Togg T10F (TR)

Pjotr

Asfaltkampioen
De Turkse fabrikant van elektrische voertuigen Togg presenteerde op de autoshow van München zijn tweede productiemodel, de vijfdeurs middenklasser T10F.
4377305.jpg

De T10F is gebouwd op dezelfde basis als de T10X crossover , die sinds 2023 wordt geproduceerd. Hij is gedeeltelijk één geheel met de T10X wat betreft het dragende carrosserieframe, maar heeft volledig originele externe panelen.

De totale lengte van de T10F bedraagt 4830 mm, de wielbasis bedraagt 2890 mm.
4377307.jpg

Het interieur beschikt over een 12-inch digitaal instrumentenpaneel en een enorm 29-inch mediascherm. De kofferbakinhoud bedraagt 505 liter en de standaarduitrusting omvat klimaatregeling met twee zones en een audiosysteem met zes luidsprekers.
4377313.jpg

De topversie beschikt over een premium audiosysteem van Meridian met 12 speakers.

De basisuitvoering van de Togg T10F is achterwielaangedreven, het vermogen van de tractiemotor bedraagt 160 kW (214 pk) en het koppel 350 Nm. De motor is gekoppeld aan een lithium-ionaccu met een capaciteit van 52 of 89 kWh. De actieradius op één volle accu bedraagt 350-623 km, afhankelijk van het geïnstalleerde accupakket.
4377309.jpg

Een stapje hoger in de producthiërarchie komt de versie met vierwielaandrijving en twee elektromotoren (één per as). Het totale vermogen bedraagt 320 kW (429 pk), de actieradius op één volle acculading bedraagt maximaal 523 km.

De topversie, de T10F, accelereert in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

Het is de bedoeling dat het nieuwe product niet alleen in Turkije, maar ook in de Europese Unie op de markt komt. De verkoop start de komende weken.

Togg werd in 2018 opgericht op voorstel van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Het werd gezamenlijk opgericht door vijf grote Turkse financiële en industriële holdings: Anadolu Group, Kok Group, Turkcell, Zorlu Holding en TOBB. Sinds Kok zich uit het project heeft teruggetrokken, is Togg momenteel in handen van vier bedrijven. Het doel van deze onderneming is de ontwikkeling en productie van "nationale elektrische voertuigen".

4377315.jpg

Bron: het Russische Newsdrom

Breekt deze T10F de deur naar Europa open voor Togg?​

Het nieuws geraakte een beetje ondergesneeuwd tussen de andere premières, maar met de T10F nam de Turkse constructeur Togg een heuse wereldpremière mee naar de IAA van München.
Togg%20T10F.jpg

Al in 2018 werd de Turkse autoconstructeur Togg opgericht. Het merk, een samenwerking tussen verschillende bedrijven, had toen al de ambitie om een mondiale speler te worden. Goed 7 jaar later lijkt die ambitie waar te worden.

Eerst in Duitsland​

In München bevestigde Togg immers dat het de oversteek maakt naar Duitsland. Daarmee worden onze Oosterburen de eerste Europese markt voor het merk. Een markt die ze betreden met de T10X, uiteraard een SUV, maar dus ook met deze nagelnieuwe T10F.
Image
Togg T10F interieur

Die 10F, die al vorig jaar als preproductiemodel op de CES in Las Vegas werd getoond, wordt een elektrische berline. Noem het zelfs maar een fastback. Zijn design vloeit voort uit de gerenommeerde potloden van het Italiaanse designhuis Pinifarina en hij krijgt standaard een 218 pk sterke elektromotor op de achteras. Die wordt gekoppeld aan een batterij van 52,4 of 88,5 kWh, waardoor je respectievelijk 350 en 600 km ver geraakt. Wat meer power nodig? Dan staat de vierwielaangedreven variant klaar, die dankzij een vermogen van 435 pk in 4,6 seconden aan de 100 km/u zit. Snelladen tot slot gaat aan een puike 180 kW.

Togg%20T10F%202.jpg

Smart device​

In het interieur vinden we onder meer een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een maar liefst 29 inch metend infotainmentscherm. Geen wonder dus dat Togg zijn wagens als “smart devices” omschrijft. Hoeveel de Turken voor hun slimme apparaten vragen, is nog niet bekend.

Autofans.BE

In Turkije zag ik regelmatig een Togg rijden. Oversteek naar Europa lijkt me slim. Denk dat veel in Europa levende Turken zo'n auto kopen.

1/7 van de Turkse bevolking IN Turkije woont in Europa.
12 mio, en dat zijn de meer draagkrachtigen.

Togg deed 1.250 st in Augustus en 21.000 st in 2025
#21 van de ranking.

Vinfast, ook zo'n nieuw nationaal merk, doet het sinds kort in Vietnam een stuk beter.
#1 t/m #4 van de ranglijst zijn Fast Vinnie's.

Betwijfel of Togg hetzelfde in Turkije kan realiseren.
Daar domineren STLA, Renault-Dacia en Ford

In Turkije zag ik regelmatig een Togg rijden. Oversteek naar Europa lijkt me slim. Denk dat veel in Europa levende Turken zo'n auto kopen.
Ja daar zou je best gelijk in kunnen hebben ja.

Zo te zien ook een mooie auto. Met een beetje een goede prijs, waarom neit. Ligt er wel waar die gepositioneerd wordt , op VW hoogte weinig kans, maar op of onder Hyundai prijs, dan zie ik wel wat potentiele kopers (even polariserend gezegd) zonder Turkse roots die voor een nieuw merk gaan.

Mits de kwaliteit ook wat goed is. Hoewel ik wel denk dat tussen alle Chinese merken het wel wat lastig is om een voet tussen de deur te krijgen.

Heb een aantal jaar geleden aan TOGG's gewerkt, leuk om elementen terug te zien in de nieuwe modellen.

Verder weinig spannend ontwerp, dan buiten Turkije geen potten zal breken.

Beetje generiek uiterlijk, zeg ik als een Sedan/Liftback/Coupé- liefhebber. Maar het is wel grappig om te zien dat er een nieuw merk is dat deze keer niet uit China of in mindere mate de US komt.

Terug
Bovenaan