweest maar wel de 140 aan kunnen tikken op de provinciale weg, veel harder zal ik ook niet rijden. Reed heerlijk en vond het volume bij stijging toerental geen bezwaar en überhaupt niet prominent aanwezig. Misschien ook omdat ik vooral m'n oude corsa gewend ben :) Maar qua ruimte, comfort etc ideaal, grootste minpunt vond ik nog het matige zicht door de achterruit die stuk kleiner is.

Wel daarbij min of meer de knoop doorgehakt dat ik voor een automaat ga. Dit vind ik zoveel relaxter rijden dan handgeschakeld en mijn vriendin zal ook zeker zo'n 20% van de gevallen er in rijden die ook dezelfde voorkeur heeft. Daarnaast is de planning ook wel zeker zo'n 10 jaar met de auto te rijden en we de komende jaren een automaat alleen maar meer zullen waarderen.

Ik wil nog wel steeds meerdere proefritten gaan maken, maar ik moet even goed kijken of er ergens in de buurt andere auto's zijn die in mijn straatje passen. Ik vind het namelijk relaxter om eerst in precies dezelfde auto hier in de buurt te rijden zonder dat ik specifiek die auto precies wil (die Toyota was bv vrijwel nieuw en kostte 27k) dan voor proefrit naar andere kant van het land te rijden voor auto die ik echt zou kunnen kopen. Dan heb ik liever al het gevoel van rijden in die auto ervaren. De Ford Focus vind ik net wat mooier dan Toyota Auris TS, maar is ook stukje zeldzamer in automaat versie icm benzine. De Peugeot 308 komt iets vaker voor zag ik.

De Auris is een hele goede optie hoor. Ik heb er zelf een gehad (60k gereden). De beurten zijn elk jaar maar die kosten de wereld niet. Ik zou eerder voor de Auris gaan dan voor bijv een Focus. Ruimte achter is iets beperkt id. Als je geen pubers hebt, is het heel goed te doen. De kofferruimte is juist wel weer lekker groot.

Misschien even een rare vraag maar ik zag deze Auris TS staan die toch al snel enkele duizenden euro's goedkoper is dan andere Aurissen met dezelfde specificaties (dus ook het vernieuwde model vanaf 2015). Zie ik iets totaal over het hoofd? https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/41305906. Ik zal de dealer zelf ook eens vragen anders, maar ik vind het wel opmerkelijk, mogelijk dat iemand dit zo ziet?

Lijkt me een ex-leasewagen (1 eigenaar, zakelijk). Geen import, logische kilometerstand... Kun je zelf hier vinden: https://ovi.rdw.nl/ Geef het kenteken in en...

Jazzik zei:
Lijkt me een ex-leasewagen (1 eigenaar, zakelijk). Geen import, logische kilometerstand... Kun je zelf hier vinden: https://ovi.rdw.nl/ Geef het kenteken in en...
Het rare is dat als je bij het Carfax rapport kijkt, dan krijg je daar de mededeling: Tellerstandoordeel: geen oordeel. Er is volgens dat rapport ook maar 1 keer een melding gemaakt.
Maar ik weet het niet, de auto staat al sinds augustus op naam van het bedrijf waar hij te koop staat. Dus er is of iets met de auto of het bedrijf staat niet goed aangegeven, want zo lang te koop staan voor een Hybride is volgens mij best bijzonder.
Hij moet van binnen alleen wel goed gereinigd worden.

P Klieder zei:
De Auris is een hele goede optie hoor. Ik heb er zelf een gehad (60k gereden). De beurten zijn elk jaar maar die kosten de wereld niet. Ik zou eerder voor de Auris gaan dan voor bijv een Focus. Ruimte achter is iets beperkt id. Als je geen pubers hebt, is het heel goed te doen. De kofferruimte is juist wel weer lekker groot.

Pas even in het onderhoudsfacturen mapje bij mijn vader zitten bladeren, die beurten kosten €140 voor een kleine en 240 voor een grote., voor een Auris. Dat nu 7 jaar lang. Als ik dan de meldingen van ALD zie wat de beuren voor de vorige V40 en de Golf nu kosten, dan staan je ogen wel even open. Vorige week olieservice, €200, alleen olie. Relaistje voor de ruitenwisser, €374.

Die Auris is bomproof en lekker zuinig.

Aras zei:
P Klieder zei:

Pas even in het onderhoudsfacturen mapje bij mijn vader zitten bladeren, die beurten kosten €140 voor een kleine en 240 voor een grote., voor een Auris. Dat nu 7 jaar lang. Als ik dan de meldingen van ALD zie wat de beuren voor de vorige V40 en de Golf nu kosten, dan staan je ogen wel even open. Vorige week olieservice, €200, alleen olie. Relaistje voor de ruitenwisser, €374.

Die Auris is bomproof en lekker zuinig.

Precies, dat zijn de bedragen. Valt reuze mee. Soms een keer een band of een ruitenwisserblad wat erbij komt. Echt meer komt er niet bij. Topauto voor een (jong) gezin.

Epica zei:
Jazzik zei:
Het rare is dat als je bij het Carfax rapport kijkt, dan krijg je daar de mededeling: Tellerstandoordeel: geen oordeel. Er is volgens dat rapport ook maar 1 keer een melding gemaakt.
Maar ik weet het niet, de auto staat al sinds augustus op naam van het bedrijf waar hij te koop staat. Dus er is of iets met de auto of het bedrijf staat niet goed aangegeven, want zo lang te koop staan voor een Hybride is volgens mij best bijzonder.

Ik had de meeste dingen zelf uitgevogeld ook via kentekencheck elders. Het is met name inderdaad dat de auto al een half jaar te koop staat ook, dan moet er wel iets mis mee zijn zou je denken want dat komt normaal gesproken hierbij nooit voor. Raar is dat: je bent op zoek naar een goede betaalbare auto maar als die dan weer juist opvalt door z'n lage prijs word ik meteen sceptisch :) In elk geval super bedankt voor het nazoeken!

Jan Willem 3019321 zei:
Epica zei:
Jazzik zei:

Ik had de meeste dingen zelf uitgevogeld ook via kentekencheck elders. Het is met name inderdaad dat de auto al een half jaar te koop staat ook, dan moet er wel iets mis mee zijn zou je denken want dat komt normaal gesproken hierbij nooit voor. Raar is dat: je bent op zoek naar een goede betaalbare auto maar als die dan weer juist opvalt door z'n lage prijs word ik meteen sceptisch :) In elk geval super bedankt voor het nazoeken!
Maar het gaat wel om een hele hoop geld, dus ja dan mag je best wel kritisch zijn. Bij reviews over het garage bedrijf kom je postieve en negatieve meldingen tegen.

Terug
Bovenaan