Touran-problemen

Guest
Graag jullie advies,

Vorig jaar heb ik van een particulier een Volkswagen Touran diesel, 7-zits, uit 2003 gekocht voor 6500 euro. We kregen direct problemen van een te vervangen homokineet, daarna lekte hij koelvloeistof en bleken drie cilinders aangetast toen de koppakking vervangen werd.
Inmiddels is de koel ventilator en de luchtmassa meter vervangen.

Maar nu heb ik weer problemen met de auto, bij 190.000km. De Touran staat nog bij de garage en de monteur zegt dat de motor weer open gemaakt moet worden om te kijken wat er aan de hand is en of ze het kunnen maken. Mogelijk dat 1vd cilinders lek of kapot is omdat de andere cilinders geen druk opbouwen en als de motor draait komt er witte rook uit de uitlaat.

Wat zal ik doen? Opnieuw de motor laten bekijken + maken? En daarna inruilen?
Want inmiddels wil ik deze auto niet meer, ik heb er te veel in geïnvesteerd.
Ik vraag me af hoeveel deze auto waard is, voor sloop of inruilen.

Ik denk er over na om een oude VW diesel Passat van 2000 - 2004 te kopen, met hoge km stand, max 2500 euro.

Kan ik onderdelen vd Touran in de Passat overzetten? Bv een rem, luchtmassameter etc.

Graag jullie adviezen,

Groeten, Touran-bezitter

Het lijkt er op dat de vorige eigenaar de Touran niet zonder reden heeft weggedaan. Maar de vraag is of hij het geweten heeft. Een aankoopkeuring had de gebreken misschien aan het licht kunnen brengen. Maar dat is achteraf gemakkelijk praten.

Ik zou de garage een maximum te besteden bedrag noemen. Bijvoorbeeld 500 euro. Als mocht blijken dat de reparatie meer gaat kosten dan moeten ze dat vooraf met jou terugkoppelen. Ze dienen dan een offerte op te stellen voor de benodigde werkzaamheden. Op het moment dat je die kosten inzichtelijk hebt kan je de afweging maken om de reparatie te laten uitvoeren of dat je de auto afschrijft of (in onderdelen) gaat verkopen.

Afgaande op bovengenoemde informatie, zal reparatie zeker meer dan 500 euro gaan kosten. Een revisie of ruilmotor lijkt onvermijdelijk.

Een rem van de touran voor de passat gebruiken zal waarschijnlijk niet gaan. Een luchtmassa meter misschien wel, mits de passat dezelfde motor als de touran heeft.

Het lijkt er op dat deze Touran wel eens veel meer dan de 190.000 kilometer die nu op de teller staat, zal hebben gereden. Is de auto gekocht met een NAP pas?

Verder opvallend: deze auto heeft je veel problemen gegeven, je overweegt in te ruilen en je wil weer een VW? Je vertrouwen in het merk is onmetelijk groot. Ik zou zeggen: tijd voor wat Japans of Koreaans!

https://www.autowereld.nl/toyota/avensis-wagon/avensis-2-0-td-sol-airco-navi-9714866/details.html

https://www.autotrader.nl/auto/peugeot-406/2001/lienden/6j6gf/peugeot-406-break-20-hdi-ecc-lmv-146dkm/

Dank voor jullie reacties!
Ik heb de auto zonder NAP gekocht... En zonder keuring.. Weer wat geleerd.

De koelvloeistof lekte continue en toen dachten ze aan de koppaking en deze bleek ook aangedaan. De koppakking is toen vervangen.
De motor garage meneer zei dat er een slechte serie VW tourans zijn gemaakt met slechte koppakking. Is dit bij iemand bekend?
De andere problemen zoals met de ventilator is ook een vaak voorkomend peobleem las ik ergens op Internet.

Ik ben ook bang dat het meer dan 500 euro gaat kosten. Maar wat is een kapotte Touran waard? Wat kan ik er voor krijgen?

En als ik toch de Touran laat maken, kan ik hem weer voor meer verkopen.
Daarna wil ik eigenlijk geen VW meer... De enigste reden waarom ik eraan denk is dat ik dan een paar onderdelen die laatste maand zijn vervangen erin zou kunnen zetten. Bv die luchtmassa meter dus.

Welke japanner of Koreaan stel je voor?
Ik heb kinderen en rij veel naar mijn werk, dus moet een diesel.

