Probleem bij een cabrio is heel simpel... Er zit geen dak op...
Elke auto heeft te maken met het torderen van de voor en achterkant ten opzichte van elkaar.
Het eenvoudigste om dat uit te leggen is een wokkel.
Aan het uiteinde beweegt het, in het midden blijft het stilstaan. En voor en achter bewegen verschillend.
In een auto met dak, wordt dat verschil in beweging voor/achter opgevangen door het dak. Wat de constructie 1 geheel maakt.
Bij een Cabrio zit er geen verbinding tussen de hoogste delen van de constructie. Waardoor die ten opzichte van elkaar veel meer kunnen bewegen.
Een deur zit immers altijd scharnierend en vaak maar met 1 pal vast en biedt maar beperkte stijfheid.
Zelfs bij een extra verstevigd chassis zal dat wokkel-effect optreden door die ontbrekende verbinding aan de bovenzijde.
Maak je de uiteinden nog stijver met een veerpootbrug, wordt het wokkel-effect alleen maar versterkt. Immers is enige beweging tussen de veerpoten dan niet meer mogelijk (ze bewegen gelijk aan elkaar) en wordt volledig doorgegeven aan die wokkel.
Een veerpootbrug is nuttig bij een auto die wel een dak heeft en waarbij het bewegen van de veerpoten ten opzichte van elkaar het probleem is.
Wat je bij een cabrio met stijf dak merkt is dat het dak dus ten opzichte van de voorruit beweegt. Daardoor kraakt het.
In een "normale" cabrio is de dakconstructie flexibel genoeg om de verschillen in beweging op te vangen.
Als je bij een CC merkt dat het kraakt, is dat dus vrij normaal.
Ook een SLK heeft last van dat wokkel-effect, maar zeker weten veel minder dan een 206 cc.
Maar wat de topicstarter beschrijft is dat 1 van de grendels zichzelf zet, op het moment dat de kraak voorkomt. Dat zou niet moeten gebeuren. Dat mechaniek is er op gemaakt om het dak strak tegen de voorruit aan te trekken en zou dus eigenlijk niet moeten los/vast schieten. Als het los/vast schiet is er speling tussen het grendelmechaniek in het dak en de voorruit.
Soortgelijk grendelmechaniek van de 207cc
Je ziet dat dit best wel grof is uitgevoerd.
Ik verwacht dat het in de afstelling van de grendel zit ofwel het mechanisme vertoond slijtage waardoor er speling is ontstaan op bijvoorbeeld de scharnierpunten. Daardoor heeft de grendel teveel speling en kan die dus bewegen onder bepaalde omstandigheden.
Ja het zal altijd wat kraken in die regio, zeker bij flinke torsie (stoepranden zijn voor geen enkele auto gezond wat dat betreft), maar de vergrendeling is er juist op gemaakt om enige verschillen tussen dak en voorruit op te vangen zonder extra kraakjes.