torderen/kraken dak peugeot 207 CC

tommy 0777

Startmotor
Hallo,
Dak kraakt door het torderen aan de rechterkant daar waar het dak op de A-stijl komt aan de bovenkant van de voorruit.Dit gebeurt als ik bij het oprijden en afrijden van de stoeprand. Ik heb de bekleeding van dak verwijdered en wanneer ik de stoprand afrij en mijn hand plaats op de opvouwbare scharnieren arm die in het Cabriodak Vergrendelslot rechts inhaken dan voel ik dat deze nok van de arm naar omhoog beweegt (springt). Op de foto heb ik aangegeven met een groene pijl waar ik mijn hand op plaats.

Wat kan ik doen of de garage om dit krakend geluid niet meer te hebben?

opvouwbare-scharnieren-arm.jpg

Het geluid is misschien iets aan te doen dmv afstellen of smeren, maar het torderen zal blijven, het is nu eenmaal een vrij slappe auto. Het komt dus weer terug na verloop van tijd.
De Peugeot CCtjes waren goedkope cabrio's en dat zie je terug in de torsiestijfheid. Wil je dat niet, dan kom je al gauw bij een SLK uit, maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan.

Een veerpootbrug zal niet echt helpen, de torsie zit in de vloer.
Ik kan me nog die oude Alfa Spiders herinneren, prachtige auto's, maar je zag de deuren gewoon op en neer bewegen in de bochten en op onvlakke B-wegen. Mercedes heeft dat , zeker vanaf de tweede serie SLK, enorm goed onder controle gekregen. Die auto is zo stijf als een hardhouten plank.

Laatst bewerkt:
Een veerpootbrug zal niet echt helpen, de torsie zit in de vloer.
Ik kan me nog die oude Alfa Spiders herinneren, prachtige auto's, maar je zag de deuren gewoon op en neer bewegen in de bochten en op onvlakke B-wegen. Mercedes heeft dat , zeker vanaf de tweede serie SLK, enorm goed onder controle gekregen. Die auto is zo stijf als een hardhouten plank.
Ze zijn beschikbaar voor en achter, zelfs voor de onderkant bij sommige auto's. Zal toch wel iets doen?

Ik heb nog nooit een cabrio met stalen dak gereden die niet kraakte, hoort er een beetje bij lijkt het.
Misschien helpt een strut bar.

Link voor het idee, Ali is natuurlijk een gok.

een beetje kraken ok, maar dit klinkt alsof je ijzeren platen aan het snijden bent.
Ik heb ook gehoord dat het aan de dak vergrendeling kan liggen en dat smeren soms kan helpen.

Ze zijn beschikbaar voor en achter, zelfs voor de onderkant bij sommige auto's. Zal toch wel iets doen?
Voor veel dingen wel, maar in dit geval betwijfel ik het. Het torsie probleem zit in de vloer, daar waar die geen steun heeft van de flanken en dat is dus ter hoogte van de deuren. Nu kun je de voor- en achterzijde wel stugger maken door veerpootbruggen, maar misschien wordt het dan zelfs nog wel erger, de enige plaats waar de auto dan nog kan vervormen is daar tussenin - en daar zit het probleem nu ook al.

Probleem bij een cabrio is heel simpel... Er zit geen dak op...

Elke auto heeft te maken met het torderen van de voor en achterkant ten opzichte van elkaar.
Het eenvoudigste om dat uit te leggen is een wokkel.
Aan het uiteinde beweegt het, in het midden blijft het stilstaan. En voor en achter bewegen verschillend.

In een auto met dak, wordt dat verschil in beweging voor/achter opgevangen door het dak. Wat de constructie 1 geheel maakt.

Bij een Cabrio zit er geen verbinding tussen de hoogste delen van de constructie. Waardoor die ten opzichte van elkaar veel meer kunnen bewegen.
Een deur zit immers altijd scharnierend en vaak maar met 1 pal vast en biedt maar beperkte stijfheid.

Zelfs bij een extra verstevigd chassis zal dat wokkel-effect optreden door die ontbrekende verbinding aan de bovenzijde.

Maak je de uiteinden nog stijver met een veerpootbrug, wordt het wokkel-effect alleen maar versterkt. Immers is enige beweging tussen de veerpoten dan niet meer mogelijk (ze bewegen gelijk aan elkaar) en wordt volledig doorgegeven aan die wokkel.

Een veerpootbrug is nuttig bij een auto die wel een dak heeft en waarbij het bewegen van de veerpoten ten opzichte van elkaar het probleem is.

Wat je bij een cabrio met stijf dak merkt is dat het dak dus ten opzichte van de voorruit beweegt. Daardoor kraakt het.
In een "normale" cabrio is de dakconstructie flexibel genoeg om de verschillen in beweging op te vangen.

Als je bij een CC merkt dat het kraakt, is dat dus vrij normaal.
Ook een SLK heeft last van dat wokkel-effect, maar zeker weten veel minder dan een 206 cc.

Maar wat de topicstarter beschrijft is dat 1 van de grendels zichzelf zet, op het moment dat de kraak voorkomt. Dat zou niet moeten gebeuren. Dat mechaniek is er op gemaakt om het dak strak tegen de voorruit aan te trekken en zou dus eigenlijk niet moeten los/vast schieten. Als het los/vast schiet is er speling tussen het grendelmechaniek in het dak en de voorruit.

