Tikkend geluid auto

A

Anoniem

Guest
Hallo mede auto liefhebbers,

Ik heb vorige week als eerste auto een GOLF 4 GTI uit 2000 gehaald. Nou heb ik het gevoel dat het een en ander niet klopt. Ik heb zelf geen verstand van auto’s vandaar deze post.

Tijdens het rijden merk ik zelf niks en heeft de auto gewoon veel kracht en trekt die goed door. Echter hoor ik een tikkend geluid als de motor stationair loopt. Tijdens het rijden hoor ik niks want de auto is te luid. Op internet heb ik niks kunnen vinden wat een beetje lijkt op mijn tikkend geluid.

Ik heb een link naar het filmpje van het geluid. Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven en mij gerust kan stellen, ik heb van veel gehoord dat het een indicatie is dat de motor gaar is en dat een rivisie nodig gaat zijn.

Bedankt alvast

[video]https://youtube.com/shorts/7aqfdrpl7kI?feature=share[/video]

Wat ik denk te horen, is het openen en sluiten van de injectoren. Dit is normaal, en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Zolang de instrumenten cluster geen alarm bellen laat rinkelen, zou ik gewoon lekker rijden, met je GTI.

Had dat blok uit die tijd geen ketting? Naar mijn weten was er zowel een 1.8t of 2.3 5 cilinder gti toen.

In het motorgeluid meen ik te horen (in volgorde van groter naar kleiner aandeel): klepstoters, distributieketting langs de geleidingen lopend, injectoren. Voor minder dan Eur 5,- kun je bij AliExpress* een 'automotive stethoscoop' of 'motor stethoscoop' aanschaffen, waarmee je de bron van het geluid nader kunt bepalen.

- Zijn het voornamelijk de hydraulische klepstoters? Dan een korte rit maken met Forté (New Generation) Motor Flush aan de motorolie toegevoegd. Daarna olie verversen ! Als de auto een tijd heeft stilgestaan voor jouw aanschaf, dan is er een redelijke kans dat de klepstoters het grootste aandeel hebben in het geluid. Forté (New Generation) Motor Flush is een (relatief) goedkope remedie daarvoor.
- Zijn het voornamelijk de injectoren? Dan een fles Forté Gas Treatment of een fles Forté Fuel System Cleaner toevoegen aan een halve tank brandstof.
Toepassing van een/ beide voornoemde producten kan het geluid verminderen. Als de oorzaak echter is een te grote speling in de inwendige delen van de klepstoters en/of van de injectoren, dan kan het geluid toenemen nadat ze inwendig zijn schoongemaakt ... Dan weet je met meer zekerheid dat vervanging nabij is.

- Zijn het de geleidingen van de distributieketting? Dan op z'n minst de (hydraulische ?) spanner van de distributieketting laten controleren. Goede garages hebben vaak een endoscoop (of je koopt er zelf een voor minder dan Eur 20,- die je aansluit op je telefoon of notebook) waarmee je via het olie-vulgat mogelijk iets van de geleidingen van de distributieketting kunt zien, zonder de motor open te hoeven schroeven.

Geen aandelen in, maar goede ervaringen met de producten van: 'http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/'
*) De tast-stift van de stethoscoop bestaat uit twee delen, die je met een schroefbusje aan elkaar schroeft (om dieper gelegen delen te kunnen bereiken). Daarbij dient wel een stukje plastic om de schroefdraad te worden gewikkeld, want anders snappen schroefbus en tast-stiften niet dat ze elkaar vast moeten houden. Het blijft natuurlijk een product 'made in China' ...

En met een beetje pech zorgen die "wonder"middeltjes er tevens voor dat je motor een infarct krijgt doordat er een oliekanaal geblokkeerd wordt met die losgeweekte troep, het enigste waar die middeltjes 100% goed voor zijn is de omzet van de verkoper.
Een fatsoenlijke motorolie is al voorzien van dopes die een veel veiligere motorreiniging geven als al die agressieve "wonder"middeltjes.

De grote kunst om je motor fris en schoon te houden, niet om hem schoon te maken:
- minimaal 1x per maand een langere rit maken waarbij de olie ook op bedrijfstemperatuur komt (afhankelijk van carterinhoud dus minimaal 30 minuten)
- regelmatig olie wisselen, gooi die belachelijke intervallen van 30.000 km overboord en ververs jaarlijks/10.000 km. (die grote intervallen zijn alleen maar geschikt als je een kilometervreter bent)
En heb je toevallig een auto met sterk vervuilde motor: ga een tijdje alleen lange afstanden rijden en ververs de olie (en filter) 2-3x keer na 5000 km.

Het optreden van een verstopping bij gebruik van olie-additieven is inderdaad mogelijk, maar mijn ervaring (o.a. bij tikkende hydraulische klepstoters) leert dat de aanslag geleidelijk oplost. Nog nooit een brandend oliedruklampje gezien tijdens een schoonmaakbeurt met olie-additieven of last gehad van versneld slijtende onderdelen na afloop. Ik ben het met je eens dat een auto die regelmatig gebruikt wordt en olie-wissels ondergaat met normale intervallen, geen olie-additieven nodig heeft. Anders wordt dat als de woon-werk afstand vrij kort is, waardoor de motor minder lang op bedrijfstemperatuur is om inwendige vervuiling te voorkomen, of wanneer een auto een langere periode heeft stilgestaan. Voor tikkende hydraulische klepstoters die dan als eerste kunnen optreden, zoals mogelijk ook bij de vraagsteller, is een schoonmaakbeurt met een olie-additief een mogelijke oplossing. Direct daarna wel het oliefilter en de motorolie wisselen.

Brandstof-additieven hebben hun nut, zowel na een periode van stilstand als bij normaal gebruik van een auto. Ondanks dopes in de brandstoffen kan er bij auto's met wat meer 'ervaring' aanslag in het brandstofsysteem ontstaan. Heb zelf goede ervaringen opgedaan met gebruik van Forté Gas Treatment bij auto's met benzine-motor:
- Dagelijks gebruikte auto: Licht inhouden bij hogere toerentallen was na 2 ritten van minder dan 10 km verdwenen.
- Auto, na 1 jaar stilstand, direct na montage van een nieuwe brandstofpomp: Zwaar inhouden boven 80 km/u. Duidelijk een 'infarct' dat verdween na 1 rit van minder dan 10 km.
Goede ervaring met Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner bij een auto met dieselmotor:
- Zuiverder lopen van de motor na 1 rit van 100 km.

De lokale garage, waar ik de producten van Forté heb gekocht, past de brandstof-additieven op advies/preventief toe bij elke auto die een grote beurt ondergaat. Inderdaad weer een extra post op de nota, maar met een veel lager bedrag dan bijna elke onderhoudsklus aan het brandstofsysteem.

Advies voor de vraagsteller:
De staat van de geleiders van de distributieketting kan (ook zonder endoscoop) worden afgeleid van de inhoud van je oliefilter. Als daarin kunststof deeltjes aanwezig zijn, is het raadzaam een garage eens naar de geleiders van de distributieketting te laten kijken.

Nee, ik ben echt alleen maar een (tevreden) gebruiker ...
Maar ik begrijp best dat de motorolie- en brandstof-additief-verhalen hier wat zwaar op de maag liggen, bij mensen uit het auto-onderhoudsvak. Die additieven verwijderen namelijk niet alleen aanslag en verstoppingen, maar spoelen daarmee ook wat onderhoudswerk weg ...

FramFah zei:
... Nog nooit een brandend oliedruklampje gezien tijdens een schoonmaakbeurt met olie-additieven of last gehad van versneld slijtende onderdelen na afloop.

Nog geen versnelde slijtage vernomen, of werkelijk geen versnelde slijtage geconstateerd?
Dat oliedruklampje gaat daar ook echt niet door branden tenzij de druk vanaf de oliepomp weg valt, op de drijfstanglagertjes en de andere glijlagertjes zit echt geen olieruksensortje gemonteerd.
Maar het bedrijf achter ons is een revisiebedrijf, daar vinden ze het gebruik van al die "wonder"middeltjes ook een zegen voor het bedrijf.:)

Dat lichtjes tikken lijken de injectoren. Dat is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Als injectoren ouder worden kunnen ze wat luider worden. Maar daar kan hij heel oud mee worden.

Misschien komt het door de opname. Maar het lijkt wel een ketting die ik hoor slepen.

Muddy Bandit zei:
Dat oliedruklampje gaat daar ook echt niet door branden tenzij de druk vanaf de oliepomp weg valt, op de drijfstanglagertjes en de andere glijlagertjes zit echt geen olieruksensortje gemonteerd. [/qoute]

De werking van hydrodynamische lagers is mij zeer bekend.

Muddy Bandit zei:
Maar het bedrijf achter ons is een revisiebedrijf, daar vinden ze het gebruik van al die "wonder"middeltjes ook een zegen voor het bedrijf.

Die klanten van dat revisiebedrijf kunnen daar net zo goed terecht zijn gekomen omdat ze te laat de motorolie-additieven zijn gaan gebruiken. Dan vind ik je argumenten tegen het gebruik van motorolie-additieven, normale olie-wissel intervallen hanteren en de motor zoveel mogelijk thermisch optimaal belasten, toch een stuk sterker ...

Over het wel of geen nut hebben van brandstof-additieven praten we al niet meer. Als een additief van minder dan Eur 20,- (je lokale garage die als verkooppunt fungeert, is goedkoper dan de aanbieders op ebay, amazon, etc.) in je tank gieten serieuze verstoppingsproblemen kan verhelpen, zonder dat ze binnen korte tijd weer terug komen, dan heb je als monteur toch een behoorlijke uitdaging om dat qua kosten/baten-verhouding te evenaren, zonder gebruik van een brandstof-additief.

Wat betreft het brandstofadditief om brandstofsystemen mee te reinigen: dimethylketon, DMK en propanon zijn de toverwoorden die als werkzame stof fungeren in die wondermiddeltjes, in de volksmond is dat spul echter veel beter bekend onder de naam aceton of nagellakremover... kosten voor een literfles verpakking zijn hooguit 10 euro.;)

Motorflush.. Het lijkt wel weer zo'n rage net zoals de automaatflush. Doe je zoiets jaarlijks preventief en begin je tijdig, zal het geweldig werken. Maar ga aub niet een auto met ervaring maar even spoelen omdat 't zo'n wondermiddel is die alle problemen wel even oplost...

Zeker, additieven in de motorolie (en in de al dan niet automatische versnellingsbak) dienen met verstand van zaken te worden toegepast, omdat er meer mis kan gaan dan bij de brandstof-additieven. Zeker big-end lagers (bijna altijd glijlagers) en vele andere onderdelen in de motor kunnen slechts zeer korte tijd onbeschadigd overleven als de smerende/ koelende werking van de toegevoerde motorolie door een verstopping hapert. Motor en (automaat-)bak eerst op temperatuur brengen voordat je het additief toevoegt en beiden niet te zwaar belasten, zijn natuurlijk basis-randvoorwaarden om ongewenste resultaten te vermijden.

Wat de prijs van de meeste additieven betreft: inderdaad, te duur! Helemaal als je ze via ebay of amazon aanschaft. Die tussenhandelaren daar zijn alleen maar 'flessen-schuivers', met soms absurde prijsverhogingen t.o.v. de prijzen bij de garage-verkooppunten. De meeste additieven bestaan voor 75% uit petroleum (kerosine) en lagere percentages van meer en minder exotische oplosmiddelen*. Anderzijds, als een brandstof-additief het brandstofsysteem van je auto, met lichte of zware verstopping, in bedrijf, weer ontstopt kan krijgen, is mij dat zeker Eur 20,- waard ! Iedere andere ingreep om lokaal het brandstofsysteem met een compressor door te (laten) spuiten kost een veelvoud van dit bedrag aan tijd/ kosten ...
De 'aceton-rage' heb ik gemist, maar die is waarschijnlijk alweer over z'n hoogtepunt heen. Dat zal toch niet veroorzaakt zijn door week geworden klepsteel-afdichtingen/ rookpluimen bij het stoplicht ? ;-)

*) Even googlen met naam van additief & VIB (veiligheidsinformatieblad) of SDS (Safety Data Sheet) of MSDS (Material Safety Data Sheet) en je vind van een heleboel merken de samenstelling van het goedje. Soms zijn ze slim genoeg om het de cocktail-mixers onder ons niet al te makkelijk te maken, door de percentages slechts op te geven met een hele ruime marge.
Hier nog een mooi artikel voor de additief-dhz-ers van Gregory Hildstrom die Sea Foam heeft nagemaakt (met alleen de componenten met het grootste volume-percentage; exotische componenten die veelal in veel lagere percentages in de mix aanwezig zijn kun je als particulier waarschijnlijk niet kopen ...): 'http://hildstrom.com/projects/2010/01/seafoam/index.html'

FramFah zei:
Nee, ik ben echt alleen maar een (tevreden) gebruiker ...
Maar ik begrijp best dat de motorolie- en brandstof-additief-verhalen hier wat zwaar op de maag liggen, bij mensen uit het auto-onderhoudsvak. Die additieven verwijderen namelijk niet alleen aanslag en verstoppingen, maar spoelen daarmee ook wat onderhoudswerk weg ...

Ik ben van nature uitermate sceptisch t.a.v. allerlei rotzooi die men de argeloze consument aan probeert te smeren en zolang m'n autootje goed loopt begin ik aan niks.
Ik tobde echter al ee driekwart jaar met een motor die op benzine perfect loopt en na het overschaken op LPG aanvankelijk nogal bokkig liep, wat enkele seconden tot wel enkele kilometers duurde, soms best wel vervelend, met nam als je je auto uitleent aan personen die niet met zulke dingen om kunnen gaan.
Diverse dingen geprobeerd, nieuwe ontsteking met nieuwe bobines, (had ik nog liggen), koelsysteem nog wat beter ontlucht (verdacht een onwillige verdamper), stekkers LPG systeem schoongemaakt enzovoort , maar het werd niet beter.
Tot ik op een forum de goeie tip kreeg: het kon liggen aan nadruppelende benzineinjectors en wat injectorcleaner zou dat kunnen verhelpen.
Flesjes Flashlube kostten 5€ per stuk , dus duur kon het nooit worden.
Paar weken geleden mee begonnen in iets hogere dosering dan voorgeschreven , omdat er hel weinig benzine verstookt wordt en dat blijft ook zo.
Begin deze week was het zover: alleen nog een licht schokje en op LPG meteen goed rond lopen, voor het eerst sinds een 9 maanden.
Wat je amper merkt op benzine , merk je dus pas heel goed op LPG, het spul werkt.

Aangezien de motor goed liep op benzine vermoed ik dat de vervuiling niet in de benzine-injectoren heeft gezeten. Je spreekt over een LPG-installatie, met eigen injectoren neem ik aan? Als die een lucht-brandstofmengsel met additief (Flashlube) langs zien komen, wordt aanwezige vervuiling inderdaad weggewerkt, met het gewenste resultaat Het kan echter ook een vervuilde druksensor in het inlaatspruitstuk geweest zijn die het probleem veroorzaakte, waar het LPG-systeem dan kennelijk meer last van had dan het benzine-toevoer systeem. Ook zo'n druksensor wordt gereinigd dankzij de aanwezigheid van een additief in het mengsel.

Mocht het probleem in de toekomst onverhoopt nog eens terugkomen, dan is ultrasoon reinigen van de injectoren nog een optie. Een druksensor, die soms behoorlijk vervuild kan zijn met aanslag, is veilig schoon te maken (zonder het membraan te beschadigen) door er met een tot een punt gedraaide papieren servet (eventueel in benzine gedoopt) in te peuteren ... De papieren servet begrenst van nature de kracht die je uitoefent op het membraan.

