Fam 7342500

Startmotor
Hallo allemaal.

Ik heb al veel andere topics gelezen, maar zover ik zag heb ik mijn vraag er niet tussen staan, dus bij deze dit topic.

Ik ben op dit moment in het bezit van een VW Polo uit 2006. Hij heeft elektrische ramen, airco, spiegelverwarming en stuurbekrachtiging. En er staat 215.000 kilometer op de teller.
Tot nu toe rij ik er mee in volle tevredenheid mee rond (en liefst nog enkele jaren erbij, want een andere auto kopen kost altijd geld), maar bij elke beurt/APK is er wel iets mis. Gezien de leeftijd van de auto en het aantal kilometers niet heel gek, maar er zal een keer een moment komen dat hij weg zal moeten. Klopt het dat 1000 euro per beurt/APK acceptabel is? (Dit zei afgelopen zomer een monteur van de ANWB tegen mij).

Stel dat het moment daar is en bij mijn auto de onderhoudskosten echt de pan uitrijzen, wil ik niet hals over kop een andere auto kopen. Daarom ben ik mij nu een beetje aan het oriënteren op wat ik graag als opvolger zou willen hebben, zodat ik gerichter op zoek kan waar een proefrit in te maken tzt.
Ik hoop dat jullie mij hier in kunnen adviseren/waar op te letten.

Mijn wensen:
5 deuren
3 personen achterin
Voldoende kofferbakruimte
Liefst bouwjaar 2020 of jonger (ik wil er weer zo lang mogelijk mee rijden)
Opties: Airco en de andere dingen die mijn huidige auto ook heeft. Evt parkeersensoren oid is niet nodig (vind ik zelf :p )
Budget ca. 15.000 euro

Ik zat zelf te denken aan:
Mazda 2
Kia Rio
Hyundai i20
Peugeot 208
Toyota Yaris

Zijn er nog andere merken of modellen waar ik naar zou kunnen kijken?

En nog een andere vraag:Ik heb gehoord dat bijv de C1/Aygo's vaak motorproblemen hebben doordat de turbo/motor niet goed matcht met de auto. Als dit klopt, is er van bovenstaande modellen hier ook sprake van?

Alvast dank voor de hulp!

Uit jouw lijstje zijn de Rio en i20 het ruimst en de Yaris en Mazda 2 het meest betrouwbaar, al doen die Koreanen er nauwelijks voor onder. Kwa prijs liggen de Rio en i20 ook wat gunstiger dan de Yaris en de 2. Peugeot 208 is een vreemde eend in de bijt in jouw lijstje en bepaald geen topper. Als het dan toch Frans moet zijn dan beter de Clio, die was er tot 2019 ook als Estate, maar dan wel het oude model. Ander alternatief is de Suzuki Baleno: slechts 840 kg maar ruimer dan alle andere auto's uit je lijstje!

De Aygo heeft nog een ouderwetse mechanische koppeling die moet worden bijgesteld en als dat wordt vergeten dan slijt deze snel. Ook kantelende zuigers (een tik) in de motor komt wel eens voor waardoor hij veel olie gaat verbruiken. Daar kunnen ze opzich wel oud mee worden.

1000 euro per beurt/APK vind ik buitenproportioneel. Bij mij is het met de APK bijna altijd tientjeswerk met heel soms een keer een uitschieter als er bv een wiellager, aandrijfashoes oid vervangen moet worden. Nou doe ik het meeste onderhoud zelf, maar ook bij een garage zal dat bij een compacte en betrouwbare Japanner of Koreaan, gemiddeld genomen, zeker geen 1000 euro zijn, hooguit een paar honderd. Bij de merkdealer betaal je het meest.

Laatst bewerkt:
3 personen achterin dat gaat in een auto, c1, 108 niet lukken, want die hebben maar 2 gordels achter. De mazda 2 is er in 2 soorten , maar de mazda mazda is krap achterin , en de andere mazda 2 is een Toyota. De jaren dat ik met mijn daihatsu voor minder €500 weer een jaar er tegen aankon liggen achter mij. In 2023 €800 en afgelopen jaar €1200.