Soortgelijk grendelmechaniek van de 207cc
Je ziet dat dit best wel grof is uitgevoerd.

Ik verwacht dat het in de afstelling van de grendel zit ofwel het mechanisme vertoond slijtage waardoor er speling is ontstaan op bijvoorbeeld de scharnierpunten. Daardoor heeft de grendel teveel speling en kan die dus bewegen onder bepaalde omstandigheden.

Ja het zal altijd wat kraken in die regio, zeker bij flinke torsie (stoepranden zijn voor geen enkele auto gezond wat dat betreft), maar de vergrendeling is er juist op gemaakt om enige verschillen tussen dak en voorruit op te vangen zonder extra kraakjes.

Probleem bij een cabrio is heel simpel... Er zit geen dak op...

Elke auto heeft te maken met het torderen van de voor en achterkant ten opzichte van elkaar.
Het eenvoudigste om dat uit te leggen is een wokkel.
Aan het uiteinde beweegt het, in het midden blijft het stilstaan. En voor en achter bewegen verschillend.

In een auto met dak, wordt dat verschil in beweging voor/achter opgevangen door het dak. Wat de constructie 1 geheel maakt.

Bij een Cabrio zit er geen verbinding tussen de hoogste delen van de constructie. Waardoor die ten opzichte van elkaar veel meer kunnen bewegen.
Een deur zit immers altijd scharnierend en vaak maar met 1 pal vast en biedt maar beperkte stijfheid.

Zelfs bij een extra verstevigd chassis zal dat wokkel-effect optreden door die ontbrekende verbinding aan de bovenzijde.

Maak je de uiteinden nog stijver met een veerpootbrug, wordt het wokkel-effect alleen maar versterkt. Immers is enige beweging tussen de veerpoten dan niet meer mogelijk (ze bewegen gelijk aan elkaar) en wordt volledig doorgegeven aan die wokkel.

Een veerpootbrug is nuttig bij een auto die wel een dak heeft en waarbij het bewegen van de veerpoten ten opzichte van elkaar het probleem is.

Wat je bij een cabrio met stijf dak merkt is dat het dak dus ten opzichte van de voorruit beweegt. Daardoor kraakt het.
In een "normale" cabrio is de dakconstructie flexibel genoeg om de verschillen in beweging op te vangen.

Als je bij een CC merkt dat het kraakt, is dat dus vrij normaal.
Ook een SLK heeft last van dat wokkel-effect, maar zeker weten veel minder dan een 206 cc.

Maar wat de topicstarter beschrijft is dat 1 van de grendels zichzelf zet, op het moment dat de kraak voorkomt. Dat zou niet moeten gebeuren. Dat mechaniek is er op gemaakt om het dak strak tegen de voorruit aan te trekken en zou dus eigenlijk niet moeten los/vast schieten. Als het los/vast schiet is er speling tussen het grendelmechaniek in het dak en de voorruit.

Soortgelijk grendelmechaniek van de 207cc
Je ziet dat dit best wel grof is uitgevoerd.

Ik verwacht dat het in de afstelling van de grendel zit ofwel het mechanisme vertoond slijtage waardoor er speling is ontstaan op bijvoorbeeld de scharnierpunten. Daardoor heeft de grendel teveel speling en kan die dus bewegen onder bepaalde omstandigheden.

Ja het zal altijd wat kraken in die regio, zeker bij flinke torsie (stoepranden zijn voor geen enkele auto gezond wat dat betreft), maar de vergrendeling is er juist op gemaakt om enige verschillen tussen dak en voorruit op te vangen zonder extra kraakjes.

Pobresh, zeer goede benadering ik denk ook dat daar het probleem zit dat het dak slot mechanisme speling heeft omdat het kogel gewricht naar omhoog beweegt als ik op de stoprand oprij of in een diepe put rij die op het wegdek is. Alleen vraag ik me af welk stuk er speling heeft :​

Zie Foto 1 het dak slotvergrendeling met de armen en het kogel gewricht of zie Foto 2 het dak vergrendelslot zelf ? Kan het voorkomen wanneer één van de twee onderdelen speling heeft dat het dank soms niet altijd open gaat?​

FOTO 1
foto-1.jpg

FOTO 2
foto-2.jpg

Door de speling kan het zijn dat het dak niet goed ontgrendeld ja.
Waar de speling zit?... kan overal zijn, soms is het overal een beetje wat totaal veel speling geeft... dat is echt zoeken.
Ik verwacht bijvoorbeeld speling op de kogeltjes tussen de stangen en de grendelhaken. En de bussen aan de kant van de actuator.
Soms heeft het mechanisme afstellen al effect.

Ik heb nog nooit een cabrio met stalen dak gereden die niet kraakte, hoort er een beetje bij lijkt het.
Misschien helpt een strut bar.

Link voor het idee, Ali is natuurlijk een gok.

Nou mijn huidige E89 Z4 kraakt helemaal niets, ook de SLK r170 en R171 die ik heb gehad niets van kraken.

Terug
Bovenaan