Tips verkoop "afgekeurde Daihatsu"?

Niels 9210104

Startmotor
Beste leden,

Ik had een paar vragen waar jullie kennis misschien kan helpen. De situatie is als volgt. Mijn vriendin wil haar auto verkopen en het gaat om een Daihatsu Cuore uit 98. Ze is er een paar dagen geleden mee naar de keuring geweest en hij is afgekeurd op 5 punten die met te maken hebben met verlichting, ruitensproei-installatie en ruitenwissers. Al met al zou het zo'n driehonderd euro kosten te laten repareren. Dat is het haar niet echter niet meer waard voor deze auto (aanschafwaarde 1400,-) en ze wil er dan ook vanaf. Ook omdat uit het advies is gebleken dat de distributieriem en de accu binnen afzienbare tijd blijken te moeten worden vervangen. De auto staat nu dus apk-afgekeurd thuis.

-Hoe verkoop je nu een auto in deze situatie?
-Kan je er nog iets voor krijgen?
-Je dient neem ik aan alles te vermelden, dus ook die adviespunten?
-Auto zelf alvast laten schrappen en verzekering opzeggen etc?

Hoop dat jullie wat inzichten kunnen bieden, alvast bedankt!
Ps Excuses als ik het in het verkeerde subforum heb geplaatst maar ik zag even geen ander subforum waar dit thuis zou horen

Ik snap dat je het nog wil proberen maar dit is meer een enkeltje sloop. Anders op marktplaats en Facebook marketplace zetten als sloop, cross of onderdelen auto en er een 200/300 euro voor krijgen

Niels 9210104 zei:
(..) De auto staat nu dus apk-afgekeurd thuis.

Dit is ook de status bij de RDW?
je hebt dus een keuringsrapport met de status afkeur?

Dan zit er een rondje rijden langs de sloperijen er niet meer in.. helaas.

https://www.anwb.nl/experts/auto/15/auto-apk-afgekeurd-maar-de-vervaldatum-van-de-oude-apk-is-nog-niet-verlopen-mag-ik-hier-nog-mee-rijden

Niels 9210104 zei:
-Kan je er nog iets voor krijgen?
50 tot 75 euro bij de sloop, verwacht ik.

Niels 9210104 zei:
-Je dient neem ik aan alles te vermelden, dus ook die adviespunten?

Dat is wel zo netjes.

Niels 9210104 zei:

Dat kan alleen als je de auto op eigen terrein kan stellen en de afvoer niet rijdend over de weg hoeft. (ophalen met een autotransporter oid).

Maar, die 300 euro is niet al te veel geld, naar mijn mening. Daar heeft je vriendin dan ook een jaar voor gereden, zeg maar (exclusief (preventief) onderhoud dan).

Distributie vervangen is wel een dingetje inderdaad. Maar, accu vervangen kan je best zelf (ff YT filmpje erbij) als je een steeksleutel setje hebt.
Accu zal 5- 6 tientjes kosten, denk ik.

Een APK goedgekeurde auto met een verse accu zal op z'n minst beter verkopen/ in te ruilen zijn op een ander voertuig.
6-7 honderd euro moet dan wel mogelijk zijn, denk ik.

hij is afgekeurd op 5 punten die met te maken hebben met verlichting, ruitensproei-installatie en ruitenwissers. Al met al zou het zo'n driehonderd euro kosten te laten repareren.

Kun je dit nader specificeren? Lampen, sproeier en ruitenwissers zijn zaken die je mogelijk voor enkele tientjes of zelfs gratis (als het alleen een kwestie van afstellen is) zelf kunt fiksen.

Niet als hij op de openbare weg staat.

Hi mensen, ik begrijp dat het dus echt weinig waarde meer heeft. Wij zijn op zich best technisch maar in de offerte van de garage zag ik staan dat er lampen gepolijst moeten worden en dat het sproeimechanisme volledig moet worden vervangen etc. Ben bang dat we voor dat soort dingen de tijd en skills op dit moment niet hebben. Er was ook nog iets met verroeste remklauwen...ellende :rolleyes: haha.

Ik zie online wel sites die aanbieden dat ze een "schade auto zonder apk" of "sloopauto" tegen een bod door een erkend rdw bedrijf willen ophalen. Is dat in deze situatie nog een manier om zonder al te veel gedoe van deze auto af te komen?

Ze kan hem niet schrappen begrijp ik van jullie want hij staat in een openbaar hofje geparkeerd met parkeervergunning.

Hoe is ie in dat hofje terechtgekomen dan, als hij afgekeurd is?
Als het doel is om te houden of beter te kunnen verkopen, is even rondvragen best een optie volgens mij. Polijsten (tot goedkeurniveau) is voor iemand met een polijstmachine geen werk, sproeiinstallatie is misschien alleen maar het pompje (sloop) en een remklauw kost online ook de wereld niet.