Bezitter, een auto is onderhevig aan slijtage, dit komt omdat je er mee rijd, dat is gewoon logies, als je gaat andelen slijten je schoenen ook, en moet je ze vervangen, ga hier mee niks goed praten over je auto, maar dit is bij ieder merk zo, een garage neemt een auto in en verkoopt hem zo ook weer, je maakt een proefrit en vermeldt hem de gebreken, die dan worden gemaakt, dus merk je niks, en het gaat stuk na garantie periode, ben je ook de pisang,,    maar even terug komen bij je huidige auto en garage, want die denkt geloof ik wel erg makkelijk, als de koppakking stuk is komt dit altijd doordat het koelsysteem niet goed werkte, nu kan het wel zijn dat affabriek een slechte koppakking erin heeft gezeten, maar bij vervanging is dit dan opgelost, de garage moet er dus ook bedacht op wezen dat het koelsysteem niet goed werkt en dit dan moet controleren, want ja ik lees dat later weer de fan is vervangen, is in die tussen tijd dan weer de motor te heet geweest???    Vind het een beetje vreemdt dat weer de kop eraf moet, heb het idee dat de garage iets is vergeten, hoe lang heb je nog kunnen rijden (km) toen de paking was vervangen,

Dank voor je reactie!
Ik heb een half jaar met de nieuwe koppakking gereden, zonder problemen. Voordat de koppakking werd vervangen is het koelsysteem gecheckt, die was toen goed. Vanaf het moment dat de auto in ons bezit is geweest, was deze niet boven de 90 graden.
Volgens de VW-dealer zou de koel ventilator met 100.000 vervangen moeten worden, vanwege een bekend probleem in dit systeem. Namelijk hij gaat aan en de ventilator kan oververhit worden waardoor een component vd ventilator kapot is gegaan en de ventilator aan is gebleven.
Dus de koel ventilator is aangegaan en oververhit geraakt.
Volgens de garage man zijn dit twee los staande problemen van elkaar.. Maar kan het zijn dat een zuigklep kapot is gegaan? Hebben jullie een ander idee wat er nu aan de hand kan zijn? En zou ik nog verder investeren... Of niet...

VW-bezitter zei:
Daarna wil ik eigenlijk geen VW meer... De enigste reden waarom ik eraan denk is dat ik dan een paar onderdelen die laatste maand zijn vervangen erin zou kunnen zetten. Bv die luchtmassa meter dus.

Dus je hebt een VW die technisch een rampenbak is, en overweegt een andere (oudere, met meer km's) VW te kopen om onderdelen over te kunnen zetten die eventueel in de toekomst kapot zouden kunnen gaan.
Heb je wel eens van de uitdrukking 'penny wise, pound foolish' gehoord?

@VW bezitter: wat is je budget? Ik kan wel wat aandragen maar het lijkt me beter eerst een budget aan te geven waarna ik een aantal voorstellen kan doen. Maakt nogal uit of je 5.000 euro of 15.000 euro te besteden hebt!

of je nou verder moet investeren licht natuurlijk aan de kosten die aan de reperatie zijn verbonden, alleen is dat aan de vw dealer, maar ja monteurs vandaag de dag kunnen waarschijnlijk alleen vervangen, en geen diagnose stellen, van wat er is, de witte rook is dat koelvloeistof????    moest je dus koelvloeistof bij vullen af en toe de laatste tijd, zo ja, dan is het toch weer die koppaking.    zo niet dan komt de witterook door verbrande olie, maar dat kan ook de turbo wezen??? want ja je zegt hij loopt nog wel, toch. en liep ie dan nog gewoon goed stationair of wat??? of stond ie te hikken, shudden.    de vw dealer moet gewoon aan een bepaalt aantal testen, een goede indecatie geven, en daar voor hoef je niet eerst de motor uit elkaar te schroeven.      als de motor niet meer goed werkt krijg je hem echt niet verkocht, ja aan een handelaar, je moet een deal sluiten met de vw dealer, hun hebben ook inruilers, die vaak verstoten worden naar, b garage,s.    die jij dan opvangt voor dat gebeurt, en dan kijken wat het oplevert. er zijn ook genoeg bedrijven die deze touran,s opkopen, je krijgt dan een bedrag waar je zelf wat mee kan doen. laten repareren en dan verkopen, daar schiet je niet veel mee op. of je moet het zelf kunnen. dit is het zelfde als water naar de zee dragen.    het belangrijkste is natuurlijk ook hoe is de algehelestaat van de auto. wat gaat er nog aan komen, maar bedenk ook als je een andere 2e hands koopt wat mankeert daar dan aan. dus geef vw dealer 150 euro en laat hem een juiste diagnose stellen, hij heeft dan een uur om dit uit te zoeken, als dit hun niet lukt moeten ze maar even bijscholing volgen,    ik weet heb makelijk praten vanaf mijn kant, maar die dealers moeten hun showroom betalen, maar niet over onze rug, toch?    dat jij de kosten betaalt voor het onderzoek, hebben hun zelf ook baat bij, omdat ze dan ook zelf weten wat ze voor je auto kunnen terug geven, bij een inruil, ze maken immers van 2 kanten straks winst dan, ze verkopen jouw auto met winst, plus de auto die je van hun koopt. dat je erop bij legt dat is natuurlijk altijd zo, je kan op bv op verschilende site's zien wat je terug krijgt voor je huidige auto, let wel wat garage er voor geeft. een partucelier koopt geen kappotte auto, en hier van gaan dan nog de reperatie vanaf, maar dan wel de kosten die vw zelf kwijt is, en niet incl de winst, want geloof me dat scheeld nog al wat, dus laat zeggen ze zeggen 1200euro schade, dan zeg jij, min 500 euro, dit moet je dan even uitrekenen, waarde auto min die 500euro, en dan koop je een andere auto bij hun terug, dit hoeft dan niet een vw te zijn, ze krijgen van alles binnen natuurlijk.