Als je ruimte achterin wil dan is de laatste generatie nissan micra echt een aanrader , beetje een vergeten model. Heeft jouw polo een 1.6 ? Wanneer moet de distributieriem? @SVF Hoe zit het met de 1.0 turbo van hyundai/kia qua betrouwbaarheid, ik wilde een kennis van mij deze een keer tippen, maar durfde het toch niet aan.

Ik heb geen ervaring met de 1.0 turbo van Hyundai kia. Wel de 1,2 uit de i20 (en Rio) die ik
zelf zonder noemenswaardige problemen van 176.000 naar bijna 260.000 km heb gereden.

Ik denk dat jij het voorlaatste model Micra bedoeld de K13. Het op de Clio gebasseerde model daarna vanaf 2017 schijnt juist nogal krap te zijn achterin als ik de vergelijkende tests moet geloven. De laatste Note is wel erg ruim maar tot 2017 en denk ik te oud

Ik bedoel laatste geleverde micra, ik weet niet beter dat ruim is voor zijn segment.qua uiterlijk lijkt die op de clio, maar heeft eigen onderstel. De 3 cilinder motoren van nissan, renault dacia zijn indirect en kan weinig problemen vinden. Heb inmiddels mijn huiswerk gedaan, houdt qua binnenruimte niet over

Laatst bewerkt:
Als je ruimte achterin wil dan is de laatste generatie nissan micra echt een aanrader , beetje een vergeten model. Heeft jouw polo een 1.6 ? Wanneer moet de distributieriem? @SVF Hoe zit het met de 1.0 turbo van hyundai/kia qua betrouwbaarheid, ik wilde een kennis van mij deze een keer tippen, maar durfde het toch niet aan.
Mijn polo is een 1.4
Distributieriem is rond 190.000 km vervangen, dus die kosten zijn er (in principe) niet meer.

Daarnaast zijn het afgelopen jaar aandrijfashoezen, bobines en bougies vervangen.
En voorgaande jaren wel meer, maar ik kan mij zo even niet meer precies herinneren wat.
Ik heb inmiddels wel het gevoel alsof de auto aardig gereviseerd is...

Wat bedoel je met mazda mazda? En bedoel je dat een mazda 2 vergelijkbaar met een Toyota is?

Vergeet ook de Dacia Sandero niet. Een model met een vrij aardige prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb het model even opgezocht.
Qua wensen zou hij inderdaad op het lijstje kunnen, maar qua looks vind ik hem minder aantrekkelijk.
Ik ga hem wel in mijn achterhoofd houden, dank voor de input!

Er zijn 2 soorten van het model mazda 2 te koop die niets met elkaar te maken hebben. De 1 is een mazda en de andere is een yaris met een mazda logo. https://www.autoweek.nl/carbase/mazda/2/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar
Bij distributieriem niet alleen rekening houden bij welke km stand die is vervangen, maar ook in welk jaar. De 1.4 is idd minder bulletproof dan de 1.6, dus de km stand die jij nu er op hebt zitten is netjes
Nu ik de modellen onder elkaar zie staan zie ik wat je bedoelt. Het ene model heeft inderdaad veel van een Toyota Yaris weg. Als ik het goed zie is dit bij de hybride versies het geval?

Ik heb weinig (zeg maar gerust bijna 0) verstand van auto's, dus alle kleine beetjes informatie die ik krijg zijn welkom :)

Mijn 1.4 is dus netjes bij deze kilometerstand. Maar dat zal misschien ook betekenen dat ik toch echt wel een keer op zoek moet naar wat anders.
De Nissan Micra was mij ontschoten. Ik vind dit ook wel een leuke auto, dus ga deze ook op het lijstje zetten.
Ik dacht bij dit model aan het wat rondere type, dat vind ik persoonlijk geen mooie auto

Ja ik zou dan rustig uitkijken naar iets anders. Als je het kan permitteren om iets van 2020 of nieuwer te kopen dan zit je wel goed. Ga je namelijk zoeken in de bouwjaren na je polo dan komt het veel meer precies wat wel en wat niet. Als je 0 verstand van auto's hebt loont het ook om bij een betrouwbaar adres in je directe omgeving iets te kopen ipv de goedkoopste bij een handelaar aan de andere kant van nl die wat reviews heeft ingekocht

