Tikkend geluid auto

A

Anoniem

Guest
Hallo mede auto liefhebbers,

Ik heb vorige week als eerste auto een GOLF 4 GTI uit 2000 gehaald. Nou heb ik het gevoel dat het een en ander niet klopt. Ik heb zelf geen verstand van auto’s vandaar deze post.

Tijdens het rijden merk ik zelf niks en heeft de auto gewoon veel kracht en trekt die goed door. Echter hoor ik een tikkend geluid als de motor stationair loopt. Tijdens het rijden hoor ik niks want de auto is te luid. Op internet heb ik niks kunnen vinden wat een beetje lijkt op mijn tikkend geluid.

Ik heb een link naar het filmpje van het geluid. Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven en mij gerust kan stellen, ik heb van veel gehoord dat het een indicatie is dat de motor gaar is en dat een rivisie nodig gaat zijn.

Bedankt alvast

[video]https://youtube.com/shorts/7aqfdrpl7kI?feature=share[/video]

Wat ik denk te horen, is het openen en sluiten van de injectoren. Dit is normaal, en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Zolang de instrumenten cluster geen alarm bellen laat rinkelen, zou ik gewoon lekker rijden, met je GTI.

Had dat blok uit die tijd geen ketting? Naar mijn weten was er zowel een 1.8t of 2.3 5 cilinder gti toen.

In het motorgeluid meen ik te horen (in volgorde van groter naar kleiner aandeel): klepstoters, distributieketting langs de geleidingen lopend, injectoren. Voor minder dan Eur 5,- kun je bij AliExpress* een 'automotive stethoscoop' of 'motor stethoscoop' aanschaffen, waarmee je de bron van het geluid nader kunt bepalen.

- Zijn het voornamelijk de hydraulische klepstoters? Dan een korte rit maken met Forté (New Generation) Motor Flush aan de motorolie toegevoegd. Daarna olie verversen ! Als de auto een tijd heeft stilgestaan voor jouw aanschaf, dan is er een redelijke kans dat de klepstoters het grootste aandeel hebben in het geluid. Forté (New Generation) Motor Flush is een (relatief) goedkope remedie daarvoor.