Tokkend geluid bij constante snelheid

Robert Oortwijn

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Honda Civic EK uit 1999. Verder een fijne auto waar ik veel van geniet, maar jammer genoeg heb ik de afgelopen paar weken een tokkend geluid dat van de voorkant vandaan komt. Het klinkt voor mij dat het linksvoor is. Daarnaast zit er ook een hele zachte trilling in het stuur in het ritme van het geluid.

Op momenten dat ik bijvoorbeeld 80km of 100km per uur rijd, waarbij ik het gaspedaal zo houd dat ik die snelheid aanhoud, dan hoor ik een zacht tokkend geluid dat lijkt te echoën. Het geluid heeft een ritme erin, wat mij doet denken aan de ritme van de motor. Het is echter wat moeilijk uit te leggen :(

Zodra ik gas bijgeef of het gas loslaat, dan gaat het geluid weg.

Ik heb dit laten onderzoeken door een kameraden van mij, gezien ik helaas niet veel van autos weet. Ze hebben in de auto meegereden om het te horen.
We hebben de auto omhoog gehad en de ophanging, aandrijfas & wiellagers, etc bekeken of er iets los zat. Dit was niet het geval en alles was schoon en netjes.

De wielen zijn op mijn auto uitgelijnd, en de banden zijn nog in goede conditie. Met een ander set velgen & banden onder de auto was het probleem er nog steeds.

Heeft iemand misschien zo een idee wat het zou kunnen zijn? Ik zit echter wel te denken om dit te laten inspecteren door een garage of Honda dealer.

Wiellager denk ik.

Krik de auto eens op, geef het wiel een zet zodat het gaat draaien en voel met je vingertoppen aan de veerpoot.
Als je trilling voelt, is het je wiellager.

Terug
Bovenaan