Uit jouw lijstje zijn de Rio en i20 het ruimst en de Yaris en Mazda 2 het meest betrouwbaar, al doen die Koreanen er nauwelijks voor onder. Kwa prijs liggen de Rio en i20 ook wat gunstiger dan de Yaris en de 2. Peugeot 208 is een vreemde eend in de bijt in jouw lijstje en bepaald geen topper. Als het dan toch Frans moet zijn dan beter de Clio, die was er tot 2019 ook als Estate, maar dan wel het oude model. Ander alternatief is de Suzuki Baleno: slechts 840 kg maar ruimer dan alle andere auto's uit je lijstje!

De Aygo heeft nog een ouderwetse mechanische koppeling die moet worden bijgesteld en als dat wordt vergeten dan slijt deze snel. Ook kantelende zuigers (een tik) in de motor komt wel eens voor waardoor hij veel olie gaat verbruiken. Daar kunnen ze opzich wel oud mee worden.

1000 euro per beurt/APK vind ik buitenproportioneel. Bij mij is het met de APK bijna altijd tientjeswerk met heel soms een keer een uitschieter als er bv een wiellager, aandrijfashoes oid vervangen moet worden. Nou doe ik het meeste onderhoud zelf, maar ook bij een garage zal dat bij een compacte en betrouwbare Japanner of Koreaan, gemiddeld genomen, zeker geen 1000 euro zijn, hooguit een paar honderd. Bij de merkdealer betaal je het meest.

De Suzuka Baleno kende ik niet... heb hem even opgezocht. Deze is qua wensen en uiterlijk voor mij beetje hetzelfde als de dacia: ik hou hem in mijn achterhoofd.

En als jouw ervaringen begrijp zijn de merken/modellen die ik noemde wel vergelijkbaar qua kwaliteit (behalve de Peugeot) en zou ik gewoon eens wat proefritten moeten maken welke auto het fijnst aanvoelt. En eventueel moeten afwegen of ik extra wil betalen als die auto mij het meest aanstaat

Eens. En zeker ook die € 1000,- per beurt. Dat is worst case scenario, en dan moet je heel veel pech hebben, of consequent geen onderhoud laten plegen. (sommige mensen denken dat apk ook onderhoud is, dan kom je wel aan de 1000 euro als je na jaren weer eens een beurt laat geven)

Als je een Mazda 2 op je lijst hebt staan, msschn ook eens kijken naar de wat grotere zus CX-3?
Met 3 achterin gaat daar wel mits wat inschikkelijkheid. Goedkoop in onderhoud, betrouwbaar (ketting, geen distributie riem) en de doelgroep van die auto is niet echt het type “Hooligan piloot” haha.

Disclaimer: ik heb die van mij weggedaan voor een CX-30 vooral omdat ik echt geen goede zithouding kon vinden vooral wat lendesteun betreft. Als je toch voor een 2 wil gaan, altijd een GT-M uitvoering kiezen, die hebben veel luxe voor het segment.

Ik zou ook zeker aanraden om naar de Renault Clio 5 te kijken. Ik heb sinds juni 2020 een Renault Clio en ben er super tevreden over.

Wat betreft rijden, comfort, afwerking, betrouwbaarheid en kwaliteit is het absoluut een topper in deze klasse. De auto is ook ruimer dan gemiddeld.
( tot nu toe geen enkele storing, er is zelfs nog geen lampje vervangen)

Zeker een auto om op het lijstje te zetten.

Ik schrik wel van de enorme onderhoudskosten van je huidige auto.
Bij de huidige Renault zijn de onderhoudskosten rond de € 300,00 per jaar,
de vorige een D segment Renault ongeveer € 400,00 per jaar. ( heb ik 9 jaar gehad )

De Toyota Yaris en Mazda 2 Hybrid zijn de zelfde auto's en worden beiden in de zelfde Toyota fabriek in Frankrijk gebouwd.

