Tikkende kleppen

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn naam is nick, ik heb een klein vraagje.
Ik wil misschien morgen mijn eerste auto kopen.
Maar toen ik de motor starten hoorde ik de kleppen tikken (weet niet of het erg is)
het gaat om een Seat Arosa 1.0 1999. met 120.000km
Ik had het er met de verkoper over gehad hij zei dat het was omdat de auto was ouder is dat de kleppen olie door liet gaan.
En toen ik hem van zijn 3 naar zijn 1 wou schakelen moest ik eerst opnieuw de koppeling intrappen.
Maar hij schakelde wel soepel.

Alvast bedankt.

Lekker laten staan.
Tikkende kleppen hoort niet en een probleem met de koppeling en of bak is een berucht probleem... lekkker laten staan.

Nick440 zei:
Ik had het er met de verkoper over gehad hij zei dat het was omdat de auto was ouder is dat de kleppen olie door liet gaan.

lekker laten staan, die gaat olie verbruiken/verbranden.

zoek maar gewoon verder.

tikken kan lang mee gaan.(vader heeft er al 40.000km last van), maar die rijd veel snelweg. maar raad je niet aan om die auto te kopen.

Heel erg bedankt voor de info.
Nu verder zoeken voor een anderen auto.

snelle willy zei:
Hoeft niet.
Klepstoters lekken inwendig of uitwendig, maar altijd in de kop. Het is niet zo dat de klepsteelrubbers hierdoor sneller gaan slijten en dus olie gaan doorlaten.
Kan zon blokje op zich oud mee worden maar word er wel onzuiniger van en in het ergste geval krijg je kleppen die verbranden en dat is nou niet echt heel handig. Ik merkte een significant verschil met het vervangen van de stoters (ook niet-tikkende stoters werken na bijna 2 ton minder goed)
Liefst heb je het gewoon niet als het even kan.

Bij stelbare kleppen zijn tikkende kleppen een minder groot probleem maar wel een teken dat er niet goed is onderhouden.

Ik maak me in deze trouwens vooral zorgen om de bak, aangezien dat een pijnpunt is.

let bij deze blokken ook op kantelende/wankelende zuigers. Dit is te horen doordat de motor als een soort dieseltje klinkt. Klepstoters tikken veel sneller en hebben een hoger/tikkender geluid. Cilinders geven meer een metaal achtige lagere kloenk. Helaas zijn vw vanaf de 1.4 uit polo 6n hier gevoelig voor en vooral de 16v modellen. Let hier dus goed op, want daar krijg je dus wel flink olieverbruik van op den duur!

Pobresh zei:
snelle willy zei:

let bij deze blokken ook op kantelende/wankelende zuigers. Dit is te horen doordat de motor als een soort dieseltje klinkt. Klepstoters tikken veel sneller en hebben een hoger/tikkender geluid. Cilinders geven meer een metaal achtige lagere kloenk. Helaas zijn vw vanaf de 1.4 uit polo 6n hier gevoelig voor en vooral de 16v modellen. Let hier dus goed op, want daar krijg je dus wel flink olieverbruik van op den duur!

En dit kan ik beamen.. Gelukkig valt bij mij het olieverbruik nog mee, maar het klinkt net als een diesel.. Gelukkig kunnen de meeste auto's met dit probleem de 4 ton gerust halen..

Dat het bij de 1.4 16v een probleem is is mij bekend, maar topicstarter heeft het over een Arosa 1.0. Hebben die motoren dezelfde problemen?

Bossinkje zei:
Pobresh zei:
snelle willy zei:

En dit kan ik beamen.. Gelukkig valt bij mij het olieverbruik nog mee, maar het klinkt net als een diesel.. Gelukkig kunnen de meeste auto's met dit probleem de 4 ton gerust halen..

Dat het bij de 1.4 16v een probleem is is mij bekend, maar topicstarter heeft het over een Arosa 1.0. Hebben die motoren dezelfde problemen?

Basis is hetzelfde.
Mijn 1.4 8v heeft er ook last van. Kan gerust ermee blijven rijden maar irritant is het wel. Tevens moet je je oliepeil wat vaker nakijken omdat hij kan gaan gebruiken.
De nieuwere generatie blokken, te herkennen aan de boegiekabels die over de afdekplaat heen lopen (alu onderblok ipv ijzer) zijn me minder bekend.

Als je trouwens meent dat je met een arosa een lichte, zuinige auto koopt. Zoek dan even naar een vw polo van ongeveer dezelfde leeftijd.
Die wegen evenveel, zijn groter en ook als 5 deurs te vinden. Problemen die je ermee kan hebben zijn gelijk, onderstel is voor de helft gelijk en qua zuinigheid scheelt het weinig van een arosa. Qua verzekering scheelt het ook weinig tot niets.
Ik ben zelf op zoek geweest naar een arosa/lupo als vervanging voor de polo (ivm kosten omlaag krijgen) totdat ik er zelf achter kwam dat het dus geen ene zak zou schelen als ik zoiets zou kopen ipv de polo.

Terug
Bovenaan