Tikkend geluid

kvdh98

Net ingestapt
Bij kleine ritjes hoor ik niks maar zodra ik een wat langere rit heb gereden (ong. 35km waarvan een groot deel over de snelweg 120-130km/h) en ik zet bij aankomst de motor af dan hoor ik een soort getik. Elke 10 sec. tikt er dan iets, lijkt uit de buurt van de motor te komen. Dacht zelf dat het misschien met de warmte te maken had van de motor omdat ik 120km/h heb gereden maar ik weet niet of dit een kwaadaardige tik kan zijn?

Verder rateld (ik denk de motor) een beetje. Wanneer ik een gelijkmatige snelheid rijd (geen gas los, geen gas geven) dan hoor ik niks, ook bij een lichte acceleratie hoor ik vrij weinig maar zodra ik even het gaspedaal intrap om meer toeren te maken (bijv. invoegen naar snelweg) dan komt er naast het toenemende geluidsniveau van de motor een soort zacht geratel bij. Als ik soortgelijke auto's zie rijden en die hoor acceleren hoor ik ook een soortgelijk geratel dus ik denk dat het gewoon bij de motor hoort? Of is dit geratel kwaadaardig? Nogmaals hoor ik het vrij zacht en vind ik het geen hinder.

Mijn type auto: VW Polo 1.4 uit 1997
 
Valt weinig zinnigs over te zeggen. Elke 10 seconde kan warmte zijn, het tikken van een stuk metaal dat krimpt of uitzet, omdat het koud is of omdat de rijwind wegvalt of de motor uit wordt gezet.

Bij een auto (van 20 jaar oud) kan je niet bij elk tikje een grondig onderzoek opstarten of het niet schadelijk is. Zolang het niet overduidelijk en zeer storend is zou ik gewoon door blijven karren.

Het ironische feit is dat als een tikje behoorlijk ernstig is dan zal de reparatie meestal al zo duur zijn dat repareren geen optie is en je dus toch blijft doorrijden. Meteen inruilen zou dan een optie zijn, maar dat is ook niet goedkoop en misschien blijft het blokje nog jaren vrolijk tikken :)
 
Eens met VORQ : ik heb zelf ook een na-tikkende auto gehad , als deze goed warm was.
De reden is dat het metaal krimpt en dat krimpen hoor je.
Een te hoge temperatuur kan leiden tot scheur in de cylinderkop, omdat het materiaal van de kop vaak van een ander materiaal is dan het blok en de uitzettingscoefficienten ( en dus ook de krimp) verschillen met spanningsverschillen.

De moderne auto's hebben nu een onafhankelijke temperatuur gestuurde electrische ventilator en deze loopt na het afzetten soms nog door, om de warmte te blijven afvoeren. Bovendien is de constructie en koeling in de afgelopen 20 jaar enorm verbeterd.
Oudere auto's, zoals uit 1997 hebben dat vaak niet.

Drie tips :
1. controleer regelmatig of voldoende koelvloeistof aanwezig is.
2.controleer onderweg hoe hoog /hoe warm de temperatuurmeter aangeeft. Midden in het neutrale vlak is goed en in de zomer mag deze wel op 2/3 richting rode vlak staan.
2. wacht na aankomst na een lange rit met warme motor en buitenlucht warmte, zoals op warme zomerdag, even 1 a 2 minuten alvorens de motor uit te zetten.
De dan afgevoerde warmte door de fan is meer dan de ontstane warmte van het stationair draaien en zo voer je meer warmte af.
 
Fryfrysk zei:
2.controleer onderweg hoe hoog /hoe warm de temperatuurmeter aangeeft. Midden in het neutrale vlak is goed en in de zomer mag deze wel op 2/3 richting rode vlak staan.

Hoe kom je hierbij? De temperatuur van je koelvloeistof wordt geregeld door je thermostaat en wordt op circa 88 graden gehouden. Als het daar onder komt sluit de thermostaat en stroomt het niet meer door je radiator maar alleen door je motor. Wordt het warmer dan 88 graden dan gaat de thermostaat open en wordt de koelvloeistof gekoeld in je radiator, evt met behulp van de fan. Kortom....de meter zal altijd circa 88 graden aangeven als alles werkt zoals het moet werken.
 
Dan moet de thermostaat wel goed werken; het koelsysteem volledig schoon zijn en de buitenlucht als koeling, constant zijn.
En dat is dus meestal niet zo.
De eerste 2 punten zijn maar te bezien met een auto uit 1997 en het laatste is tussen de + 30 en - 10 graden buitenlucht, geeft groot verschil in capaciteit van afvoeren van de warmte in combinatie met rijsnelheid.
 
Normaal gezien is de koeling van deze motoren gewoon adequaat. Thermostaat die niet goed meer werkt zorgt hier eerder voor een warmloper door de belabberde constructie. Daarbij is vrijwel elke auto al sinds de jaren 80 voorzien van een thermoschakelaar die rechtstreeks op de accu zit aangesloten voor het regelen van de ventilator. Dat betekend dus dat deze blijft nadraaien als de temperatuur te hoog blijft. Dit kan zelfs nog gebeuren als je auto al even stilstaat in de hete zomerzon.

Terugkomend op de startpost:
Het tikken van de motor als je de auto uit zet is vrij normaal. Dit doet vrijwel elke motor, zeker de oudere gietijzeren blokken zijn goed hoorbaar en daar valt dit blok onder (cilinderkop is alu, maar het blok zelf niet)

Het rateltje tijdens het accelereren kan vanalles zijn.
Zoals kantelende zuigers, een aandrijfas die ver op is of een ergens een lager of spanrol die ver op is. Net zoals een loszittend wielgewichtje.
Let de komende tijd even op je olieverbruik.
Mocht het een diesel-achtig geluidje zijn, betreft dat mogelijk kantelende zuigers, wat een hoger olieverbruik kan geven.
Echter hoeft dit niet persee problematisch te zijn. De mijne heeft dit geluid ook en heeft nauwelijks olieverbruik (0,25 a 0,5 l/jaar, 12-15k km)
 
Fryfrysk zei:
Dan moet de thermostaat wel goed werken; het koelsysteem volledig schoon zijn en de buitenlucht als koeling, constant zijn.
En dat is dus meestal niet zo.
De eerste 2 punten zijn maar te bezien met een auto uit 1997 en het laatste is tussen de + 30 en - 10 graden buitenlucht, geeft groot verschil in capaciteit van afvoeren van de warmte in combinatie met rijsnelheid.

Wat je nu zegt is onzin, als het koelsysteem goed werkt regelt je thermostaat juist een constante temperatuur bij wisselende buitentemperaturen, rijwind, belasting van de motor etc. Daar is die thermostaat voor bedoeld. Als hij kapot is kan er vanalles gebeuren natuurlijk.....
 
Naar mijn idee is er niks mis met mijn koelsysteem, temperatuur blijft gewoon op 90 graden ook bij hoge snelheden. Ook wanneer ik net wegrijd en de motor is nog 'koud' na een minuutje rijden blaast de verwarming al warme lucht (bij andere auto's moest ik eerst flink toeren maken om de motor warm te maken zodat de verwarming het deed).

Het rateltje is ook alleen wanneer ik flink het gas intrap en meer dan 3000/4000 toeren maak (bijv. snelweg op), bij de 'het nieuwe rijden' methode (schakelen na 1700-2200 toeren) dan hoor ik het vrijwel niet.
 
Terug
Bovenaan