Tips aanschaf auto (+/- €13.000)

Arie 4661031

Net ingestapt
Hallo forum,

Net als iedere occasion zoeker zit ik uren te zoeken om te hopen op de perfecte wagen. Maar nog steeds kan ik in mijn gedachten er niet uitkomen wat nou handig is.

Kort over mij en mijn huidige auto situatie: ik ben een jong professional die gemiddeld 4 keer per week naar Amsterdam rijd voor zijn werk (gemiddeld 70 km per dag), hiervoor rij ik met een Opel Signum uit 2004. De reden dat ik deze auto had gekozen is omdat hij voornamelijk ruim is (handig al ben je op stap met vrienden), met zijn 2.2 liter motor kan je ook nog wat rijplezier uit halen en de luxe leren bekleding laat deze auto duurder lijken dat wat hij normaal kost. Het enigste nadeel is het verbruik (1 op 11 gemiddeld).

Dit heeft mij ertoe geleid om te kijken naar een nieuwe auto. Ik zoek iets zuinigs(ers), moderner, sportiever en het liefst ook nog luxe bekleding. Dit is een lastige criteria voor mijn budget dus daarom hoop ik of jullie handige tips hebben. Ik heb zelf online al een aantal modellen uitgekozen maar mijn twijfels zijn nog aanwezig.

- BMW 118 (2012 - 2013)
- Lexus CT-200h (2013 - 2015)
- BMW 320i (2012 - 2013)
- Opel Insignia (2012 - 2014
- Opel Astra turbo (2013 - 2016)

Alle auto's met maximale km van 160.000
Natuurlijk is deze lijst te luxe voor mijn budget maar graag verneem ik van jullie jullie ervaring en geven van advies en/of tips is altijd welkom.

Gr. Arie

De insignia en astra zijn niet zo betrouwbaar. M32 versnellingsbak kent heel veel problemen en behoeft al snel een revisie (vaak rond de 100000km).
Zijn tevens allebei hele zware auto's waardoor sportiviteit ver te zoeken is. Ik heb zelf een Astra 1.4T gehad en heb er heel veel problemen mee gehad, oa veel olielekkages die duur zijn om te laten herstellen.

Een CT200 rij ik nu. Erg betrouwbaar, hele sportieve wegligging (laag zwaartepunt en strak onderstel waardoor je heerlijk kan sturen). De CVT is dan weer niet heel geschikt voor sportief rijden maar de motor is zeker niet traag. Je rijdt een CT200 iig heel goedkoop want ze zijn super betrouwbaar en het verbruik ligt rond de 1:18 (bij mij).

Voor de ruimte achterin (voor je vrienden) zou ik zeker geen BMW 1, Lexus CT200H of BMW 3 serie aanraden.
De Lexus is van je rijtje wel de auto die het minst kost aan brandstof, en (naar alle waarschijnlijkheid) het meest betrouwbaar is.

De Opel Astra en Insignia A bieden veel ruimte, voor relatief weinig geld. Wel zijn de auto's zeker geen toppers in betrouwbaarheid, erg zwaar, en niet heel zuinig.

Goede alternatieven zijn de Lancia Delta, Alfa Giuletta, Toyota Auris Hybrid, Kia Ceed (vanaf 2012 ) en Hyundai I30.
De Lancia is opvallend ruim, de Delta, Giulietta, Auris, Ceed en I30 scoren goed op betrouwbaarheid. De Auris gebruikt het minste brandstof

.

Terug
Bovenaan