Ik heb sinds kort mijn aller eerste auto mogen bemachtigen, een prachtige Mercedes-Benz C180 (W202) uit 1994 in een prima conditie.

Mijn sociale kring bestaat niet uit auto-experts, en ik zelf heb ook de minimale hoeveelheid aan kennis.

Nou wil ik graag deze prachtige young-timer in sublime staat houden zodat hij nog heel wat jaartjes mee kan.
Voor de mensen die ervaring hebben met dit soort type wagens, waar moet ik op letten?
Specifieke middelen om de lak mooi te houden?
De dealer zei dat het verstandig is om met 98 te tanken, maar mijn portemonnee vind dat minder leuk. Is dit nodig, of is eens in het half jaar voldoende?
Hoe zit het met vloeistoffen, kan ik mijn eigen type oliën en koeling ingieten of moet ik het eerst eruit laten gieten omdat mixen niet verstandig is?
Er zitten momenteel zomerbanden op, nou lijkt het mij het voldoende om die te vervangen met all-season, of is het toch verstandig om een aparte winterset te hebben?
Nog specifieke dingen waarop ik moet letten?

Alvast dank voor het advies fijne Autoweek leden

Voor een auto van die leeftijd zou ik 98 blijven tanken. Tenzij je graag lekkages en andere problemen wil.
De materialen in het benzinesysteem zijn niet bestand tegen e10.

Begrijp me niet verkeerd, maar: Als het gaat om goedkoop rijden.... waarom koop je dan in godsnaam zo'n auto?

Wat bedoel je met eigen typen olie en koelvloeistof?
Olie ververs je gewoon elk jaar voor hetgene dat er in hoort, koelvloeistof hoeft minder vaak te worden vervangen en ook alleen met hetgene wat er in hoort.
Niet zelf wat verzinnen of goedkope zooi er in gieten ;)

All seasons is geen probleem. Zolang je niet van plan bent om er in de winter mee naar Zweden of de alpen te rijden dan.

Hou rekening met hoge onderhoudskosten bij zo'n oude mercedes. Onderdelen zijn niet goedkoop en hebben na 30 jaar de neiging om kapot te gaan.

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort mijn aller eerste auto mogen bemachtigen, een prachtige Mercedes-Benz C180 (W202) uit 1994 in een prima conditie.

Mijn sociale kring bestaat niet uit auto-experts, en ik zelf heb ook de minimale hoeveelheid aan kennis.

Nou wil ik graag deze prachtige young-timer in sublime staat houden zodat hij nog heel wat jaartjes mee kan.
Voor de mensen die ervaring hebben met dit soort type wagens, waar moet ik op letten?
Specifieke middelen om de lak mooi te houden?
De dealer zei dat het verstandig is om met 98 te tanken, maar mijn portemonnee vind dat minder leuk. Is dit nodig, of is eens in het half jaar voldoende?
Hoe zit het met vloeistoffen, kan ik mijn eigen type oliën en koeling ingieten of moet ik het eerst eruit laten gieten omdat mixen niet verstandig is?
Er zitten momenteel zomerbanden op, nou lijkt het mij het voldoende om die te vervangen met all-season, of is het toch verstandig om een aparte winterset te hebben?
Nog specifieke dingen waarop ik moet letten?

Alvast dank voor het advies fijne Autoweek leden
1 tip, blijf alsjeblieft weg van olie die Action verkoopt (weet niet of die ook koelvloeistof verkopen, maar dat ook beter niet gebruiken).
Olie van de Action zorgt in een grasmaaier nog voor problemen, laat staan dat je het in je auto giet.

Laatst bewerkt:
Reken eens uit wat bij jouw verbruik en kilometrage de meerprijs van 98 E5 op jaarbasis nou eigenlijk is in vergelijking met 95.

Als je geen enorme kilometervreter bent, valt dat erg mee, en staat de meerprijs van 98 meestal niet in verhouding tot de kosten van eventuele reparaties aan het brandstofsysteem veroorzaakt door 95 E10.

[Edit] Ik heb een een auto die volgens de fabrikant geen E10 mag hebben. Om helemaal op zeker te gaan, ben ik gaan zoeken naar benzinemerken die helemaal geen ethanol toevoegen aan 98.

Dit lijstje gevonden uit 2020, en deze, dus ik weet niet zeker of alle vermeldingen nog kloppen. Wel weet ik zeker dat er helemaal geen ethanol zit in in Shell V-Power en de SuperPlus 98 van SuperTank / S Tank (heb ik bij hen nagevraagd en ze zijn meestal een paar cent goedkoper dan Shell).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan