Toeren bij koude moter

Guest
Goedemiddag Mensen,

Afgelopen winter constateerde ik dat wanneer ik 's morgens mijn auto start dat deze 'valse toeren'(Hoe omschrijf ik dit beter?) loopt te maken.
De toeren varieeren tussen de normale stationaire toeren en loopt op tot een x aantal toeren (maximaal 2000 toeren). Nu het weer weer een stuk beter is (nou ja in ieder geval warmer) heb ik dit probleem niet, het kantelpunt wanneer dit euvel voorkomt ligt zo rond en lager dan 15 graden.
Wanneer dit probleem optreed en ik weg rij blijft dit ook even doorgaan (wat resulteert in schokkend wegrijden) en dit houd zo ongeveer een kilometer aan, lijkt me niet dat de motor op dat moment al warm is maar goed.

Hiermee ben ik langs de Dealer hiermee, deze zegt niks te constateren maar de monteur denkt dat de kleppen opnieuw gesteld moeten worden. Ik had al gelijk vraagtekens bij de gestelde oplossing, dit is dus dan ook tot op heden niet uitgevoerd. Nu een 4 maanden naar dato zit me dit nog altijd dwars vandaar dat ik dit eens hier plaats.
Waarom ik vraagtekens heb bij de geboden oplossing van de Dealer is omdat het mij lijkt dat wanneer het de kleppen zijn dat ik constant problemen heb ongeacht warm of koude motor.

Extra achtergrond info:
Opel Astra 1.8 uit 2001.

Dat lijkt me een volstrekt normale werking van de motor, Edje! Beneden een bepaalde temperatuur wordt er namelijk meer brandstof ingespoten om de koude start te verbeteren (vroeger moest je dat zelf regelen met de choke), waardoor de motor ook met een hoger toerental stationair draait. Kwestie van rustig vertrekken en de motor op temperatuur rijden en je zult merken dat als je na een paar kilometer stopt (de koelvloeistoftemperatuurmeter staat dan als het goed is in het midden) de motor weer met het normale stationaire toerental stationair draait. 's Zomers komt de motor uiteraard sneller op bedrijfstemperatuur en zul je er minder lang last van hebben.

Zou me er niet zo druk om maken. Onze CX-3 doet dat ook, zelfs als het warm is.

Alhoewel ik wel gewoon probleemloos kan wegrijden uiteraard.

Bedankt voor je reactie, en ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoelde dat mijn fluctueert, dus gaat omhoog in toeren zakt weer af gaat weer omhoog etc..etc..net alsof je constant het gaspedaal intrapt en weer los laat.

Vergis je niet met "bedrijfstemperatuur" aan de hand van het koelwatermetertje. Als dat streepje in het midden staat, is de olie nog geen 50 graden... zelfs op een mooie dag als vandaag duurt het 15 Km eer die de 100 graden bereikt. Dan is het blok pas lekker warm. In de winter > 20 kilometer. Dit respecteren is het lang leven van een motor ;)

Niseko zei:
Vergis je niet met "bedrijfstemperatuur" aan de hand van het koelwatermetertje. Als dat streepje in het midden staat, is de olie nog geen 50 graden...

Mijn ervaring is dat bij een koelvloeistoftemperatuur van 90 graden de olie doorgaans 55-60 graden is. De olie heeft dan al 98% van zijn smerende eigenschappen, heb ik eens gelezen. Dus op dat moment doorhalen in toeren zou geen enkel probleem moeten zijn, mits je uit de buurt blijft van de redline. Niet dat ik dat zelf doe, maar dat is een ander verhaal.

Niseko zei:
Vergis je niet met "bedrijfstemperatuur" aan de hand van het koelwatermetertje. Als dat streepje in het midden staat, is de olie nog geen 50 graden... zelfs op een mooie dag als vandaag duurt het 15 Km eer die de 100 graden bereikt. Dan is het blok pas lekker warm. In de winter > 20 kilometer. Dit respecteren is het lang leven van een motor ;)

Ik heb nergens beweerd dat de motor op bedrijfstemperatuur is zodra de meter in het midden staat. Goed lezen!

Ja maar ik heb het niet over een hoog toerental bij een koude motor. Ik heb het over een fluctuerend toerental alsof je gas loopt te geven en weer los laat en dat constant. Ofwel hij loopt niet stabiel stationair

929V6 zei:
Niseko zei:

Ik heb nergens beweerd dat de motor op bedrijfstemperatuur is zodra de meter in het midden staat. Goed lezen!

Het is maar de vraag of Niseko op jou reageert. Lijkt me dat hij gewoon zijn zegje wil doen over het verband tussen koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur. Iets waar vele mensen geen benul van hebben. Goed lezen wat Niseko precies zegt, uit niets blijkt dat hij jouw post niet goed heeft gelezen!

EdjeCageman zei:
Ja maar ik heb het niet over een hoog toerental bij een koude motor. Ik heb het over een fluctuerend toerental alsof je gas loopt te geven en weer los laat en dat constant. Ofwel hij loopt niet stabiel stationair

Is dit stationair toerental gedrag (in lichte mate) ook bij bedrijfswarme motor?

Blackadder the 5th zei:
EdjeCageman zei:

Is dit stationair toerental gedrag (in lichte mate) ook bij bedrijfswarme motor?

Nee zodra ik de iets verder dan de straat uit ben is dit gedrag weg, dus pak hem beet na 1km rijden heb ik hier geen last van.

EdjeCageman zei:
Blackadder the 5th zei:
EdjeCageman zei:

Nee zodra ik de iets verder dan de straat uit ben is dit gedrag weg, dus pak hem beet na 1km rijden heb ik hier geen last van.

Eerste gedachte die bij mij opkomt is het aanzuigen van valse lucht. Daardoor raakt het mengsel verstoord en gaat de brandstofinspuiting bijregelen.
Omdat het bij warme motor wel goed gaat, is of het vacuumlek heel klein of er is een andere oorzaak.

Ik zou de titel van het topic aanpassen naar "Schommelend stationair toerental bij koude motor".
Wellicht dat je dan wat gerichtere reacties krijgt.
Is de Dealer een Opel-dealer of een universeel garagebedrijf?
Wat hebben ze reeds gedaan?

Smoorklep of gasklep eens schoonmaken. Denk dat het dan voorbij is. Ben het jaarlijks gaan doen bij de Kangoo van mijn moeder en mijn eigen Clio. Halfuurtje werk en nooit gezeur

929V6 zei:
Niseko zei:

No offence 929V6, was idd niet specifiek op jouw reactie bedoeld :D

Denk dat Nico het in de juiste richting zoekt, @TS probeer Nico's suggestie eens (y)

Misschien lek/los vacuüm slangetje (carterontluchting?) of de stappenmotor eens schoonmaken en smeren.

Wat verhoogd toerental als het koud is, is normaal maar ook dat is constant en zeker geen 2000tpm. Ik zou ook eens bij de gasklep gaan kijken en/of de temperatuursensor (koelwater) eens vervangen.

Terug
Bovenaan