Als de staat van de auto verder goed is dan zou ik de auto gewoon repareren, veel zaken zijn eenvoudig en goedkoop te doen. Voor een paar honderd euro koop je ook niet snel een goede andere auto. En een distributieriem is gewoon onderhoud.

Zie niet in waarom je niet gewoon die auto zou laten repareren. Wat zou er anders voor terug moeten komen, is daar al over gesproken? Nieuwe accu is straks ook het bedrag niet, distributieriem laat je natuurlijk gewoon zitten.

Waarde nu is niks.
Na de herstelling van 300 EUR is de wagen weer een jaartje goed of kan je hem - met verse apk - voor zo'n 750 EUR verpatsen.
Die 300 EUR lijkt me dus een valabele investering!

Jouw vriendin kan hem toch inruilen bij de garage waar ze haar eventuele volgende auto gaat kopen? Dat hij weinig waard is weet je al.

Barri zei:
Daarnaast moet het echt wel goedkoper kunnen dan die €300...

Nou, meestal hoef je een garage maar naar een auto te laten kijken en je bent zo'n bedrag al kwijt. € 300 lijkt me in ieder geval redelijk voor de genoemde werkzaamheden (als je geen connecties in de autowereld hebt).

@TS: keuze is makkelijk: repareren, sloop of zo verkopen. Als je hem laat slopen ben je er meteen vanaf, zo verkopen levert je geleur aan de deur op. Als je de auto laat repareren kan je doorrijden of hem voor een paar honderd euro verkopen.

Dit topic moet een hoax zijn, Japanse auto's zijn hartstikke betrouwbaar en hebben geen onderhoud nodig. Laat staan dan ze niet door de APK komen: maar even serieus, waar hebben wij het over € 300 o_O

Een onderhoudsbeurt kost al gauw hetzelfde, dus dat bedrag is echt peanuts. Waar doe je dan moeilijk over? Autorijden kost nou eenmaal geld en als je geen periodiek onderhoud uitvoert, dan kom je nog weleens voor verrassingen te staan.

Zelf bij een zogenaamde betrouwbare Japanse auto, die hebben ook liefde nodig en ook daar kunnen zaken aan stuk gaan.

Ruitenwissers vervangen kan iedereen zelf. Koplampen polijsten zijn doe-het-zelf-setjes voor te koop, misschien niet de meest duurzame oplossing maar het is een optie. Ruitensproeimechanisme is zo lastig te beoordelen wat het probleem is. Lijkt mij nog wel de moeite waard om door de apk te halen, al weet ik niet wat de waarde van het voertuig mét apk is. De aangekondigde distributieriem en accu zijn gewoon normaal onderhoud. Als je vriendin toe is aan wat anders moet ze dat gewoon doen natuurlijk, maar ik denk dat je niet veel goedkoper kunt rijden dan zo'n Cuore.

Behalve de genoemde distributie en accu zijn de ruitenwissers en het polijsten van de koplampen ook gewoon onderhoud, het is gewoon slijtage/ouderdom dat ze een beetje werk nodig hebben. In feite gaat het hier over een auto die onderhoud nodig heeft om door de APK te komen. Als je dat zelfs niet wilt uitgeven, zit je wel helemaal aan de onderkant van de markt. Waarschijnlijk ook als je een vervanger gaat kopen, die op niet al te lange duur ook weer zal achterlopen met onderhoud. Daarom: gewoon dat onderhoud uitvoeren en weer lekker doorrijden met deze Cuore is toch echt het voordeligst.

Hoop reacties, dankjewel leden! Stof tot nadenken! Inruilen is nu ook een optie geworden aangezien ze besloten heeft toch nog een auto te nemen.

Tydelyck zei:
Behalve de genoemde distributie en accu zijn de ruitenwissers en het polijsten van de koplampen ook gewoon onderhoud, het is gewoon slijtage/ouderdom dat ze een beetje werk nodig hebben. In feite gaat het hier over een auto die onderhoud nodig heeft om door de APK te komen. Als je dat zelfs niet wilt uitgeven, zit je wel helemaal aan de onderkant van de markt. Waarschijnlijk ook als je een vervanger gaat kopen, die op niet al te lange duur ook weer zal achterlopen met onderhoud. Daarom: gewoon dat onderhoud uitvoeren en weer lekker doorrijden met deze Cuore is toch echt het voordeligst.

Ja het is nu inderdaad even zelf zorgen dat hij aantrekkelijker wordt om nog iets voor terug te krijgen of voor "sloop" weg te doen. Ik kan door tijdgebrek helaas de kosten niet drukken door te diy-en voor haar en dus zal het de 750 euro worden (offerte incl riem etc) op een aanschafwaarde van 1400,-. Daar zit een beetje het dilemma

Als je nu de investering met de D-riem erbij doet.. dan 'moet' je vriendin er nog wel ff in blijven rijden om een beetje van die investering te profiteren, naar mijn mening.

Terug
Bovenaan