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 soorten van het model mazda 2 te koop die niets met elkaar te maken hebben. De 1 is een mazda en de andere is een yaris met een mazda logo. https://www.autoweek.nl/carbase/mazda/2/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar
Bij distributieriem niet alleen rekening houden bij welke km stand die is vervangen, maar ook in welk jaar. De 1.4 is idd minder bulletproof dan de 1.6, dus de km stand die jij nu er op hebt zitten is netjes
Alleen is dat niet heel relevant, de 2 Hybrid valt ver buiten het budget
Een Skoda Scala is ook een erg ruime auto, 2019 of 2020 gaat ook geen verschil maken of je hem lang kan houden.

Ik zou ook zeker aanraden om naar de Renault Clio 5 te kijken. Ik heb sinds juni 2020 een Renault Clio en ben er super tevreden over.

Wat betreft rijden, comfort, afwerking, betrouwbaarheid en kwaliteit is het absoluut een topper in deze klasse. De auto is ook ruimer dan gemiddeld.
( tot nu toe geen enkele storing, er is zelfs nog geen lampje vervangen)

Zeker een auto om op het lijstje te zetten.

Ik schrik wel van de enorme onderhoudskosten van je huidige auto.
Bij de huidige Renault zijn de onderhoudskosten rond de € 300,00 per jaar,
de vorige een D segment Renault ongeveer € 400,00 per jaar. ( heb ik 9 jaar gehad )

De Toyota Yaris en Mazda 2 Hybrid zijn de zelfde auto's en worden beiden in de zelfde Toyota fabriek in Frankrijk gebouwd.
Hangt erg af van hoeveel je rijdt, waar je rijdt, hoe je rijdt en waar je onderhoud laat doen.
Ik ken iemand die dagelijks een onverharde weg over moest met keien. Al zijn autos gingen daarop stuk.

Begin dit jaar een Auris hybrid gekocht met 100000km. Fijne, zuinige auto en heeft tot 10 jaar garantie.. dus met een beetje goed zoeken ben je nog voor jaren risicoloos onderweg.

Geen enkele auto op je lijstje is slecht wat betreft betrouwbaarheid,
ze zijn allemaal behoorlijk betrouwbaar, nog belangrijker is dat er goed voor gezorgd is.

Aandachtspunt bij de Peugeot 208 is de natte distributieriem, belangrijk is op tijd onderhoud, en gebruik van de juiste olie.
Of je moet een elektrische 208 nemen, die wel erg fijn is om te rijden, maar wel duurder is dan je budget.

De Peugeot 208 heeft volgens The Carexpert Expert Reliabilty rating een C met 72%, de Mazda 2 een C met 78%, de Hyundai I20 een B rating met 85%, de Toyota Yaris heeft ook een B rating met 85%.
(de Renault Clio heeft een A rating met 92%.)
De site thecarexpert.co.uk is een aanrader als je informatie wil opzoeken over auto's. Daar vind je ook informatie over de auto zelf, en de kosten om de auto op de weg te houden.

De verschillen zijn te overzien, kijk dus ook welke auto het fijnste is om te rijden, en kijk ook goed naar de ruimte. Ik heb in veel auto's gereden, kijk dus ook of de auto goed bij je past.
De Nissan Micra is denk ik ook een auto om te overwegen.

Succes

Laatst bewerkt:
Een Toyota Auris hybride lijkt mij ook een prima keuze. Niet van 2020 maar een paar jaar ouder, een goed exemplaar moet zeker 20 jaar meegaan!

Dat is nogal afhankelijk van km's en gebruik hè. Bij 10.000km per jaar zou het kunnen, maar ook dan worden rubbers e.d. gewoon oud en gaan uitdrogen.

Bij 50k km per jaar doet een auto het al heel netjes als ie met weinig problemen tien jaar meegaat.

Voor TS: het is aan jezelf wat je acceptabel vindt. De één vindt 300 euro per jaar aan onderhoud te veel, de ander schrikt niet van 1.500 euro. Ligt ook aan je km's en de auto die je rijdt: een Aygo zal minder kosten dan een S-klasse.
Ik bekijk het als een totaalplaatje: een nieuwe auto kost ook een bak geld en gaat weer afschrijven. Dat doet je Polo niet meer. In ruil voor dat gebrek aan afschrijving kun je best wat onderhoud betalen. Ergens komt er echter wel een omslagpunt. Alleen jij kunt dat bepalen, ook omdat het gevoel van de nieuwere auto, nieuwere goodies e.d. dan ook gaat meespelen.