Wat ik uit de tekst haal:

Laat de VW-dealer eerst eens een fatsoenlijke diagnose stellen, een auto die stuk is krijg je niet verkocht.
Laat hem meteen ook naar de algehele staat van de auto kijken, zodat je weet wat je hebt.

Wat ik zelf zou doen: de dealer aanspreken op wat er bij de vorige reparatie nu eigenlijk is gebeurd
aan de auto en waarom dit niets met de huidige problemen te maken zou hebben.

Ik krijg zelf uit het verhaal de indruk dat de koppakking na 6 maanden weer kapot is gegaan ..:(

Even doorgelezen te hebben;

bij aankoop is er misschien niet goed op alles gelet, en vraag mij af of de km stand wel klopt. Beetje dom misschien, maar het is ook gewoon pech hebben natuurlijk (altijd met 2e hands auto).

Maar ik heb ook een beetje twijfels bij de garage waar je komt, eigenlijk kan ik dat pas zeker zeggen nadat ik een goed beeld heb wat ze exact hebben geconstateerd en daadwerkelijk hebben vervangen. Maar voor wat ik nu lees zou ik er grote twijfels bij hebben.

Nog grotere verbazing is dat je weer een VW met nog meer km wil gaan kopen. Kan natuurlijk prima, maar de kans dat ze ook daar weer geld in moet pompen is natuurlijk aanwezig. Delen overzetten zou ik zeker niet aan beginnen.

zoals hierboven gezegd; laat je auto goed nakijken wat er nodig is om hem weer goed rijdbaar te maken. Een algehele checkup van de complete auto. ziet de auto er verder prima uit, ruil motor er in misschien en dan klaar.

Hij verbrandt vast olie, en dan had de rook meer blauw moeten zijn, maar ik ga maar even van de olie uit.

Verkoop hem en investeer er geen cent meer in, die auto is kapot, of althans de motor, dus of een nieuwe motor of een nieuwe auto.
Als je het zelf kunt oplossen is het wel te doen, maar als de garage dit voor je gaat doen.....

Wat ik denk, is dat de zuigerveren niet meer goed zijn, en de cilinderwand en de zuigers al aangetast.
Dus moet het hele onderblok uit elkaar, cilinders opnieuw honen, over-sized zuigers erin samen met nieuwe zuigerveren/ringen om de toleranties weer als nieuw te maken.
Nieuwe pakkingen zou ik dan gelijk doen, kop vlakken, koppakking. En dan het koelsysteem flushen.

Kortom een kleine 1000 euro aan onderdelen en handelingen die je echt niet zelf kunt. plus nog zeker 10 manuren, reken maar uit.
Het is gewoon teveel.

En VW uit die periode zou ik vermijden voor max 2500 euro kun je betere auto's vinden en ook nog eens nieuwere.

Het is geen grande, maar deins niet terug voor de elektra, motor is prima en vanaf dit bouwjaar ook de rest.

Dit is wel een grande, maar de 1.5 Dci zit op het randje van wel goed of niet, dus....vraagteken ook voor mij, even afhankelijk van hoe die rijdt en voelt.

Ook zeker geen slecht rijdende auto, en heel betrouwbaar + Japans.

Goed het olieverbruik in de gaten houden, maar heerlijk blok en heerlijke rijeigenschappen.

En ik wilde nog iets duits toevoegen, maar dan kom ik in de echt hogere km-stand regionen terecht, zou ik persoonlijk wel aandurven maar nooit aanraden.
Maar ga geen geld meer in die auto stoppen, want het is een bodemloze put.

Je zou eerst de auto helemaal nakijken hoe de auto verder is aan gezien hij 2003 is om er dan nog hele grote koste aan te doen, en verkopen als hij stuk is brengt niet veel meer op en naar de export willen de meeste al niet meer hebben te oud. En als je je naar een VW Passat van 2000-2004 gaat kijken meestal met veel km op de teller dan val je van de ene ellende in het andere de mensen doen ze dan pas weg om dat dan de grote koste beginnen te komen. En als je budget max 2500 euro is zou ik naar een ander merk kijken wat betrouwbaarder is Japanner BV of je moet zo veel houden van VW dan is Skoda ook nog een optie.

Terug
Bovenaan