FramFah zei:
Aangezien de motor goed liep op benzine vermoed ik dat de vervuiling niet in de benzine-injectoren heeft gezeten. Je spreekt over een LPG-installatie, met eigen injectoren neem ik aan? Als die een lucht-brandstofmengsel met additief (Flashlube) langs zien komen, wordt aanwezige vervuiling inderdaad weggewerkt, met het gewenste resultaat Het kan echter ook een vervuilde druksensor in het inlaatspruitstuk geweest zijn die het probleem veroorzaakte, waar het LPG-systeem dan kennelijk meer last van had dan het benzine-toevoer systeem. Ook zo'n druksensor wordt gereinigd dankzij de aanwezigheid van een additief in het mengsel.

Mocht het probleem in de toekomst onverhoopt nog eens terugkomen, dan is ultrasoon reinigen van de injectoren nog een optie. Een druksensor, die soms behoorlijk vervuild kan zijn met aanslag, is veilig schoon te maken (zonder het membraan te beschadigen) door er met een tot een punt gedraaide papieren servet (eventueel in benzine gedoopt) in te peuteren ... De papieren servet begrenst van nature de kracht die je uitoefent op het membraan.

Je kan het ook TE ingewikkeld maken en je zelf tegen gaan spreken, overigens heb ik het niet gehad over een druksensor (die er wel in zit)
1-De druksensor zit een halve meter voor de LPG injectoren (Teleflex GFI systeem) en kan dus onmogelijk iet te maken hebben met het benzine systeem, het brandstof-luchtmengsel ontstaat pas in het inlaatspruitsuk....
Ik kan me trouwens ook niet goed voorstellen dat een voorbijstromend benzinemengsel invloed heeft op LPG injectoren, die3 zitten namelijk voor de benzine injectoren.
2 de druksensor zit NA het LPG filter en reinigen of vervangen daarvan (ik kon van iemand zo'n ding lenen om te testen) deed simpelweg niks.,
Ik hou het dus toch op vervuilde benzine injectoren (E10 prut) waar de Flashlube z'n goede werk heeft gedaan.

Lekkende benzine-injectoren gaan toch niet samen met een perfecte loop op benzine ? Dat zou op z'n minst een onregelmatige (stationair-)loop op benzine opgeleverd hebben. Vandaar mijn suggestie van de druksensor, die met zijn signaal beide brandstofsystemen bedient en door het brandstofmengsel met Flashlube net genoeg gereinigd kan zijn om voor het LPG-systeem geen probleem meer te veroorzaken. Als die druksensor na het uitwisselen met een ander exemplaar echter geen verschil oplevert, kun je 'm inderdaad als veroorzaker van het probleem wegstrepen, of beide exemplaren waren in gelijke mate vervuild ...

FramFah zei:
Lekkende benzine-injectoren gaan toch niet samen met een perfecte loop op benzine ? .

Jawel hoor, ze sluiten niet goed na overschakelen op LPG en dat verstoort de loop op LPG behoorlijk.
Zolang er benzine wordt ingespoten> niets aan de hand., sluiten ze niet goed , dan gaat het fout, want 2 soorten brandstof tegelijk.
Het benzineverbruik was ook vrij hoog voor een auto die in principe alleen op LPG wordt gerund.
Past perfect in het plaatje....het is natuurlijk een lastig zoekplaatje, maar na diverse dingen uitsluiten kon je steeds dichter bij de oorzaak..

Als het echt een tikkend geluid is vanuit de motor zou ik de nokkenas wel eens willen zien. Niemand wil dat en laat die ook lekker zitten, maar het is iets wat ook kan slijten en dat doet ie. Wel eens een versleten nok gezien? Een nok heeft een RAMP, dat is een hele lichte korte hoek waarbij de klepspeling wordt weggedrukt bij openen v/d klep.
U kunt zich voorstellen als dat niet meer gebeurd, en dan begin je een tikkend geluid te horen.

Ik heb eens zo`n nokkenas in de draaibank gezet en een nokkenas diagram gemaakt, nou die RAMPS waren bij mij ver te zoeken, nagenoeg niets. Verdiep je er eens in, uitzonderlijk interessant. Voor mij is een nokkenas een vitaal onderdeel wat vaak onderschat wordt. Goede smering en juiste olie, pompdruk okay en niet teveel hoog belasten.

Het zijn pittige karretjes, ik begrijp het wel. Dus daar zou ik naar kijken.

Succes.

Terug
Bovenaan