Dat is nogal afhankelijk van km's en gebruik hè. Bij 10.000km per jaar zou het kunnen, maar ook dan worden rubbers e.d. gewoon oud en gaan uitdrogen.

Bij 50k km per jaar doet een auto het al heel netjes als ie met weinig problemen tien jaar meegaat.
Dat is waar, ik ben uitgegaan van niet al teveel km per jaar. Het zou handig zijn als TS even aangeeft hoeveel km er per jaar wordt gereden en of er ook veel binnen de bebouwde kom, file etc. wordt gereden! Kan veel uitmaken voor de meest geschikte keuze van een auto.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik had afgelopen weekend niet veel tijd om te reageren, daarom nu ook even een korte reactie:

Ik weet niet precies hoeveel kilometer ik rijd op jaarbasis. Maar als ik globaal een schatting moet maken blijf ik onder de 10.000km/j.
Waarvan zo'n 60% op de snelweg wordt gereden en 30% provinciale weg.

Ik weet niet of genoemde hybride auto's zichzelf opladen of echt hiervoor een stekker nodig is. Als het laatste het geval is zal het sowieso lastiger/minder aantrekkelijk worden, aangezien we geen eigen oprit hebben of zonnepanelen.

Wel fijn om te lezen dat de merken die ik zelf al noemde, maar er ook nog enkele die zijn geopperd, over het algemeen betrouwbaar zijn.
Dat maakt de zoektocht iets overzichtelijker :)

De genoemde hybride auto's laden zichzelf op alleen voor plug-in hybrides heb je een stekker nodig. Minder dan 10000 km per jaar is niet heel veel, een iets minder zuinige optie zou dan ook nog kunnen!

Met dit soort gebruik is een hybride niet perse een groot voordeel. Hetgeen je mogelijk bespaart ben je waarschijnlijk weer kwijt aan hogere hsb ivm het wat hogere gewicht.

Puur qua kosten is een Aygo/C1 of 108 ook een optie. Niet heel verfijnd maar rijden best prima en ook op de snelweg is het model vanaf 2014 best oké als je kunt leven met weinig vermogen. Wel een 1.0 kiezen ipv de 1.2. Het 1.0 blokje is in principe heel betrouwbaar.

Met dit soort gebruik is een hybride niet perse een groot voordeel.
Nee het is geen voordeel want ze bevatten meer verschillende onderdelen en alles kan stuk zelfs bij een Toyota.

Zoals eerder ook genoemd. Proberen, proberen, proberen een beetje net als schoenen hoewel er mensen zijn die ze online kopen.

Geen enkele auto op je lijstje is slecht wat betreft betrouwbaarheid,
ze zijn allemaal behoorlijk betrouwbaar, nog belangrijker is dat er goed voor gezorgd is.

Aandachtspunt bij de Peugeot 208 is de natte distributieriem, belangrijk is op tijd onderhoud, en gebruik van de juiste olie.
Of je moet een elektrische 208 nemen, die wel erg fijn is om te rijden, maar wel duurder is dan je budget.

De Peugeot 208 heeft volgens The Carexpert Expert Reliabilty rating een C met 72%, de Mazda 2 een C met 78%, de Hyundai I20 een B rating met 85%, de Toyota Yaris heeft ook een B rating met 85%.
(de Renault Clio heeft een A rating met 92%.)
De site thecarexpert.co.uk is een aanrader als je informatie wil opzoeken over auto's. Daar vind je ook informatie over de auto zelf, en de kosten om de auto op de weg te houden.

De verschillen zijn te overzien, kijk dus ook welke auto het fijnste is om te rijden, en kijk ook goed naar de ruimte. Ik heb in veel auto's gereden, kijk dus ook of de auto goed bij je past.
De Nissan Micra is denk ik ook een auto om te overwegen.

Succes
Dank voor de website. Handige info lijkt me. Ik ga hem 1 deze dagen even bekijken.
En de Nissan heb ik inderdaad toegevoegd aan mijn lijstje

Met dit soort gebruik is een hybride niet perse een groot voordeel. Hetgeen je mogelijk bespaart ben je waarschijnlijk weer kwijt aan hogere hsb ivm het wat hogere gewicht.

Puur qua kosten is een Aygo/C1 of 108 ook een optie. Niet heel verfijnd maar rijden best prima en ook op de snelweg is het model vanaf 2014 best oké als je kunt leven met weinig vermogen. Wel een 1.0 kiezen ipv de 1.2. Het 1.0 blokje is in principe heel betrouwbaar.

De Aygo/C1/108 hebben niet mijn voorkeur ivm de kleine kofferbakruimte.

Geldt je advies met betrekking tot een 1.0 motor ook voor bijv een Hyundai i20?
Zijn de 1.0 motoren beter dan vroeger? Kunnen ze het rijden op de snelweg voldoende aan?

Ik zag een aantal opmerkingen over de onderhoudskosten van 1000 euro.
Ik was hier misschien niet helemaal duidelijk in: Iemand heeft tegen mij gezegd dat dit nog acceptabel is voor mijn huidige auto.
Afgelopen jaren heb ik wel honderden euro's per jaar uitgegeven aan onderhoud/APK kosten, maar gelukkig geen 1000 euro per jaar *klopt af*

Een ongeblazen 1.0 motor houdt qua vermogen niet over op de snelweg, tenzij deze wordt geassisteerd door een turbo. Zoals 1.0 TSi van VW groep of 1.0 tgdi van hyundai en Kia bijvoorbeeld. Dan ligt het vermogen rond de 100 pk of hoger en ben je prima bedeeld.

Dus als je veel op de snelweg bivakkeert zou ik hier wel rekening mee houden.

De Aygo/C1/108 hebben niet mijn voorkeur ivm de kleine kofferbakruimte.

Geldt je advies met betrekking tot een 1.0 motor ook voor bijv een Hyundai i20?
Zijn de 1.0 motoren beter dan vroeger? Kunnen ze het rijden op de snelweg voldoende aan?
Alle 1.0 motoren komen niet van dezelfde fabrikant, maar soms ook wel weer wel de 1.0 uit de aygo is van daihatsu en zit ook in iq 107/8 justy ,yaris, sirion en c1, maar zit in geen enkel model van kia/ hyundai, die hebben een eigen 1.0. De meeste 1.0 motoren zijn 3 cilinders en de micra is er zelfs in 3 soorten waar van 2 met een turbo.

Als je toevallig tegen een hybride binnen je wensen aan loopt kun je die nemen, maar met 10k/jr waarvan 60% snelweg zou ik me daar niet op richten. De meerwaarde van een hybride is dan nihil.
Lekker zoeken naar een B- of C-segmenter en daar een tijd mee rijden.
Corsa, i20, Ceed, dat soort karretjes.

In de Nissan Micra van de laatste generatie ligt o.a. de 0,9 TCe en 1.0 TCe, die ook Renault, Dacia en Mitsubishi gebruiken, Mitsubishi gebruikt alleen de 1.0 TCe.

Dit zijn hele degelijke en zeer betrouwbare motoren, met indirecte injectie, dus veel minder kans op vervuiling.
Ik heb gereden in de Renault Clio 5 met deze 1.0 TCe motor (100 pk), en moet zeggen dat het een prettige motor is met ruim voldoende vermogen.

De 1.0 van Daihatsu ken ik uit onze Toyota Aygo, vind ik geen fijne motor, maakt erg veel lawaai, en heeft heel weinig trekkracht bij lage toeren.

Bij compacte B segment auto's zie ik niet heel veel voordelen voor een hybride. Met mijn niet hybride Renault Clio 130 TCe van juni 2020 ( met 1.3 viercilinder en 7 traps EDC automaat) rijd ik heel makkelijk met een brandstof verbruik van tussen de 5,2 en 5,5 liter per 100 km.
De normale versies zijn ook lichter dan de hybride versies.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan